
Σοκ! 665 Νεκροί: Ρεκόρ πενταετίας σε θανάτους από τροχαίες συγκρούσεις το 2024
Το άρθρο από το sostegr (sostegr.wordpress.com) αναφέρεται στην αύξηση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην Ελλάδα το 2024, φτάνοντας τους 665 νεκρούς, αριθμός που αποτελεί ρεκόρ πενταετίας σύμφωνα με προσωρινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Επισημαίνεται ότι ο τελικός αριθμός αναμένεται να είναι υψηλότερος, ενώ παράλληλα εκφράζεται δυσαρέσκεια για την αντιμετώπιση του ζητήματος από τις αρμόδιες αρχές και την έλλειψη ουσιαστικών μέτρων για τη μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων. Τονίζεται επίσης η αδυναμία επίτευξης του εθνικού στόχου για μείωση των θανάτων κατά 50% έως το 2030.
Ποιος είναι ο αριθμός των νεκρών από τροχαίες συγκρούσεις στην Ελλάδα για το 2024 σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία;
Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία που δημοσιοποίησε η ΕΛΣΤΑΤ (Ελληνική Στατιστική Αρχή) στις 4 Μαρτίου 2025, ο αριθμός των νεκρών από τροχαίες συγκρούσεις στην Ελλάδα για το έτος 2024 ανέρχεται σε 665.
Γιατί τονίζεται ότι ο αριθμός των 665 νεκρών είναι «προσωρινός»;
Ο αριθμός αυτός θεωρείται προσωρινός για δύο κύριους λόγους. Πρώτον, ο τελικός αριθμός αναμένεται να είναι μεγαλύτερος καθώς θα συμπεριλάβει και θύματα που υπέκυψαν στα τραύματά τους σε μεταγενέστερο χρόνο από τη στιγμή του συμβάντος. Δεύτερον, στα οριστικά στοιχεία καταγράφονται μόνο τα θύματα που απεβίωσαν εντός 30 ημερών από το τροχαίο. Όσοι επιβίωσαν για 31 ημέρες ή περισσότερο, δεν καταγράφονται ως θάνατοι από τροχαία σύμφωνα με την πανευρωπαϊκή συμφωνία.
Πώς συγκρίνεται ο αριθμός των θανάτων το 2024 με τα προηγούμενα χρόνια;
Ο αριθμός των 665 νεκρών το 2024 αποτελεί ρεκόρ πενταετίας. Συγκεκριμένα, τα προηγούμενα χρόνια καταγράφηκαν 524 νεκροί το 2020, 624 το 2021, 654 το 2022 και 637 το 2023. Αυτό υποδεικνύει μια ανησυχητική αυξητική τάση στον αριθμό των θανάτων από τροχαία ατυχήματα.
Ποια είναι η θέση των αρμόδιων αρχών σχετικά με τον αυξανόμενο αριθμό των θανάτων;
Το άρθρο υποστηρίζει ότι οι αρμόδιες αρχές δεν εκφράζουν την παραμικρή ανησυχία για τον σταθερά υψηλό αριθμό νεκρών. Επιπλέον, κατακρίνει την επανέκδοση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας με μικρές αναπροσαρμογές αντί για ουσιαστικές αλλαγές και την απουσία της χώρας από διεθνείς συναντήσεις για την οδική ασφάλεια.
Υπάρχει στόχος για τη μείωση των θανάτων από τροχαίες συγκρούσεις στην Ελλάδα;
Ναι, σύμφωνα με κυβερνητικές εξαγγελίες, έχει τεθεί ο στόχος για μείωση των θανάτων από τροχαίες συγκρούσεις κατά 50% στην δεκαετία 2021-2030. Ωστόσο, το άρθρο τονίζει ότι με την τρέχουσα αυξητική τάση, ο στόχος αυτός θεωρείται πλέον ανέφικτος και χαρακτηρίζεται περισσότερο ως ευχή παρά ως πραγματικός στόχος.
Γιατί θεωρούνται αναξιόπιστα τα στοιχεία για τους ελαφρά και σοβαρά τραυματίες;
Τα στοιχεία για τους ελαφρά και σοβαρά τραυματίες θεωρούνται αναξιόπιστα επειδή η πηγή τους είναι η αστυνομία και όχι οι υπηρεσίες υγείας. Η Ελλάδα αρνείται για πάνω από 10 χρόνια να εφαρμόσει το πρωτόκολλο MAIS3+, το οποίο θα παρείχε μια σαφή εικόνα του αριθμού και της βαρύτητας των τραυματισμών.
Πώς αντιμετωπίζει η ελληνική κοινωνία το ζήτημα των τροχαίων ατυχημάτων και των θυμάτων τους;
Δυστυχώς, στην ελληνική κοινωνία, το τροχαίο συμβάν εξακολουθεί να θεωρείται κυρίως ένα «ατομικό γεγονός» χωρίς να προκαλεί συλλογικές αντιδράσεις ή διεκδικήσεις. Το θέμα θεωρείται «εκτός πολιτικής» και αντιμετωπίζεται ως μια συγκυριακή παράμετρος, γεγονός που υποδηλώνει μια αδυναμία συλλογικής και κριτικής σκέψης. Τα θύματα και οι οικογένειές τους συχνά αισθάνονται μόνοι αντιμετωπίζοντας τις συνέπειες.
Τι υπογραμμίζει ο Πανελλαδικός σύλλογος SOS Τροχαία Εγκλήματα με τη δημοσίευση αυτών των στοιχείων;
Ο Πανελλαδικός σύλλογος SOS Τροχαία Εγκλήματα, μέσω της δημοσίευσης αυτών των ανησυχητικών στοιχείων, επιδιώκει να αναδείξει τη σοβαρότητα του προβλήματος των τροχαίων ατυχημάτων στην Ελλάδα, την έλλειψη αποτελεσματικών μέτρων και την αδιαφορία των αρμοδίων. Παράλληλα, εκφράζει τη συμπαράστασή του προς τα θύματα και τις οικογένειές τους, τονίζοντας την απουσία κοινωνικής και πολιτικής κινητοποίησης για την αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου.