
Έξι βήματα για την Θεσσαλονίκη 2020
Οι δημόσιες συγκοινωνίες θα κατέχουν κορυφαία θέση στην Θεσσαλονίκη – Ελπιδοφόρα προοπτική για τον «Δυτικό Προαστιακό Σιδηρόδρομο»
Το σχέδιο για τη διασύνδεση του κέντρου της Θεσσαλονίκης με τη Δυτική αστική-προαστιακή ζώνη της, βρέθηκε στο επίκεντρο συζήτησης μεταξύ των αρμόδιων φορέων, την Δευτέρα 27 Ιανουαρίου 2014, στο Δημαρχείο Θεσσαλονίκης. Η παρουσίαση έγινε στη διάρκεια ενημερωτικής συζήτησης που διοργάνωσε ο Δήμος Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε και το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων – Μεταφορών του ΕΚΕΤΑ.
Συγκεκριμένα παρουσιάστηκε αναλυτικά το σχέδιο με την επωνυμία «Δυτικός Προαστιακός Σιδηρόδρομος»… ενώνοντας το κέντρο της πόλης με τη Δυτική Προαστιακή ζώνη της Θεσσαλονίκης «CITY TRAIN» στο πλαίσιο του έργου Διακρατικής Συνεργασίας χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης: RAIL4SEE “Rail Hub Cities for South East Europe” ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΝΟΤΙΟΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ΩΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΙ ΚΟΜΒΟΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ.
Σύμφωνα με το σχέδιο, το Rail Bus που θα αποτελεί το τροχαίο υλικό του CITY TRAIN προτείνεται να έχει ως αφετηρία για ορισμένα δρομολόγια το Σιδηροδρομικό Σταθμό Σίνδου και για τα υπόλοιπα δρομολόγια τη νέα στάση κοντά στην είσοδο του στρατοπέδου Μ. Αλεξάνδρου στα όρια Ευόσμου – Αμπελοκήπων ενώ αν αποφασισθεί να ενεργοποιηθεί το τμήμα της παλαιάς γραμμής που διέρχεται από το στρατόπεδο Παπακυριαζή θα ξεκινά επίσης και από την οδό Λαγκαδά σε κοντινή απόσταση από το Δημαρχείο Σταυρούπολης.
Τα νέα δρομολόγια θα τερματίζουν στο σταθμό του Λιμανιού όσο το δυνατόν εγγύτερα στην Πλατεία Ελευθερίας, πλησίον της οποίας χωροθετείται ο τερματικός σταθμός της Θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας, δημιουργώντας συνέργεια και πολυτροπική συγκοινωνιακή διασύνδεση. Οι επιβάτες των ηλεκτροκίνητων συρμών από τη Λάρισα και τους υπόλοιπους περιαστικούς προορισμούς θα κάνουν μετεπιβίβαση που θα γίνεται είτε στο σταθμό της Σίνδου είτε στη στάση του Σιδηροδρομικού Μουσείου.
Οι ομάδες δυνητικών χρηστών που αναγνωρίσθηκαν είναι οι κάτοικοι των δυτικών συνοικιών μέσα στη ζώνη επιρροής των προτεινόμενων σταθμών, οι σπουδαστές του ΑΤΕΙ, οι εργαζόμενοι στη βιομηχανική περιοχή της Σίνδου και οι σημερινοί χρήστες του προαστιακού.
«Η σημερινή παρουσίαση του σχεδίου για τον «Δυτικό Προαστιακό Σιδηρόδρομο» δίνει ελπιδοφόρα προοπτική, εύχομαι να γίνει σύντομα πραγματικότητα και να μην μας αφήσει μόνο σχέδια επί χάρτου», δήλωσε ο Αντιδήμαρχος Ποιότητας Ζωής, Κωνσταντίνος Ζέρβας, κατά την παρουσίαση του με θέμα «η προοπτική των δημόσιων συγκοινωνιών».
Αναφερόμενος στην προοπτική των δημόσιων συγκοινωνιών επισήμανε ότι πρέπει πρώτιστα να τονίσουμε τις παθογένειες των δημόσιων συγκοινωνιών, καθώς υπάρχουν αμέτρητες μελέτες, που παρότι ξοδεύτηκε χρήμα και χρόνος, παραμένουν στα ράφια των υπηρεσιών και φορέων και μετά να δούμε τις προοπτικές.
Επιπλέον παρουσίασε μια ατζέντα θεμάτων για την Θεσσαλονίκη 2020, που προκύπτει από την ανάγκη συμφωνίας των δημιουργικών δυνάμεων της πόλης, για την ανάπτυξη της, στην οποία οι δημόσιες συγκοινωνίες θα κατέχουν κορυφαία θέση.
Συγκεκριμένα είναι:
- ολοκλήρωση της βασικής γραμμής του μετρό με την επέκταση προς Καλαμαριά και την άμεση ωρίμανση της επέκτασης προς αεροδρόμιο και προς τα δυτικά
- αναβάθμιση του αεροδρομίου «Μακεδονία» ώστε να μπορεί να υποδέχεται περισσότερες πτήσεις και επισκέπτες
- λειτουργία της παράκτιας συγκοινωνίας
- ωρίμανση μελέτης και άμεση χρηματοδότηση (μέσω SES 2014-2020) προκειμένου η Θεσσαλονίκη να αποκτήσει δίκτυο Τράμ.
