Ηθικός αυτουργός της απώλειας του σμηναγού Μπαλταδώρου η Τουρκία

Ξεπλένει την ενοχή της μέσω συλλυπητηρίων η Τουρκία και η κυβέρνηση Τσίπρα ακόλουθος της γραμμής Ερντογάν- Γιλντιρίμ περι υποβάθμισης

 
Η βεβιασμένη κίνηση της Άγκυρας, να αποφύγει τη σύνδεση της με ενδεχόμενη εμπλοκή της σε σενάριο, που θα περιείχε στοιχεία κατάρριψης του πολεμικού αεροσκάφους και την απώλεια του σμηναγού Γιώργου Μπαλταδώρου, υποδεικνύει την διαχρονική ενοχή της και ότι αποτελεί εν δυνάμει ηθικό αυτουργό της πτώσης του αεροσκάφους.

Απορίες εγείρει η κατευναστική διαβεβαίωση του αναπληρωτή υπ. Αμυνας, Φώτη Κουβέλη ότι ο θάνατος του σμηναγού Γιώργου Μπαλταδώρου δεν έχει σχέση με αναχαίτιση. «Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε από τις στρατιωτικές αρχές, επέστρεφαν από μια αναχαίτιση δυο τουρκικών αεροσκαφών, η οποία αναχαίτιση δεν έγινε, διότι είχαν ήδη φύγει τα τουρκικά αεροσκάφη προς την Τουρκία», είπε ο κ. Κουβέλης προφανώς στο γνωστό κλίμα απονεύρωσης που διαπνέει ως κεντρική πολιτική γραμμή την κυβέρνηση.

Την ενοχή της Τουρκίας και την περιρρέουσα καχυποψία, εντείνει και το τηλεφώνημα του Μπιναλί Γιλντιρίμ στον Αλέξη Τσίπρα προκειμένου να τον συλλυπηθεί και για λογαριασμό του Ταγίπ Ερντογάν για την απώλεια του έλληνα πιλότου.

Μεγάλη μερίδα του ελληνικού ηλεκτρονικού Τύπου εστιάζει στις συνθήκες πτώσης και τα συλλυπητήρια της Τουρκίας.

 
Ένα ακόμη θύμα του ακήρυχτου πολέμου που δεν έχει τέλος στον ουρανό πάνω από το Αιγαίο
Πανελλήνια συγκίνηση έχει προκαλέσει ο αδόκητος θάνατος του σμηναγού Γιώργου Μπαλταδώρου, ενός ακόμη θύματος του ακήρυχτου πολέμου που δεν έχει τέλος στον ουρανό πάνω από το Αιγαίο. Οι Ένοπλες Δυνάμεις είναι σοκαρισμένες και σε τριήμερο πένθος προσπαθούν να ανασυνταχτούν καθώς οι καθημερινές πιέσεις είναι απίστευτες.

Σειρά παίρνουν τώρα οι πραγματογνώμονες που θα προσπαθήσουν να απαντήσουν στα ερωτήματα που δημιούργησε η πτώση του αεροσκάφους.

Πώς έπεσε όταν ήταν σε φάση προσγείωσης;

Γιατί ο πιλότος που ήταν εξαιρετικός κι έμπειρος χειριστής δεν πρόλαβε ούτε το κουμπί εκτόξευσης του καθίσματος να πατήσει;

Γιατί δεν μίλησε καθόλου, δεν έχουν καταγραφεί συνομιλίες με το άλλο Mirage;
Υπάρχει πιθανότητα ξαφνικού μηχανικού προβλήματος ή πρόκειται ξεκάθαρα για απώλεια προσανατολισμού, για το γνωστό βέρτιγκο;

Όλα δείχνουν ότι ο σμηναγός κατέβηκε πιο χαμηλά γιατί είχε πυκνή νέφωση στην περιοχή και σε συνδυασμό με την υγρασία τον «τύφλωσε». Εκεί έχασε τον έλεγχο και τον προσανατολισμό του και «βρήκε» στη θάλασσα προτού προλάβει να εκπέμψει σήμα κινδύνου. Είτε γιατί υπέστη κάτι ξαφνικό είτε λόγω βέρτιγκο.

Πρόκειται, σύμφωνα με τους ειδικούς για τον λεγόμενο «χωρικό αποπροσανατολισμό», μια «παραίσθηση» όπου ο πιλότος έχει λανθασμένη γνώμη για το που βρίσκεται το αεροσκάφος. Κάποιοι νομίζουν ότι βρίσκονται ψηλά αλλά είναι σε απόσταση αναπνοής από τη θάλασσα ή τη στεριά. Όπως λένε έμπειροι πιλότοι, στην «παραίσθηση» ο πιλότος δεν εμπιστεύεται τα όργανα του αεροσκάφους αλλά μόνο την κρίση του. «Μπορεί να πηγαίνει οριζόντια, τα όργανα να δείχνουν την πορεία του, αλλά ο ίδιος να προσπαθεί να διορθώσει αυτό που δείχνουν τα όργανα, δηλαδή το σωστό», τονίσε το πρωί στον Σκάι ο αντιπτέραρχος κ. Αγγελίδης ο οποίος είπε ότι και ο ίδιος έχει πάθει «παραίσθηση» όπου ο πιλότος είναι σε μεγάλη ένταση, ιδρώνει και χάνει τον έλεγχο.

