Δημοτικό Θέατρο Πειραιά: μοχλός πολιτισμού, εκπαίδευσης, τουρισμού και ανάπτυξης

• Γιάννης Μώραλης: «Στόχος μια εστία πολιτισμού υπερτοπικού ενδιαφέροντος»

• Νίκος Διαμαντής: «Το Δημοτικό θέατρο Πειραιά, μπορεί να αποτελέσει με τον μοναδικό χαρακτήρα, του  μοχλός πολιτισμού, εκπαίδευσης , τουρισμού και ανάπτυξης»

 
Ο Δήμαρχος Πειραιά κ. Γιάννης Μώραλης και ο νέος Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου κ. Νίκος Διαμαντής παραχώρησαν Συνέντευξη Τύπου, με θέμα την επανεκκίνηση και τον προγραμματισμό του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά.

Ο Δήμαρχος Πειραιά κ. Γιάννης Μώραλης στην ομιλία του τόνισε: ”Ο στόχος της σημερινής συνάντησης είναι διπλός: να παρουσιάσουμε τον νέο  καλλιτεχνικό διευθυντή κ. Νίκο Διαμαντή και να παρουσιάσουμε τις θέσεις μας και τις προτάσεις μας για την προοπτική και τη λειτουργία του Δημοτικού Θεάτρου. Πρώτα απ΄ όλα θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Τάκη Τζαμαργιά, τον μέχρι πριν από ένα μήνα καλλιτεχνικό διευθυντή του Δημοτικού Θεάτρου, γιατί ανέλαβε μια δύσκολη αποστολή με την επαναλειτουργία του Δημοτικού Θεάτρου από τον Σεπτέμβριο του 2013. Επιπροσθέτως όμως επειδή παρέμεινε και μετά τη λήξη της θητείας του από τις 30-8-2014, προκειμένου να βοηθήσει τη νέα δημοτική αρχή σε αυτήν την μετάβαση. Θεωρώ, ότι προσπάθησε στο πλαίσιο των προβλημάτων που υπήρχαν να παρουσιάσει ένα αξιόλογο καλλιτεχνικό  πρόγραμμα και γι΄ αυτό οφείλω να τον ευχαριστήσω θερμά και να του ευχηθώ καλή επιτυχία σε ό,τι άλλο κάνει στη ζωή του από εδώ και στο εξής”.

”Παραλάβαμε μια δύσκολη κατάσταση στη διαχείριση του Δημοτικού Θεάτρου που δεν αφορά το καλλιτεχνικό πρόγραμμα, αφορά την λειτουργία του. Παραλάβαμε ένα θέατρο με έναν προϋπολογισμό λειτουργικών εξόδων, χωρίς τα κόστη ηθοποιών και παραστάσεων, περίπου στο 1.300.000 ευρώ. Κάτι το οποίο είναι σαφές ότι δεν μπορεί να «σηκώσει» ο Δήμος Πειραιά όταν η συνολική επιχορήγηση στον Ο.Π.Α.Ν. είναι της τάξεως του 1.000.000  ευρώ για να καλύψει και τον αθλητισμό και τον πολιτισμό. Τον Σεπτέμβριο του 2013 με την επαναλειτουργία του Δημοτικού Θεάτρου δόθηκε μια έκτακτη επιχορήγηση από τον τότε πρωθυπουργό τον κ. Σαμαρά και καλώς εδόθη, για να επαναλειτουργήσει το Θέατρο. Η περασμένη διοίκηση όμως έκανε το σφάλμα, κατά την άποψή μου, να θεωρήσει ότι το 1.000.000 θα μπορούμε να το έχουμε κάθε χρόνο από τον εκάστοτε πρωθυπουργό, κάτι το οποίο δεν συνέβη.  Άρα, εμείς παραλάβαμε έναν προϋπολογισμό σαν αυτόν που σας είπα, χωρίς όμως το 1.000.000 που είχε δοθεί ως έκτακτη επιχορήγηση. Οι τρόποι χρηματοδότησης του συγκεκριμένου θεάτρου και ενδεχομένως και άλλων θεάτρων είναι πολύ συγκεκριμένοι. Είναι η επιδότηση που μπορεί να δίνει ο Δήμος Πειραιά μέσω του Ο.Π.Α.Ν. και αυτή είναι 350.000 ευρώ”.

