Έφυγε η Ζωή Λάσκαρη

Κυριάκος Μητσοτάκης: η Ζωή Λάσκαρη με το ταλέντο και τη λάμψη της προσωποποίησε μια ολόκληρη εποχή της ελληνικής κοινωνίας σε μια αισιόδοξη φάση της

 
Πέθανε σε ηλικία 73 ετών η ηθοποιός Ζωή Λάσκαρη, μια από τις διασημότερες σταρ του παλιού ελληνικού κινηματογράφου. Η ηθοποιός βρέθηκε νεκρή σήμερα, Παρασκευή, στο σπίτι της στο Πόρτο Ράφτη.

Η Ζωή Λάσκαρη γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, στις 12 Δεκεμβρίου 1944. Το πραγματικό της όνομα είναι Ζωή Κουρούκλη. Φοίτησε στη σχολή Βαλαγιάννη, στη σχολή καλογραιών Καλαμαρί και στη σχολή του Πέλλου Κατσέλη. Το 1959, σε ηλικία μόλις δεκαπέντε χρονών, στέφθηκε σταρ Ελλάς. Έζησε για δύο χρόνια στην Αμερική.

Το 1961 ο Φιλοποίμην Φίνος την επιλέγει για πρωταγωνίστρια στον «Κατήφορο» και υπογράφει μαζί του αποκλειστικό συμβόλαιο συνεργασίας. Η ταινία είναι εισπρακτικά η εμπορικότερη της σεζόν 1961-1962, καθιερώνοντας τη Ζωή Λάσκαρη ως μόνιμη πρωταγωνίστρια και ως μια από τις πιο λαμπρές σταρ της «χρυσής» εποχής του κινηματογράφου. Για να μην γίνεται σύγχυση με την ξαδέρφη της Ζωή Κουρούκλη, η οποία ήταν ήδη γνωστή τραγουδίστρια, ο Φίνος την «βαφτίζει» Ζωή Λάσκαρη εμπνευσμένος από το όνομα ενός Ιταλού.

Τα επόμενα χρόνια θα πρωταγωνιστήσει σε όλες τις μεγάλες εισπρακτικές επιτυχίες του Φίνου και θα συνεργαστεί με όλους τους σταρ της εποχής. Από αυτές ξεχωρίζουν ο «Νόμος 4000», η «Στεφανία», το «Μερικοί το προτιμούν κρύο», «Μια κυρία στα μπουζούκια», «Κορίτσια για φίλημα» και «Οι Θαλασσιές οι χάντρες».

Η «Στεφανία» και ο «Κατήφορος» προβλήθηκαν για πολλές εβδομάδες σε χώρες της Ευρώπης και της Αμερικής, διευρύνοντας την φήμη της Λάσκαρη στο εξωτερικό (57 εβδομάδες προβολής των ταινιών στο Μεξικό), ενώ «Οι θαλασσιές οι χάντρες» έκλεψαν, εκτός συναγωνισμού, τις εντυπώσεις στο φεστιβάλ Καννών το 1967, την ώρα που ο γαλλικός Τύπος έπλεκε το εγκώμιο της μεγάλης Ελληνίδας πρωταγωνίστριας.

Στα τέλη της δεκαετίας του ’60 η Ζωή Λάσκαρη, μαζί με την Αλίκη Βουγιουκλάκη και την Τζένη Καρέζη, θεωρούνται οι μεγαλύτερες ντίβες και πιο εμπορικές σταρ στην Ελλάδα. Η Λάσκαρη έχει διαμορφώσει με τους ρόλους της την περσόνα της δυναμικής αλλά και μοιραίας γυναίκας, ενώ παράλληλα γίνεται το νούμερο ένα sex symbol της εποχής της.

Η δύση της «χρυσής εποχής» του ελληνικού κινηματογράφου θα στρέψει την προσοχή της στην μεγάλη της αγάπη, το θέατρο. Το 1966, σε συνεργασία με τον Αντρέα Ντούζο, περιοδεύει στην Κύπρο με τα έργα «Μιας πεντάρας νιάτα» των Γιαλαμά-Πρετεντέρη, την «Παγίδα» του Robert Thomas και την «Βαθιά γαλάζια θάλασσα» του Terence Rattigan.

