
Β. Κικίλιας: Ανεκδιήγητοι στον τρόπο που διοικούν, άσχετοι και ψευτοοικολόγοι
Περιβαλλοντολόγοι: Τεράστια οικολογική ζημιά -WWF Ελλάς: Ως περιβαλλοντικό έγκλημα, η εκτεταμένη ρύπανση απαιτεί παραδειγματική τιμωρία των ενόχων
Επίθεση κατά της κυβέρνησης και του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παν. Κουρουμπλή εξαπέλυσε ο Βασίλης Κικίλιας, με αφορμή την οικολογική καταστροφή στον Σαρωνικό.
Μιλώντας στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΙ, ο εκπρόσωπος της ΝΔ τόνισε πως ο κ. Κουρουμπλής ήταν στο Λονδίνο και την Κυριακή διαβεβαίωνε πως η διαρροή στο μικρό δεξαμενόπλοιο ελέγχεται κατά 95%. «Σχεδόν πανηγύριζε στα ραδιόφωνα και μας είπε ότι έγκαιρα παρενέβη το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και κάνει πολύ σωστά τη δουλειά του. Την Τρίτη σε ραδιοφωνική του παρέμβαση μάς είπε, λίγο έως πολύ, ότι έχει περιοριστεί στη Σαλαμίνα και γύρω γύρω από το πλοίο η ζημιά. Σε πληροφορίες δημοσιογράφου ότι η ρύπανση φτάνει μέχρι τη Γλυφάδα, είπε ότι δεν είναι πράγματα αυτά, ίσως μια με δυο κηλίδες. Παίζεται το θέατρο του παραλόγου. Οι κύριοι εγκλημάτησαν κατά της Αττικής» τόνισε χαρακτηριστικά επισημαίνοντας πως αν ο Κ. Μητσοτάκης ήταν πρωθυπουργός θα είχε γυρίσει «κουτρουβαλώντας τον υπουργό του από το Λονδίνο, για να συντονίσει και να μαζέψει αυτό το έγκλημα που έχει γίνει».
Σύμφωνα με τον κ. Κικίλια, η ΝΔ ζήτησε άμεσα τη σύγκληση της Επιτροπής Περιβάλλοντος, καθώς και τη λήψη άμεσων μέτρων επικρίνοντας την κυβέρνηση για το γεγονός ότι η συζήτηση ορίστηκε για τις 20 του μηνός.
«Οι κύριοι την έβαλαν για τις 20 του μηνός και μετά από 5 μέρες επιστρέφει ο υπουργός για να μας δείξει – μετά την καταστροφή – ότι μπορεί να συντονίσει την κατάσταση. Έλεος πια με αυτούς! Οι πολίτες ψηφίζουν τους πολιτικούς τους, επιλέγουν μεταξύ των συμπολιτών τους, διορίζουν όργανα υπηρεσιακά για να κάνουν τη δουλειά τους. Είναι υποχρέωση του οργανωμένου κράτους και της πολιτείας να προλαμβάνει και να προστατεύει τις περιουσίες και το φυσικό πλούτο της χώρας μας. Οι κύριοι είναι ανεκδιήγητοι στον τρόπο που διοικούν και είναι και άσχετοι και ψευτοοικολόγοι» τόνισε ο εκπρόσωπος της ΝΔ κατηγορώντας την κυβέρνηση πως κοροϊδεύει τον λαό.
«Μιλούν για το δάσος του Ελληνικού, για τη δήθεν καταστροφή στη Χαλκιδική, παλαιότερα για τους κορμοράνους στο Βοτανικό και στην πραγματική καταστροφή που συνέβη δυστυχώς στη χώρα μας, είναι ανάξιοι και ανίκανοι να κάνουν το παραμικρό 5 μέρες τώρα και κοροϊδεύουν τον ελληνικό λαό. Είναι ανάξιοι και ανίκανοι να κάνουν το παραμικρό 5 μέρες τώρα και κοροϊδεύουν τον ελληνικό λαό. Αυτή είναι η κυβέρνηση που έχουμε. Τους εγκαλούμε και τους καλούμε να δώσουν εξηγήσεις» δήλωσε προσθέτοντας πως σήμερα η ΝΔ θα καταθέσει ερώτηση προς τον κ. Κουρουπλή.
«Σήμερα, καταθέτουμε επίκαιρη ερώτηση για να φέρουμε τον κ. Κουρουπλή στη Βουλή να μας πει τι έχει κάνει. Εκεί στο Λονδίνο δεν άκουσε ότι καταστρέφεται η Αττική; Αυτό έγινε λίγα μίλια μακριά από το επιχειρησιακό κέντρο του υπουργείου εμπορικής ναυτιλίας. Αν συνέβαινε μια τραγωδία στο Ιόνιο ή στη Κρήτη, ποια θα ήταν η αντίδραση του κράτους; Στον αυτόματο πιλότο βρισκόμαστε και τολμούν οι κύριοι να βγαίνουν στα ραδιόφωνα και να μιλάνε περί παντός επιστητού. Μέχρι και η Αυγή μιλάει σήμερα για τεράστιες ευθύνες οι οποίες πρέπει να αναζητηθούν και από την πλευρά της δημόσιας διοίκησης. Φανταστείτε τη ζημιά έχει γίνει και τι ευθύνες υπάρχουν. Που είναι οι κύριοι;» διερωτήθηκε ο κ. Κικίλιας.
