Γιώργος Τσακίρης : «Πρέπει να αλλάξουμε. Επιβάλλεται. Η διαφοροποίηση και η εξειδίκευση στο τουριστικό προϊόν μας, θα κάνουν την διαφορά στο μέλλον και θα εξασφαλίσουν τουριστικά την βιωσιμότητα της χώρας μας»

• Οι 13 στοχευμένες προτάσεις προσέγγισης και η πλήρης ομιλία του Προέδρου του ΞΕΕ

 

 • «Η διαφοροποίηση και η εξειδίκευση στο τουριστικό προϊόν μας,  θα κάνουν την διαφορά στο μέλλον και θα εξασφαλίσουν τουριστικά την βιωσιμότητα της χώρας μας. Σε αντίθετη περίπτωση, θα συνεχίσουμε να στοχοθετούμε κάθε χρόνο  νούμερα αφίξεων, χάνοντας  την αύξηση των εσόδων που είναι και ο καθοριστικός παράγοντας ευημερίας και τουριστικής αειφορίας»

 

• Μελέτη του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων για τον «Τουρισμό Τρίτης Ηλικίας»

 

 

 

 
Σε καίριας σημασίας παράγοντα επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου δύναται να εξελιχθεί ο Τουρισμός Τρίτης Ηλικίας για την Ελλάδα.

 

 

 

Πέραν της άμβλυνσης της εποχικότητας του ελληνικού τουρισμού, ο Τουρισμός Τρίτης Ηλικίας διευρύνει τις πηγές άντλησης τουριστών για τη χώρα μας.

 

 

 

Τα παραπάνω καταδεικνύει μεταξύ άλλων η μελέτη του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων για τον «Τουρισμό Τρίτης Ηλικίας» που παρουσιάστηκε σήμερα σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας, παρουσία της υπουργού Τουρισμού Όλγας Κεφαλογιάννη.

 

 

 

Σύμφωνα με τη μελέτη του ΙΤΕΠ το οποίο αποτελεί όργανο του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδας, τα ταξίδια αποτελούν την πλέον επιθυμητή μορφή διασκέδασης για τα άτομα της τρίτης ηλικίας, ενώ οι ηλικιωμένοι είναι το τμήμα της αγοράς με τη χαμηλότερη εποχικότητα στην ταξιδιωτική του συμπεριφορά.

 

 

 

Όπως υπογραμμίζει η έρευνα, όλες οι πολιτικές μειώσεις των δυσμενών επιδράσεων της εποχικότητας στην τουριστική βιομηχανία της Ελλάδας, πρέπει να κατατείνουν στην προσέλκυση μεγαλύτερου αριθμού τουριστών με τα συγκεκριμένα δημογραφικά χαρακτηριστικά.

 

 

 

Στη σχετική μελέτη του ΙΤΕΠ επισημαίνεται ότι οι ηλικιωμένοι (55 ετών και άνω) ενδιαφέρονται λιγότερο για πραγματοποίηση διακοπών με σκοπό τα μπάνια και την ηλιοθεραπεία.

 

 

 

Για πολιτιστικούς σκοπούς ταξιδεύουν συχνότερα οι Αυστριακοί (26%), οι Ολλανδοί (22%), οι Βέλγοι (22%) και οι Γερμανοί 21%.

 

 

 

Στη μελέτη τονίζεται ότι τα άτομα άνω των 55 ετών ταξιδεύουν συχνότερα από τις άλλες ηλικιακές ομάδες για πολιτιστικούς και θρησκευτικούς λόγους (18% έναντι 11-13% για τις υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες).

 

 

 

Επίσης αντίθετα με ό,τι πιστεύεται, οι ηλικιωμένοι δεν εμφανίζουν μεγαλύτερη ροπή για ταξίδια αναψυχής σε μεγάλες πόλεις, συγκριτικά με τις υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες.

 

 

 

Πάντως τόσο η κρουαζιέρα όσο και το yachting, αποτελούν πολυτελείς μορφές τουρισμού που θεωρούνται κατάλληλες για ηλικιωμένους τουρίστες υψηλού εισοδηματικού επιπέδου.

 

 

 

Ο ιατρικός τουρισμός αποτελεί όχημα προβολής και προώθησης του τουρισμού τρίτης ηλικίας.

