
Πώς επηρεάζει η κατάχρηση εξουσίας την ηθική και τον κοινωνικό διάλογο;
Το κείμενο είναι άρθρο του Jonah Goldberg, αρχισυντάκτη του The Dispatch ( thedispatch.com ) που σχολιάζει την αντίδραση στην δολοφονία του Brian Thompson, CEO της UnitedHealthcare. Ο Goldberg επικρίνει την τάση να δικαιολογούνται βίαιες πράξεις με το επιχείρημα της δυσαρέσκειας, συνδέοντας αυτό το φαινόμενο με την κατάχρηση της προεδρικής εξουσίας χάρις στο δικαίωμα χάριτος. Αναλύει την σχέση μεταξύ δημοκρατίας (democracy) και δημοκρατίας (republic), τονίζοντας τον κίνδυνο της λαϊκής οργής να υπερβαίνει τα όρια του νόμου. Τέλος, υποστηρίζει την σημασία της τήρησης των κανόνων του δικαίου, ανεξαρτήτως ιδεολογίας ή κοινωνικής θέσης.
Φιλελευθερισμός, Οργή, και Δικαιοσύνη
- Τι είναι το επιχείρημα “ενάντια στο ‘αλλά…'” και πώς σχετίζεται με την αντίδραση στον φόνο του CEO της United Healthcare;
Το επιχείρημα “ενάντια στο ‘αλλά…'” είναι μια κριτική της τάσης των ανθρώπων να δικαιολογούν ή να αποδυναμώνουν μια δήλωση αρχής με μια επακόλουθη δήλωση “αλλά…”. Στην περίπτωση του φόνου του CEO της United Healthcare, αυτό σημαίνει ότι πολλοί άνθρωποι μπορεί να λένε ότι “η δολοφονία είναι λάθος, αλλά…” ακολουθούμενη από κάποιο επιχείρημα που προσπαθεί να δικαιολογήσει ή να κατανοήσει τη βία, συχνά μέσω της κριτικής των εταιρειών υγειονομικής περίθαλψης ή του καπιταλισμού γενικότερα. Το άρθρο υποστηρίζει ότι τέτοιες αντιδράσεις, παρά την επιφανειακή τους αναγνώριση ότι η δολοφονία είναι λάθος, στην ουσία αποδέχονται και ίσως ακόμη και να δικαιώνουν τη βία.
- Πώς συνδέει το άρθρο την αντίδραση στον φόνο του CEO με την κριτική του καπιταλισμού και τα συστήματα υγείας;
Το άρθρο επισημαίνει ότι πολλοί άνθρωποι που λένε “η δολοφονία είναι λάθος, αλλά…” στην πραγματικότητα επικεντρώνονται στην κριτική του καπιταλισμού και των εταιρειών υγειονομικής περίθαλψης. Υποστηρίζουν ότι το κίνητρο του κέρδους είναι ασυμβίβαστο με την παροχή υγειονομικής περίθαλψης και ότι ένα πιο “φωτισμένο” σύστημα, όπως ένα δημόσιο σύστημα υγείας, θα ήταν καλύτερο. Το άρθρο αντικρούει αυτό το επιχείρημα υποδεικνύοντας ότι και τα δημόσια συστήματα υγείας (όπως το Medicare, το Medicaid, και το Εθνικό Σύστημα Υγείας του Ηνωμένου Βασιλείου) αντιμετωπίζουν προκλήσεις όπως η καθυστέρηση και η άρνηση υπηρεσιών και η ρητή επιλογή υπηρεσιών που πρέπει να καλύπτονται.
- Τι λέει το άρθρο για την σύγκριση του αμερικανικού συστήματος υγείας με άλλα συστήματα, όσον αφορά τα έξοδα και την διάρκεια ζωής;
Το άρθρο αντικρούει τον ισχυρισμό ότι οι ΗΠΑ έχουν το ακριβότερο σύστημα υγείας στον κόσμο, με αποτέλεσμα το χαμηλό προσδόκιμο ζωής, επισημαίνοντας ότι η δαπάνη για την υγειονομική περίθαλψη συσχετίζεται με τον πλούτο μιας χώρας. Οι πλούσιες χώρες δαπανούν περισσότερα χρήματα στην υγειονομική περίθαλψη. Το άρθρο επισημαίνει επίσης ότι η διάρκεια ζωής επηρεάζεται από διάφορους παράγοντες, όπως η βία, τα τροχαία ατυχήματα, και η μέτρηση της βρεφικής θνησιμότητας. Επιπλέον, αναφέρει ότι οι κοινωνικές ομάδες που εξαρτώνται περισσότερο από την κοινωνικοποιημένη ιατρική έχουν μικρότερο προσδόκιμο ζωής, ενώ οι ομάδες που εξαρτώνται περισσότερο από την ιδιωτική ασφάλιση έχουν υψηλότερο προσδόκιμο ζωής.