Ουσιαστικά πρόκειται για την απώλεια του σημείου αναφοράς στο χώρο και την αντικατάσταση της πραγματικότητας με μια παραίσθηση στο που βρίσκεται και που πηγαίνει. Προκύπτει όταν τα οπτικά ερεθίσματα που λαμβάνουμε δεν συνάδουν με τα ερεθίσματα που παράγονται μέσα στο αυτί. Εκεί βρίσκονται δύο δύο ημικυκλικά κανάλια (σαν κοχλίες, το ένα κάθετο στο άλλο), τα οποία αποτελούν – μαζί με το μυοσκελετικό ιστό – τους αισθητήρες επιτάχυνσης, επιβράδυνσης και κατεύθυνσης.

Το φαινόμενο δημιουργείται συνήθως ύστερα από απότομες στροφές με μεγάλη ταχύτητα και ευδοκιμεί σε πτήσεις με χαμηλή ορατότητα: είτε νύχτα, είτε – ακόμη πιο εύκολα – μέσα σε νέφωση. Είναι η στιγμή που αυξάνονται οι πιθανότητες για τη λήψη αντικρουόμενων πληροφοριών.

Τα ερεθίσματα από το οπτικό νεύρο μπορεί να σου δίνουν την αίσθηση ότι είσαι οριζόντια, αλλά το αυτί να σε «πληροφορεί» ότι στρίβεις. Όπως επίσης να είσαι σε ευθεία πτήση, αλλά να νομίζεις ότι ανεβαίνεις η κατεβαίνεις.

Έτσι προκύπτει ο χωρικός αποπροσανατολισμός. Μία βραχυκύκλωση του συστήματος διασύνδεσης των αισθητήρων, με πολύ πιθανό σύμπτωμα τη ζαλάδα.

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνει ο πιλότος είναι να ανοιγοκλείσει τα μάτια του, σε μια προσπάθεια ταύτισης των αισθητήρων. Η μεγαλύτερη παγίδα εκείνη τη στιγμή είναι να πιστέψει ότι τα όργανα του αεροσκάφους είναι λάθος και ότι το σωστό είναι αυτό που αισθάνεται. Στην εκπαίδευση, προς αποφυγή δυστυχημάτων από τέτοιες καταστάσεις, αυτό που τονίζεται στους πιλότους ξανά και ξανά είναι να συμβουλεύονται τις ενδείξεις του πίνακα ελέγχου.

Προ δεκαετίας μια έκθεση του Γραφείου Ασφάλειας Μεταφορών της Αυστραλίας ανέφερε ότι έως τότε το ένα από τα τρία αεροπορικά δυστυχήματα οφείλεται στον «χωρικό αποπροσανατολισμό». Σύμφωνα με αυτήν επηρεάζει περισσότερους από το 90% των πιλότων σε κάποια στιγμή της πτητικής του καριέρας. «Οι πιλότοι μπορούν να καταταγούν σε δύο ομάδες: αυτούς που έχουν ήδη αποπροσανατολιστεί και σε αυτούς που θα αποπροσανατολιστούν στο μέλλον», ήταν χαρακτηριστικά ένα από τα ευρήματα της μελέτης.

Για τη συγγραφή της έκθεσης εξετάστηκαν στοιχεία τόσο της στρατιωτικής όσο και της πολιτικής αεροπορίας αλλά βρέθηκαν και πολλά επεισόδια που δεν είχαν ποτέ αναφερθεί, καθώς οι πιλότοι που είχαν αποπροσανατολιστεί αλλά ανέκαμψαν, ανησύχησαν ότι θα μπορούσαν να χάσουν την άδεια άσκησης επαγγέλματος αν γινόταν γνωστό το επεισόδιο.

Σύμφωνα με τον συγγραφέα της έκθεσης, ειδικό στα ζητήματα ιατρικής της αεροπλοΐας Ντέιβιντ Νιούμαν, ο πιο συνηθισμένος τύπος αποπροσανατολισμού δεν οδηγεί σε δυστύχημα: ο πιλότος εμφανίζει σύγχυση αισθήσεων, αποκτά την πεποίθηση ότι τα όργανα του σκάφους του δίνουν λανθασμένες πληροφορίες, παίρνει μέτρα για επεξεργαστεί τι πηγαίνει λάθος και μετά ανακάμπτει.