Το 1970 κάνει την πρώτη της θεατρική εμφάνιση στην Αθήνα με το έργο «Μαριχουάνα Στοπ» ενώ ακολουθούν οι μεγάλες θεατρικές επιτυχίες «Ξυπόλητη στο πάρκο» του Neil Simon, «Η κυρία του Μαξίμ» του Georges Feudeau και το «Miss Πέπσι» του Pierrette Bruno. Η υποδοχή που την επιφύλαξαν οι θεατρικοί κριτικοί ήταν ενθουσιώδης.

Το 1982 πρωταγωνιστεί για τελευταία φορά στον κινηματογράφο, στην ταινία του Γιώργου Καρυπίδη «Αναμέτρηση», ενώ θα μείνει στην ιστορία η θρυλική γυμνή φωτογράφησή της για το περιοδικό «Playboy» το 1985 -η πρώτη Ελληνίδας πρωταγωνίστριας- που προκάλεσε θυελλώδες πολιτικό ζήτημα.

Πιστή λάτρης του θεάτρου και του κλασικού ρεπερτορίου συνεχίζει, αρχές δεκαετίας του ’90, να παρουσιάζει μεγάλα έργα του παγκόσμιου θεάτρου, σε συνεργασία με μεγάλους Έλληνες σκηνοθέτες.

Το 1990 ο Μίνως Βολανάκης την σκηνοθετεί στο «Καινούρια σελίδα» του Neil Simon και την επόμενη σεζόν στο «Τρελοί για έρωτα» του Sam Shepard. Την δεκαετία του ’90 ξεχωρίζουν το «Ποιος φοβάται την Βιρτζίνια Γούλφ» του Edward Albee, το 1992 στο Βασιλικό Θέατρο, σε σκηνοθεσία Ανδρέα Βουτσινά, το «Ορφέα στον Άδη» το 1993 στο Βασιλικό Θέατρο, σε σκηνοθεσία Ανδρέα Βουτσινά, το «Τρείς ψηλές γυναίκες» του Edward Albee, το 1995, σε σκηνοθεσία Ανδρέα Βουτσινά και το «Ταξίδι μιας μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα» του Ευγένιου Ο’ Νηλ, το troades 1997 σε σκηνοθεσία Σταύρου Τσακίρη.

Η συνεργασία της με τον Μιχάλη Κακογιάννη στις «Τρωάδες» το 1997 έτυχε θερμής υποδοχής από τον Τύπο.

Η θεατρική συνεργασία της με τον Ανδρέα Βουτσινά και τον Σταύρο Τσακίρη συνεχίζεται και στις αρχές του 2000 με τα έργα «Συνάντηση», όπου συμπρωταγωνιστεί με τον Απόστολο Γκλέτσο και «Σκηνές Γάμου».

Αποτίνοντας ωστόσο έναν ιδιαίτερο φόρο τιμής στον αγαπημένο της Edward Albee θα ανεβάσει για δύο συνεχόμενες σεζόν την «Ευαίσθητη Ισορροπία» σε σκηνοθεσία Αθανασίας Καραγιαννοπούλου. Είναι η τέταρτη φορά στην θεατρική της καριέρα που ανεβάζει έργο του μεγάλου Αμερικανού συγγραφέα.

To 2003 ιδρύει την δική της θεατρική σκηνή στον πολυχώρο Αθηναΐδα. Το 2005 ανεβάζει το «Διαμάντια και μπλουζ» της Λούλας Αναγνωστάκη, σε σκηνοθεσία Ανδρέα Βουτσινά. Οι κριτικοί συμφωνούν για τον πρωτοποριακό τρόπο με τον οποίο «φώτισε» η ερμηνεία της αυτό το σπουδαίο έργο. Ακολουθεί, για δύο θεατρικές σεζόν, το έργο «Άλμα Μάλερ» του Ρον Χάρτ, σε σκηνοθεσία Αθανασίας Καραγιαννοπούλου.

Τις σεζόν 2011-2013 ανεβάζει το έργο του Martin Sherman «Ρόουζ» σε σκηνοθεσία του διεθνούς φήμης Ρώσου σκηνοθέτη Adolf Shapiro.

Το 1967 παντρεύτηκε τον επιχειρηματία Πέτρο Κουτουμάνο με τον οποίο απέκτησε μια κόρη, την Μάρθα. Το ζευγάρι χώρισε οριστικά την άνοιξη του 1971. Το 1976 παντρεύτηκε τον ποινικολόγο Αλέξανδρο Λυκουρέζο με τον οποίο απέκτησε μια ακόμη κόρη, την Μαρία-Ελένη. Το 1997 έγινε γιαγιά της Ζένιας από τον γάμο της Μάρθας με τον Βλάση Μπονάτσο. ΑΠΕ

Φτωχότερο το θέατρο και ο κινηματογράφος μας από σήμερα. Έσβησε ένα από τα πιο λαμπερά αστέρια. Καλό ταξίδι Ζωή! έγραψε στο Twitter ο Κ. Μητσοτάκης, για τη Ζωή Λάσκαρη.

