
Αντιαναπτυξιακός-Φοροκεντρικός-Αντικοινωνικός Προϋπολογισμός
Νέο πλήγμα στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων – “Άνθρακες” οι φοροαπαλλαγές του 2020 – Περισσότερους φόρους και λιγότερες κοινωνικές παροχές προβλέπει ο νέος Κρατικός Προϋπολογισμός
Το πραγματικό κόστος για τον Προϋπολογισμό (και όφελος για την οικονομία) από τα αντίμετρα του 2019, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Κομισιόν, δεν είναι 910 εκατομμύρια ευρώ (όπως αναφέρει το Σχέδιο του Προϋπολογισμού), άλλα το πολύ 400 εκατομμύρια ευρώ ή 0,2% του ΑΕΠ. Με αυτόν τον πολύ πιο χαμηλό υπολογισμό της αξίας τους που έγινε από τις υπηρεσίες της Κομισιόν, γίνεται εφικτός ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα στο 3,5% την επόμενη 2ετία.
Μάλιστα, σύμφωνα με τις ίδιες εκτιμήσεις, δεν θα υπάρχει “στάλα” δημοσιονομικός χώρος το 2020 για άλλες κινήσεις (δηλαδή τη μη εφαρμογή του μειωμένου αφορολογήτου που επιθυμεί η κυβέρνηση με παράλληλη εφαρμογή των παροχών που έχει εξαγγείλει). Και τούτο διότι τα ίδια τα “αντίμετρα” του 2019 θα έχουν δημοσιονομική επίπτωση το 2020 αξίας 0,3% του ΑΕΠ (ή το πολύ 600 εκατομμυρίων ευρώ).
Οι εκτιμήσεις που περιλαμβάνονται στην Έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας δείχνουν ότι το πρωτογενές πλεόνασμα σε όρους ESM υπολογίζεται στο 3,7% του ΑΕΠ φέτος και στο 3,8% το 2020 αν δεν περικοπούν οι συντάξεις αλλά και αν δεν εφαρμοστούν τα αντίμετρα του 2019. Με την εφαρμογή των αντίμετρων το πρωτογενές πλεόνασμα διαμορφώνεται στο… όριο του στόχου: σε 3,5% του ΑΕΠ τόσο για το 2019 όσο και για το 2020.
Σύμφωνα με πίνακα που δημοσιεύει η Επιτροπή στην εν λόγω έκθεση, μία σειρά από μέτρα υπολογίζονται να έχουν χαμηλότερη αξία, ενώ κάποια άλλα καλύπτονται απλά από κωδικούς και τις δαπάνες του προϋπολογισμού.
Νέο πλήγμα στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το περίφημο “μεταφορικό ισοδύναμο” (που αποτελεί το αντιστάθμισμα της αύξησης του ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου). Όπως αποκαλύπτει ο πίνακας θα καλυφθεί μέσα από κονδύλια του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και το κόστος του υπολογίζεται σε 0,1% του ΑΕΠ.
Ουσιαστικά προκαλεί νέα, έμμεση, περικοπή των επενδυτικών κονδυλίων που ήδη έχουν αποτελέσει το “θύμα” του συμβιβασμού.
Υπενθυμίζεται ότι για να βγει ο “λογαριασμός” των παροχών, η κυβέρνηση αποφάσισε να μειώσει το ΠΔΕ κατά 250 εκατομμύρια ευρώ σε σχέση με το Προσχέδιο ή κατά 550 εκατομμύρια ευρώ σε σχέση με το Μεσοπρόθεσμο (στα 6,75 δισ. ευρώ).
Με άλλα λόγια το ΠΔΕ θα παραμένει “παγωμένο” και θα επιβαρυνθεί από πρόσθετες δαπάνες. Βεβαίως στο σχέδιο προϋπολογισμού και στις “πιστώσεις υπό κατανομή” περιλαμβάνεται ένα σημαντικό “μαξιλάρι” το οποίο μένει να φανεί πώς θα αξιοποιηθεί μέσα στο 2019.
