Startups εναντίον κατεστημένων επιχειρήσεων στο AI

Αν και είναι δελεαστικό να αντιπαραθέτουμε νεοσύστατες επιχειρήσεις με κατεστημένους φορείς σε ένα παιχνίδι μηδενικού αθροίσματος, αυτό σπάνια είναι η πραγματικότητα.

Όταν μια νέα τεχνολογία όπως η γενετική τεχνητή νοημοσύνη εμφανίζεται σε μεγάλο βαθμό, τόσο οι νεοσύστατες όσο και οι κατεστημένοι φορείς μπορούν να απελευθερώσουν εξαιρετική αξία για τους τελικούς χρήστες.

Αλλά οι ιδρυτές που χτίζουν την τεχνητή νοημοσύνη σήμερα πρέπει να είναι έξυπνοι σχετικά με το πώς και σε ποιους χώρους επιλέγουν να αμφισβητήσουν τους κατεστημένους παίκτες. Ενώ οι κατεστημένοι φορείς έρχονται προφορτωμένοι με σημαντικά πλεονεκτήματα κλίμακας και διανομής, οι νεοφυείς επιχειρήσεις έχουν τα δικά τους βιβλία…

Αυτό πρέπει να γνωρίζει η επόμενη γενιά μονόκερων τεχνητής νοημοσύνης.

 
Υπάρχει η αντίληψη ότι η μεγαλύτερη αξία στον χώρο του Generative AI θα συγκεντρωθεί στους κατεστημένους φορείς.

Τροφοδοτούμενοι εν μέρει από την πρόσφατη έκρηξη Generative AI του ChatGPT, οι κατεστημένοι τεχνολογικοί φορείς είχαν μερικούς από τους καλύτερους 12 μήνες στην πρόσφατη μνήμη τους. Από την κυκλοφορία του ChatGPT τον Νοέμβριο του 2022, η Amazon και η Microsoft έχουν σημειώσει άνοδο περίπου 55%. Η Google σημείωσε άνοδο περίπου 42 τοις εκατό . Και οι κατεστημένοι φορείς διπλασιάζουν αυτή τη νέα τάση, καθώς το 44% του κεφαλαίου που επενδύεται σε γενετική τεχνητή νοημοσύνη ελέγχεται από τη Microsoft, την AWS, την Anthropic, το GitHub, το OpenAI και την Alphabet.

Σημαντικές νέες τεχνολογίες μπορούν να δημιουργήσουν σεισμικές αλλαγές στο οικονομικό τοπίο. Το Διαδίκτυο διέκοψε τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης δημιουργώντας τεράστιες νέες εταιρείες όπως η Google, το Facebook και το Netflix. Η επανάσταση των κινητών δημιούργησε παρομοίως πολλές νέες εταιρείες πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων, αλλά και επέκτεινε περαιτέρω τη θέση των κατεστημένων φορέων όπως η Google και η Apple. Τι θα συμβεί λοιπόν με την επανάσταση της τεχνητής νοημοσύνης; Τα περισσότερα οφέλη θα προκύψουν στους κατεστημένους φορείς που διαθέτουν σημαντικούς πόρους ή θα προκύψουν στις νέες νεοφυείς επιχειρήσεις που μπορούν να κινηθούν γρήγορα και να δημιουργήσουν συναρπαστικές και καινοτόμες εμπειρίες;

Όπως συνέβη με την επανάσταση των κινητών, η απάντηση είναι ίσως μη ικανοποιητική: εξαρτάται. Αλλά κάνοντας αυτό το ερώτημα στον εαυτό μας, γίνεται πιο σαφές ποιες αγορές και στρατηγικές ανάπτυξεις ωφελούν τις νεοφυείς επιχειρήσεις έναντι των κατεστημένων (και το αντίστροφο). Δεν μπορούμε απλώς να υποθέσουμε ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα διαταράξει κάθε αγορά με τρόπο που να ωφελεί τις νεοφυείς επιχειρήσεις. Οι ιδρυτές που αναπτύσσουν τεχνητή νοημοσύνη σήμερα πρέπει να είναι ιδιαίτερα έξυπνοι σχετικά με το πώς και σε ποιους χώρους επιλέγουν να αμφισβητήσουν τους κατεστημένους παίκτες.

Ακολουθούν ορισμένοι παράγοντες που πρέπει να λάβετε υπόψη όταν παίρνετε αυτήν την απόφαση.

 
Διατηρώντας την Ανατρεπτική Καινοτομία

Πρέπει να καταλάβετε εάν, στον κλάδο σας, το πρωταρχικό αποτέλεσμα της τεχνητής νοημοσύνης είναι διασπαστικό ή βιώσιμο. Η ανατρεπτική καινοτομία δημιουργεί εντελώς νέες αγορές και υπηρεσίες. Η διατήρηση της καινοτομίας βελτιώνει, επιταχύνει ή βελτιώνει εκείνες που ήδη υπάρχουν.

