ΣΕΒΕ: Για την Ελλάδα η θάλασσα αποτελεί ένα νέο εξαγωγικό στόχο.Nα καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια για την οικοδόμηση σχέσης εμπιστοσύνης μεταξύ της ελληνικής ναυτιλίας διεθνώς και των ελληνικών επιχειρήσεων.
• Τάσος Αλεξανδρίδης: « Να επενδύσουμε στη δημιουργία σύγχρονων ολοκληρωμένων δομών εφοδιαστικής αλυσίδας στην περιοχή της Βόρειας Ελλάδας, η οποία αποτελεί δίοδο για τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης»
«Οι εξαγωγές μας πιο δυναμικά κατακτούν μέρα με τη μέρα περισσότερες διεθνείς αγορές»
«Η δυνατότητα μιας χώρας να συναλλάσσεται σε διεθνές επίπεδο εξαρτάται στην πρόσβαση των επιχειρηματιών σε διεθνοποιημένα εφοδιαστικά δίκτυα»
«Το ζητούμενο για τους εξαγωγείς είναι ολιστικές και όχι αποσπασματικές παρεμβάσεις»
• Επιτακτική ανάγκη αξιοποίησης της συνδυασμένης μεταφοράς λιμανιού και τρένου
• Συμμετοχή ΣΕΒΕ στο ADRIAMOS Meeting στην Ηγουμενίτσα
Πραγματοποιήθηκε την Τρίτη, 11.12.12 στη Θεσσαλονίκη συνάντηση της Διοίκησης του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος με τον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου, κ. Κωστή Μουσουρούλη.
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ κ. Δημήτρης Λακασάς παρουσίασε στον κ. Μουσουρούλη τις θέσεις του ΣΕΒΕ αναφορικά με την ανάπτυξη της θαλάσσιας οικονομίας και του Λιμένα Θεσσαλονίκης.
Η «θάλασσα» ως ευρύτερη έννοια, αλλά και οι εξαγωγές, μέσω αυτού του μέσου (ναυτιλία), ευρείας γκάμας προϊόντων (τρόφιμα, ένδυση, έπιπλα, ηλεκτρολογικός-ηλεκτρονικός εξοπλισμός, κ.λ.π.) αλλά και υπηρεσιών αποτελούν για τον ΣΕΒΕ, αλλά και για το σύνολο της εξαγωγικής κοινότητας, μια πολύ σημαντική ευκαιρία.
Η κορυφαία θέση που κατέχει ο υπό ελληνική διαχείριση στόλος παγκοσμίως τόσο σε αριθμό πλοίων (20% του παγκόσμιου στόλου) όσο και σε μεταφορική ικανότητα, δεν συνδυάζεται με αντίστοιχη παραγωγή προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας στην Ελλάδα, όπως αντίθετα συμβαίνει σε χώρες όπως η Νορβηγία και η Δανία.
Ουσιαστικά για την Ελλάδα η θάλασσα αποτελεί ένα νέο εξαγωγικό στόχο και θα πρέπει να καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια για την οικοδόμηση σχέσης εμπιστοσύνης μεταξύ της ελληνικής ναυτιλίας διεθνώς και των ελληνικών επιχειρήσεων παραγωγής/μεταποίησης και παροχής υπηρεσιών που σχετίζονται, άμεσα ή έμμεσα, με τη ναυτιλία.
Ως προς το Λιμένα Θεσσαλονίκης, ζητούμενο για τους Έλληνες επιχειρηματίες παραμένει η ανάπτυξη, ο εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση των υποδομών και υπηρεσιών του ώστε να αξιοποιήσει την ιδιαίτερα σημαντική στρατηγική θέση του για την Ν.Α. Ευρώπη ως ενδοχώρα και την Ν.Α. Μεσόγειο.
Η βελτίωση αυτή θα συμβάλλει καθοριστικά στην επαναπροσέλκυση διεθνών ναυτιλιακών γραμμών και στη σύναψη στρατηγικής συνεργασίας για ανάπτυξη της διεθνούς μεταφοράς και των logistics μέσω του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, όπως αντίστοιχα έχει συμβεί στο λιμάνι του Πειραιά.
