
Η Ελληνική Ναυτιλία ηγέτιδα δύναμη ανάπτυξης
✏ Η έρευνα της the Boston Consulting Group για την εκτίμηση του αντίκτυπου της Ναυτιλίας στην Ελληνική οικονομία και κοινωνία
✏ «Ο Ελληνικός ναυτιλιακός κλάδος συνεισφέρει σε σύνολο περίπου €13,4 δισεκατομμύρια ετησίως ποσό που αντιστοιχεί στο 6% του Ελληνικού ΑΕΠ ενώ υπολογίζεται ότι απασχολεί περί τα 165.000 άτομα»
✏ «Οι εισπράξεις των θαλάσσιων μεταφορών στο Εμπορικό Ισοζύγιο Υπηρεσιών ανήλθαν την τελευταία δεκαετία στα €136 δισεκατομμύρια»
✏ «Η ναυτιλία αποτελεί έναν από τους κλάδους στην Ελλάδα με παγκόσμιο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Tο μέσο λειτουργικό κόστος του ελληνόκτητου στόλου είναι 23% ανταγωνιστικότερο από τον παγκόσμιο μέσο όρο»
✏ «Η Ελληνόκτητη ναυτιλία ηγείται του παγκόσμιου στόλου, όντας πρώτη σε χωρητικότητα με περισσότερα από 4.000 πλοία. Για την καλύτερη κατανόηση του μεγέθους αυτού αρκεί κανείς να αναλογιστεί ότι η Ελληνόκτητη ναυτιλία κατέχει το 16% της παγκόσμιας εμπορικής χωρητικότητας ενώ το ποσοστό του Ελληνικού Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος (ΑΕΠ) ως προς το Παγκόσμιο είναι 0,4%, ήτοι 40 φορές μικρότερο από το ποσοστό της Ελληνόκτητης Ναυτιλίας παγκοσμίως»
Η διεθνής συμβουλευτική εταιρεία THE BOSTON CONSULTING GROUP (BCG) πραγματοποίησε έρευνα με σκοπό να αξιολογηθούν τα οικονομικά και κοινωνικά οφέλη του Ελληνικού ναυτιλιακού κλάδου (shipping cluster).
Η έρευνα παρουσιάστηκε σήμερα σε εκδήλωση στην οποία παραβρέθηκαν ο Υπουργός Ναυτιλίας Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, ο Υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης, ο Πρόεδρος της ΕΕΕ Θεόδωρος Βενιάμης όπου το πάνελ συντόνισε ο Τίμος Χριστοδούλου.
Ο κ. Βασίλης Αντωνιάδης, επικεφαλής της BCG στην Ελλάδα δήλωσε ότι :”Tα αποτελέσματα της έρευνας αποδεικνύουν ότι η ναυτιλία, έχοντας ήδη σημαντική συμβολή στο Ελληνικό ΑΕΠ, μπορεί να αποτελέσει βασικό μοχλό ανάπτυξης, εν μέσω της μεγάλης οικονομικής κρίσης, υποστηρίζοντας την Ελληνική οικονομία σε ρευστότητα, απασχόληση, συνεισφορά στο ΑΕΠ και επενδύσεις, τόσο στη ναυτιλία , όσο και σε πολλούς άλλους κλάδους της οικονομίας όπως και στο παρελθόν.
Ενδεικτικά παραδείγματα ήδη από τη δεκαετία του 1960 αποτελούν η ίδρυση ναυπηγείων και διυλιστηρίων, αερομεταφορέων, μεγάλες επενδύσεις σε ξενοδοχειακά συγκροτήματα”
Η κα Camille Egloff-Γκίκα, Επικεφαλής των Ναυτιλιακών μελετών για την ΝΑ Ευρώπη τόνισε ότι “Η ναυτιλία αποτελεί έναν από τους κλάδους στην Ελλάδα με παγκόσμιο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι το μέσο λειτουργικό κόστος του ελληνόκτητου στόλου είναι 23% ανταγωνιστικότερο από τον παγκόσμιο μέσο όρο. Αυτό είναι ένα σημαντικό μήνυμα για την προσέλκυση επενδύσεων στον κλάδο, την πρώτη προτεραιότητα για την ελληνική οικονομία αυτή την περίοδο.”
Μεθοδολογία με την εμπειρία και την τεχνογνωσία της BCG
Η μελέτη βασίστηκε στην εκτενή εμπειρία και τεχνογνωσία της BCG από αντίστοιχα έργα, στην ιδιόκτητη βάση δεδομένων της, με benchmarks λειτουργικών εξόδων των πλοίων καθώς και σε συνεντεύξεις με ειδήμονες και παράγοντες του κλάδου διεθνώς.