”Κάνουμε επαφές με την πολιτεία και είχαμε κάνει και με την προηγούμενη κυβέρνηση. Είχα επισκεφθεί και τον κ. Τασούλα και την κα Μενδώνη  από την προηγούμενη κυβέρνηση. Πρόσφατα συναντήθηκα με τον   κ. Ξυδάκη και την Περιφερειάρχη κα Δούρου ώστε να βρούμε λύσεις και είμαστε σε μια συνεννόηση μεταξύ μας ώστε να βρούμε τις καλύτερες δυνατές λύσεις για να στηριχθεί  αυτό το θέατρο”.

”Άλλη πηγή εσόδων είναι οι χορηγίες που έλειψαν από το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Δεν υπήρχε ένα τμήμα αρμόδιο που να  διεκδικήσει χορηγίες και την υποστήριξη ανθρώπων οι οποίοι έχουν μια οικονομική δυνατότητα και θέλουν να συνδράμουν στο κομμάτι του πολιτισμού. Επίσης τα καταστήματα τα οποία υπάρχουν στο κτίριο.  Η προηγούμενη δημοτική αρχή ή από επιλογή ή επειδή δεν πρόλαβε,  δεν μίσθωσε αυτά τα μαγαζιά ώστε να έχει το Δημοτικό Θέατρο ένα πολύ σημαντικό έσοδο. Άλλωστε είναι το μοναδικό θέατρο στο οποίο δεν λειτουργεί  καν κυλικείο τις ημέρες των παραστάσεων. Έχει πέντε μαγαζιά στο πιο κεντρικό σημείο της πόλης. Σε σημείο που αναβαθμίζεται αυτήν την στιγμή και με το Μετρό, αλλά και με το Δικαστικό Μέγαρο. Νομίζω ότι αυτό είναι το βασικό πλαίσιο των εσόδων ενός θεάτρου συν και τα έσοδα που έρχονται από τις παραστάσεις, τα εισιτήρια κοκ”.

”Για εμάς το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά δεν είναι ένα θέατρο τοπικού ενδιαφέροντος. Η ιστορία του, η αρχιτεκτονική του, οι δυνατότητές του ξεπερνούν ένα θέατρο τοπικής εμβέλειας. Στα πλάνα μας είναι να δημιουργήσουμε μια εστία πολιτισμού υπερτοπικού ενδιαφέροντος. Στόχος μας είναι να το γνωρίσουν οι Πειραιώτες, γιατί χωρίς εκείνους δεν μπορείς να στηρίξεις ένα Δημοτικό Θέατρο σε μια πόλη σαν τον Πειραιά.   Στόχος μας επίσης είναι να φέρουμε κόσμο απ΄ όλη την Αττική και όχι μόνο”.

”Όπως ξέρετε, ο καλλιτεχνικός διευθυντής προβλέπεται να έχει ετήσια θητεία. Εκ του Νόμου πρέπει να προκηρύξουμε τη θέση και μια τριμελής επιτροπή από ανθρώπους  που είναι του χώρου του πολιτισμού να εισηγείται, να επιλέγει τον νέο καλλιτεχνικό διευθυντή. Λόγω των εκλογών υπήρξε καθυστέρηση και δεν μπορούσαμε να προκηρύξουμε τη θέση. Είχαμε ένα πρόβλημα με τον προϋπολογισμό του Δήμου και κατ΄ επέκταση του Ο.Π.Α.Ν., το οποίο τουλάχιστον όσον αφορά τον Ο.Π.Α.Ν. ξεπεράστηκε και μπορούμε να προχωρήσουμε”.

”Τον Νίκο Διαμαντή, τον ξέρετε. Έχει ένα καλό βιογραφικό, χαιρόμαστε ιδιαίτερα που είναι και Πειραιώτης. Θεωρώ ότι αναλαμβάνει ένα εξαιρετικά δύσκολο έργο. Κάθε μετάβαση έχει τις δυσκολίες της. Εδώ είμαστε όμως και εγώ ως Δήμαρχος και το Δημοτικό Συμβούλιο και ο Πρόεδρος του Ο.Π.Α.Ν. και όσοι συμμετέχουμε στη νέα δημοτική αρχή από οποιαδήποτε θέση, να στηρίξουμε τις προσπάθειες του κ. Διαμαντή, να κάνουμε μια  δυνατή ομάδα και να μπορέσουμε να έχουμε το συντομότερο δυνατόν καλύτερα αποτελέσματα”.