«Υπάρχει μια υπεύθυνη αντιπολίτευση με προτάσεις, η οποία χτυπά το καμπανάκι νωρίς, αλλά οι κύριοι δεν ενδιαφέρονται για αυτό, ενδιαφέρονται για έναν τύποις προπαγανδιστικό λαϊκισμό για να κερδίσουν 5-10 μέρες και να πάνε παρακάτω» κατέληξε στη συνέντευξή του ο εκπρόσωπος της ΝΔ. ΑΠΕ
Περιβαλλοντολόγοι: Τεράστια οικολογική ζημιά
Από πέντε μέχρι δέκα χρόνια θα χρειαστούν για να καθαρίσουν πλήρως τα μολυσμένα ύδατα στον Σαρωνικό και να εξαφανιστούν οι καταστροφικές συνέπειες της ρύπανσης που προκλήθηκε στο οικοσύστημα από την βύθιση του δεξαμενόπλοιου Αγια Ζώνη στην Σαλαμίνα. Περιβαλλοντολόγοι κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την τεράστια οικολογική ζημιά ενώ επισημαίνουν ότι υπήρχε ολιγωρία από την πλευρά των αρχών, καθώς το λιμενικό διαθέτει τον απαραίτητο εξοπλισμό για την άμεση αντιμετώπιση ανάλογων περιστατικών.
Ο περιβαλλοντολόγος, καθηγητής του ΕΜΠ Κίμων Χατζημπίρος μιλώντας στο protothema.gr τονίζει πως προκλήθηκε μια χρόνια ρύπανση σε κατοικημένες παράκτιες περιοχές, η οποία θα είχε αποφευχθεί αν από τις πρώτες ώρες είχαν γίνει οι σωστοί χειρισμοί. Ακόμα και να καθαρίσει η πετρελαιοκηλίδα το οικοσύστημα δεν επανέρχεται αμέσως.
Όπως αναφέρει, «η οικολογική ζημιά στη θάλασσα και το οικοσύστημα είναι πολύ σημαντική. Χρειάζονται περίπου πέντε με δέκα χρόνια για να την καταπολεμήσει η φύση και να εξαφανιστούν οι συνέπειες. Για περίπου πέντε χρόνια θα υπάρχει διαταραχή του θαλάσσιου οικοσυστήματος. Ο χρόνος βεβαία εξαρτάται πολύ από το τρόπο που θα αντιμετωπιστεί η ρύπανση. Αν ρίξουν χημικά στην θάλασσα για να κατακαθίσει το πετρέλαιο στο βυθό όπως συνηθιζόταν παλιότερα τουλάχιστον, τότε το πετρέλαιο δεν θα φαίνεται στην επιφάνεια, δεν θα βγαίνει στις ακτές αλλά θα κάθεται και θα καταστρέψει ολοσχερώς το οικοσύστημα. Ο πιο οικολογικός τρόπος είναι να μαζευτεί με κάποια ειδικά σκάφη, είτε συσκευές και δίχτυα που διαθέτει το λιμενικό όσο είναι ακόμα στην επιφάνεια. Αυτό όμως τις πρώτες ώρες. Όταν το πετρέλαιο φτάσει στην ακτή και ακουμπήσει πάνω στην άμμο και τα χαλίκια, μετά είναι πολύ δύσκολο πια. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, αν ο κρατικός μηχανισμός αντιμετώπισης ήταν έτοιμος, τις επόμενες ώρες θα έπρεπε να εξαπολυθούν και να μαζέψουν το πετρέλαιο. Θα ήταν πολύ καλύτερη η κατάσταση. Αυτό το ναυάγιο έγινε Κυριακή και σήμερα είναι Πέμπτη. Είναι αργά. Δεν γνωρίζω αν δόθηκαν οι σωστές οδηγίες. Νομίζω όμως ότι από τα αποτελέσματα μπορούμε να συμπεράνουμε ότι η κινητοποίηση ήταν πολύ αργή».
Εξίσου επίπονη και δύσκολη είναι η διαδικασία καθαρισμού των ακτών από την πίσσα. Από την Φρεατίδα μέχρι την Γλυφάδα το μαζούτ μαύρισε τις παραλίες ενώ οι τοπικοί παράγοντες συνδράμουν με όποια μέσα διαθέτουν για να περιοριστεί το φαινόμενο. «Όταν βγαίνει η πίσσα έξω, στα χαλίκια και την άμμο, πρέπει να καθαριστεί με χειρωνακτική εργασία, μια μια πέτρα. Αν αφήσουμε αυτήν την πίσσα θα κάνει 10-20 χρόνια να φύγει. Χρειάζεται μια καθοδήγηση από ειδικούς για να καθαρίσει η παραλία. Επομένως, έχουμε και μεγάλη οικονομική ζημιά γιατί οι παραλίες της Αττικής είναι ιδιαίτερα τουριστικές», προσθέτει ο κ. Χατζημπίρος.