Για την αξιολόγηση της συνεισφοράς ήταν αναγκαία η εκτίμηση των άμεσων, έμμεσων και επαγωγικών οικονομικών ωφελειών που σχετίζονται με τον Ελληνικό ναυτιλιακό κλάδο.
Πέραν της ναυτιλίας, εξετάστηκε η δραστηριότητα των εφοπλιστών και σε άλλους τομείς της Ελληνικής οικονομίας καθώς και η κοινωνική τους προσφορά.
Παράλληλα, εντοπίστηκαν και παρατίθενται στη μελέτη συγκεκριμένες προτάσεις για την περαιτέρω ανάπτυξη του ναυτιλιακού κλάδου στην Ελλάδα. Απώτερος σκοπός των προτάσεων αυτών είναι να αυξηθεί η συνεισφορά της ναυτιλίας στην Ελληνική οικονομία.
Τα κύρια πορίσματα
1. Οικονομικά οφέλη
● Συνολικά, ο ναυτιλιακός κλάδος συνεισφέρει περίπου €13,4 δισεκατομμύρια, ποσό που αντιστοιχεί στο 6% του Ελληνικού ΑΕΠ, βάσει στατιστικών του 2010 (βλέπε Πίνακα 1).
Η άμεση συνεισφορά του βασικού ναυτιλιακού κλάδου υπολογίζεται στα περίπου €7,6 δισεκατομμύρια, ποσό που αντιστοιχεί σε 3,5% του Ελληνικού ΑΕΠ. Από αυτά, η ποντοπόρος ναυτιλία έχει την μεγαλύτερη συνεισφορά, προσφέροντας €6,5 δισεκατομμύρια.
Επιπροσθέτως, ο Ελληνικός ναυτιλιακός κλάδος συνεισφέρει έμμεσα, μέσω των υποστηρικτικών υπηρεσιών της ναυτιλίας, €2,3 δισεκατομμύρια ενώ €3,4 δισεκατομμύρια είναι τα υπολογιζόμενα επαγωγικά οφέλη
● Η συνολική συνεισφορά του Ελληνικού ναυτιλιακού κλάδου στο ΑΕΠ παραμένει σταθερή διαχρονικά, γεγονός που υποδεικνύει ότι για το έτος 2013 θα μπορούσε να αντιστοιχεί σε περισσότερο από 7% του συνολικού ΑΕΠ της χώρας δεδομένης της συρρίκνωσης του Ελληνικού ΑΕΠ τα τελευταία χρόνια
● Ο Ελληνικός ναυτιλιακός κλάδος υπολογίζεται ότι απασχολεί περισσότερα από 165.000 άτομα, δηλαδή το 3,5% της συνολικής απασχόλησης στην Ελλάδα (παλαιότερες μελέτες έχουν υπολογίσει ότι η άμεση και επαγωγική απασχόληση στον ναυτιλιακό κλάδο συμβάλει σε ακόμη μεγαλύτερο αριθμό θέσεων εργασίας)
Ενδεικτικές της συνεισφοράς της στην οικονομία είναι και οι ετήσιες εισπράξεις στο Εμπορικό Ισοζύγιο Υπηρεσιών. Οι εισπράξεις των θαλάσσιων μεταφορών στο Εμπορικό Ισοζύγιο Υπηρεσιών ανήλθαν την τελευταία δεκαετία στα €136 δισεκατομμύρια.
● Η Ελληνική ναυτιλία, με εισπράξεις που ανήλθαν σε €12,7 δισεκατομμύρια το 2011, κατέχει την πρώτη θέση στο Εμπορικό Ισοζύγιο Υπηρεσιών (βλέπε Πίνακα 2). Αξίζει να σημειωθεί πως οι κεφαλαιακές ανάγκες της Ελληνικής ναυτιλίας καλύπτονται από ιδιωτικά κεφάλαια, χωρίς χρηματοδότηση ή επιδοτήσεις από την κυβέρνηση, σε αντίθεση με τον Τουρισμό που κατατάσσεται δεύτερος με εισπράξεις €10,5 δισεκατομμύρια.
2. Επενδύσεις πέραν της ναυτιλίας και κοινωνικά οφέλη
● Οι Έλληνες εφοπλιστές επενδύουν ναυτιλιακά κεφάλαια στους βασικούς τομείς της Ελληνικής οικονομίας όπως η Ενέργεια, οι Μεταφορές, οι Κατασκευές, η Τραπεζική, ο Τουρισμός, η Τεχνολογία και το Λιανεμπόριο. Σημαντικό κομμάτι των επενδύσεων βρίσκεται επίσης και στον τομέα των Ακινήτων.
