Δήμος Θεσσαλονίκης: Aυτοί που ευθύνονται για τη σημερινή απαράδεκτη κατάσταση της ελληνικής δημόσιας διοίκησης έχουν ονοματεπώνυμο

«Η δημοτική Αρχή έχει εφαρμόσει εξ αρχής μια πολιτική διεκδίκησης χρηματοδοτικών προγραμμάτων, προκειμένου να χρηματοδοτήσει δράσεις σε όλους τους τομείς του δημοτικού έργου», σημειώνει σε επίσημη ανακοίνωσή της η δημοτική αρχή Θεσσαλονίκης.

 

Για να το πετύχει αυτό, συνεχίζει, «και δεδομένης της πλήρους απουσίας κάθε οργάνωσης και υποδομής στον Δήμο Θεσσαλονίκης στον τομέα της εύρεσης και διεκδίκησης χρηματοδοτικών προγραμμάτων, με ευθύνη των προηγούμενων διοικήσεων που «έβρισκαν τα έτοιμα» και τα κατασπαταλούσαν, συνεργάστηκε με στέλεχος της Μονάδας Οργάνωσης και Διαχείρισης του ΕΣΠΑ και συνέστησε σχετική υπηρεσιακή δομή και, τελικά, υπηρεσιακή μονάδα.

 

Χάρη σε αυτήν την πολιτική, παρά τις εγγενείς αδυναμίες του Δήμου Θεσσαλονίκης και τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις της ελληνικής δημόσιας διοίκησης, η δημοτική Αρχή προσέλκυσε περισσότερα από 70 εκ. € από κοινοτικούς και εθνικούς πόρους, χρήματα που διαφορετικά δεν θα υπήρχαν ούτε και θα μπορούσαν να επενδυθούν στην πόλη της Θεσσαλονίκης.

 

Το έργο της βιοκλιματικής ανάπλασης της περιοχής πλατείας Χρηματιστηρίου και Φραγκομαχαλά, οι εργασίες για το οποίο ξεκινούν άμεσα, αράχνιαζε στα συρτάρια του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου από το 2007, διότι δεν είχε βρεθεί πηγή για την χρηματοδότησή του.

 

Η σημερινή δημοτική Αρχή εμπλούτισε και επικαιροποίησε τη μελέτη του έργου με στοιχεία βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής και έτσι επετεύχθη η ένταξή του στο τομεακό επιχειρησιακό πρόγραμμα «Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» (ΕΠΠΕΡΑΑ) του ΕΣΠΑ 2007-2014 και να χρηματοδοτηθεί από το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ), φορέα εποπτευόμενου από το ΥΠΕΚΑ.

 

Για να γίνει πράξη το έργο αυτό, απαιτήθηκαν έως και τον Οκτώβριο του 2013, όταν τελικά η μελέτη παρουσιάστηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο, περισσότερες από 160 διοικητικές πράξεις για την τελική έγκριση του προγράμματος και την δημοπράτηση του έργου.

 

Πρόκειται για τη γραφειοκρατία που η σημερινή δημοτική Αρχή έχει επισημάνει και στηλιτεύσει αμέτρητες φορές, η οποία παρεμποδίζει την καλή απορροφητικότητα κοινοτικών πόρων.

 

Παρ’ όλα αυτά, η Διοίκηση του Δήμου «κυνήγησε» με κάθε τρόπο την ταχύτερη και αποτελεσματική διεκπεραίωση όλων των απαραίτητων γραφειοκρατικών διαδικασιών (αλληλογραφία και εγκρίσεις εντός Δήμου λόγω «Καλλικράτη», με τις Διαχειριστικές Αρχές, την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, των Υπηρεσιών μεταξύ τους, με τους Υπουργούς που εναλλάσσονταν ενδιαμέσως, τους Γενικούς και Ειδικούς γραμματείς που είχαν την ευθύνη και άλλα).

 

Έτσι, έγινε εφικτή η παρουσίαση της μελέτης ανάπλασης στις 21.10.2013 στο Δημοτικό Συμβούλιο, η δημοπράτηση του έργου, η ανακήρυξη του προσωρινού ανάδοχου μετά από δύο διαγωνισμούς που απέβησαν άγονοι, η αντιμετώπιση των ενστάσεων των εργοληπτικών επιχειρήσεων.

 

Σήμερα επιτέλους, η δημοτική Αρχή έχει στα χέρια της την τελική απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης επί των προσφυγών των εμπλεκομένων επιχειρήσεων (με σημερινή ημερομηνία 24.04.2014).

 

Με άλλα λόγια, μέσα σε διάστημα τριών ετών κατάφερε να αναζωογονήσει και να βάλει μπρος ένα δημόσιο έργο που θα αποτελέσει το μεγαλύτερο σε όλη τη χώρα (η περιοχή παρέμβασης ξεπερνάει τα 100 στρέμματα).

 

Το εν λόγω τομεακό πρόγραμμα του ΕΣΠΑ πράγματι το διαχειρίζεται το ΥΠΕΚΑ. Αντιστοίχως, άλλα τομεακά προγράμματα του ΕΣΠΑ τα διαχειρίζονται άλλα υπουργεία.

 

Είναι υποχρέωση των υπουργείων και των λοιπών κυβερνητικών φορέων που διαχειρίζονται κοινοτικά κονδύλια όχι μόνον να τα αξιοποιούν, εντάσσοντας ώριμα έργα, προκειμένου να επιτευχθεί η βέλτιστη δυνατή απορροφητικότητα των κονδυλίων αυτών, αλλά και να εργάζονται για την άρση των γραφειοκρατικών εμποδίων.

 

Διαφορετικά, η απορροφητικότητα δεν επιτυγχάνεται, οπότε τα μη ώριμα έργα που είχαν ενταχθεί για χρηματοδότηση ύψους 7 δισ. € απεντάσσονται, σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Ανάπτυξης, και οι πόροι αυτοί χάνονται…

 

Επομένως, όσοι όψιμα ασχολούνται με την πόλη, προτείνοντας λύσεις που έχουν ήδη υλοποιηθεί ή ισχυριζόμενοι ότι η διαχείριση των τομεακών επιχειρησιακών προγραμμάτων του κοινοτικού Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ) είναι προσωπική τους υπόθεση, προκρίνοντας μια απαράδεκτη ιδιοκτησιακή και αλαζονική αντίληψη και παρουσιάζοντας τις θεσμικές υποχρεώσεις τους ως προσωπικές πρωτοβουλίες, καλά θα κάνουν να θυμούνται ότι αυτοί που ευθύνονται για τη σημερινή απαράδεκτη κατάσταση της ελληνικής δημόσιας διοίκησης έχουν ονοματεπώνυμο.»

Σχετικά Άρθρα