Ορισμένες ανατρεπτικές καινοτομίες είναι προφανείς. Η Uber και η Lyft δημιούργησαν νέες δεξαμενές προσφοράς στον κλάδο των ταξί που δεν υπήρχαν, διαταράσσοντας την καθιερωμένη πλευρά της προσφοράς της αγοράς: τις εταιρείες ταξί. Δημιούργησαν την αγορά rideshare.

Συχνά, δεν είναι σαφές πόσο πραγματικά ενοχλητικές είναι ορισμένες καινοτομίες αμέσως. Μερικές φορές υπάρχει μια καθυστερημένη αντίδραση που είναι 100 φορές μεγαλύτερη από εκείνη της αρχικής διαταραχής. Το λανσάρισμα του iPhone το 2007, ήταν ξεκάθαρα ανατρεπτικό στην υπάρχουσα αγορά «smartphone» που ελέγχεται από την Blackberry και την Palm Pilot. Αλλά λίγα χρόνια αργότερα, το iPhone συνέχισε να διαταράσσει σχεδόν κάθε κλάδο μέσω της δημιουργίας της διεπαφής για κινητά. (Και προβλέπουμε ότι μια παρόμοια καθυστερημένη αντίδραση είναι πιθανό να συμβεί και στη γενετική τεχνητή νοημοσύνη).

Λόγω της σύνθετης φύσης της υιοθέτησης και της βελτίωσης των τεχνολογιών που προκαλούν αναστάτωση, η αξία δημιουργείται εκθετικά. Υπάρχει μικρή κίνηση στην αρχή καθώς τα τεχνικά εμπόδια ξεπερνιούνται και οι εμπειρίες των χρηστών επαναλαμβάνονται. Τότε όλα συμβαίνουν φαινομενικά ταυτόχρονα. Αυτός είναι ένας άλλος λόγος που η ανατρεπτική καινοτομία συχνά ωφελεί τις νεοφυείς επιχειρήσεις, επειδή είναι πιο ευέλικτες, συχνά δεν έχουν ένα υπάρχον επιχειρηματικό μοντέλο για προστασία, είναι σε θέση να κινούνται πιο γρήγορα και συχνά πιο πρόθυμες να αναλάβουν κινδύνους από νωρίς.

Η διατήρηση της καινοτομίας στοχεύει σε υπάρχουσες αγορές και πελάτες και βελτιώνει αυτές τις διαδικασίες. Η εφαρμοσμένη στόχευση διαφημίσεων με τεχνητή νοημοσύνη στο Facebook είναι ένα παράδειγμα διαρκούς καινοτομίας. Γνωρίζουμε ήδη ότι ορισμένα τμήματα των χρηστών στο Facebook ενδιαφέρονται για συγκεκριμένα προϊόντα. Η στόχευση διαφημίσεων με τεχνητή νοημοσύνη βοηθά τους διαφημιστές να τις προσεγγίσουν πιο γρήγορα.

Με αυτόν τον τρόπο, η διατήρηση των καινοτομιών συχνά λειτουργούν ως μηχανισμοί κλειδώματος, βοηθώντας τους καθιερωμένους παίκτες να διατηρήσουν το προβάδισμά τους. Η υποκείμενη δυναμική της αγοράς ή του επιχειρηματικού μοντέλου δεν αλλάζει ριζικά, απλώς υποβοηθείται από τους ούριους ανέμους των νέων τεχνολογιών.

Η διχοτόμηση της τεχνητής νοημοσύνης είναι ότι την έχουμε δει να χρησιμοποιείται αποτελεσματικά και με τους δύο τρόπους. Η Google χρησιμοποίησε την τεχνητή νοημοσύνη για να ενισχύσει τις υπάρχουσες υπηρεσίες αναζήτησης (διατήρηση), ενώ το ChatGPT δημιούργησε την ιδέα των μοντέλων φυσικής γλώσσας ως οχημάτων αναζήτησης (ανατρεπτικά, καθώς αλλάζει τα υποκείμενα μοντέλα διαφημίσεων που χρησιμοποιούνται από τις μηχανές αναζήτησης αυτήν τη στιγμή).

Αυτό μας λέει ότι η τεχνητή νοημοσύνη ως τεχνολογία δεν είναι εγγενώς το ένα ή το άλλο. Ο καθένας χρησιμοποιεί γενετική τεχνητή νοημοσύνη για να προωθήσει τους δικούς του στόχους. Αυτό σημαίνει δύο πράγματα για τους Ιδρυτές. Πρώτον, σημαίνει ότι πρέπει να αναγνωρίσετε εάν το προϊόν και η αγορά σας εξυπηρετούνται καλύτερα με τη διατήρηση της καινοτομίας ή την ανατρεπτική καινοτομία.

