
Ανάγκη εθνικού σχεδίου εκπαίδευσης για την επόμενη γενιά πολιτών
Παρουσίαση αποτελεσμάτων έρευνας για την εκπαίδευση που διεξήγαγε η Επιτροπή Εκπαίδευσης, Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου
Την Παρασκευή, 6 Νοεμβρίου 2020, η Επιτροπή Εκπαίδευσης-Καινοτομίας– Επιχειρηματικότητας του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου διοργάνωσε με επιτυχία μια ουσιαστική ψηφιακή συζήτηση, παρουσιάζοντας τα συμπεράσματα έρευνας για την εκπαίδευση, με στόχο τη διερεύνηση, καταγραφή και ανάδειξη των επιμορφωτικών αναγκών των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων αλλά και την υποστήριξη του σχεδιασμού προγραμμάτων και εργαλείων επιμόρφωσης που στοχεύουν στην κάλυψη των νέων αναγκών που έχουν προκύψει στην Παιδεία.
Τα ευρήματα της μελέτης, η οποία διεξήχθη από 1- 26 Οκτωβρίου, σε ένα δείγμα 400 ερωτηματολογίων, αποτύπωσαν ανάγλυφα καίρια ζητήματα που σχετίζονται με την εκπαίδευση.
Ενδεικτικά, το 51,3% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι η τηλε-εκπαίδευση μπορεί να συμβάλλει σε πολύ υψηλό βαθμό ως συμπληρωματικό εργαλείο εκμάθησης στη βελτίωση της πρωτοβάθμιας / δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Επίσης το 40,7% θεωρεί την κριτική ανάλυση των περιπτώσεων /παραδειγμάτων (casestudies / usecases) ως τον σημαντικότερο τρόπο με τους οποίους θα πρέπει να εκσυγχρονιστεί η ύλη και ο τρόπος διδασκαλίας στην πρωτοβάθμια / δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην παρούσα φάση. Τέλος, το 91,1% των ερωτηθέντων θεωρούν ότι οι αξιολογήσεις των καθηγητών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που γίνονται τόσο από τους σπουδαστές όσο και από τις διοικήσεις των Πανεπιστημίων, δεν αξιοποιούνται σε σημαντικό βαθμό.
Στην επίκαιρη αυτή ψηφιακή εκδήλωση, την οποία προλόγισε ο Πρόεδρος του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, Νικόλαος Μπακατσέλος, και συντόνισε η Πρόεδρος Επιτροπής Εκπαίδευσης-Καινοτομίας-Επιχειρηματικότητας Λίτσα Παναγιωτοπούλου, συμμετείχαν σε έναν εποικοδομητικό διάλογο η υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Σοφία Ζαχαράκη και ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΥ Ελλάδος, Πάνος Παπάζογλου. Την επισκόπηση των αποτελεσμάτων της έρευνας έκανε ο Director, Data Analytics στο Τμήμα Συμβουλευτικών Υπηρεσιών της EY Ελλάδος, Κωνσταντίνος Μώρος.
Ο Πρόεδρος του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, Νικόλαος Μπακατσέλος υπογράμμισε τα ακόλουθα: “Όλοι εμείς στο Ελληνο-Αμερικανικό Επιμελητήριο πιστεύουμε ότι η πραγματική επένδυση στην Παιδεία ξεκινάει από την ανάγκη να ξεπεράσουμε τα στερεότυπα και την αντίληψη ότι αυτό που χρειάζεται είναι μια ακόμη μεταρρύθμιση.Η συζήτηση, με αφορμή την κρίση του κορωνοϊού, για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση στα σχολεία και στα ακαδημαϊκά ιδρύματα με την χρήση των νέων τεχνολογιών, είναι μόνο ένα από τα πολλά θέματα μιας μεγάλης και σημαντικής συζήτησης για το μέλλον της Παιδείας».
