ΕΣΕΕ : Δημιουργική αλληλεπίδραση εμπορίου και τουρισμού

 ✏ Τα καταναλωτικά πρότυπα των τουριστών στην εμπορική αγορά της Αθήνας και του Πειραιά

 

 ✏ Η πλήρης έρευνα της ΕΣΕΕ και τα  πρώτα αποτελέσματα

 

✏ «O μονοδιάστατος προσανατολισμός της αναπτυξιακής προσπάθειας προς τον τουρισμό δε θα φέρει τα αναμενόμενα αποτελέσματα εάν δεν συνοδεύεται και από μια παράλληλη ανάπτυξη και άλλων κλάδων της οικονομίας»

 

 

 
Η ΕΣΕΕ υλοποίησε μια εμπεριστατωμένη έρευνα για τα καταναλωτικά πρότυπα των τουριστών στην εμπορική αγορά της Αθήνας και του Πειραιά, τα πορίσματα της οποίας είναι εξαιρετικά ενδιαφέροντα και για τη χάραξη της τουριστικής πολιτικής στη χώρα μας.

 

 

 

 

Συνοπτικά η ερευνητική προσπάθεια του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ για τη μελέτη της καταναλωτικής συμπεριφοράς των τουριστών σε Αθήνα και Πειραιά, σύμφωνα με την ανακοίνωσή της «εντάσσεται σε μια γενικότερη επιδίωξη της ΕΣΕΕ να χαρτογραφήσει και να ταξινομήσει τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους οι ξένοι επισκέπτες οργανώνουν τη σχέση τους με την εγχώρια επιχειρηματικότητα και αποκαλύπτει τα ακόλουθα:

 

 

 

 

-Εάν δεχθούμε ότι ο τουρισμός είναι πράγματι μία από τις βαριές μεταβλητές της ελληνικής οικονομίας τότε είμαστε υποχρεωμένοι να εξετάσουμε πώς οι λοιπές μεταβλητές και ειδικότερα το Εμπόριο επηρεάζονται από αυτόν, ειδικά στις τουριστικές περιόδους οπότε και η σύνθεση του καταναλωτικού κοινού στην χώρα μεταβάλλεται δραματικά.

 

 

 

 

Θέση της ΕΣΕΕ είναι ότι εμπόριο και τουρισμός είναι δύο δραστηριότητες σε δημιουργική αλληλεπίδραση μεταξύ τους.

 

 

 

 

Από τη μία πλευρά, η τουριστικότητα μιας περιοχής ευνοεί τη μεγαλύτερη προσέλευση δυνητικών καταναλωτών για τα εμπορικά καταστήματα από την άλλη πλευρά, ωστόσο, οι εμπορικές επιχειρήσεις, ειδικά σε παραδοσιακούς εμπορικούς δρόμους, συνεισφέρουν στην ενίσχυση και προώθηση του τουριστικού χαρακτήρα.

 

 

 

 

Σε αυτό το πλαίσιο είναι αναγκαίο να καταρτιστεί μια εμπορική/τουριστική στρατηγική που θα βασίζεται στην συνολική εικόνα και θα επιτρέπει τη συνδυασμένη ανάπτυξη αμφότερων των κλάδων.

 

 

 

 

Το ζήτημα της τουριστικής καταναλωτικής δαπάνης είναι κρίσιμο για την κατανόηση των ευκαιριών που προσφέρει ο τουρισμός αλλά και των ορίων της ουσιαστικής συνεισφοράς του στη γενικότερη αναπτυξιακή στρατηγική.

 

 

 

 

Τα περίπου 60 ευρώ ημερησίως που ξοδεύει ένας μέσος τουρίστας – είτε είναι επισκέπτης είτε προέρχεται από κρουαζιέρα – οριοθετούν και τις ρεαλιστικές αναμονές για ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας εν μέσω κρίσης.

 

 

 

 

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς μας ο τουριστικός πλούτος που αντιστοιχεί στο ΑΕΠ, με τα σημερινά δεδομένα χαρακτηριστικά της ελληνικής οικονομίας έχει όρια.

 

 

 

 

Αυτό σημαίνει ότι ο μονοδιάστατος προσανατολισμός της αναπτυξιακής προσπάθειας προς τον τουρισμό δε θα φέρει τα αναμενόμενα αποτελέσματα εάν δεν συνοδεύεται και από μια παράλληλη ανάπτυξη και άλλων κλάδων της οικονομίας.

 

 

 

 

Βασικοί σκοποί της έρευνας είναι:

 

 

 


-Ο προσδιορισμός κοινωνικού-οικονομικού προφίλ των τουριστών.

 

 

 

 

-Η διερεύνηση ποιοτικών χαρακτηριστικών ως προς την οργάνωση του ταξιδιού και κατηγοριοποίηση των επισκεπτών βάση αυτών.

 

 

 

 

-Ο προσδιορισμός των θετικών στοιχείων της εμπορικής αγοράς που μπορούν να αποτελέσουν πόλο προσέλκυσης ξένων επισκεπτών.