”Εμείς έχουμε αυτήν την στιγμή μια διπλή αποστολή: να μειώσουμε και να περικόψουμε τα έξοδα τα οποία ήταν υπέρογκα και να αντλήσουμε από τις πηγές που προανέφερα έσοδα τέτοια, που να μπορούν να επιτρέψουν στον καλλιτεχνικό διευθυντή να κάνει ένα πρόγραμμα σύμφωνα με τα δεδομένα και την ποιότητα που θέλει. Αγωνιζόμαστε καθημερινά στο να συνεχίσει να λειτουργεί το θέατρο”.

”Θέλουμε να εστιάσουμε στο κομμάτι του πολιτισμού. Για εμάς στον Πειραιά είναι πολύ σημαντική παράμετρος  να αναδείξουμε τον πολιτισμό για διάφορους  λόγους και για τους  εκατομμύρια τουρίστες που περνάνε από την πόλη αλλά και για τους εκατομμύρια ανθρώπους που μένουν στην Αττική και φυσικά για τους Πειραιώτες. Έχουμε σχέδιο να συνδέσουμε το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά με την εκπαίδευση, με το Πανεπιστήμιο. Να δούμε συνολικά το κομμάτι αυτό που λέμε πολιτισμός, που νομίζουμε ότι δεν έχει δοθεί η πρέπουσα προσοχή μέχρι τώρα. Να κάνουμε συνεργασίες για να μπορέσουμε να υποστηρίξουμε την αναβάθμιση του πολιτισμού στην πόλη μας.  Δεν είναι μόνο το Δημοτικό Θέατρο, είναι η Δημοτική Πινακοθήκη, η Βιβλιοθήκη, μια σειρά εστιών πολιτισμού που θα πρέπει να ενωθούν και με το Δημοτικό Θέατρο ναυαρχίδα, να αναβαθμίσουμε τον πολιτισμό στον Πειραιά”.

”Άποψη μου ήταν και πριν την έναρξη των καθηκόντων της νέας Δημοτικής Αρχής ότι η κανονική δομή του Δημοτικού Θεάτρου θα έπρεπε να είναι ξεχωριστή. Αυτό είναι όμως κάτι που δεν το επιτρέπει η νομοθεσία. Εμείς θα θέλαμε το Δημοτικό Θέατρο να είναι μια ξεχωριστή μονάδα με δικό του Διοικητικό Συμβούλιο και προϋπολογισμό. Θα κάνουμε μια μεγάλη προσπάθεια μαζί με τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή. Έχω θέσει και στη νέα κυβέρνηση και το επαναφέρω να υπάρξει η δυνατότητα κάποια στιγμή το Δημοτικό Θέατρο να λειτουργεί αυτόνομα”.

”Θεωρώ ότι το Δημοτικό Θέατρο θα έπρεπε να είναι μια ξεχωριστή μονάδα με δικό του Διοικητικό Συμβούλιο και προϋπολογισμό και να λειτουργεί αυτόνομα. Αυτή τη στιγμή λειτουργεί με ένα σχήμα που δεν ευνοεί την εύρυθμη λειτουργία του ή τους στόχους που όλοι θα θέλαμε να επιτευχθούν”.

 
• Νίκος Διαμαντής: «Το Δημοτικό θέατρο Πειραιά, μπορεί να αποτελέσει με τον μοναδικό χαρακτήρα, του  μοχλός πολιτισμού, εκπαίδευσης , τουρισμού και ανάπτυξης»

Σε σημείωμά του ο  Καλλιτεχνικός Διευθυντής Νίκος Διαμαντής υπό μορφή Πρότασης καλλιτεχνικών προθέσεων ανέφερε.

«Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, είναι ένα θεατρικό οικοδόμημα – μνημείο, χωρίς υφολογικές φλυαρίες και θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα αρχιτεκτονήματα της Ελλάδας.

Απλό, αυστηρό,  με ήρεμους και αρμονικούς όγκους επιβάλλεται και δεσπόζει αμέσως χωρίς να κραυγάζει.

Το Δημοτικό Θέατρο με το παρελθόν λειτουργίας του , συνεχίζει και γεννά μνήμες στους κατοίκους του Πειραιά , οι οποίες δημιουργούν την προσδοκία μιας νέας θεατρικής ακμής.