Εάν είναι το πρώτο, πρέπει να προσφέρετε μια πραγματικά ανατρεπτική πρόταση αξίας που ανοίγει νέες αγορές, υπονομεύει τα υπάρχοντα επιχειρηματικά μοντέλα ή δημιουργεί μια εντελώς νέα, αδιανόητη εμπειρία. Με τον ίδιο τρόπο που η Uber και η Lyft δημιούργησαν την αγορά του rideshare.

Εάν είναι το τελευταίο, όπως συμβαίνει σε ορισμένες περιορισμένες περιπτώσεις, πρέπει να προσαρμόσετε το προϊόν, τα μηνύματα και το επιχειρηματικό μοντέλο σας ώστε να συνεργαστείτε με τους υπάρχοντες γίγαντες. Για παράδειγμα, στις πρώτες μέρες του ηλεκτρονικού εμπορίου, το PayPal δεν προσπάθησε να δημιουργήσει τη δική του διαδικτυακή αγορά και να εκτοπίσει το ebay. Επικεντρώθηκε στη δημιουργία μιας ομαλότερης διαδικασίας συναλλαγών για τους χρήστες του ebay και ενίσχυσε το fintech του ως σταθερή καινοτομία για τις ανερχόμενες αγορές ηλεκτρονικού εμπορίου.

Σήμερα, θα ρίξουμε μια ματιά και στα δύο σενάρια και ποιες συνθήκες ωφελούν κάθε προσέγγιση.

 
Επισήμανση των διασπαστικών ιδιοτήτων του AI

Οι περισσότερες νεοσύστατες επιχειρήσεις που αναπτύσσουν τεχνητή νοημοσύνη πιστεύουν ότι η τεχνολογία είναι πραγματικά ανατρεπτική στον κλάδο της επιλογής τους. Αλλά αυτό ισχύει μόνο εάν το προϊόν ή η υπηρεσία σας ικανοποιεί δύο βασικές προϋποθέσεις:

  1. Η τεχνολογία σας ξεκλειδώνει ουσιαστικά κάτι που ήταν προηγουμένως αδύνατο ή αδιανόητο;
  2. Είναι δύσκολο να αντιγράψεις αυτό που κάνεις και πώς το κάνεις;

Δεν είναι ντροπή αν η απάντηση εδώ είναι όχι. Μπορείτε ακόμα να δημιουργήσετε μια επιτυχημένη εταιρεία ακολουθώντας έναν διαφορετικό δρόμο.

Εάν ικανοποιείτε αυτές τις βασικές προϋποθέσεις, η τεχνητή νοημοσύνη σας μπορεί να επωφεληθεί από τις ανατρεπτικές ιδιότητες της τεχνητής νοημοσύνης. Αλλά οι ιδέες είναι συνηθισμένες. Η εκτέλεση είναι το παν.

Ακολουθούν ορισμένα σημεία που πρέπει να λάβετε υπόψη σας καθώς προσπαθείτε να συλλάβετε τους ούριους ανέμους που παρέχονται από τις ανατρεπτικές ιδιότητες της τεχνητής νοημοσύνης και να αντιμετωπίσετε τους κατεστημένους.

 
Λειτουργήστε σε αγορές όπου η ταχύτητα είναι μεγαλύτερο πλεονέκτημα

Θα υπάρχει πάντα ένας αγώνας εξοπλισμών μεταξύ καινοτομίας και διανομής , όπως συνόψισε ο Alex Rampell. Οι κατεστημένοι φορείς έχουν ήδη πλεονεκτήματα διανομής από τη φύση τους.

Αλλά θυμηθείτε: η νίκη μπορεί συχνά να είναι τόσο απλή όσο το να πάτε πιο γρήγορα από τους άλλους στον αγώνα. Έτσι, στοχεύστε σε αγορές όπου οι κατεστημένοι φορείς είναι εμφανώς αργοί

Υπάρχουν πολλές αγορές όπου οι κατεστημένοι φορείς είναι απλά ανίκανοι να αναπτύξουν τεχνητή νοημοσύνη αρκετά γρήγορα ώστε να ανταγωνιστούν μια startup που λειτουργεί με πλήρες αέριο. Αυτός είναι ένας λόγος που πιστεύουμε ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα είναι τόσο ανατρεπτική σε βιομηχανίες που «υστερούν», όπως  govtech, , η υγειονομική περίθαλψη, η νομική, οι κατασκευές, η εκπαίδευση. Οι κατεστημένοι φορείς θα κινηθούν με πιο αργό ρυθμό (ή δεν υπάρχουν καθόλου).