 

 

 

 

-Ο προσδιορισμός των αρνητικών στοιχείων της εμπορικής αγοράς που απειλούν την εικόνα της.

 

 

 

 

-Η διερεύνηση των καταναλωτικών συμπεριφορών, αναγκών και προσδοκιών του ξένου καταναλωτικού κοινού ώστε οι προτάσεις ανάπτυξης της αγοράς να είναι περισσότερο στοχευμένες σε αυτό το target group.

 

 

 

 

-Οι διαδρομές που ακολουθούν οι τουρίστες μέσα στην πόλη.

 

 

 

 

-Η καταγραφή των τουριστικών περιοχών.

 

 

 

 

 

Tα πρώτα αποτελέσματα 

Tα πρώτα αποτελέσματα της πιλοτικής έρευνας η οποία θα συνεχισθεί και τον Οκτώβριο έχουν ως ακολούθως:

 

 

 

 

Ως προς το φύλο εμφανίζεται μια ασθενής υπεροχή των γυναικών έναντι των αντρών όπως παρουσιάζεται. Σε μία περαιτέρω ανάλυση του φύλου ανά χώρα προέλευσης βρέθηκε ότι το μεγαλύτερο ποσοστό αντρών εμφανίστηκε στους Ολλανδούς και είναι της τάξεως του 62%, ενώ στον αντίποδα το μεγαλύτερο ποσοστό γυναικών στα άτομα που δήλωσαν ως χώρα μόνιμης διαμονής τη Γαλλία και φτάνει στο 63% των περιπτώσεων.

 

 

 

 

Όσον αφορά την ηλικία των τουριστών υπήρχαν έξι ηλικιακές ομάδες στον αρχικό σχεδιασμό του ερωτηματολογίου με ακραίες κατηγορίες «έως 24 ετών» και «άνω των 65 ετών», ενώ τον ενδιάμεσο εύρος χωρίστηκε ανά δεκαετίες. Η πολυπληθέστερη ηλικιακή ομάδα τουριστών είναι «25 – 34».

 

 

 

 

Λαμβάνοντας υπόψη τη διαφοροποίηση των εκπαιδευτικών συστημάτων ανά χώρα ζητήθηκε από τους ερωτώμενους να εντάξουν τον εαυτό τους σε μία από τρεις γενικές κατηγορίες, όσον αφορά την εκπαίδευση που έχουν λάβει.

 

 

 

 

Η πλειονότητα των τουριστών και συγκεκριμένα εννέα στους δέκα δήλωσε ότι ανήκει στο υψηλότερο μορφωτικό επίπεδο, ενώ ούτε το 1% έχει λάβει μόνο βασική εκπαίδευση .

 

 

 

 

Να σημειωθεί ότι η ανάλυση του μορφωτικού επιπέδου των ερωτώμενων ανά χώρα μόνιμης διαμονής δεν παρουσιάζει στατιστικά σημαντικές διαφορές.

 

 

 

 

Αναφορικά με το ετήσιο εισόδημα των τουριστών παρουσιάζει μια σχετικά ισομερής κατανομή των τουριστών στις κατηγορίες οικονομικού εισοδήματος από κάτω των 15.000 ευρώ έως άνω των 70.000 ευρώ, με μία σχετικά μεγαλύτερη συγκέντρωση στις χαμηλές εισοδηματικές κατηγορίες.

 

 

 

 

 

Δημογραφικά δεδομένα της έρευνας στην Κρουαζιέρα

Αναφορικά με τους επισκέπτες της κρουαζιέρας και τα δημογραφικά τους χαρακτηριστικά, παρουσιάζονται κάποιες διαφοροποιήσεις σε σύγκριση με τον κύριο όγκο τουριστών στην Αθήνα. Η υπεροχή των γυναικών είναι οριακή, ενώ όπως ήταν αναμενόμενο από εμπειρικές διαπιστώσεις, οι ηλικιακές κατηγορίες παρουσιάζουν σημαντικές διαφορές, με το μεγαλύτερο ποσοστό των επισκεπτών να συγκεντρώνεται σε μεγαλύτερη ηλικιακή κατηγορία από ότι καταγράφηκε στους τουρίστες .

 

 

 

 

Η πολυπληθέστερη ηλικιακή ομάδα επισκεπτών είναι η «45 – 54» ενώ η πλειονότητα των τουριστών και συγκεκριμένα εννέα σους δέκα δήλωσε ότι ανήκει στο υψηλότερο μορφωτικό επίπεδο, ενώ ούτε το 12% έχει λάβει δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

 

 

 

 

Η κατανομή ανά ετήσιο οικονομικό εισόδημα, είναι ενδεικτική των επισκεπτών κρουαζιέρας με τον μεγαλύτερο αριθμό των επισκεπτών να συγκεντρώνεται στις κατηγορίες μεταξύ 30.000 έως 70.000 ευρώ»

 

 

 

 

 

Η πλήρης έρευνα εδώ →ΕΡΕΥΝΑ_ΓΙΑ ΤΟΥΡΙΣΜΟ14_10_2013

 

 

 

 

www. My Way Press.gr

14/10/2013

Σχετικά Άρθρα