Ο συμβολικός χαρακτήρας του στενά συνδεδεμένος με το λιμάνι του Πειραιά, το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, αποτελεί πύλη διάχυσης προς την πόλη του Πειραιά και της Αθήνας, την Ελλάδα, τα Βαλκάνια  και το εξωτερικό.

Η αντιμετώπιση ενός θεάτρου – μνημείο όπως το Δημοτικό Θέατρο οφείλει να παίρνει υπ’όψιν τις πολλές παραμέτρους, όπως την ιδιαίτερη φυσιογνωμία του Πειραιά, τη δυναμική που αναπτύσσει το λιμάνι και ο τουρισμός του, τη σύγχρονη θεατρική γλώσσα και δημιουργία ,την εκπαιδευτική λειτουργία του, την δυνατότητα παρουσίασης μουσικών  ειδών  από όπερα μέχρι σύγχρονη μουσική, αλλά και γενικά να αναπτύξει ένα δίκτυο παρέμβασης από όλη τη σύγχρονη πνευματική δημιουργία και με την αναπτυξιακή λογική που μπορεί να προσδώσει στο κέντρο του Πειραιά να το καταστήσει μια  κεντρική κομβική παρουσία στην πολιτιστική ζωή .

Ταυτόχρονα,  η ιδιαίτερη γεωγραφική του θέση  (ευρισκόμενο  πάνω  στον άξονα που συνδέει Αθήνα και Πειραιά ) αποτελεί πλεονέκτημα   καθώς  όντας  φυσική απόληξη των  οδών Πειραιώς και Συγγρού, συνδέει πολιτιστικά την Αθήνα ,με την Στέγη, το Αστεροσκοπείο, το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος ,αλλά και το Μουσείο Μπενάκη ,το Ίδρυμα Κακογιάννη, την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, το Φεστιβάλ Αθηνών ,το Σχολείο, το Εθνικό Θέατρο, με τον Πειραιά λίγο πριν διαχυθούν μέσα από το λιμάνι.

Με βάση αυτό, το Δημοτικό Θέατρο μπορεί  να αποτελέσει πολιτιστική οδό , δρόμο και πυλώνα πολιτιστικού σχεδιασμού – παρέμβασης  και έντονης δημιουργίας.

Η θέση του στον ομφαλό του Πειραιά είναι κομβική καθώς μπορεί να μεταμορφωθεί σε  πύλη πολιτισμού , σύνδεσμος μεταξύ της Δημοτικής Πινακοθήκης , των Πολιτιστικών Ιδρυμάτων του Πειραιά  και των μακρών τειχών .

Επιπρόσθετα μπορεί να συμβάλλει στη δημιουργία της Πολιτιστικής Ακτής  με το Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων καθώς και άλλους χαρακτηριστικούς τόπους – συνοικίες του Πειραιά από τη Σαλαμίνα μέχρι τα Προσφυγικά της  Κοκκινιάς.

Το Δημοτικό θέατρο Πειραιά, μπορεί να αποτελέσει με τον μοναδικό χαρακτήρα, του  μοχλός πολιτισμού, εκπαίδευσης , τουρισμού και ανάπτυξης.

 
Προθέσεις
Σύγχρονες παραγωγές ,ρεπερτόριο υψηλού επιπέδου, καινοτομία, εξωστρέφεια , κινητικότητα και συνεργασίες, άνοιγμα προς την τοπική κοινωνία και την νεολαία, διάχυση στα πολυμέσα, εργαστήρια ,εκθέσεις ,ομιλίες, αποτελούν έναν σύγχρονο παρεμβατικό πολυχώρο .

Ουσιαστικά το Δημοτικό θέατρο θα λειτουργεί σαν ένα κέλυφος παραγωγής πολιτισμού και καλλιτεχνικής παρέμβασης σε όλο τον χώρο του Πειραιά και όχι μόνο.

Προς τούτο, χρειάζεται καθαρό οργανόγραμμα λειτουργίας, εξορθολογισμός της λειτουργίας του σε οικονομικό, τεχνικό, και λειτουργικό επίπεδο

Κυρίως χρειάζεται χρόνος και υπομονή, καθώς ο πολιτισμός είναι ανάπτυξη μέλλοντος.»

 
INFO:

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΘΠ

ΡΕΠΕΡΤΟΡΙΟ 2015 – 2016

 
IMG_8319
Στιγμιότυπο από την συνέντευξη τύπου

Σχετικά Άρθρα