- Ποια είναι η σχέση μεταξύ της συζήτησης για τον φόνο, και της συζήτησης για την εξουσία απονομής χάριτος;
Το άρθρο συνδέει την αντίδραση στον φόνο με τη συζήτηση για την εξουσία απονομής χάριτος, ισχυριζόμενο ότι και στις δύο περιπτώσεις, υπάρχει μια τάση να παραβιάζονται οι κανόνες και οι αρχές, όταν το κοινό αισθάνεται ότι υπάρχει κάποια “δικαιολογημένη” οργή. Σε ότι αφορά την απονομή χάριτος, υποστηρίζει ότι ο πρόεδρος δεν πρέπει να έχει την μοναρχική εξουσία να χαρίζει ποινές χωρίς λόγο. Ότι η χάρη πρέπει να δίνεται με σεβασμό στις αρχές της δικαιοσύνης και της δίκαιης διοίκησης, και ότι ούτε ο Τραμπ, ούτε ο Μπάιντεν, σε παρελθούσες περιπτώσεις, δεν έχουν δείξει σεβασμό για αυτούς τους κανόνες.
- Ποια είναι η βασική διαφορά μεταξύ μιας δημοκρατίας και μιας δημοκρατίας (republic), σύμφωνα με το άρθρο;
Σύμφωνα με το άρθρο, η δημοκρατία (democracy) αναφέρεται στην απεριόριστη διακυβέρνηση από τις μάζες, ενώ η δημοκρατία (republic) αναφέρεται σε μια μορφή λαϊκής διακυβέρνησης που περιορίζεται από θεσμικές και αντίθετες εντολές. Το άρθρο υποστηρίζει ότι οι ιδρυτές των ΗΠΑ ευνόησαν τη δημοκρατία (republic) επειδή φοβόντουσαν την απεριόριστη εξουσία των μαζών, κάτι το οποίο δεν είναι καθόλου δημοκρατικό (democratic).
- Πώς σχετίζεται η έννοια του “φυσικού” και του “αντιφυσικού” με τη φιλελεύθερη ιδεολογία;
Το άρθρο αναφέρει ότι ο φιλελευθερισμός είναι “αντιφυσικός” υπό την έννοια ότι δεν είναι ενστικτώδης ή αυθόρμητος. Βασίζεται σε στρώματα θρησκευτικών, φιλοσοφικών και πολιτιστικών παραδοχών για το πώς οι άνθρωποι μπορούν να συνυπάρχουν χωρίς να καταφεύγουν στη βία. Η χριστιανική ιδέα ότι είμαστε όλοι ίσοι στα μάτια του Θεού, βρίσκει έκφραση στη φιλελεύθερη ιδέα ότι πρέπει να είμαστε όλοι ίσοι στα μάτια της κυβέρνησης. Ωστόσο, το άρθρο υποστηρίζει ότι η ιδέα της ισότητας δεν είναι δεδομένη, αλλά χρειάζεται διαρκή προσπάθεια για να διατηρηθεί και να εφαρμοστεί, και ότι η αυθόρμητη ανθρώπινη τάση είναι συχνά αντιφιλελεύθερη.
- Ποια είναι η θέση του άρθρου για την οργή και την “αυθεντικότητα” των συναισθημάτων;
Το άρθρο αναγνωρίζει ότι η οργή μπορεί να είναι δικαιολογημένη, αλλά τονίζει ότι η οργή δεν δίνει από μόνη της δικαίωση. Το άρθρο υποστηρίζει ότι η υπερβολική έμφαση στα “αυθεντικά” συναισθήματα, εις βάρος της λογικής, των γεγονότων και των επιχειρημάτων, μπορεί να οδηγήσει σε ηθικά και αναλυτικά λάθη. Στην περίπτωση του φόνου, το άρθρο υποστηρίζει ότι η προσπάθεια να δικαιολογηθεί η βία, με βάση την οργή του κοινού, είναι μια ηθικά λανθασμένη και αναλυτικά αβάσιμη προσέγγιση.