Η πιο επικίνδυνη μορφή αποπροσανατολισμού είναι να μην διαπιστώσει το πρόβλημα ο πιλότος και να πιστεύει ότι ανεβαίνει ψηλότερα ενώ στην πραγματικότητα κατέβαινε, ή να πιστεύει ότι πετάει ευθεία ενώ στρίβει.
Πηγή: tanea.gr

 
Σπουδή ενοχής
Η σπουδή της Άγκυρας από την πρώτη στιγμή που έγινε γνωστή η πτώση του μιράζ να αποτινάξει από πάνω της σενάρια κατάρριψης του πολεμικού αεροσκάφους, έχει προφανώς τη σημασία της. Θα αποτιμηθεί μέσα από τις εξελίξεις των αμέσως επόμενων ημερών.

Το δεδομένο πάντως είναι ότι η τουρκική πλευρά, αμέσως μόλις γνωστοποιήθηκε το τραγικό δυστύχημα που κόστισε τη ζωή του πιλότου Γιώργου Μπαλταδώρου, έσπευσε να διαμηνύσει μέσω διαρροών της στα ΜΜΕ: “Εμείς καμία δουλειά δεν έχουμε με αυτό και μη μας μπλέκετε”.

Έχει ένα σημαίνον ενδιαφέρον η πρώτη αντίδραση της Τουρκίας αν συνυπολογίσει κανείς τις προκλητικές δηλώσεις, διαρροές και τα παίγνια ισχύος στα οποία επιδίδεται τους τελευταίους μήνες με τη συνδρομή των απολύτως ελεγχόμενων από τον Ερντογάν, ΜΜΕ.

Πολλώ δε μάλλον, από τη στιγμή που το momentum στο οποίο εκδηλώθηκε η της Άγκυρας απόκρουση σεναρίων περί κατάρριψης του μιράζ, είναι κάθε άλλο παρά αδιάφορο: Οι ΗΠΑ βρίσκονται με το “δάχτυλο” στη σκανδάλη, προκειμένου να εκτοξεύσουν “έξυπνους πυραύλους” ( όπως τους χαρακτήρισε ο Ντόναλντ Τραμπ) στη Συρία, προκαλώντας τεράστια ανησυχία στον Ταγίπ Ερντογάν.

Όπερ τεκμαίρεται άλλωστε και από το γεγονός ότι ο τούρκος πρόεδρος επικοινώνησε με τον “πλανητάρχη” για να συζητήσουν τις εξελίξεις στο συριακό μέτωπο. Ή αλλιώς, για να “θερμομετρήσει” τις αμερικανικές απειλές για “μετωπική” σύγκρουση με τη Ρωσία, τον “σύμμαχο” του κ. Ερντογάν.

 
Μήνυμα Ερντογάν δια Γιλντιρίμ

Ακολούθησε το απόγευμα τηλεφώνημα του Μπιναλί Γιλντιρίμ στον Αλέξη Τσίπρα προκειμένου να τον συλλυπηθεί και για λογαριασμό του Ταγίπ Ερντογάν για την απώλεια του έλληνα πιλότου.

Πρόκειται για τηλεφώνημα για το οποίο αρμόδιες πηγές ενημερώνουν ότι έγινε σε …σχετικώς καλό κλίμα δεδομένων και των ανοιχτών μετώπων των δύο πλευρών: Η κλιμακούμενη τουρκική προκλητικότητα και το “κακοφόρμισμα” της υπόθεσης των δύο ελλήνων στρατιωτικών , οι οποίοι κρατούνται επί ενάμισι μήνα στις τουρκικές φυλακές χωρίς να τους έχει απαγγελθεί ακόμη το κατηγορητήριο, δεν επιτρέπουν πολλές αβροφροσύνες μεταξύ των δύο πλευρών.

Κυβερνητικές διαρροές μάλιστα περιορίστηκαν να αναφέρουν ότι Τσίπρας και Γιλντιρίμ συνομίλησαν για τις δικαστικές εξελίξεις στην υπόθεση των δύο ελλήνων στρατιωτικών καθώς και για τη συνεργασία τους στην εξάρθρωση του “δικτύου Γκιουλέν”.

Καμία αναφορά δεν υπήρξε ούτε σε …χρονοδιάγραμμα για την εκδίκαση της υπόθεσης των δύο ( ει μη μόνον η ενημέρωση Γιλντιρίμ ότι η δικαστική έρευνα έχει προχωρήσει) ούτε σε δεσμεύσεις περί αποκλιμάκωσης της έντασης στο Αιγαίο.

Η Αθήνα παραμένει εξαιρετικά επιφυλακτική για τις προαιρέσεις της άλλης πλευράς, “ακούγοντας” παράλληλα, με έντονη ανησυχία και προβληματισμό τον ήχο από τα “τύμπανα πολέμου” μεταξύ ΗΠΑ και Ρωσίας τα οποία περιπλέκουν έτι περαιτέρω τη θέση της στη “δύσκολη” αυτή περιοχή που έχει μετατραπεί σε πυριτιδαποθήκη. Πηγή: capital.gr

Σχετικά Άρθρα