Δαπάνες Ηνωμένου Βασιλείου για έρευνα & ανάπτυξη

 Κατάθεση σχεδίου προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2016- 2017 –Μέτρα στήριξης για χαμηλά εισοδήματα

 
Η εθνική ακαθάριστη δαπάνη, για το 2014, σε τρέχουσες τιμές για έρευνα και ανάπτυξη ανήλθε στα £30,6 δισ., καταγράφοντας αύξηση 5% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Σε σταθερές τιμές ανήρθε στα £29,7 δισ., καταγράφοντας αύξηση 3% σε τιμές 2013. Σε σχέση με τις δαπάνες για Ε&Α το 1990, υπάρχει αύξηση 45% με τη μέγιστη τιμή να σημειώνεται το 2014. Οι συνολικές δαπάνες για έρευνα και ανάπτυξη αποτέλεσαν το 1,67% του ΑΕΠ του ΗΒ, αμετάβλητο από το προηγούμενο έτος. Σε επίπεδο Ε.Ε., το Ηνωμένο Βασίλειο βρίσκεται στην 11η θέση, αν και βρίσκεται κάτω από το μέσο όρο της Ε.Ε. (2,03%). Ο επιχειρηματικός τομέας είναι υπεύθυνος για £19,9 δισ. δαπανών, ήτοι 65% επί του συνόλου, με αύξηση 6% σε σχέση με το προηγούμενο έτος σε τρέχουσες τιμές. Οι Φαρμακοβιομηχανίες, οι εταιρείες τεχνολογίας και υπολογιστών και οι αυτοκινητοβιομηχανίες κατέλαβαν τις πρώτες 3 θέσεις αντίστοιχα. Ο Ακαδημαϊκός τομέας δαπάνησε συνολικά £7,9 δισ. λίρες ή 26% του συνόλου των δαπανών, σημειώνοντας αύξηση 3% σε τρέχουσες τιμές σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Το κράτος δαπάνησε συνολικά £2,2 δισ. ή 7% επί του συνόλου, σημειώνοντας μείωση 5% από το προηγούμενο έτος. Τέλος, οι ιδιωτικοί μη-κερδοσκοπικοί οργανισμοί δαπάνησαν £0,6 δισ. ή 2% επί του συνόλου, σημειώνοντας τη μεγαλύτερη αύξηση ανά τομέα, στο 7% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Το 2014, ο μεγαλύτερος χρηματοδότης της Ε & Α που διεξάγεται στο Ηνωμένο Βασίλειο ήταν ο επιχειρηματικός τομέας με £14,7 δισ. ή 48% του συνόλου των δαπανών Ε & Α. Αυτή ήταν μια αύξηση της τάξης του 8%, σε τρέχουσες τιμές, από £ 13,6 δισ. το 2013. Είναι αξιοσημείωτο ότι, ενώ το κράτος δαπάνησε άμεσα μόλις £2,2 δισ. για Ε & Α, στην πραγματικότητα χρηματοδότησε με £6,3 δισ. δαπάνες Ε&Α, το οποίο αντιπροσωπεύει 21% της συνολικής χρηματοδότησης.

 
Κατάθεση σχεδίου προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2016- 2017 – Δηλώσεις Υπουργού Οικονομικών ΗΒ