“Άνθρακες” οι φοροαπαλλαγές του 2020
Στον ίδιο πίνακα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής καταγράφεται 0% επίπτωση από την κάλυψη του κόστους ασφαλιστικών εισφορών σε νέους εργαζόμενους (σ..σ υπάρχει στρογυλοποίηση βέβαια στο ποσοστό επί του ΑΕΠ αρά μπορεί να πρόκειται για μία πολύ χαμηλή δαπάνη). Ο προϋπολογισμός τις υπολογίζει στα 51 εκατ. ευρώ.
Το ίδιο συμβαίνει και με τη μείωση της φορολογίας διανεμόμενων κερδών από 15% σε 10%, το όφελος της οποίας θα φανεί φορολογικά στο έτος 2020. Ωστόσο, και πάλι τότε, το 2020, λογίζεται ως 0% του ΑΕΠ (δηλαδή είναι αμελητέο το όφελος για την αγορά….).
Στην ίδια κατάσταση βρίσκεται δημοσιονομικά και το πρόγραμμα “βοήθεια στο σπίτι” αλλά και οι προσλήψεις εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής.
Η μείωση φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων υπολογίζεται να έχει δημοσιονομικό αποτέλεσμα 0,1% του ΑΕΠ το 2020. Πηγή: capital.gr
Περισσότερους φόρους και λιγότερες κοινωνικές παροχές προβλέπει ο νέος Κρατικός Προϋπολογισμός
Αν και παραλείπει οιαδήποτε αναφορά σε προβλήματα που παραμένουν κρυμμένα «κάτω από το χαλί» όπως τα επιδικασμένα αναδρομικά και που καλείται να πληρώσει το Ελληνικό Δημόσιο (έως 4,5 δισ. ευρώ το έτος σύμφωνα με την υπουργό Εργασίας Έφη Αχτσιόγλου) ή τις λάθος ασφαλιστικές εισφορές που δεν έχουν ακόμα εκκαθαριστεί, στο κείμενο του νομοσχεδίου επισημαίνεται ότι «η επαλήθευση των προβλέψεων για το 2019 εξαρτάται βαθμιαία περισσότερο από την επικράτηση ομαλών συνθηκών στο διεθνές γεωπολιτικό και οικονομικό περιβάλλον, εν μέσω μίας δυνητικής κλιμάκωσης των εμπορικών εντάσεων και του εμπορικού προστατευτισμού, των γεωπολιτικών εντάσεων που τροφοδοτούν την προσφυγική κρίση, αλλά και των διαταραχών στην πολιτική σταθερότητα ισχυρών οικονομιών της ευρωζώνης που δυνητικά αυξάνουν την αβεβαιότητα στις διεθνείς αγορές».
Με αυτά τα δεδομένα, δεν προβλέπεται έξοδος στις αγορές ούτε στις αρχές του 2019 (άλλωστε και σήμερα ακόμη η «ψαλίδα» των επιτοκίων των ελληνικών ομολόγων ανοίγει αντί να κλείνει σε σχέση με τα ιταλικά παρά την αντιπαράθεση Ρώμης – Βρυξελλών). Η κυβέρνηση επαναπαύεται στο «μαξιλαράκι» για να βγαίνει στις αγορές.
Όπως αναφέρεται στον προϋπολογισμό:
– Το δημόσιο χρέος της χώρας εκτιμάται στα 323,5 δισ. ευρώ το 2019 (ή 167,8% ως ποσοστό του ΑΕΠ) παρουσιάζοντας μείωση κατά 12,6 ποσοστιαίες μονάδες έναντι του 2018. Εφέτος το δημόσιο χρέος εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε 335 δισ. ευρώ ή 180,4% του ΑΕΠ, έναντι 317,.414 δισ. ευρώ ή 176,1% του ΑΕΠ το 2017. Η αύξηση αυτή το 2018 οφείλεται στη δημιουργία ταμειακών διαθεσίμων ασφαλείας (cash buffer) «εκ των οποίων θα γίνει μερική χρήση το 2019», όπως τονίζεται.
