Η αγοραστική ικανότητα καταναλωτών και επιχειρήσεων προβληματίζει τον ΟΤΕ

Ο ΟΤΕ ανακοινώνει τα ενοποιημένα οικονομικά αποτελέσματα για το Α’ τρίμηνο του 2016, με βάση τα Διεθνή Πρότυπα Χρηματοοικονομικής Αναφοράς, τα οποία συνοπτικά είναι:

-Αύξηση εσόδων σταθερής 1,7% χάρη στις επιδόσεις σε Broadband, TV και ICT

-Μικρή μείωση εσόδων από υπηρεσίες κινητής  (-3,1%, από -3,7% το έτος 2015)

-Αύξηση 8% της κερδοφορίας EBITDA στη σταθερή Ελλάδας, EBITDA σταθερής & κινητής αυξημένη 1%

-Συνεχιζόμενες πιέσεις στη Ρουμανία

-Χαμηλότερες Προσαρμοσμένες Ελεύθερες Ταμειακές Ροές λόγω μειωμένου EBITDA, αυξημένων επενδύσεων και χρονικής συγκυρίας σε ότι αφορά το κεφάλαιο κίνησης

-Καθαρός Δανεισμός στα €853 εκατ. ή 0,6 φορές το EBITDA

 
Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα Α’ τριμήνου 2016, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΟΤΕ, κ. Mιχάλης Τσαμάζ, ανέφερε: «Σε αντίξοες συνθήκες, καταφέραμε να σημειώσουμε ένα θετικό πρώτο τρίμηνο στην Ελλάδα. Πετύχαμε αύξηση των εσόδων στη σταθερή, χάρη στα καλά αποτελέσματα της τηλεόρασης, αλλά και των ευρυζωνικών υπηρεσιών, με το VDSL να καταγράφει ρεκόρ νέων συνδέσεων στο τρίμηνο. Επίσης, συνεχίστηκε η αύξηση των εσόδων από υπηρεσίες ICT. Στην κινητή τηλεφωνία Ελλάδας, η μείωση στα έσοδα από υπηρεσίες οφείλεται στη μειωμένη χρήση, αποτέλεσμα των δύσκολων συνθηκών στην αγορά. Οι θυγατρικές μας κινητής τηλεφωνίας στη Ρουμανία και στην Αλβανία πέτυχαν αύξηση εσόδων. Στη Ρουμανία, δεν έχουν διαφανεί ακόμη τα οφέλη από τις σημαντικές μας προσπάθειες και επενδύσεις. Ωστόσο, πιστεύουμε στην ικανότητα της νέας διοίκησης να βελτιώσει τις επιδόσεις της εταιρείας σε βάθος χρόνου.»

Ο κ. Τσαμάζ πρόσθεσε: «Έχουμε πλήρη επίγνωση των προκλήσεων που έχουμε μπροστά μας για το υπόλοιπο της χρονιάς, κυρίως λόγω της εφαρμογής μέτρων που θα επηρεάσουν το διαθέσιμο εισόδημα των πελατών μας στην Ελλάδα και, πιθανά, τη ζήτηση για τις υπηρεσίες μας. Βασική μας προτεραιότητα είναι να παρέχουμε στους πελάτες μας την καλύτερη σχέση ποιότητας-τιμής, και είμαστε πεπεισμένοι ότι ο καλύτερος τρόπος για να διατηρήσουμε την εμπιστοσύνη τους και να στηρίξουμε τα έσοδά μας, είναι να συνεχίσουμε να επενδύουμε στρατηγικά στα δίκτυά μας και την τεχνολογία. Θα κινηθούμε προς αυτή τη κατεύθυνση με αυστηρή πειθαρχία σε λειτουργικό και χρηματοοικονομικό επίπεδο, για να διατηρήσουμε την παραγωγικότητα και την κερδοφορία μας.»

