Βουλή: Το χρέος δαμόκλειος σπάθη πάνω από την ελληνική οικονομία
✏ «Είναι ψευδαίσθηση να αναμένουμε ότι η χώρα θα επιστρέψει στις αγορές μετά το 2014 για να καλύψει με λογικούς όρους τις ανάγκες αναχρηματοδότησης του χρέους συν τυχόν έκτακτες ανάγκες… κατά την εκτίμησή μας οι ελαφρύνσεις είναι μεν αναγκαίες αλλά δεν αρκούν για μια οριστική λύση του προβλήματος και αφήνουν την Ελλάδα έκθετη στις απροσδόκητες διαταραχές της διεθνούς και ευρωπαϊκής οικονομίας»
✏ «Στο δεύτερο εξάμηνο του 2014 η χώρα θα αντιμετωπίσει «χρηματοδοτικό κενό» – η Ελλάδα δεν θα είναι εύκολο να δανειστεί με λογικούς όρους από τις αγορές για να καλύψει το κενό αυτό»
Tο Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, υπεύθυνο για την παρακολούθηση του κρατικού προϋπολογισμού, σε ειδική έκθεσή του υπό τον τίτλο «Το χρέος μετά το τέλος του «Μνημονίου» (2014)», προτείνει ως λύση «κούρεμα» του χρέους που κατέχει ο επίσημος τομέας και όχι «διευκόλυνση εξυπηρέτησης».
Ταυτόχρονα αναγνωρίζουν ότι κάτι τέτοιο έχει «ηθικούς κινδύνους» για τις άλλες χώρες και οι συντάκτες της οικονομολόγοι παραδέχονται πως θα πρέπει να «συνοδευθεί, αν τελικά γίνει με δικλείδες ασφαλείας».
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στην έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού «ακόμη και αν επιτευχθεί ο στόχος ενός λόγου χρέους 124% ΑΕΠ έως το 2020 η κατάσταση δεν θα είναι διατηρήσιμη!».
Για την τεκμηρίωση της θέσης τους παραθέτουν παράδειγμα από το οποίο προκύπτει ότι η «σταθεροποίηση και πολύ περισσότερο η φιλόδοξη μείωσή του στο 110% από το επίπεδο του 175,5% του ΑΕΠ το 2013, διευκολύνεται αν υπάρξει περικοπή του αποθέματος του χρέους (σε τεχνική γλώσσα: stock relief)».
Αιτιολογώντας την πρόκριση της συγκεκριμένης λύσης σημειώνουν: «η επίτευξη και κυρίως η διατήρηση μεγάλων πρωτογενών πλεονασμάτων στο μέλλον (πάνω σε μια εξασθενισμένη οικονομία) είναι σχεδόν αδύνατη.
Εκτός τούτου οι προοπτικές μεγέθυνσης της χώρας είναι δυσμενείς παρά τις επίσημα διατυπωμένες προσδοκίες για ανάκαμψη το 2014 λόγω ασθενούς εξαγωγικής βάσης, πολιτικών αβεβαιοτήτων, συνεχιζόμενης περιοριστικής δημοσιονομικής πολιτικής υπερβολικά υψηλού χρέους κλπ».
Επίσης τονίζουν χαρακτηριστικά πως δεν μπορεί «κανείς να αναμένει σοβαρή μείωση του χρέους μέσω ιδιωτικοποιήσεων-παρά το γεγονός ότι ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας δήλωσε χθες στην Βουλή ότι «η αξιοποίηση της αναξιοποίητης γης είναι το νέο αναπτυξιακό πρότυπο για την αντιμετώπιση του χρέους»αναφέροντας ότι:
«Είναι ψευδαίσθηση να αναμένουμε ότι η χώρα θα επιστρέψει στις αγορές μετά το 2014 για να καλύψει με λογικούς όρους τις ανάγκες αναχρηματοδότησης του χρέους συν τυχόν έκτακτες ανάγκες… κατά την εκτίμησή μας οι ελαφρύνσεις είναι μεν αναγκαίες αλλά δεν αρκούν για μια οριστική λύση του προβλήματος και αφήνουν την Ελλάδα έκθετη στις απροσδόκητες διαταραχές της διεθνούς και ευρωπαϊκής οικονομίας.
Το χρέος θα παραμείνει ως δαμόκλειος σπάθη πάνω από την ελληνική οικονομία…
Γενικά, πολύ μεγάλα χρέη σε απόλυτα μεγέθη και ως ποσοστό του ΑΕΠ γίνονται ανεξέλεγκτα («μη βιώσιμα»), προκαλούν αβεβαιότητες και κινδύνους (με αποτέλεσμα οι δανειστές να απαιτούν υψηλά πριμ ρίσκου, ιδιαίτερα αν εκτιμούν ότι η χώρα στο τέλος θα χρεοκοπήσει, οδηγώντας την έτσι στην χρεοκοπία) και αφαιρούν από τις κυβερνήσεις δυνατότητες αντιμετώπισης οικονομικών προβλημάτων.
Ακόμη και αν τα χρέη δεν οδηγούν την αναπτυξιακή διαδικασία σε πλήρη κατάρρευση, όμως τείνουν να την επιβραδύνουν.
Το μέγεθος του χρέους (και του λόγου χρέους) καθιστά επιφυλακτικές τις αγορές και αποτρέπει όσους σχεδιάζουν να επενδύσουν στην πραγματική οικονομία.
Επομένως, ένα «κούρεμα» του χρέους εντός της Ευρωζώνης, θα επιτάχυνε την ανάπτυξη, ενθαρρύνοντας τις επενδύσεις και μειώνοντας την πίεση για πρωτογενή πλεονάσματα.»
Το κλειδί είναι η μεγέθυνση» συμπεραίνει η έκθεση, προσθέτοντας ότι «η χώρα είναι αδύνατο να επιστρέψει στις αγορές κεφαλαίου για να αναχρηματοδοτήσει το τεράστιο χρέος της με λογικούς όρους.
Το μέγεθός του θα λειτουργεί αποτρεπτικά για τους πιθανούς δανειστές.
Η οργανωμένη διαγραφή μέρους του χρέους εντός της ΕΕ και της Ευρωζώνης θα δημιουργούσε νέα δεδομένα.
Το σπουδαιότερο είναι ότι θα ενσωματωνόταν σύντομα στις προσδοκίες των αγορών.
Επίσης, θα κατένεμε πιο ισόρροπα τα βάρη ανάμεσα σε δανειστές και οφειλέτες, συνεισφέροντας έτσι στη σταθεροποίηση της ΕΕ.
Υπενθυμίζουμε ότι και στο ΔΝΤ είχαν γίνει σχετικές προτάσεις για όλες τις χώρες αλλά προσέκρουσαν σε ανυπέρβλητες τότε αντιδράσεις».
Αναλυτικά η έκθεση εδώ: ΕΚΘΕΣΗ ΒΟΥΛΗΣ
www. My Way Press.gr
9/10/2013