 
Κυριάκος Μητσοτάκης: η Ζωή Λάσκαρη με το ταλέντο και τη λάμψη της προσωποποίησε μια ολόκληρη εποχή της ελληνικής κοινωνίας σε μια αισιόδοξη φάση της

«Με μεγάλη θλίψη πληροφορήθηκα την απώλεια της Ζωής Λάσκαρη. Ήταν μια από τις τελευταίες μεγάλες Ελληνίδες ηθοποιούς του κινηματογράφου και του θεάτρου», δήλωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Ο πρόεδρος της ΝΔ τόνισε ότι η Ζωή Λάσκαρη με το ταλέντο και τη λάμψη της προσωποποίησε μια ολόκληρη εποχή της ελληνικής κοινωνίας σε μια αισιόδοξη φάση της.

«Κατόρθωσε να μείνει ουσιωδώς παρούσα στα καλλιτεχνικά πράγματα της χώρας επενδύοντας στο θέατρο και στηρίζοντας με γενναιοδωρία νεότερους ηθοποιούς. Είναι βέβαιο ότι οι ταινίες της, με τις οποίες μεγάλωσαν δύο γενιές Ελλήνων, θα μας συντροφεύουν για πολλά ακόμα χρόνια. Θα μας λείψει. Στον σύζυγό της Αλέξανδρο Λυκουρέζο και στις κόρες της Μαρία – Ελένη και Μάρθα, εκφράζω τα θερμά μου συλλυπητήρια», υπογράμμισε ο κ. Μητσοτάκης.

 
Όλγα Κεφαλογιάννη: Η Ζωή θα μας λείψει πολύ

Η Τομεάρχης Πολιτισμού και Αθλητισμού της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Α’ Αθηνών, κυρία Όλγα Κεφαλογιάννη, για την απώλεια της Ζωής Λάσκαρη, έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Η είδηση για τον ξαφνικό χαμό της Ζωής Λάσκαρη με γεμίζει μεγάλη θλίψη.

Η Ζωή ήταν μια από τις πιο λαμπερές παρουσίες του ελληνικού κινηματογράφου και του θεάτρου.

Μια σπουδαία ηθοποιός γεμάτη φως, ενέργεια και δυναμισμό.

Μια μοναδική προσωπικότητα με συγκροτημένες απόψεις, ξεχωριστές ευαισθησίες και ενεργό συμμετοχή στα κοινά.

Η Ζωή θα μας λείψει πολύ.

Οι κινηματογραφικές της ταινίες όμως, θα συνεχίζουν να μεγαλώνουν γενιές και γενιές και να προσφέρουν το χαμόγελο και την ομορφιά της.

Τα θερμά μου συλλυπητήρια στην οικογένειά της».

 
Ε. Βενιζέλος: Είχε ανέβει πολύ νωρίς στον Όλυμπο η Ζωή Λάσκαρη

Δήλωση του Ευάγγελου Βενιζέλου για τη Ζωή Λάσκαρη αναφέρει:

Είχε ανέβει πολύ νωρίς στον Όλυμπο η Ζωή Λάσκαρη. Η σκηνή πάνω στην οποία έπαιζε ήταν πολύ πιο απαιτητική από τη θεατρική σκηνή και το κινηματογραφικό πλατό. Ήταν η σκηνή της ίδιας της της ζωής. Ήξερε ότι η γοητεία ξεπερνά την ομορφιά. Ότι η ωριμότητα αφομοιώνει την τραγωδία, αλλά προσκρούει στη μοναξιά. Ήξερε ακόμη ότι το ιδιωτικό πρέπει να αφήνει χώρο στο δημόσιο.

Γιαυτό ήταν δημόσιο πρόσωπο, με συγκροτημένη και αυστηρή άποψη. Την αποχαιρετώ ως αγαπημένη φίλη έχοντας στη σκέψη μου αυτά που είπε στην τελευταία κοινή δημόσια συζήτησή μας.

Θερμά συλλυπητήρια στον Αλέξανδρο Λυκουρέζο, τις κόρες της, όλη την οικογένεια της.

Τελευταια ενημέρωση 22:55

Σχετικά Άρθρα