Για τον ΣΕΒΕ η παραχώρηση του ΣΕΜΠΟ σε κάποια διεθνή εταιρία που θα μπορεί να εγγυηθεί την προσέλκυση γραμμών στο λιμάνι αποτελεί «εκ των ων ουκ άνευ» προϋπόθεση για την ανάπτυξη του λιμανιού.
Ο ΣΕΒΕ αναμένει με ενδιαφέρον τις επικείμενες νομοθετικές ρυθμίσεις του Υπουργείου αναφορικά, μεταξύ άλλων, με το λιμενικό σύστημα και τα λιμενικά δίκτυα αλλά και την παρουσίαση της προτεινόμενης στρατηγικής του ΤΑΙΠΕΔ για τα λιμάνια στα τέλη Φεβρουαρίου, η οποία ελπίζει ότι θα δρομολογήσει στο συντομότερο δυνατό χρόνο την αναβάθμιση του λιμανιού, τη βελτίωση των υποδομών και υπηρεσιών του και την απόκτηση της θέσης που του αξίζει στον παγκόσμιο ναυτιλιακό χάρτη.
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε από τον κ. Λακασά στην επιτακτική ανάγκη αξιοποίησης της συνδυασμένης μεταφοράς λιμανιού και τρένου.
Οι υφιστάμενες υποδομές ως προς το τρένο είναι ανεπαρκείς, τόσο εντός όσο και κυρίως εκτός λιμανιού Θεσσαλονίκης και για το λόγο αυτό απαιτείται η ενεργοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ώστε να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για απρόσκοπτη, σύντομη και οικονομική σιδηροδρομική μεταφορά προς και από το λιμάνι στις επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας αλλά και για τα φορτία διαμετακόμισης.
Σε αναμονή των παραπάνω στρατηγικών εξελίξεων για την ανάπτυξη του λιμανιού, ο ΣΕΒΕ τόνισε την ανάγκη εφαρμογής από την ΟΛΘ ΑΕ για το 2013 ενός ανταγωνιστικού τιμολογίου που θα λαμβάνει υπόψη του τη βαθιά οικονομική ύφεση και τα δραματικά προβλήματα ρευστότητας των επιχειρήσεων, τα αντίστοιχα τιμολόγια άλλων ελληνικών λιμανιών αλλά και ανταγωνιστικών λιμανιών της ΝΑ Ευρώπης και της Ανατολικής Μεσογείου. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε από το ΣΕΒΕ στο υπέρογκο κόστος του λιμανιού όταν πρόκειται για φορτοεκφόρτωση Big Bags.
Τέλος, ο ΣΕΒΕ παρουσίασε στον κ. Υπουργό την πρότασή του για δημιουργία από μηδενική βάση μιας Ζώνης Ναυπηγικών Εργασιών, η οποία θα εξυπηρετήσει το ίδιο το λιμάνι, τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες της ευρύτερης περιοχής της Βόρειας Ελλάδας, πρόταση η οποία χρήζει περαιτέρω μελέτης και προϋποθέτει την εξεύρεση μεγάλου επενδυτή.
Τάσος Αλεξανδρίδης: « Να επενδύσουμε στη δημιουργία σύγχρονων ολοκληρωμένων δομών εφοδιαστικής αλυσίδας στην περιοχή της Βόρειας Ελλάδας, η οποία αποτελεί δίοδο για τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης»
«Η ανάπτυξη των Μεταφορικών Υποδομών ως Απαραίτητη Προϋπόθεση για την Εξωστρέφεια της Ελληνικής Οικονομίας» ήταν το θέμα της ομιλίας του Εκτελεστικού Αντιπροέδρου του ΣΕΒΕ, κ. Τάσου Αλεξανδρίδη, στην ενημερωτική ημερίδα που διοργάνωσε ο Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας, την Δευτέρα, 10.11.12 στην Ηγουμενίτσα, στο πλαίσιο του Προγράμματος ADRIAMOS (Adriatic Motorways of the Sea).