Ο Υπουργός Οικονομικών του Η.Β. κ. G. Osborne, παρουσίασε στο Κοινοβούλιο, το σχέδιο προϋπολογισμού για το οικονομικό έτος 2016-2017. Κύρια στόχευση της Κυβέρνησης, όπως διαφαίνεται από το σχέδιο του προϋπολογισμού, είναι η «φιλική» στάση της προς τη μικρή και μεσαία επιχειρηματικότητα, ενόψει και δημοψηφίσματος για παραμονή στην Ε.Ε., και, παράλληλα, η υπεύθυνη δημοσιονομική πολιτική, με το «βλέμμα στις επόμενες γενιές» όπως ανέφερε πολλάκις στην ομιλία του ο Υπ. Οικονομικών, που συνεπάγεται περαιτέρω μειώσεις δαπανών κατά 3,5 δισ. λίρες μέχρι το 2019-2020. Ο κ. Osborne υπερασπίστηκε τη μέχρι σήμερα εφαρμοσθείσα πολιτική, δηλώνοντας ότι το δημοσιονομικό έλλειμμα έχει μειωθεί κατά τα 2/3 σε σχέση με το 2010, η ανεργία βρίσκεται σε πολύ χαμηλά επίπεδα και η βρετανική οικονομία θα παρουσιάσει τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης το τρέχον έτος μεταξύ των χωρών του G-7, παρά την επιδείνωση της παγκόσμιας οικονομίας. Επικαλούμενος τις εκτιμήσεις της Ανεξάρτητης Αρχής Προϋπολογισμού (OBR), ανέφερε ότι η οικονομία αναμένεται να αναπτυχθεί κατά 2% το τρέχον έτος, 2,2% το 2017, 2,1% το 2018, 2,1% το 2019 και 2,1% το 2020. Οι εκτιμήσεις αυτές είναι αναθεωρημένες προς τα κάτω, σε σχέση με το Autumn Statement, (έγγραφό μας 2600/3832/26.11.15) λόγω της χαμηλότερης των αρχικών εκτιμήσεων αύξησης της παραγωγικότητας του ΗΒ και της επιβραδυνόμενης παγκόσμιας οικονομίας. Όσον αφορά στο έλλειμμα του προϋπολογισμού, κ. Osborne παραδέχθηκε ότι βρέθηκε εκτός στόχων για το προηγούμενο οικονομικό έτος, λόγω των χαμηλότερων του αναμενομένου εσόδων, ενώ αναθεωρείται προς τα πάνω ο στόχος για τα επόμενα έτη. Πλέον, εκτιμάται σε 2,9% του ΑΕΠ για το 2016-17, και θα βαίνει μειούμενο μέχρι το οικ. έτος 2019-2020 οπότε αναμένεται μικρό πλεόνασμα (0,5% του ΑΕΠ). Το δε καθαρό δημόσιο χρέος θα ανέλθει το τρέχον έτος στο 83,7% του ΑΕΠ για να μειωθεί τα επόμενα χρόνια, ανερχόμενο το 2020- 21 σε 74,7% του ΑΕΠ, χάρις στο μειωμένο κόστος δανεισμού και στην πώληση μετοχών και στοιχείων ενεργητικού τραπεζών που είχαν αποκτηθεί για τη στήριξη αυτών στη διάρκεια της κρίσης. Ο πληθωρισμός, τέλος, θα κυμανθεί σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα της τάξεως του 0,7%. Οι περικοπές δαπανών της Κεντρικής Κυβέρνησης που ανακοινώθηκαν (επιπλέον 3,5 δισ. μέχρι το 2020) αντιστοιχούν σε περίπου 0,5% των συνολικών δαπανών αυτής. Η Κυβέρνηση ευελπιστεί ότι οι περικοπές αυτές, σε συνδυασμό με τις περικοπές σε συντάξεις δημοσίων υπαλλήλων και σε κοινωνικές παροχές (ιδιαίτερη αναφορά γίνεται τις τελευταίες μέρες για τα επιδόματα ΑΜΕΑ) και την αύξηση των φορολογικών εσόδων θα συμβάλουν στην επίτευξη του στόχου για πλεόνασμα το 2019-20. Πέραν των ανωτέρω, κ. Osborne ανακοίνωσε σειρά μέτρων ενίσχυσης της ανάπτυξης και του εισοδήματος, κυρίως για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και φορολογούμενους μεσαίου εισοδήματος. Όσον αφορά στις επιχειρήσεις, ανακοινώθηκαν η σταδιακή μείωση του φορολογικού συντελεστή για τις επιχειρήσεις από 20% σε 17% το 2020, η μείωση των δημοτικών τελών για τις επιχειρήσεις (business rate tax), η μείωση του Τέλους Χαρτοσήμου για Ακίνητα αξίας κάτω των 1,05 εκ. λιρών. Ειδικά για τον τομέα πετρελαίου και αερίου, προωθείται η μείωση του Συμπληρωματικού Τέλους για το Πετρέλαιο και το Αέριο και ο μηδενισμός του Φόρου Πετρελαϊκών Εσόδων, μέτρο που θα ευνοήσει την εγχώρια πετρελαϊκή βιομηχανία, κυρίως στη Σκωτία, η οποία έχει επηρεαστεί αρνητικά από την κατακόρυφη πτώση της τιμής του πετρελαίου. Όσον αφορά στα νοικοκυριά, ανακοινώθηκε η αύξηση του αφορολόγητου ορίου από 11.000 σε 11.500 λίρες από το 2017 και η επιβολή του ανώτατου φορολογικού συντελεστή σε μεγαλύτερο ύψος εισοδήματος, η δυνατότητα νέου επιδοτούμενου από το κράτος αποταμιευτικού λογαριασμού για άτομα κάτω των 40 ετών (Lifetime ISA) και η διατήρηση του ΕΦΚ καυσίμων και αλκοολούχων ποτών. Η σταδιακή μείωση του Φόρου Κεφαλαιακών Κερδών από 28% σε 20% θα ευνοήσει τόσο τις επιχειρήσεις όσο και τα νοικοκυριά. Όσον αφορά στο σκέλος της αύξησης των δημοσίων εσόδων, η κυβέρνηση στοχεύει στην αύξηση εσόδων κατά 12 δισ. από την πάταξη της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής των μεγάλων επιχειρήσεων που μεταφέρουν κέρδη τους στο εξωτερικό, καθώς και των υψηλά αμειβόμενων εργαζομένων που εμφανίζουν τις αμοιβές τους ως δάνεια. Επίσης, αυξημένα έσοδα αναμένονται από την αύξηση του ΕΦΚ καπνικών προϊόντων και την επιβολή τέλους στα ζαχαρούχα ποτά, μέτρα τα οποία έχουν θετική κοινωνική απήχηση, καθώς συνδέονται με την προστασία της δημόσιας υγείας. Πέραν των ανωτέρω, κ. Osborne ανακοίνωσε αύξηση των επενδύσεων στις υποδομές (οδικές, σιδηροδρομικές μεταφορές, αντι- πλημμυρική προστασία) και σειρά κοινωνικών μέτρων, ιδίως στους τομείς παιδείας και υγείας, με το βλέμμα, όπως ανέφερε, στις επόμενες γενιές.