H Πρόεδρος Επιτροπής Εκπαίδευσης, Καινοτομίας-Επιχειρηματικότητας Λίτσα Παναγιωτοπούλου τόνισε στο πλαίσιο του συντονισμού της εκδήλωσης τη σημασία των συμπερασμάτων που προέκυψαν από τα αποτελέσματα της έρευνας. Η δημιουργία ενός νέου οικοσυστήματος που να βασίζεται στην παιδεία σε συνδυασμό με την ανάδειξη των παραγωγικών πυλώνων της ελληνικής οικονομίας πρέπει να βρίσκεται στην αιχμή του δόρατος για ένα νέο παραγωγικό μοντέλο της χώρας, όπως υπογράμμισε η κ. Παναγιωτοπούλου, όπως επίσης και η ανάγκη για τη δημιουργία ενός intelligent «education performance framework” που να επιτρέπει την ταχύτερη ανάπτυξη δεξιοτήτων.
Στη συζήτηση που ακολούθησε η υφυπουργός παιδείας και Θρησκευμάτων, αναφέρθηκε στις χρόνιες παθογένειες του εκπαιδευτικού συστήματος, που «καθυστερούν την επόμενη ημέρα». Την ίδια στιγμή, σχολίασε τις δυσκολίες που αντιμετώπισε το υπουργείο Παιδείας τις πρώτες ημέρες της τηλεκπαίδευσης, κυρίως με το Internet και τις αδυναμίες της πλατφόρμας του πανελλήνιου σχολικού δικτύου, ενώ σημείωσε τους τρόπους με τους οποίους το υπουργείο Παιδείας κατάφερε να περιορίσει τα ζητήματα που προέκυψαν. Μάλιστα, στάθηκε στο «learning gap» διδακτικής ύλης που μπορεί να έχει δημιουργηθεί σε μαθητές που δεν κατάφεραν να παρακολουθήσουν από την αρχή τα μαθήματά τους μέσω διαδικτύου.
Η υφυπουργός έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο δημόσιο σχολείο του μέλλοντος, επισημαίνοντας ότι οι αλλαγές στην Παιδεία χρειάζονται αρκετό χρόνο για να πραγματοποιηθούν. Επιπλέον, σημείωσε ότι πρέπει όλοι να μπορέσουν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα που έχουν προκύψει και κυρίως οι δάσκαλοι και οι καθηγητές. «Έχουμε επίγνωση ότι είναι απαραίτητη η επιμόρφωση και η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών για να μπορέσει η Παιδεία να πάει στην επόμενη ημέρα». Αναφέρθηκε στο ηλεκτρονικό βιβλίο, το οποίο όπως είπε δεν αποκλείεται να τεθεί δοκιμαστικά σε εφαρμογή ακόμα και το 2021. «Μετά από 2-3 χρόνια θα υπάρχει στην τσάντα του μαθητή το κλασικό βιβλίο, όμως υπάρχει κατεύθυνση να υπάρχει και σε ηλεκτρονική μορφή για να φτάσουμε στη γνώση», είπε χαρακτηριστικά η Σοφία Ζαχαράκη.
Από την πλευρά του, ο Διευθύνων Σύμβουλος της EY Ελλάδος, Πάνος Παπάζογλου, αφού τόνισε τη σημασία της έρευνας, υπογράμμισε τη χρόνια συσσώρευση αρκετών παθογενειών στο σύστημα παιδείας, τονίζοντας την ανάγκη να αντιμετωπισθεί η εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες, με διαφορετική οπτική και ένα εθνικό σχέδιο. «Θα πρέπει», σύμφωνα με τον κ. Παπάζογλου, «να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα άμεσα, ώστε, μέσα από έναν διαφορετικό τρόπο εκπαίδευσης, να δημιουργήσουμε την επόμενη γενιά πολιτών, που θα μπορούν να συνεισφέρουν στη χώρα μας, εποικοδομητικά».