- Ποια είναι η θέση του άρθρου όσον αφορά την εφαρμογή των κανόνων σε ισχυρούς και “αδύναμους”;
Το άρθρο απορρίπτει την άποψη ότι οι ισχυροί και οι “αδύναμοι” υπόκεινται σε διαφορετικούς ηθικούς ή νομικούς κανόνες. Ο φιλελευθερισμός, σύμφωνα με το άρθρο, είναι δεσμευτικός για όλους, ανεξάρτητα από την ισχύ τους. Το άρθρο επικρίνει την άποψη ότι πρέπει να συγχωρούμε την κακή συμπεριφορά των λαϊκιστικών ομάδων, αριστερών ή δεξιών, επειδή “ο κόσμος είναι θυμωμένος”. Επισημαίνει ότι η χρήση της εξουσίας εκτός του πλαισίου του νόμου είναι λανθασμένη, ανεξάρτητα από το ποιος την ασκεί και σε ποιόν απευθύνεται.
Πώς επηρεάζει η κατάχρηση εξουσίας την ηθική και τον κοινωνικό διάλογο;
Η κατάχρηση εξουσίας επηρεάζει την ηθική και τον κοινωνικό διάλογο, καθώς μπορεί να οδηγήσει στην αναστολή ή την παραβίαση των κανόνων και αρχών, διαστρεβλώνοντας την έννοια της δικαιοσύνης και της νομιμότητας. Οι πηγές υπογραμμίζουν αρκετές πτυχές αυτού του ζητήματος:
- Αναστολή Κανόνων και Αρχών: Όταν η εξουσία χρησιμοποιείται καταχρηστικά, οι κανόνες και οι αρχές που διέπουν την κοινωνία μπορούν να αγνοηθούν ή να παραβιαστούν, καθώς οι άνθρωποι μπορεί να αισθάνονται ότι οι κανόνες μπορούν να αγνοηθούν όταν “αισθάνονται” ότι πρέπει να συμβεί. Αυτή η συμπεριφορά υπονομεύει την εμπιστοσύνη στους θεσμούς και το κράτος δικαίου.
- Διαστρέβλωση της Δικαιοσύνης: Η καταχρηστική χρήση της εξουσίας μπορεί να οδηγήσει σε μια κατάσταση όπου η δικαιοσύνη δεν είναι πλέον αντικειμενική, αλλά καθορίζεται από τα συμφέροντα αυτών που βρίσκονται στην εξουσία. Αυτό μπορεί να προκαλέσει ένα αίσθημα αδικίας και να οδηγήσει σε κοινωνική αναταραχή. Για παράδειγμα, η πηγή αναφέρει ότι οι πρόεδροι μπορούν να κάνουν χρήση της εξουσίας τους να δίνουν χάρες, ακόμη και αν υπάρχουν σαφείς κανόνες που περιορίζουν αυτήν την εξουσία.
- Ηθική Αποδυνάμωση: Η δικαιολογία της καταχρηστικής συμπεριφοράς επειδή “οι άνθρωποι είναι θυμωμένοι” εξασθενεί την ηθική. Η πηγή αναφέρει ότι ο θυμός δεν νομιμοποιεί την κακή συμπεριφορά. Η ηθική πρέπει να είναι δεσμευτική για όλους, ανεξάρτητα από την εξουσία που κατέχουν. Αυτή η ιδέα είναι κεντρικής σημασίας για τον φιλελευθερισμό, ο οποίος υποστηρίζει ότι όλοι πρέπει να υπόκεινται στους ίδιους κανόνες.
- Επίδραση στον Κοινωνικό Διάλογο: Η κατάχρηση εξουσίας μπορεί να οδηγήσει σε έναν διάλογο όπου οι αυθεντικές απόψεις και επιχειρήματα παραμερίζονται. Για παράδειγμα, όταν κάποιος λέει “η δολοφονία είναι λάθος, αλλά…”, προσπαθεί να δικαιολογήσει μια ανάρμοστη συμπεριφορά μέσω μιας φαινομενικά λογικής δήλωσης, γεγονός που διαστρεβλώνει τον διάλογο. Επιπλέον, η πηγή υπογραμμίζει ότι ο κοινωνικός διάλογος θα πρέπει να βασίζεται στη λογική και τα γεγονότα, και όχι στα συναισθήματα όπως ο θυμός.