 
Προοπτικές

Το 2016, ο ΟΤΕ αναμένει ότι θα συνεχιστούν οι τάσεις που διαμόρφωσαν τις επιδόσεις του το 2015. Στην Ελλάδα, αξιοποιώντας τα μέσα που διαθέτει, ο ΟΤΕ θα επιδιώξει να περιορίσει την επίδραση από τις σταθερά δύσκολες οικονομικές συνθήκες και την πίεση που υφίσταται η αγοραστική δύναμη καταναλωτών και επιχειρήσεων. Η ενδεχόμενη επιβολή πρόσθετης φορολογίας σε προϊόντα και υπηρεσίες της εταιρείας μπορεί να επηρεάσει περαιτέρω τη ζήτηση. Στις διεθνείς δραστηριότητές του, ο Όμιλος αναμένει ότι ο ανταγωνισμός στη Ρουμανία θα παραμείνει έντονος και λαμβάνει μέτρα για να μετριάσει τη μείωση των εσόδων μεσοπρόθεσμα, δίνοντας έμφαση στην τεχνολογία, την εμπορική στρατηγική, τη συγκράτηση του κόστους και τις επενδύσεις σε δίκτυα.

Οι συνολικές επενδύσεις του ΟΤΕ αναμένεται και το 2016 να διαμορφωθούν στα επίπεδα των €0,55 δισ., εξαιρουμένου του κόστους για την απόκτηση φάσματος. Οι ελεύθερες ταμειακές ροές για το 2016 αναμένεται να ανέλθουν σε €0,5 δισ. περίπου.

Το Α’ τρίμηνο του 2016, τα ενοποιημένα έσοδα του Ομίλου ανήλθαν σε €928,5 εκατ. μειωμένα κατά 1,3% σε σχέση με το Α’ τρίμηνο του 2015, μια καλή επίδοση σε ένα δύσκολο οικονομικό και ανταγωνιστικό περιβάλλον.

Τα συνολικά Λειτουργικά Έξοδα του Ομίλου, εξαιρουμένων των αποσβέσεων, των απομειώσεων και των επιβαρύνσεων που σχετίζονται με Προγράμματα Οικειοθελούς Αποχώρησης και κόστη αναδιοργάνωσης, διαμορφώθηκαν σε €627,9 εκατ. το Α’ τρίμηνο του 2016, μειωμένα κατά 0,5% σε σχέση με το Α’ τρίμηνο του 2015. Tα έξοδα προσωπικού μειώθηκαν κατά 7,1%, κυρίως χάρη στο πρόγραμμα οικειοθελούς αποχώρησης που υλοποιήθηκε στο τέλος του δεύτερου τριμήνου του 2015, με ετήσια εξοικονόμηση πάνω από €30 εκατ.

Στη σταθερή και κινητή τηλεφωνία Ελλάδας, η προσαρμοσμένη κερδοφορία EBITDA αυξήθηκε κατά 1% το τρίμηνο, αλλά η αύξηση αυτή αντισταθμίστηκε από την πίεση στις δραστηριότητες στη Ρουμανία. Ως αποτέλεσμα, η προσαρμοσμένη κερδοφορία EBITDA του Ομίλου μειώθηκε κατά 5,1% το πρώτο τρίμηνο  και διαμορφώθηκε σε €309,3 εκατ. με αποτέλεσμα το περιθώριο προσαρμοσμένης κερδοφορίας EBITDA την ίδια περίοδο να διαμορφωθεί σε 33,3%.

Τα έξοδα τόκων μειώθηκαν κατά 8,8% στο τρίμηνο και διαμορφώθηκαν σε €36,1 εκατ. λόγω του χαμηλού καθαρού δανεισμού του Ομίλου.

O φόρος εισοδήματος του Ομίλου διαμορφώθηκε σε €37,4 εκατ. το Α’ τρίμηνο του 2016, μειωμένος κατά 8,8% σε σχέση με πέρυσι, λόγω της μείωσης στα Κέρδη Προ Φόρων. Η αύξηση στον πραγματικό φορολογικό συντελεστή οφείλεται κυρίως στις ζημιές της Ρουμανίας από τις οποίες δεν προκύπτουν αναβαλλόμενες φορολογικές απαιτήσεις.

Τα καθαρά κέρδη του Ομίλου ανήλθαν σε €33,9 εκατ. το A’ τρίμηνο του 2016, μειώθηκαν κατά 16,1% σε σχέση με πέρυσι, λόγω της μειωμένης κερδοφορίας EBITDA και του υψηλότερου πραγματικού φορολογικού συντελεστή.