 

 

 

Η εξυπηρέτηση των αναγκών σε ιατρική περίθαλψη όσων τουριστών διαμένουν σε κάποιο προορισμό, αποτελεί ουσιώδες συστατικό του τουριστικού προϊόντος που προσφέρεται σε ηλικιωμένους πελάτες.

 

 

 

Στην έρευνα του ΙΤΕΠ τονίζεται ότι ο τουρισμός παραχείμασης πρέπει να αναπτυχθεί πρωτίστως σε παραθαλάσσια αστικά κέντρα που διαθέτουν πληθώρα πολιτιστικών αξιοθέατων και κατά συνέπεια μπορούν να κρατήσουν αμείωτο το ενδιαφέρον των ατόμων της τρίτης ηλικίας κατά το χρόνο της παραχείμασής τους (snowbird tourism).

 

 

 

Ενδεικτικό των προοπτικών του Τουρισμού Τρίτης Ηλικίας και εν γένει του δημογραφικού προβλήματος της Ευρώπης είναι το γεγονός ότι οι ηλικιωμένοι τουρίστες θα αποτελούν το 24% της συνολικής αγοράς το 2030.

 

 

 

Κατά την έρευνα του Ινστιτούτου διαπιστώνεται ότι το 34,6% των ελληνικών ξενοδοχείων, είναι διατεθειμένοι να προσφέρουν ειδικά πακέτα τιμών σε ηλικιωμένους κατά τις περιόδους χαμηλής ζήτησης.

 

 

 

Όμως, μόνο το 9,5% φροντίζει να εντάξει στα πακέτα υπηρεσιών που προσφέρει πρόσθετες δραστηριότητες που ενδιαφέρουν τους ηλικιωμένους, όπως χοροεσπερίδες, βραδιές παραδοσιακής κουζίνας ή άλλες δημιουργικές ασχολίες.

 

 

 

Καταλήγοντας η μελέτη υποστηρίζει ότι από σήμερα και για τα επόμενα 20- 30 έτη θα υπάρξει μία αφύσικη αύξηση της αναλογίας των ηλικιωμένων ανάμεσα στους πληθυσμούς των οικονομικά ανεπτυγμένων χωρών. Μετά το 2050 η κατάσταση θα ομαλοποιηθεί.

 

 

 

Ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου κ. Γιώργος Τσακίρης αναφερόμενος στη μελέτη του ΙΤΕΠ ανέπτυξε τις προοπτικές του Τουρισμού Τρίτης Ηλικίας καταγράφοντας ότι η Ελλάδα διαθέτει εντυπωσιακά χαμηλή διεισδυτικότητα στη συγκεκριμένη πελατειακή ομάδα, αναφέροντας ότι τα τελευταία έτη στη χώρα μας εξακολούθησαν να δημιουργούνται family resorts, ενώ δεν λειτούργησε κανένα ξενοδοχείο Goldies, δηλαδή προσαρμοσμένο στις ανάγκες των τουριστών αυτών.

 

 

 

«Στόχος μας είναι να ξεκινήσει μια συζήτηση και ένας προβληματισμός, τόσο σε επίπεδο επιχειρηματικό όσο και σε επίπεδο Εθνικό στρατηγικά αλλά και σε επίπεδο marketing προορισμών.

 

 

 

Θέλοντας να εξειδικεύσουμε την συζήτηση με όρους marketing, προγραμματίζουμε ως Ξ.Ε.Ε. το επόμενο διάστημα  «περιφερειακές συναντήσεις» σε συνεργασία με την Ελληνική  ακαδημία marketing, ώστε να μπορέσουμε να μετουσιώσουμε την ενδεδειγμένη πολιτική που προτείνει η μελέτη σε δράσεις marketing, τόσο σε επίπεδο προορισμών αλλά και επιχειρήσεων» προσθέτει ο κ. Τσακίρης αναφέροντας τα βήματα που θα ακολουθήσει το Επιμελητήριο καυτηριάζοντας ωστόσο τους όρους και τον τρόπο που σπίτια και βίλλες ενοικιάζονται σε αλλοδαπούς για την διαμονή τους στην Ελλάδα.

 

 

 

Όπως καταγράφεται στη μελέτη εκατοντάδες χιλιάδες ηλικιωμένοι επιδιώκουν να αποκτήσουν μια παραθεριστική κατοικία συμβάλλοντας στην επιμήκυνση της σεζόν.