Όπως επεσήμανε στην ομιλία του ο κ. Αλεξανδρίδης:
«Για την ενίσχυση της εξωστρέφειας της χώρας μας, ως διέξοδο από την κρίση, θα πρέπει να επενδύσουμε στις υποδομές, δηλαδή στη δημιουργία σύγχρονων ολοκληρωμένων δομών εφοδιαστικής αλυσίδας, όπως συνδυασμένες μεταφορές με επίκεντρο την αξιοποίηση των Λιμένων, του σιδηροδρομικού δικτύου και τη δημιουργία ενός διαμετακομιστικού κέντρου – σύγχρονου logistics hub στην περιοχή της Βόρειας Ελλάδας, η οποία αποτελεί δίοδο για τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης».
Παραθέτουμε ολοκληρωμένη την σημαντική ομιλία του κ. Τ.Αλεξανδρίδη.
«Κάλλιο αργά, παρά ποτέ» καταλάβαμε ότι για να μειωθεί το έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών της χώρας μας, θα πρέπει να ανακατευθύνουμε ένα μεγάλο μέρος της παραγωγής/ πόρων μας από τα μη εμπορεύσιμα στα διεθνώς εμπορεύσιμα αγαθά καθώς και να ενισχύσουμε την υποκατάσταση εισαγωγών με ελληνικά προϊόντα.
«Οι εξαγωγές μας πιο δυναμικά κατακτούν μέρα με τη μέρα περισσότερες διεθνείς αγορές»
Σε ένα βαθμό αυτό το έχουμε μέχρι σήμερα επιτύχει.
Λόγω της βαθιάς ύφεσης, οι εισαγωγές μας έχουν δραματικά μειωθεί, βελτιώνοντας σημαντικά το εμπορικό ισοζύγιο της χώρας, ενώ οι εξαγωγές μας πιο δυναμικά κατακτούν μέρα με τη μέρα περισσότερες διεθνείς αγορές.
Πώς μεταφράζονται τα παραπάνω σε νούμερα;
Οι ελληνικές εξαγωγές από το 2010 και κυρίως μέσα στο 2011 κατέγραψαν μια έντονα ανοδική πορεία, είναι σε όλους μας γνωστό αυτό.
Η πορεία αυτή συνεχίζεται και μέσα στο 2012, με χαμηλότερους ωστόσο ρυθμούς.
Το α’ εξάμηνο 2012 οι ελληνικές εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 15%.
Σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, η χώρα μας κατέγραψε την υψηλότερη επίδοση στο εξάμηνο, ενώ ως ποσοστό του ΑΕΠ, οι εξαγωγές μας υπολογίζεται ότι συνεισφέρουν στο 12,4%.
Συγκριτικά με τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο, το ποσοστό παραμένει χαμηλό.
Συγκριτικά όμως με τον ιστορικό εθνικό μέσο όρο, πρόκειται για μια σπουδαία εξέλιξη.
Εξειδικεύοντας την παρουσίαση των στοιχείων, εστιάζουμε στην Ήπειρο, η οποία το α’ εξάμηνο 2012 κατατάσσεται 10η στο σύνολο των 13 περιφερειών.
Αξίζει να αναφερθεί ότι στο διάστημα της κρίσης, απ΄ το α’ εξάμηνο 2008 μέχρι το 2012, οι εξαγωγές της Ηπείρου αυξήθηκαν συνολικά κατά 56%, σημειώνοντας την καλύτερη επίδοση σε εθνικό επίπεδο και το 2012 υπολογίζονται σε €117 εκατ.
Η Ήπειρος εξάγει κυρίως τρόφιμα (μερίδιο 60% το 2012) και χημικά – πλαστικά (20%), ενώ στους βασικούς προορισμούς βρίσκονται η γειτονική Αλβανία (μερίδιο 29% το 2012), η Ολλανδία (24%) και η Ιταλία (10%).