 
Μέτρα στήριξης για χαμηλά εισοδήματα

Ο Πρωθυπουργός Ντέιβιντ Κάμερον ανακοίνωσε πρόσφατα, στο πλαίσιο της «ολομέτωπης επίθεσης κατά της φτώχειας» (all-out assault on poverty), νέα μέτρα στήριξης για τους πολίτες χαμηλότερων εισοδημάτων. Tο νέο πρόγραμμα επιδοτούμενης αποταμίευσης «Βοήθεια για αποταμίευση» (Help to Save) θα αφορά εργαζόμενους που λαμβάνουν φορολογικές ελαφρύνσεις μερικής ή ολικής φύσεως. Με το πρόγραμμα οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να αποταμιεύουν έως £50 ανά μήνα και θα λάβουν 50% της αποταμίευσης, έως £600, ως δώρο μετά από δύο έτη συμμετοχής στο πρόγραμμα. Έπειτα θα μπορούν να συνεχίσουν στο ίδιο πρόγραμμα και να λάβουν επιπλέον £600 μετά από δύο έτη. Η μέγιστη συνολική απολαβή από την κυβέρνηση θα φτάσει τις £1200. Κυβερνητικές εκτιμήσεις αναφέρουν ότι σχεδόν το ήμισυ των βρετανικών ενηλίκων έχουν λιγότερο από £500 που προορίζονται για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης και ότι 3,5 εκατομμύρια πολίτες πληρούν τις προϋποθέσεις συμμετοχής στο πρόγραμμα. Κατά τη διάρκεια του προγράμματος οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να κάνουν αναλήψεις ενώ δεν θα υπάρχουν περιορισμοί στην αξιοποίηση των αποταμιεύσεων. Ο Πρωθυπουργός παράλληλα ανακοίνωσε την περαιτέρω υποστήριξη τουλάχιστον μισού εκατομμυρίου νέων ανθρώπων από την αύξηση του εθνικού κατώτατου μισθού (National Minimum Wage). Ο νέος εθνικός κατώτατος μισθός θα διαμορφωθεί από τον Απρίλιο στις £7,20 για εργαζομένους άνω των 25 ετών – αλλαγή που αντιστοιχεί σε αύξηση τουλάχιστον £900 ανά έτος. Παράλληλα για τις ηλικίες 21-24 ο Π/Θ ανακοίνωσε αύξηση κατά μέσο όρο £450 ανά έτος. Ειδικότερα:

  • Αύξηση κατά 3,7% (στις £6,95 ανά ώρα) για τις ηλικίες 21 έως 24 ετών
  • Αύξηση κατά 4,7% (στις £5,55 ανά ώρα) για τις ηλικίες 18 έως 20 ετών
  • Αύξηση κατά 3% (στις £3,40 ανά ώρα) για τις πρακτικές μαθητείες

Οι αυξήσεις αυτές θα επαναφέρουν τον εθνικό κατώτατο μισθό στο υψηλότερο επίπεδο που έχει επιτευχθεί από την έναρξη της οικονομικής κρίσης. Ο αριθμός των ανθρώπων που εργάζονται στην Βρετανία είναι ο υψηλότερος που έχει επιτευχθεί από το 2008 και η ανεργία στους νέους κυμαίνεται στα χαμηλότερα επίπεδα της τελευταίας δεκαετίας. Τέλος οι μισθοί συνεχίζουν να έχουν υψηλότερες αυξητικές τάσεις απ’ ότι ο πληθωρισμός. Η τρίτη και τελευταία δράση που ανακοινώθηκε από τον Π/Θ αφορά μία νέα εθνική συμβουλευτική εκστρατεία με στόχο να προσφερθεί καθοδήγηση σε νέους με οικονομικά προβλήματα. Για αυτή τη δράση η κυβέρνηση θα δαπανήσει 12 εκατομμύρια λίρες για την δημιουργία ενός νέου επενδυτικού ταμείου το οποίο μαζί με την υπηρεσία Εργασίας και Επιχειρηματικότητας θα ηγηθούν της δράσης. Στόχος του προγράμματος είναι να προσφερθεί υποστήριξη από διακεκριμένους επαγγελματίες σε 25 χιλιάδες νέους ανά έτος, οι οποίοι κινδυνεύουν να αποτύχουν η να εγκαταλείψουν τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Πηγή: Ελληνική Πρεσβεία στο Λονδίνο, Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων

Σχετικά Άρθρα