Θα ήταν λάθος να προσπαθήσουμε να αναλάβουμε κατεστημένους φορείς απευθείας σε αγορές όπου είναι ενσωματωμένοι για να προσαρμοστούν γρήγορα στις νέες τεχνολογίες. (Εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό, κατασκευασμένο σπονδυλωτά, για να βοηθήσει στην προσάρτηση νέων τεχνολογιών). Σε συνδυασμό με τη μεγαλύτερη διανομή και την προτιμώμενη προσκόλληση, η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης ως υποστήριξης της καινοτομίας έχει περισσότερες πιθανότητες να σας βυθίσει.

 
100x Καλύτερα, Τίποτα Λιγότερο

Να είστε προσεκτικοί με τη δημιουργία μιας πρότασης αξίας AI που βασίζεται αποκλειστικά στην πώληση μιας ταχύτερης διαδικασίας με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα. Για να είναι απολύτως ανατρεπτική, η λύση σας δεν θα πρέπει απλώς να βελτιώνει τους υπάρχοντες ρόλους, αλλά θα πρέπει να εξαλείφει σημαντικά μεγάλα τμήματα των λειτουργικών εξόδων των πελατών-στόχων σας.

Πρέπει να είναι πραγματικά 100 φορές καλύτερο. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να καταστήσει παρωχημένες ορισμένες εργασίες ή ακόμα και θέσεις.

 
Εκμεταλλευτείτε τις συγκρούσεις επιχειρηματικών μοντέλων

Εάν δραστηριοποιείτε σε έναν χώρο όπου οι κατεστημένοι φορείς είναι παρόντες και ισχυροί, η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να γίνει ενοχλητική εάν αναπόφευκτα καταβροχθίσει το υπάρχον επιχειρηματικό μοντέλο.

Για παράδειγμα, εάν η Google δημιουργεί έσοδα από την υπηρεσία της κατευθύνοντας τους χρήστες σε ορισμένες προωθούμενες σελίδες, δεν παρέχεται έντονο κίνητρο για τη στρογγυλοποίηση πληροφοριών σε μορφή τύπου ChatGPT, επειδή αυτή η μορφή εξαλείφει τα κλικ σε διαφημίσεις.

Αυτός ήταν πιθανότατα ένας λόγος (από πολλούς) που η Google χρειάστηκε να αντιμετωπίσει το ChatGPT για τόσους πολλούς μήνες. Η νέα εμπειρία χρήστη που δημιουργήθηκε από τα LLMs υπονομεύει ουσιαστικά ορισμένες από τις κύριες λειτουργίες προϊόντων που οδηγούν μεγάλο μέρος της διαφημιστικής επιχείρησης της Google.

Η Google είναι μία από τις εταιρείες που είναι πιθανό να βρει έναν τρόπο να το αντιμετωπίσει. (Η αναζήτηση είναι σίγουρα μια αγορά όπου οι κατεστημένοι φορείς μπορούν να λειτουργήσουν με  ταχύτερο ρυθμό..)

Αλλά αυτό είναι ένα μοτίβο που θα δείτε σε άλλες, λιγότερο πυκνοκατοικημένες βιομηχανίες. Εάν μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την τεχνητή νοημοσύνη για να υποβαθμίσετε τα υπάρχοντα επιχειρηματικά μοντέλα και να την αντικαταστήσετε με κάτι άλλο, αυτό είναι ξεκάθαρα ανατρεπτική καινοτομία.

Ένας τρόπος με τον οποίο βλέπουμε αυτό το υποτιμητικό δυναμικό παιχνίδι είναι μέσω της ” ομαδοποίησης και αποδεσμοποίησης “. Αναμένουμε να δούμε τους κατεστημένους φορείς να προσθέτουν καινοτόμες τεχνολογίες ως χαρακτηριστικά. Αντίθετα, οι νεοσύστατες επιχειρήσεις θα παρατηρούν τι κάνουν οι κατεστημένοι φορείς και θα στοχεύουν να αποδεσμεύσουν – δηλαδή να δημιουργήσουν εξειδικευμένα εργαλεία ή δυνατότητες. Για παράδειγμα, οι κατεστημένες εταιρείες SaaS θα επιδιώξουν φυσικά να προσθέσουν χαρακτηριστικά τεχνητής νοημοσύνης για να αυξήσουν την υιοθέτηση και να δικαιολογήσουν αυξήσεις τιμών στα υπάρχοντα προϊόντα τους. Ενώ αυτά τα χαρακτηριστικά είναι πολύτιμα για ορισμένους, το προϊόν μπορεί να φουσκώσει, δημιουργώντας ευκαιρίες για νεοφυείς επιχειρήσεις να καινοτομήσουν και να επικεντρωθούν στην βασική, νέα, πρώτη εμπειρία προϊόντος AI.