Οι επενδύσεις σε πάγια περιουσιακά στοιχεία (εξαιρουμένων των πληρωμών για άδειες φάσματος) το Α’ τρίμηνο του 2016 ανήλθαν σε €164,7 εκατ., αυξημένες κατά 3,1%. Οι επενδύσεις στη σταθερή τηλεφωνία Ελλάδας και Ρουμανίας ανήλθαν σε €87,3 εκατ. και €26,0 εκατ. αντίστοιχα. Στις δραστηριότητες κινητής τηλεφωνίας, οι συνολικές επενδύσεις διαμορφώθηκαν σε €47,8 εκατ. (€30,6 εκατ. στην Ελλάδα, €9,9 εκατ. στη Ρουμανία και €7,3 εκατ. στην Αλβανία), ενώ επιπλέον €13,5 εκατ. καταβλήθηκαν στο τρίμηνο για απόκτηση αδειών φάσματος στην Ελλάδα.

Το Α’ τρίμηνο 2016, ο Όμιλος κατέγραψε ισχυρές προσαρμοσμένες ελεύθερες ταμειακές ροές (συμπεριλαμβανομένων των πληρωθέντων/εισπραχθέντων τόκων και εξαιρουμένων των πληρωμών για Προγράμματα Οικειοθελούς Αποχώρησης και αναδιοργάνωσης, καθώς και άδειες φάσματος) που διαμορφώθηκαν σε €24,3 εκατ. κυρίως λόγω της μειωμένης κερδοφορίας EBITDA και των ετεροχρονισμένων πληρωμών για το Α’ τρίμηνο λόγω του ελέγχου κεφαλαίων το καλοκαίρι του 2015.

Ο προσαρμοσμένος καθαρός δανεισμός του Ομίλου στις 31 Μαρτίου 2016 διαμορφώθηκε σε λιγότερο από €0,9 δισ. ή 0,6 φορές την ετήσια προσαρμοσμένη κερδοφορία EBITDA, μειωμένος κατά 24,9% σε σχέση με τις 31 Μαρτίου του 2015.

Το Α’ τρίμηνο του 2016, η συνολική αγορά πρόσβασης στην Ελλάδα (ενεργοί συνδρομητές λιανικής ΟΤΕ, χονδρική εκμίσθωση γραμμών και συνδρομητές πλήρους Αδεσμοποίητης Πρόσβασης στον Τοπικό Βρόχο) κατέγραψε αύξηση 1.000 γραμμών. Η σταθερή τηλεφωνία Ελλάδας κατέγραψε περιορισμένη απώλεια 4.000 γραμμών πρόσβασης.

Το Α’ τρίμηνο του 2016, ο ΟΤΕ προσέλκυσε 37.000 νέους συνδρομητές ευρυζωνικών υπηρεσιών λιανικής, ή το 58% περίπου των συνολικών καθαρών νέων συνδέσεων της αγοράς, φθάνοντας συνολικά τους 1.544.000 πελάτες. Συνεχίστηκε επίσης, η ανάπτυξη των ευρυζωνικών υπηρεσιών υψηλών ταχυτήτων VDSL της εταιρείας, με τη προσέλκυση περίπου 18.000 συνδρομητών το τρίμηνο.  Στο τέλος του τριμήνου, περίπου 168.000 συνδρομητές ή το 11% της συνδρομητικής βάσης ευρυζωνικών υπηρεσιών λιανικής είχαν επιλέξει τις υπηρεσίες VDSL της εταιρείας. Με 535 αστικά κέντρα και περίπου 5.100 καμπίνες σε λειτουργία, ο ΟΤΕ είναι σε θέση να αναβαθμίσει σημαντικό μέρος της πελατειακής του βάσης σε προγράμματα υψηλότερων ταχυτήτων, ενισχύοντας τον δείκτη ARPU. Η συνεχιζόμενη αύξηση των πελατών VDSL, παρά τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες, καταδεικνύει το έντονο ενδιαφέρον των καταναλωτών για το υψηλής ποιότητας προϊόν στο οποίο επενδύει σταθερά ο ΟΤΕ. Στο πρώτο τρίμηνο του 2016 ενισχύθηκε και η ζήτηση για υπηρεσίες VDSL χονδρικής του ΟΤΕ.