 

 

 

«Δεν είναι δυνατόν, κάθε ιδιοκτήτης κατοικίας  να βρίσκει έναν provider ή facilitator στο διαδίκτυο, να ενοικιάζει το εξοχικό του, να σερβίρει πρωινό , να σερβίρει φαγητό, να πληρώνεται,  να μην ελέγχεται και να μην πληρώνει φόρο, να μην έχει καμία υποχρέωση εργατική φορολογική ή προδιαγραφές  και να παίρνει τους πελάτες των νομίμως λειτουργούντων καταλυμάτων, που απασχολούν προσωπικό, υφίστανται ελέγχους, πληρώνουν φόρους, στηρίζουν την εμφανή και πραγματική οικονομία της χώρας» συμπληρώνει ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος.

 

 

 

 

 

Οι 13 στοχευμένες προτάσεις προσέγγισης 

Στα συμπεράσματα της μελέτης του ΙΤΕΠ δίδονται προτάσεις προς την πολιτεία για την προσέγγιση της εν λόγω ηλικιακής ομάδας τουριστών.

 

 

Ειδικότερα μεταξύ άλλων προτείνεται :

 

 

 

1.να υπάρξουν στοχευμένες ενέργειες προσέλκυσης ηλικιωμένων,

 

 

2.να δοθεί έμφαση στην ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών (προσβάσιμες υποδομές, βελτίωση προσβασιμότητας τουριστικών εγκαταστάσεων),

 

 

3.να αναδειχθεί η μεσογειακή κουζίνα που αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα για την Ελλάδα, (οι ηλικιωμένοι είναι πιο ευαισθητοποιημένοι σε θέματα υγιεινής διατροφής για λόγους υγείας),

 

 

4.η δημιουργία ισχυρών μηχανισμών διαχείρισης κρίσεων (η πιο ευπαθής ομάδα οι τουρίστες τρίτης ηλικίας),

 

 

5.η συνδιαφήμιση με τους μεγάλους Τουριστικούς Οργανισμούς,

 

 

6.να πραγματοποιούνται εγκαίρως οι διαφημιστικές ενέργειες,

 

 

7.να αυξηθεί ο αριθμός των ειδικών ιστοσελίδων στο διαδίκτυο,

 

 

8.να υπάρχουν εκπτωτικά προγράμματα για ηλικιωμένους,

 

 

9.να παρέχονται ανταγωνιστικές τιμές με συμπίεση του κόστους,

 

 

10.να πραγματοποιείται προβολή θεματικών μορφών τουρισμού,

 

 

11.η λήψη μέτρων για τη βελτίωση των πολιτιστικών αξιοθέατων,

 

 

12.μέτρων για την προσέλκυση τουριστών μακράς παραμονής ή παραχείμασης και

 

 

13.η εφαρμογή μέτρων για βελτίωση των υγειονομικών υποδομών.

 

 

 

Επίσης χρειάζεται οι παραλίες να είναι πιο προσβάσιμες, να υπάρξουν μέτρα βελτίωσης των συγκοινωνιακών υποδομών, να υπάρχει καλύτερος φωτισμός τα βράδια και να δοθεί έμφαση σε θέματα ασφάλειας.

 

 

 

 

H oμιλία  του Προέδρου ΞΕΕ Γιώργου Α. Τσακίρη

«Η μελέτη αναδεικνύει και αποδεικνύει την ύπαρξη μιας «άλλης» πελατειακή ομάδας, τους τουρίστες 3ης ηλικίας.

 

 

 

Σύμφωνα με την μελέτη οι  τουρίστες 3ης ηλικίας  είναι η ομάδα που στηρίζει με την αύξηση των ταξιδιών της, τον αυξανόμενο παγκοσμίως, χρόνο με τον χρόνο, όγκο ταξιδιωτικών μετακινήσεων.

 

 

 

Αυτούς τους πελάτες, τόσο ο Ελληνικός τουρισμός σε  στρατηγικό επίπεδο, όσο  και η εγχώρια τουριστική επιχειρηματικότητα, δείχνουν να αγνοούν  και να μην εκμεταλλεύονται.

 

 

 

Πέρυσι,  τέτοια εποχή περίπου , το Ξενοδοχειακό επιμελητήριο της Ελλάδος είχε οργανώσει στην Αθήνα το συνέδριο του Γερμανικού Media οργανισμού FWV , στο οποίο συμμετείχαν υψηλά διοικητικά στελέχη των μεγαλύτερων tour operators της Γερμανίας.