Να σημειώσω ότι η Ολλανδία αποτελεί νέα δυναμική αγορά για τα προϊόντα της Ηπείρου, αφού οι εισαγωγές της από την Ήπειρο το 2011 σχεδόν 20πλασιάστηκαν και έκτοτε διαγράφουν ανοδική πορεία.
Αντίθετα, η πορεία στην Ιταλία είναι πτωτική από το 2008 μέχρι σήμερα.
Η Θεσπρωτία συμμετέχει με 7% στις εξαγωγές της Ηπείρου.
Το 92% των εξαγωγών της είναι τρόφιμα, ενώ το 88% των προϊόντων της απευθύνονται στην Ιταλία.
Συνολικά πρόκειται για μια περιφέρεια με σημαντικές προοπτικές και δυναμική για περαιτέρω ανάπτυξη της εξωστρέφειάς της.
Αν μέσα σε τόσο δυσμενείς συνθήκες τόσο σε παγκόσμιο επίπεδο, όσο και σε εθνικό στη συνέχεια, σε συνθήκες πιστωτικής ασφυξίας και δραματικής έλλειψης ρευστότητας, οι επιχειρήσεις της περιοχής τα πήγαν τόσο καλά, τότε το μέλλον είναι εδώ, στις εξαγωγές, είναι ξεκάθαρο.
«Η δυνατότητα μιας χώρας να συναλλάσσεται σε διεθνές επίπεδο εξαρτάται στην πρόσβαση των επιχειρηματιών σε διεθνοποιημένα εφοδιαστικά δίκτυα»
Η εφοδιαστική αλυσίδα αποτελεί τη ραχοκοκαλιά του διεθνούς εμπορίου.
Η δυνατότητα μιας χώρας να συναλλάσσεται σε διεθνές επίπεδο εξαρτάται στην πρόσβαση των επιχειρηματιών σε διεθνοποιημένα εφοδιαστικά δίκτυα.
Και η αποτελεσματικότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας (σε κόστους, χρόνο και αξιοπιστία) εξαρτάται από τα ειδικά χαρακτηριστικά της τοπικής οικονομίας (απόδοση logistics).
Μια εφοδιαστική αλυσίδα είναι τόσο ισχυρή, όσο ο πιο αδύναμος κρίκος της.
Και αυτό γιατί η πρόοδος σε έναν κρίκο δεν μπορεί πάντα να αντισταθμίσει την έλλειψη προόδου σε έναν άλλο.
Βελτιωμένη συνολική απόδοση του συστήματος logistics μιας χώρας και διευκόλυνση του εμπορίου συνδέονται στενά με την διαφοροποίηση των εξαγωγών, την ελκυστικότητα των άμεσων ξένων επενδύσεων και την συνολική ανάπτυξη της οικονομίας.
Βλέπουμε ότι η τεράστια σημασία των επιδόσεων της εφοδιαστικής αλυσίδας στην οικονομική ανάπτυξη γίνεται αντιληπτή σε Κυβερνητικό επίπεδο και είναι πολλές οι χώρες που έχουν βελτιώσει την απόδοση του συστήματος logistics της χώρας τους, εφαρμόζοντας στρατηγικές και βιώσιμες πρακτικές λύσεις.
«Το ζητούμενο για τους εξαγωγείς είναι ολιστικές και όχι αποσπασματικές παρεμβάσεις»
Ας δούμε λοιπόν πού βρίσκεται η χώρα μας σε παγκόσμιο επίπεδο στην κατάταξη του Logistics Performance Index (LPI 2012).
Ο δείκτης LPI είναι ένας ποσοτικός δείκτης που για την αξιολόγηση του συστήματος logistics μιας χώρας λαμβάνει υπόψη του τα παρακάτω χαρακτηριστικά:
√ Τελωνειακές διαδικασίες
√ Ποιότητα υποδομών
√ Κόστη logistics
√ Ικανότητα εντοπισμού και παρακολούθησης εμπορευμάτων
√Συχνότητα με την οποία φθάνουν τα εμπορεύματα στους παραλήπτες
Γενική παρατήρηση είναι ότι υπάρχει μεγάλο «κενό logistics» μεταξύ των χωρών υψηλού και χαμηλού εισοδήματος.