Εν ολίγοις, η κατάχρηση εξουσίας μπορεί να έχει βαθιές αρνητικές συνέπειες για την ηθική και τον κοινωνικό διάλογο. Εξασθενεί τους ηθικούς κανόνες, διαστρεβλώνει την δικαιοσύνη και υπονομεύει την ειλικρινή συζήτηση. Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε αυτούς τους κινδύνους προκειμένου να προάγουμε μια πιο δίκαιη και ηθική κοινωνία.
Τι σημαίνει η φράση “Everything before the word ‘but’ is bullsh-t”;
Η φράση “Everything before the word ‘but’ is bullsh-t” (Όλα πριν τη λέξη “αλλά” είναι βλακείες) είναι μια παλιά ιδέα που έγινε πρόσφατα δημοφιλής από το Game of Thrones. Δεν είναι ένας αληθής κανόνας, αλλά ένας κανόνας του αντίχειρα. Αυτό σημαίνει ότι είναι μια παρατήρηση που βασίζεται σε κοινή εμπειρία και είναι συχνά αληθινή, αλλά όχι απαραίτητα πάντα.
Στην ουσία, αυτή η φράση υποδηλώνει ότι ό,τι προηγείται της λέξης “αλλά” σε μια δήλωση, είναι συχνά μια δικαιολογία, μια υποχώρηση ή μια προσπάθεια να καλυφθεί η πραγματική άποψη ή επιθυμία του ομιλητή. Η λέξη “αλλά” χρησιμοποιείται για να εισάγει μια αντίθεση ή μια επιφύλαξη, που συχνά υπονομεύει ή αναιρεί τα όσα ειπώθηκαν πριν από αυτήν.
Για παράδειγμα, η πηγή αναφέρει το παράδειγμα: “Η δολοφονία είναι λάθος, αλλά…”. Σε αυτή την περίπτωση, η φράση “η δολοφονία είναι λάθος” θεωρείται υποκριτική ή ψευδής, καθώς ακολουθείται από μια δικαιολογία ή μια προσπάθεια να δικαιολογηθεί η δολοφονία. Σύμφωνα με την πηγή, όταν οι άνθρωποι λένε “η δολοφονία είναι λάθος, αλλά…”, αυτό που πραγματικά επιθυμούν είναι να συζητήσουν πώς ο δολοφόνος του διευθύνοντος συμβούλου της United Healthcare Brian Thompson είχε δίκιο. Η πηγή υποστηρίζει ότι, σε αυτή την περίπτωση, ό,τι ακολουθεί το “αλλά” είναι “βλακείες” και ότι η συζήτηση που επιδιώκεται είναι “αποκρουστική και παράλογη”.
Επιπλέον, η πηγή υπογραμμίζει ότι αυτή η φράση αναδεικνύει πώς οι άνθρωποι συχνά χρησιμοποιούν τη λέξη “αλλά” για να δικαιολογήσουν ή να απολογηθούν για απαράδεκτες συμπεριφορές. Για παράδειγμα, κάποιοι χρησιμοποιούν τον θυμό των ανθρώπων για να δικαιολογήσουν τις ενέργειες του δολοφόνου, λέγοντας “Οι άνθρωποι είναι θυμωμένοι” ή “Οι άνθρωποι έχουν φτάσει στα όριά τους”.
Συνοψίζοντας, η φράση “Everything before the word ‘but’ is bullsh-t” είναι μια έκφραση που υποδηλώνει ότι συχνά, η πραγματική άποψη ή πρόθεση ενός ατόμου βρίσκεται σε αυτό που λέει μετά τη λέξη “αλλά”. Αυτή η φράση αποκαλύπτει την υποκρισία και τις δικαιολογίες που χρησιμοποιούνται συχνά για να καλύψουν τις πραγματικές σκέψεις και συναισθήματα, και για αυτό θεωρείται συχνά ως “κανόνας” του αντίχειρα.