 

 

 

Μεταξύ των παρουσιάσεων που «απολαύσαμε» ήταν και αυτή του διευθυντού διεθνών σχέσεων του ομίλου TUI, του κυρίου Gunter Ihlaou, ο οποίος ανέφερε χαρακτηριστικά στην παρουσίαση του, ότι μεταξύ 2000 και 2011, καίτοι δημογραφικά και ταξιδιωτικά  οι οικογένειες μειώθηκαν κατά 9%,  οι ταξιδιώτες Goldies, δηλαδή μεταξύ  45-64 ετών και άνω των 65, αυξήθηκαν κατά 14%.

 

 

 

Την ίδια περίοδο στην Ελλάδα εξακολούθησαν να δημιουργούνται family resorts, ενώ δεν  δημιουργήθηκε κανένα ξενοδοχείο Goldies, δηλαδή προσαρμοσμένο στις ανάγκες των τουριστών αυτών.

 

 

 

Στην ίδια εκδήλωση επισημάνθηκε από όλους τους συμμετέχοντες tour operators, η εντυπωσιακά χαμηλή διεισδυτικότητα που έχει η χώρα μας στην συγκεκριμένη πελατειακή ομάδα.

 

 

 

Η μελέτη που παρουσιάζεται σήμερα περιγράφει το περιβάλλον της 3ης ηλικίας, καταγράφει την τουριστική συμπεριφορά της, την  ποσοτικοποιεί  και τέλος καταθέτει την ενδεδειγμένη πολιτική προσέλκυσης των τουριστών 3ης ηλικίας.

 

 

 

Ο μελετητής κ Ρερές, ο κ Ζαχαράτος και οι εξαιρετικές προσωπικότητες που συμμετέχουν στην σημερινή παρουσίαση, ο κύριος Νίκος Ξυδάκης, ο κύριος Διονύσης Μπαλούρδος, η κυρία Ρόη Παναγιωτοπούλου, και ο κύριος Κωνσταντίνος Λυμπερόπουλος,  τους οποίος και ευχαριστώ ιδιαίτερα για την προθυμία τους να είναι σήμερα κοντά μας , στην συνέχεια της εκδήλωσης θα αναδείξουν τις πολλές πλευρές αυτού του θέματος, οπότε θα ήταν πλεονασμός  να αναφερθώ και εγώ  στην ίδια την μελέτη.

 

 

 

Θέλω όμως να αναφερθώ στους λόγους που αποφασίσαμε  στο Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο της Ελλάδος την εκπόνηση αυτής της μελέτης.

 

 

 

Στόχος μας είναι να ξεκινήσει μια συζήτηση και ένας προβληματισμός, τόσο σε επίπεδο επιχειρηματικό όσο και σε επίπεδο Εθνικό, στρατηγικό, αλλά και σε επίπεδο marketing προορισμών.

 

 

 

Ήδη η προηγούμενη μελέτη μας για τον Ιατρικό τουρισμό, ξεκίνησε μια μεγάλη συζήτηση, άνοιξε  ουσιαστικά το θέμα του Ιατρικού τουρισμού στην Ελλάδα και πλέον όλοι σκέπτονται και συζητούν τρόπους ανάπτυξης του.

 

 

 

Ευελπιστούμε ότι η μόχλευση και ο προβληματισμός που θα προκαλέσει και η σημερινή μελέτη θα είναι ανάλογη.

 

 

 

Το Διοικητικό συμβούλιο του  Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδος,  θέλοντας να εξειδικεύσουμε  την συζήτηση, με όρους marketing, προγραμματίζουμε το επόμενο διάστημα κάποιες «περιφερειακές συναντήσεις» σε συνεργασία με την ακαδημία marketing, ώστε να μπορέσουμε να μετουσιώσουμε την ενδεδειγμένη πολιτική που προτείνει η μελέτη σε δράσεις marketing, τόσο σε επίπεδο προορισμών αλλά και επιχειρήσεων.

 

 

 

Οι διεθνείς τουριστικές τάσεις αλλάζουν. Η κρουαζιέρα, το wellbeing και η υγεία είναι οι τομείς που κινούνται απόλυτα ανοδικά. 

 

 

 

Οι εμπειρίες ζωής και η  μακρά διαμονή σε καλύτερου κλίματος και συνθηκών προορισμούς, η παραχείμασης, είναι σε άνοδο.

 

 

 

Αντίθετα η ζήτηση για  ήλιο και  παραλία, το βασικό τουριστικό  προϊόν μας , μειώνεται χρόνο με τον χρόνο.