Αυτό δημιουργεί μια ενδιαφέρουσα δυναμική διελκυστίνδας. Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι νεοφυείς επιχειρήσεις με μοναδική εστίαση μπορούν να προσφέρουν μια φθηνότερη, καλύτερη εμπειρία από τους κατεστημένους φορείς που μπολιάζουν χαρακτηριστικά χωρίς πολλή σκέψη. Αλλά σε άλλες συνθήκες, οι κατεστημένοι φορείς είναι πολύ μπροστά χάρη στα δεδομένα και τα πλεονεκτήματα διανομής τους.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο προτείνουμε τη λειτουργία σε αγορές όπου η ταχύτητα είναι πλεονέκτημα και υπάρχει πρωτοπόρος ή ιδιόκτητη πρόσβαση σε σημαντικά δεδομένα. Αυτό ανατρέπει ελαφρώς την ισορροπία της διελκυστίνδας υπέρ των νεοσύστατων επιχειρήσεων.

 
Μια νέα εμπειρία χρήστη

Για τους περισσότερους ανθρώπους, μια μεγάλη αλλαγή τεχνολογικής πλατφόρμας είναι τόσο καλή όσο η εμπειρία χρήστη. Οι άνθρωποι πρέπει να γνωρίζουν πώς θα χρησιμοποιήσουν αυτήν την τεχνολογία αμέσως, εάν θέλετε να αποδείξετε την αξία της.

Από τη σκοπιά των τεχνολόγων είναι εύκολο να το ξεχάσουμε αυτό. Εάν παρακολουθείτε την ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης εδώ και χρόνια, ήταν σαφές ακόμη και πριν από το ChatGPT ότι βρισκόμασταν σε καλό δρόμο για μια πρόοδο μια φορά τη δεκαετία. Αλλά ήταν η εμπειρία χρήστη που προσέφερε το ChatGPT και τα πρώτα βήματα που έκανε το ChatGPT για να μας μάθει να εργαζόμαστε με την τεχνητή νοημοσύνη, που το οδήγησαν σε συναίνεση μεταξύ των μη χομπίστων.

Το ίδιο ισχύει αν ανατρέξετε σε εταιρείες που κυριάρχησαν σε προηγούμενες αλλαγές πλατφόρμας, όπως η Google, το Facebook και η Uber. Κάθε ένα δημιούργησε μια πρωτοποριακή εμπειρία χρήστη που έκανε μια νέα υποκείμενη τεχνολογία ριζικά προσβάσιμη.

Το AI ανοίγει πολλές νέες δυνατότητες εμπειρίας χρήστη. Τα πιο προφανή από αυτά που βλέπουμε σήμερα (χάρη στο ChatGPT) είναι η συνομιλία και η φωνή. Αλλά αναμφίβολα θα υπάρξουν νέες εμπειρίες που οι Ιδρυτές θα μπορούν να αναγνωρίσουν με την πάροδο του χρόνου. Είναι λιγότερο προφανείς τώρα, αλλά έχουν τη δυνατότητα να καθορίσουν πώς αλληλεπιδρούν οι χρήστες με την τεχνητή νοημοσύνη σε ορισμένες κατηγορίες.

Αναζητήστε φλέβες αδόμητων δεδομένων

Οι κατεστημένοι φορείς ελέγχουν επί του παρόντος τεράστιες ποσότητες τόσο δομημένων όσο και μη δομημένων δεδομένων. Η εφαρμογή της τεχνητής νοημοσύνης σε αυτούς τους περιφραγμένους κήπους είναι βέβαιο ότι θα αποφέρει πολύτιμες γνώσεις και θα προσφέρει στους κατεστημένους φορείς ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα.

Τούτου λεχθέντος, η τεχνητή νοημοσύνη έχει αυξήσει την ποσότητα των χρησιμοποιήσιμων δεδομένων κατά 100 φορές. Οι μη δομημένες πηγές δεδομένων, όπως κείμενο, εικόνα, βίντεο κ.λπ., δημιουργούν περισσότερο χώρο για τις νεοφυείς επιχειρήσεις να προσφέρουν πολύτιμες πληροφορίες και προϊόντα. Το κλειδί για τις νεοφυείς επιχειρήσεις είναι να βρίσκουν προσβάσιμες πηγές μη δομημένων δεδομένων και να εξάγουν ουσιαστικά συμπεράσματα από αυτές γρηγορότερα από τις υπάρχουσες εταιρείες (και πάλι, τονίζοντας την αξία της δημιουργίας σε αγορές όπου οι κατεστημένοι φορείς είναι αργοί). Υπάρχουν μεγάλες δυνατότητες για τις νεοφυείς επιχειρήσεις να χειρίζονται μη δομημένα δεδομένα με πιο αποτελεσματικό και διορατικό τρόπο.