Οι χώρες με την χειρότερη απόδοση το 2012 ανήκουν στις λιγότερο ανεπτυγμένες χώρες.
Η Ελλάδα καταλαμβάνει σε σύνολο 155 χωρών την 69η θέση το 2012.
Στην κατάταξη της Παγκόσμιας Τράπεζας Doing Business – trading across borders 2013 η χώρα μας ανέβηκε 17 θέσεις στην κατάταξη και πλέον βρίσκεται στην 62η θέση σε σύνολο 185 χωρών.
Απαιτούνται κατά μέσο όρο 19 ημέρες για την ολοκλήρωση των διαδικασιών για εξαγωγή (όταν ο μέσος όρος του ΟΟΣΑ είναι 10 μέρες), εκ των οποίων οι 14 μέρες αφορούν τη συμπλήρωση των απαιτούμενων εγγράφων, 1 μέρα για εκτελωνισμό, 2 μέρες για χερσαία μεταφορά και 2 μέρες για τον λιμένα εξόδου.
Το ζητούμενο για τους εξαγωγείς είναι ολιστικές και όχι αποσπασματικές παρεμβάσεις.
Όλοι αντιλαμβανόμαστε την κρισιμότητα του σχεδιασμού και της δημιουργίας ενός σύγχρονου logistics hub στην περιοχή της Βόρειας Ελλάδας, η οποία αποτελεί δίοδο για τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Θα πρέπει άμεσα να κατανοήσουμε της σπουδαιότητα των λιμένων της περιοχής, ειδικά αν συνδυαστεί με ένα διαμετακομιστικό κέντρο.
Παράλληλα θα πρέπει να αξιοποιηθεί περαιτέρω το σημαντικό έργο της Εγνατίας Οδού, πράγμα το οποίο μπορεί να γίνει με την δόμηση καθέτων αξόνων από Εννατία Οδό προς τις Βαλκανικές χώρες ώστε να γίνουμε «Πύλη εισόδου» τόσο για τα Βαλκάνια, αλλά κυρίως για τις δυναμικές οικονομίες της Δυτικής και Κεντρικής Ευρώπης.
Αν καταφέρουμε να δημιουργήσουμε σύγχρονες ολοκληρωμένες δομές εφοδιαστικής αλυσίδας, όπως συνδυασμένες μεταφορές με επίκεντρο την αξιοποίηση των Λιμένων, του σιδηροδρομικού δικτύου και τη δημιουργία ενός διαμετακομιστικού κέντρου, θα καταφέρουμε να πείσουμε σταδιακά τα εμπορικά πλοία των διεθνών ναυτιλιακών γραμμών να μην διασχίζουν το Γιβραλτάρ κατευθυνόμενοι προς το Rotterdam, αλλά να έρχονται από τη Θεσσαλονίκη και μέσω των ολοκληρωμένων παρεχόμενων υπηρεσιών logistics να μεταφέρονται στην υπόλοιπη Ευρώπη (πχ. μέσω του Άξονα 10 απευθείας μεταφορά στο Μόναχο).
Με αυτό τον τρόπο η εξοικονόμηση στο μεταφορικό κόστος μπορεί να φτάσει το 40%.
Στο πλαίσιο της επιτακτικής για τη χώρα μας Εθνικής Στρατηγικής Εξαγωγών και με ζητούμενο τη βιωσιμότητα των εξαγωγικών επιχειρήσεων κρίνεται απαραίτητη η βελτίωση των υποδομών σε περιφερειακό επίπεδο, εκεί όπου βρίσκεται η δυναμική, ως προϋπόθεση για την ενίσχυση της εξωστρέφειας της χώρας μας.»
www.mywaypress.gr