Ο αναπληρωτής καθηγητής του τμήματος Επιστημών της Θάλασσας του πανεπιστημίου Αιγαίου Στέλιος Κατσανεβάκης αναφέρει στο protothema.gr πως ο χρόνος απορρύπανσης εξαρτάται από τις ποσότητες πετρελαίου που χύθηκαν στη θάλασσα.
«Σε μεγάλα ατυχήματα περνάνε δεκαετιες για να επανέλθει το οικοσύστημα, όπως έγινε και στον κόλπο του Μεξικού με το Deepwater Horizon που μετά από 7 χρόνια δεν έχει ακόμα επανέλθει. Εδώ η ζημιά ειναι μικρότερη, γίνονται εργασιες απορρύπανσης αλλά ακόμα και τα υλικά που χρησιμοποιούνται είναι εξίσου τοξικά. Χρειάζεται παρακολούθηση για τα επόμενα χρόνια».
Την ολιγωρία του υπουργείου Ναυτιλίας που άργησε να αντιδράσει στην βύθιση του δεξαμενόπλοιου, δείχνει ως υπεύθυνη για την οικολογική καταστροφή του Σαρωνικού ο πρώην πρύτανης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Κώστας Μουτζούρης.
Η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι όταν το πετρέλαιο πηγαίνει σε αμμώδεις παραλίες, οι διαδικασίες απορρύπανσης παίρνουν πάρα πολύ καιρό γιατί το μαζούτ παραμένει στο πορώδες της άμμου και αυτού του είδους η ρύπανση δεν αντιμετωπίζεται εύκολα, εξήγησε ο κύριος Μουτζούρης, μιλώντας στον Σκάι.
WWF Ελλάς: Ως περιβαλλοντικό έγκλημα, η εκτεταμένη ρύπανση απαιτεί παραδειγματική τιμωρία των ενόχων
Η βύθιση του αγκυροβολημένου δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» και η μεγάλης έκτασης πετρελαιοκηλίδα που έχει ρυπάνει από προχθές παραλίες της Σαλαμίνας και του Σαρωνικού Κόλπου κάνει δυστυχώς πραγματικότητα τον εφιάλτη του πετρελαίου για την υγεία των ακτών και της θάλασσας επισημαίνει η WWF Ελλάς.
Σε ανακοίνωσή της αναφέρει: “Μία χώρα με μεγάλη θαλάσσια κυκλοφορία – διελεύσεις δεξαμενόπλοιων και άλλων σκαφών – παρουσιάζεται ανέτοιμη να αντιδράσει έγκαιρα, προστατεύοντας τον θαλάσσιο πλούτο και τις ακτές της, ακόμη και σε ένα περιστατικό που ήταν αρχικά σχετικά περιορισμένης έκτασης. Δυστυχώς, ο κίνδυνος για περιστατικά θαλάσσιας ρύπανσης είναι υπαρκτός και μπορεί γίνει εύκολα κατανοητός, κοιτάζοντας τους χάρτες που αφορούν σε κίνηση tankers και σε ατυχήματα θαλάσσιων μεταφορών στις ελληνικές θάλασσες. Δείτε εδώ: http://www.wwf.gr/images/pdfs/
Με μία διάθεση της Ελλάδας να επενδύσει στην εξόρυξη υδρογονανθράκων, το εύλογο ερώτημα που δημιουργείται είναι κατά πόσο η χώρα μας θα είναι σε θέση να αντιμετωπίσει ένα πολύ μεγαλύτερο ατύχημα πετρελαϊκής ρύπανσης.
Το ίδιο το περιστατικό δημιουργεί έντονο προβληματισμό και απαιτεί άμεση και διεξοδική διερεύνηση. Ως περιβαλλοντικό έγκλημα, η εκτεταμένη ρύπανση απαιτεί παραδειγματική τιμωρία των ενόχων και βεβαίως ανάληψη του κόστους αποκατάστασης της περιβαλλοντικής ζημιάς.
Παρότι είναι νωρίς ακόμα για συμπεράσματα, αλλά και για πλήρη εκτίμηση της περιβαλλοντικής καταστροφής, τονίζουμε την ανάγκη για διαφάνεια και τεκμηριωμένη δημόσια ενημέρωση. Αυτή τη στιγμή, προτεραιότητα έχει η αντιμετώπιση της καταστροφής. Ως προς αυτό, το WWF Ελλάς δηλώνει «παρών» σε κάθε πιθανό κάλεσμα από το Λιμενικό Σώμα για συμμετοχή εθελοντών σε επιχείρηση καθαρισμού. Οι περιβαλλοντικές κρίσεις αντιμετωπίζονται με άμεσο έλεγχο και σχέδιο, αυστηρή εφαρμογή των περιβαλλοντικών νόμων και κοινωνική εγρήγορση.”
Δείτε παρακάτω χάρτες από το πρόγραμμα MedTrends που αποτυπώνουν τις πιέσεις που δέχεται ο ελληνικός και μεσογειακός θαλάσσιος χώρος: http://www.wwf.gr/areas/