Οι υπηρεσίες τηλεόρασης συνέχισαν να παρουσιάζουν ισχυρή ανάπτυξη το Α’ τρίμηνο του 2016. Στις 31 Μαρτίου 2016, ο συνολικός αριθμός συνδρομητών ΟΤΕ TV ανήλθε σε 458.000, καταγράφοντας αύξηση 25% σε ετήσια βάση. Χάρη στην αύξηση των συνδρομητών και τον υψηλότερο δείκτη ARPU, οι επιδόσεις του ΟΤΕ TV κατά το τρίμηνο ήταν υψηλές. O OTE συνέχισε να κεφαλαιοποιεί τις σημαντικές επενδύσεις του σε δημοφιλές αθλητικό περιεχόμενο, όπως οι διοργανώσεις UEFA Champions League, UEFA Europa League, UK Premier League και το Κύπελλο Ελλάδας.

Ο OTE ενίσχυσε περαιτέρω τη θέση του στην αγορά ICT υπηρεσιών, σημειώνοντας αύξηση 16,6% στα σχετικά έσοδα. Οι επιδόσεις αυτές ενισχύθηκαν από την αύξηση των έργων που αναλαμβάνει ο ΟΤΕ για ιδιωτικές εταιρείες. Τα έργα για το Δημόσιο (επιχορηγούμενα από ΕΕ) αναμένεται να μειωθούν σταδιακά μέσα στη χρονιά.

Το Α’ τρίμηνο του 2016 τα έσοδα σταθερής τηλεφωνίας Ελλάδας, ενισχυμένα κατά 1,7%, αυξήθηκαν για έκτο συνεχόμενο τρίμηνο σε ετήσια βάση. Τα έσοδα λιανικής σταθερής αυξήθηκαν κατά 3,1% το τρίμηνο, λόγω των ισχυρών επιδόσεων σε ευρυζωνικές υπηρεσίες, τηλεόραση και υπηρεσίες ICT, αποτέλεσμα των συνεχών επενδύσεων σε δίκτυα, της αναβάθμισης της εμπειρίας του πελάτη, αλλά και της εμπορικής στρατηγικής. Τα έσοδα από ευρυζωνικές υπηρεσίες ενισχύθηκαν από την αύξηση των πελατών VDSL στο τρίμηνο.

Τα συνολικά Λειτουργικά Έξοδα της σταθερής τηλεφωνίας Ελλάδας, εξαιρουμένων των αποσβέσεων και των εξόδων που σχετίζονται με τα Προγράμματα Οικειοθελούς Αποχώρησης και αναδιοργάνωσης, διαμορφώθηκαν σε €220,1 εκατ. το Α’ τρίμηνο του 2016, μειωμένα κατά 3,4% σε σχέση με το Α’ τρίμηνο του 2015. Η μείωση αυτή οφείλεται στα χαμηλότερα κόστη εξοπλισμού και συντήρησης. Τα έξοδα προσωπικού παρέμειναν αμετάβλητα στη σταθερή τηλεφωνία Ελλάδας, λόγω της ενσωμάτωσης των υπαλλήλων της OTE Plus και της OTE Investments στον ΟΤΕ, κατά τη διάρκεια του 2015. Εξαιρουμένης αυτής της εξέλιξης, τα έξοδα προσωπικού θα ήταν μειωμένα κατά 10%, λόγω του πρόσφατου προγράμματος οικειοθελούς αποχώρησης. Η Διοίκηση συνεχίζει να αναζητά περιοχές μείωσης του κόστους. Συγκεκριμένα, οι προσπάθειες να μειωθούν τα έξοδα για ενέργεια, που ανέρχονται σε περίπου 5% των συνολικών λειτουργικών εξόδων, μέσω της απευθείας συμμετοχής στην αγορά χονδρικής πώλησης ενέργειας, εκτιμάται ότι θα μπορέσουν να συνεισφέρουν στη μείωση του κόστους. Έχει επίσης επιτευχθεί σημαντική εξοικονόμηση στα έξοδα εκτύπωσης και αποστολής λογαριασμών, με την ανάθεση έργου σε εξωτερικό συνεργάτη και τη δυναμική προώθηση του ηλεκτρονικού λογαριασμού.

Το προσαρμοσμένο EBITDA αυξήθηκε κατά 8,0% το Α’ τρίμηνο 2016 και διαμορφώθηκε σε €161,1 εκατ. ως αποτέλεσμα των ισχυρών εσόδων και των μειωμένων εξόδων. Κατά συνέπεια το προσαρμοσμένο περιθώριο EBITDA στη σταθερή τηλεφωνία Ελλάδας, αυξήθηκε κατά 250 μονάδες βάσης σε σχέση με το Α’ τρίμηνο του 2015, σε 42,5%.

Σχετικά Άρθρα