– «Λαμβανομένων υπόψη των υφιστάμενων υψηλών ταμειακών διαθεσίμων που διατηρεί το Δημόσιο, τα οποία, ακόμα και υπό εξαιρετικά συντηρητικές εκτιμήσεις επαρκούν για να καλύψουν τις μικτές χρηματοδοτικές του ανάγκες τουλάχιστον για τα δύο επόμενα έτη, οι στόχοι της εκδοτικής πολιτικής για το 2019 αλλά και μετέπειτα θα προσανατολιστούν: σε ομολογιακές εκδόσεις με υψηλή ρευστότητα και όγκο, στη διατήρηση μίας αντιπροσωπευτικής καμπύλης αποδόσεων ελληνικών κρατικών χρεογράφων αναφοράς, καθώς επίσης και στη συνεχή και αδιάλειπτη παρουσία του Δημοσίου στις διεθνείς κεφαλαιαγορές, ως εκδότη κρατικών χρεογράφων, παρέχοντας παράλληλα την αναγκαία διαφάνεια και προβλεψιμότητα στην επενδυτική κοινότητα».
Έτσι «το σύνολο των νέων ετήσιων εκδόσεων δεν αναμένεται να ξεπερνά τις ετήσιες αποπληρωμές χρεολυσίων, ενώ η αναμενόμενη υπερβάλλουσα ρευστότητα θα αξιοποιηθεί στο πλαίσιο ενός συντεταγμένου προγράμματος διαχείρισης υφιστάμενων υποχρεώσεων χαρτοφυλακίου χρέους».
«Αισιόδοξες» είναι και οι προβλέψεις για την Ανάπτυξη, καθώς το σχέδιο του νέου Προϋπολογισμού προβλέπει ότι :
* το ΑΕΠ της χώρας εκτιμάται ότι θα ανέλθει το 2019 σε 192,749 δισ. ευρώ (αύξηση 2,5%) έναντι 185,658 δισ. ευρώ εφέτος (αύξηση 2,1%).
*Οι ιδιωτικές επενδύσεις θα αυξηθούν κατακόρυφα κατά 11,9% (!) δηλαδή όσα σχεδόν προέβλεπε και για φέτος αλλά τελικά αυξήθηκαν κατά μόλις …0,8%.
*Η ιδιωτική κατανάλωση θα αυξηθεί κατά 1,1% (από 1% εφέτος) και η δημόσια κατανάλωση 0,6% (από μόλις 0,2%)
*Οι εξαγωγές θα αυξηθούν κατά 5,8% (από 7,5%) και οι εισαγωγές θα αυξηθούν κατά 5,2% (από 3,4%).
*Η ανεργία θα σημειώσει περαιτέρω πτώση στο 18,2% (από 19,6% εφέτος).
*Ο πληθωρισμός θα σημειώσει άνοδο κατά 1,2% (από 0,8% το 2018).
Τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις που, σύμφωνα με τον προϋπολογισμό, αναμένεται να πραγματοποιηθούν από το ΤΑΙΠΕΔ το 2019, ανέρχονται σε 1,531 δισ. ευρώ.
Περισσότερους φόρους και λιγότερες κοινωνικές παροχές προβλέπει ο νέος Κρατικός Προϋπολογισμός
Περισσότερους φόρους και λιγότερες κοινωνικές παροχές, σε σχέση με όσα σχεδίαζε τον Ιούλιο στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα η κυβέρνηση, προβλέπει ο νέος Κρατικός Προϋπολογισμός που κατέθεσε στη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γιώργος Χουλιαράκης. Πηγή: protothema.gr