- ανάπτυξη λειτουργικού δικτύου ποδηλατοδρόμων που θα ενσωματώνει πραγματικά το ποδήλατο στη ζωή της πόλης
- υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου πεζοδρομήσεων και πάρκινγκ στο ιστορικό κέντρο και σε γειτονιές της πόλης.
Την έρευνα για την βιωσιμότητα της πρότασης «CITY TRAIN» καθώς και τα αποτελέσματα έρευνας προτίμησης για την ανάπτυξη προαστιακών συνδέσεων στις δυτικές περιοχές της Μητροπολιτικής Θεσσαλονίκης, παρουσίασε η Αναπληρώτρια Διευθύντρια Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων – Μεταφορών του ΕΚΕΤΑ, Ερευνήτρια Α’ ΙΜΕΤ, Πολιτικός Μηχανικός Συγκοινωνιολόγος, Δρ. Γεωργία Αϋφαντοπούλου.
Μεταξύ άλλων αναφέρθηκε, στον σκοπό της έρευνας που είναι η προκαταρκτική διερεύνηση της εφικτότητας αλλά και της σκοπιμότητας -βιωσιμότητας της δρομολόγησης μιας νέας σιδηροδρομικής σύνδεσης, προαστιακού χαρακτήρα, ανάμεσα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και τα δυτικά προάστια της μητροπολιτικής περιοχής της Θεσσαλονίκης καθώς και την περιοχή της Σίνδου.
Επίσης, τόνισε τη σημασία υπογραφής μνημονίου συνεργασίας ανάμεσα στους εμπλεκόμενους φορείς που είναι οι Δήμοι: Θεσσαλονίκης, Αμπελοκήπων–Μενεμένης, Δέλτα, Κορδελιού – Ευόσμου, Παύλου Μελά, η Μητροπολιτική Αναπτυξιακής Θεσσαλονίκης ΑΕ, το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων–Μεταφορών του ΕΚΕΤΑ, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. και ο Ο.Λ.Θ. Α.Ε.
Τον σχεδιασμό λειτουργίας προαστιακής συγκοινωνίας με ανακατασκευή και επανάχρησης του υφιστάμενου τμήματος ενεργού και μη ενεργού σιδηροδρομικού Δικτύου της πρότασης «CITY TRAIN» παρουσίασε ο Πολιτικός Μηχανικός—Συγκοινωνιολόλγος MSc, CEng, και εξωτερικός συνεργάτης του ΙΜΕΤ, Σάμουελ Σαλέμ.
Συγκεκριμένα έγινε αναφορά, στα αναμενόμενα πλεονεκτήματα από την ανάπτυξη και λειτουργία του CITY TRAIN στα οποία συγκαταλέγονται το χαμηλό κόστος (υφιστάμενες κατά το μεγαλύτερο μέρος σιδηροδρομικές γραμμές και αξιοποίηση υπαρχόντων οχημάτων που θα διαθέσει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ) και ο μικρός χρονικός ορίζοντας υλοποίησης και έναρξης λειτουργίας.
Επίσης παρουσιάστηκαν οι προτάσεις των τερματικών σταθμών στο Λιμάνι, τα κρίσιμα σημεία του Προτεινόμενου Δικτύου, η νέα σιδηροδρομική υποδομή στην επέκταση προς Σταυρούπολη, η επιλογή θέσεων στάσεων με κριτήριο την πληθυσμιακή πυκνότητα, η πλήρης ανάπτυξη δικτύου και οι προτεινόμενες στάσεις, τα βασικά χιλιομετρικά και οικονομικά μεγέθη του δικτύου( ζήτηση, εισιτήριο, λειτουργία, συντήρηση).
Θετική είναι η συνεργασία και από την πλευρά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σύμφωνα με την τοποθέτηση του εκπρόσωπού της, Σύμβουλου Στρατηγικού Σχεδιασμού, Νίκου Αθανασόπουλου ο οποίος, μεταξύ άλλων, ανέφερε το επιτυχημένο παράδειγμα της Πάτρας, αντίστοιχο με το προτεινόμενο, έργο που βρήκε θερμής αποδοχής από τους ωφελούμενους.
Αντίστοιχα, το στέλεχος της Μονάδας Οργάνωσης και Διαχείρισης των Αναπτυξιακών Προγραμμάτων του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, σύμβουλος προγραμμάτων και συγχρηματοδοτούμενων έργων στο Δήμο Θεσσαλονίκης, Χρυσόστομος Καλογήρου, αναφέρθηκε στα στάδια που περιλαμβάνει το έργο προκειμένου να ωριμάσει καθώς και στην πρόταση από πλευράς του Δήμου Θεσσαλονίκης για την έκδοση κονδυλίου από το ΥΠΟ.ΜΕ.ΔΥ και τον αρμόδιο υπουργό Μιχάλη Χρυσοχοϊδη.
Χαιρετισμό επίσης απηύθυνε στην διάρκεια της εκδήλωσης ο Πρόεδρος του Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών (ΣΑΣΘ), Γιάννης Παλαιστής.