Ένα σαφές ζήτημα εδώ, ωστόσο, θα είναι η προσβασιμότητα αυτών των δεδομένων. Εάν μια startup μπορεί να έχει πρόσβαση σε αυτήν, είναι πιθανό ότι θα έχουν πρόσβαση και πολλές άλλες. Αυτός είναι ένας λόγος για τον οποίο τα δεδομένα, όσο ισχυρά και αν είναι, είναι πολύ σπάνια μια πραγματικά μακροπρόθεσμη δυνατότητα υπεράσπισης.

Η αποτελεσματική μόχλευση μη δομημένων πηγών δεδομένων μπορεί να σας δώσει μια σφήνα και ένα προβάδισμα σε έναν αργό κατεστημένο φορέα. Αλλά μπορεί να μην σας προστατεύσει μακροπρόθεσμα από μια startup που μπορεί να κινηθεί εξίσου γρήγορα με εσάς.

 
Μια στρατηγική για τομείς όπου η τεχνητή νοημοσύνη είναι μια βιώσιμη τεχνολογία

Πώς μπορεί μια startup να ανταγωνιστεί σε έναν κλάδο με έναν ισχυρό κατεστημένο φορέα που έχει κίνητρα να χρησιμοποιήσει την τεχνητή νοημοσύνη ως βιώσιμη καινοτομία και το κάνει με επιτυχία;

Αυτό το μονοπάτι είναι πιο δύσκολο, αλλά μπορεί να είναι πιο ικανοποιητικό εάν έχετε ένα σαφές όραμα. Αυτό συμβαίνει επειδή υπάρχουν ορισμένοι κλάδοι που μεγαλώνουν απείρως με την εισαγωγή πρωτοποριακών τεχνολογιών όπως η τεχνητή νοημοσύνη. Δημιουργούν θέσεις που οι κατεστημένοι φορείς είτε δεν είναι σε θέση να εξυπηρετήσουν είτε δεν γνωρίζουν εξαρχής. Και αυτές οι θέσεις είναι όπου οι startups μπορούν να κερδίσουν, όπως έχει επισημάνει ο Chris Dixon .

Το κλειδί είναι να αναγνωρίσετε εάν βρίσκεστε σε μια βιομηχανία έτοιμη να υποστεί αυτήν την αλλαγή και να έχετε ένα σαφές όραμα για το ποια θα είναι αυτή η αλλαγή.

Πώς μπορεί να μοιάζουν αυτές οι βιομηχανίες; Συχνά χτίζονται γύρω από διεργασίες όπου η έξοδος πυρήνα παραμένει η ίδια, αλλά η διαδικασία μπορεί να λάβει άπειρες μεταθέσεις (και με τη σειρά της να ανοίξει νέες θέσεις για εσάς).

Πως λειτουργεί αυτό? Για παράδειγμα, ας εξετάσουμε την επιρροή της τεχνητής νοημοσύνης στο σκάκι τις τελευταίες τρεις δεκαετίες. Είναι ένα απλό παράδειγμα, αλλά είναι επίσης μια από τις πρώτες «βιομηχανίες» που είχε μεγάλα ποσά επενδύσεων σε τεχνητή νοημοσύνη και ως εκ τούτου μπορεί να μας δώσει ενδείξεις για το πώς άλλες βιομηχανίες θα επηρεαστούν από την τεχνητή νοημοσύνη.

Το 1997, η νίκη των Deep Blue επί του Gary Kasparov εδραίωσε την κυριαρχία της AI στον κλάδο του σκακιού. Ήταν μια στιγμή ορόσημο, αλλά έβαλε τέλος σε όλους τους ανθρώπους σκακιστές; Η «βιομηχανία» του σκακιού κυριαρχείται πλήρως από την AI;

Όχι. Το αντίθετο έχει συμβεί. Στην πραγματικότητα έχει κάνει τη βιομηχανία του σκακιού πολύ μεγαλύτερη. Οι σημερινοί παίκτες είναι πιο εξελιγμένοι και το παιχνίδι είναι πιο διαφοροποιημένο.

Λίγο μετά την ήττα του από το Deep Blue, ο Κασπάροφ έγινε υπέρμαχος του «προηγμένου σκακιού», μιας έκδοσης του παιχνιδιού όπου οι άνθρωποι και η τεχνητή νοημοσύνη συνεργάζονται για να επιλέξουν κάθε δυνατή κίνηση για ένα βέλτιστο αποτέλεσμα. Θεωρήθηκε ως ένας τρόπος για να δημιουργηθούν πιο εφευρετικές, τακτικές, όμορφες μορφές παιχνιδιού.