 

 

 

Πρέπει να αλλάξουμε. Επιβάλλεται.

 

 

 

Η διαφοροποίηση και η εξειδίκευση στο τουριστικό προϊόν μας,  θα κάνουν την διαφορά στο μέλλον και θα εξασφαλίσουν τουριστικά την βιωσιμότητα της χώρας μας.

 

 

 

Σε αντίθετη περίπτωση, θα συνεχίσουμε να στοχοθετούμε κάθε χρόνο  νούμερα αφίξεων, χάνοντας  την αύξηση των εσόδων που είναι και ο καθοριστικός παράγοντας ευημερίας και τουριστικής αειφορίας.

 

 

 

 

Σε αυτό το σημείο  θα ήθελα να μου επιτρέψετε, με αφορμή την προηγούμενη αναφορά μου στην αύξηση διεθνώς της τάσης για διαμονή μακρύτερης περιόδου σε ιδιωτικά καταλύματα, σε περιοχές με καλύτερο κλίμα και συνθήκες , να αναφερθώ  σε μια σημαντική παράμετρο αυτού του προϊόντος.

 

 

 

Αναμφισβήτητα είναι μια δραστηριότητα που πρέπει να το εξετάσουμε χωρίς δογματισμούς.

 

 

 

Πρέπει να δούμε τους όρους και τον τρόπο που σπίτια και βίλλες θα ενοικιάζονται σε αλλοδαπούς για την διαμονή τους στην χώρα μας, για την παραχείμασή τους.

 

 

 

Αλλά αυτό πρέπει να γίνει νόμιμα και συντεταγμένα, με αυστηρές προϋποθέσεις, τόσο από την πλευρά της πολιτείας όσο και επιχειρηματικά.

 

 

 

Δεν είναι δυνατόν, κάθε ιδιοκτήτης κατοικίας  να βρίσκει έναν provider ή facilitator στο διαδίκτυο, να ενοικιάζει το εξοχικό του, να σερβίρει πρωινό, να σερβίρει φαγητό, να πληρώνεται,  να μην ελέγχεται και να μην πληρώνει φόρο, να μην έχει καμία υποχρέωση εργατική, φορολογική υποχρέωση  ή προδιαγραφές  και να παίρνει τους πελάτες των νομίμως λειτουργούντων καταλυμάτων, που απασχολούν προσωπικό, υφίστανται ελέγχους,  πληρώνουν φόρους, στηρίζουν την εμφανή και πραγματική   οικονομία και  τελικά στηρίζουν  την χώρα μας  ώστε να υπάρχει και να λειτουργεί τουριστικά.

 

 

 

Το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο της Ελλάδος έχει αποφασίσει ότι θα ενεργοποιήσει κάθε δυνατό μέσο για την αντιμετώπιση του προβλήματος των παράνομων ενοικιαζομένων καταλυμάτων.

 

 

 

Σκεφτείτε μόνο ότι η Ελλάδα έχει, πάνω-κάτω, 2 εκατομμύρια εξοχικές κατοικίες.

 

 

 

Τι θα γίνει, εάν  το 10-15% των ιδιοκτητών, δελεασθούν από το κίνητρο αυτής της οικονομικής ελευθεριότητας  και ατιμωρησίας και   αποφασίσουν να τις ενοικιάζουν παράνομα?

 

 

 

Θα   έχουμε ένα παράλληλο καταλυματικό δυναμικό, ισοδύναμο με το νόμιμο, που βέβαια δεν θα παράγει ούτε απασχόληση ούτε έσοδα για την κοινωνία και θα λειτουργεί σε ένα προνομιακό ανταγωνιστικό περιβάλλον  απέναντι στα νόμιμα.

 

 

 

Ελπίζω ότι τελικά θα ισορροπήσουμε σε όλα αυτά, η χώρα μας θα υιοθετήσει στρατηγική που εκμεταλλευτεί τις τουριστικές ευκαιρίες που δημιουργεί το διεθνές περιβάλλον και  ο τουρισμός μας θα αναπτυχθεί ανάλογα της ποιότητας και των δυνατοτήτων της χώρας μας.»

 

 

 

 

ΙΝFO: Όλα τα συμπεράσματα της μελέτης  εδώ : itep-simperasmata.docx

 

 

 

www.mywaypress.gr

Σχετικά Άρθρα