Σήμερα, η τεχνητή νοημοσύνη είναι ένα πανταχού παρόν εργαλείο εκπαίδευσης στον κόσμο του σκακιού. Σχεδόν κάθε grandmaster χρησιμοποιεί AI για να τελειοποιήσει την τέχνη του.

Οι μηχανές σκακιού AI έχουν επίσης κάνει το σκάκι απείρως πιο προσιτό σε χαμηλότερα επίπεδα. Η τεχνητή νοημοσύνη παρέχει άπειρα σενάρια εκπαίδευσης και γύρους εξάσκησης. Φέτος, οι ερευνητές μελέτησαν την επίδραση των μηχανών υπολογιστών σκακιού στις βαθμολογίες των ερασιτεχνών σκακιστών και διαπίστωσαν ότι οι άνθρωποι που έχουν προπονηθεί με μηχανή σκακιού έχουν 3% περισσότερες πιθανότητες να νικήσουν άτομα του ίδιου επιπέδου δεξιοτήτων που δεν έχουν προπονηθεί με μηχανή.

Η δημιουργία προηγμένου σκακιού. Ελίτ προπόνηση σκακιού με τη βοήθεια AI. Η ένταξη νέων σκακιστών στον κλάδο. Αυτές είναι τρεις νέες θέσεις που δεν θα μπορούσαν ποτέ να υπάρξουν αν η τεχνητή νοημοσύνη δεν είχε εισέλθει στη σκακιστική «βιομηχανία» και δεν είχε αλλάξει το DNA της.

Σε τομείς, όπως το σκάκι, όπου υπάρχει πραγματικά άπειρη ικανότητα βελτίωσης, η δουλειά δεν μπορεί ποτέ να ολοκληρωθεί πραγματικά. Μια νέα προσέγγιση είναι πάντα δυνατή που θα κάνει την εργασία καλύτερη, πιο γρήγορη, πιο όμορφη. Και αυτός θα είναι πάντα ο στόχος. Και έτσι, το DNA της ίδιας της βιομηχανίας θα αλλάξει για να φιλοξενήσει μια νέα τεχνολογία – θα δημιουργηθούν περισσότερες θέσεις και μαζί με αυτές θα έρθουν ευκαιρίες.

Ο Μπεν Έβανς το έθεσε διαφορετικά: όταν εμφανίζεται ένα νέο εργαλείο, αρχικά φτιάχνουμε ένα εργαλείο που ταιριάζει στην εργασία. Στη συνέχεια, αλλάζουμε την εργασία για να ταιριάζει στο εργαλείο. Ο στόχος μιας startup σε έναν τομέα με ισχυρούς κατεστημένους φορείς είναι να προβλέψει πώς θα αλλάξουμε την εργασία ώστε να ταιριάζει στο εργαλείο πριν μπορέσουν να ανταποκριθούν οι κατεστημένοι φορείς.

Εάν εσείς, μια startup, μπορείτε να παρουσιάσετε ένα σαφές όραμα για αυτό το είδος καινοτομίας, είστε σε πολύ καλή θέση.

Υπάρχουν πολλές αγορές όπου το έχουμε δει να συμβαίνει αυτό. Η μουσική βιομηχανία ήταν γεμάτη με κατεστημένους. Η έλευση του streaming άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο αγοράζουμε, τιμολογούμε και καταναλώνουμε και διανέμουμε μουσική. Εταιρείες όπως το Bandcamp επέτρεψαν στους καλλιτέχνες να πωλούν απευθείας στους θαυμαστές. Πλατφόρμες όπως το Soundcloud δημιούργησαν νέες πλατφόρμες για να τους ανακαλύψουν καλλιτέχνες. Το Spotify άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο τιμολογούμε και καταναλώνουμε τη μουσική.

 

Λόγω της ροής, αλλάξαμε τον τρόπο που καταναλώναμε αυτά τα πράγματα για να χωρέσουμε σε ένα νεότερο, καλύτερο εργαλείο. Και οι νεοφυείς επιχειρήσεις μπόρεσαν να πάρουν τη θέση τους και να κερδίσουν μερίδιο αγοράς, επειδή είδαν αυτό το μέλλον να έρχεται.

Οι διαδικτυακές πληρωμές θα ήταν ένα άλλο παράδειγμα. Το PayPal δεν επινόησε την ιδέα μιας διαδικτυακής συναλλαγής. Αλλά ήταν από τους πρώτους που αναγνώρισαν ότι οι διαδικτυακές συναλλαγές θα ήταν το μέλλον του εμπορίου. Έτσι εδραιώθηκαν στο κέντρο μέσω αξιόπιστων σχέσεων με τράπεζες των ΗΠΑ. Και ως αποτέλεσμα, έχουμε πλέον νέες γενιές εταιρειών που βοηθούν στη διαχείριση αυτού του είδους των συναλλαγών.

Υπάρχουν και άλλοι κλάδοι όπου αυτό μπορεί να συμβεί. Μερικά πιθανά παραδείγματα:

  • Ακαδημία και εκπαίδευση: Θα μπορούσατε να φανταστείτε ότι η τεχνητή νοημοσύνη βοηθά τους ακαδημαϊκούς να συνεχίσουν να κάνουν καλύτερες ερευνητικές ερωτήσεις, να δημιουργούν νέα πεδία σπουδών ή να ανοίγουν ευκαιρίες εκπαίδευσης σε νέες ομάδες ανθρώπων.
  • Τέχνη, Σχέδιο, Αρχιτεκτονική: Η τεχνητή νοημοσύνη βοηθά τους καλλιτέχνες να κάνουν καλύτερη δουλειά. AI που βοηθά τους συγγραφείς. Θα δημιουργηθούν νέες μορφές τέχνης – γραφή, παιχνίδια, γραφικά.
  • Ομάδες πωλήσεων και μάρκετινγκ: τακτικές για τη βελτιστοποίηση του μείγματος καναλιών μάρκετινγκ και της παραγωγικότητας πωλήσεων .
  • Νόμος: Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να αντικαταστήσει ορισμένες νομικές εργασίες, αλλά τελικά θα δημιουργήσει εντελώς νέους τομείς του νομικού πεδίου – οι νόμοι για την τεχνητή νοημοσύνη γράφονται καθώς μιλάμε, η τεχνητή νοημοσύνη δημιουργεί την ανάγκη για νέα νομική εμπειρογνωμοσύνη. Ολόκληρο το πεδίο μπορεί να επεκταθεί λόγω της τεχνητής νοημοσύνης.
  • Ανθρώπινοι πόροι και απόκτηση ταλέντων: Και πάλι ορισμένες εργασίες μπορεί να εξαλειφθούν, αλλά νέες μετρήσεις για την επιλογή υποψηφίων ή την προμήθεια μπορεί να εμφανιστούν μέσω τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης πρώτου κύματος.

Τελικά σε αυτούς τους τομείς, το βασικό προϊόν ή υπηρεσία που προσφέρεται είναι το ίδιο: μια συναλλαγή, μια πώληση, ένα έργο τέχνης. Η τεχνητή νοημοσύνη είναι ένας ούριος άνεμος σε μια καλά καθιερωμένη διαδικασία που θα υπάρχει πάντα, αλλά θα γεννήσει νέες θέσεις με την πάροδο του χρόνου.

Όπως το σκάκι.

 
Δείτε τον εαυτό σας καθαρά

Το μεγαλύτερο λάθος που μπορείς να κάνεις είναι να προσποιηθείς ότι είσαι κάτι που δεν είσαι.

Εάν αναθεωρήσετε τις προτάσεις αξίας τόσων πολλών από τις πρώτες νεοφυείς επιχειρήσεις τεχνητής νοημοσύνης, θα δείτε ότι στην πραγματικότητα προωθούν τη διατήρηση της καινοτομίας με περιορισμένη ικανότητα υπεράσπισης στον κλάδο της επιλογής τους – όχι αληθινή αναστάτωση. Αυτές οι νεοφυείς επιχειρήσεις διατρέχουν τον κίνδυνο να ξεπεράσουν τον ανταγωνισμό από κατεστημένους φορείς με πλεονεκτήματα διανομής.

Αντίθετα, βλέπουμε νεοφυείς επιχειρήσεις να προσπαθούν να ανταγωνιστούν σε τομείς όπου οι κατεστημένοι φορείς έχουν ισχυρά πλεονεκτήματα προσπαθώντας να κάνουν ό,τι ήδη κάνουν οι κατεστημένοι φορείς, αλλά καλύτερα. Σε αυτές τις συνθήκες, πρέπει να σκεφτείτε διαφορετικά: πώς η τεχνητή νοημοσύνη θα αλλάξει αυτόν τον κλάδο με τρόπο που ένας κατεστημένος φορέας μπορεί να μην προβλέψει; Ή μήπως έχει την ικανότητα να αλλάξει δραματικά;

Και οι δύο τεχνικές μπορούν, και έχουν δημιουργήσει εταιρείες δισεκατομμυρίων δολαρίων. Αναμένουμε ότι η επόμενη γενιά μονόκερων AI δεν θα είναι διαφορετική.

Σχετικά Άρθρα