Οι προαναφερθείσες επενδύσεις υποστηρίζουν το ΑΕΠ και την απασχόληση στην Ελλάδα, αναδεικνύοντας έτσι την επιπρόσθετη διαχρονική συνεισφορά του Ελληνικού ναυτιλιακού κλάδου στην οικονομία της χώρας
● Ενδεικτικά παραδείγματα ήδη από τη δεκαετία του 1960 αποτελούν η ίδρυση των Ελληνικών Ναυπηγείων και Διυλιστηρίων στον Σκαραμαγκά από την οικογένεια Νιάρχου, η ίδρυση της Ολυμπιακής Αεροπορίας από την οικογένεια Ωνάση, η ίδρυση των ναυπηγείων Ελευσίνας και της Εμπορικής Τράπεζας από την οικογένεια Ανδρεάδη, οι επενδύσεις σε ξενοδοχειακά συγκροτήματα των οικογενειών Καρρά, Χανδρή, Κωνσταντακόπουλου κ.α.
● Οι Έλληνες εφοπλιστές στηρίζουν τον πολιτισμό, την εκπαίδευση, την υγεία και την κοινωνική πρόνοια μέσω των ατομικών τους φιλανθρωπιών, μέσω της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών καθώς και μέσω των κοινωφελών τους ιδρυμάτων.
Ενδεικτικά παραδείγματα ιδρυμάτων των Ελλήνων εφοπλιστών αποτελούν τα ιδρύματα Ευγενίδου, Λασκαρίδη, Λεμού, Λάτση, Νιάρχου, Πατέρα, Τσάκου, Ωνάση κλπ.
5 καίριες δράσεις βάσει βέλτιστων πρακτικών διεθνώς που μπορούν να ενισχύσουν τη ναυτιλιακή δραστηριότητα στην Ελλάδα και να αυξήσουν τον αντίκτυπο της στην Ελληνική οικονομία
Μελλοντικά, η Ελληνική ναυτιλία μπορεί να αποτελέσει βασικό μοχλό ανάπτυξης της Ελληνικής οικονομίας, με 5 συγκεκριμένες δράσεις βάσει βέλτιστων πρακτικών διεθνώς, που μπορούν να ενισχύσουν τη ναυτιλιακή δραστηριότητα στην Ελλάδα και ως αποτέλεσμα, να αυξήσουν τον αντίκτυπο της στην Ελληνική οικονομία.
Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι η συνέχιση της συμβολής της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία ειδικά στην παρούσα συγκυρία σημαίνει δράση τόσο από την πλευρά του κράτους, ώστε να δώσει ώθηση στον κλάδο με τις προτεινόμενες δράσεις, όσο και από την πλευρά του κλάδου για την προσέλκυση νέων επενδυτών και την ενίσχυση του cluster.
● Ένταξη του ναυτιλιακού τομέα στην μακροπρόθεσμη αναπτυξιακή πολιτική της χώρας π.χ. πρόσφατα η Σουηδική κυβέρνηση ανακοίνωσε ένα σχέδιο δράσης με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της Σουηδικής ναυτιλίας στην παγκόσμια αγορά
● Απλοποίηση διαδικασιών έναρξης επιχειρήσεων και μείωση γραφειοκρατίας π.χ. η Σιγκαπούρη αντικατέστησε τις αργές και γραφειοκρατικές διοικητικές διαδικασίες με ένα ηλεκτρονικό σύστημα διαθέσιμο όλο το 24ωρο
● Σταθερό και ανταγωνιστικό θεσμικό πλαίσιο, λόγω του διεθνούς ανταγωνισμού που υπάρχει για τη νηολόγηση πλοίων και για την προσέλκυση εγκατάστασης ναυτιλιακών δραστηριοτήτων π.χ. η Μάλτα η οποία παρέχει κίνητρα με στόχο την αύξηση του αριθμού νεοτέρων πλοίων υπό τη σημαία της με αποτέλεσμα σήμερα η Μάλτα να έχει το μεγαλύτερο νηολόγιο στην Ευρώπη
● Αύξηση εγγραφών σε ναυτικές σχολές με απώτερο σκοπό να ενισχυθεί η απασχόληση των ελλήνων στην ναυτιλία π.χ. η Αγγλία η οποία παρέχει οικονομική βοήθεια σε οργανισμούς οι οποίοι παρέχουν ναυτική εκπαίδευση με αποτέλεσμα ο αριθμός των νέων που επιλέγουν ναυτικές ακαδημίες να διπλασιαστεί την τελευταία δεκαετία
● Αναβάθμιση ποιότητας εκπαίδευσης και δυνατότητα ιδιωτικής εκπαίδευσης π.χ. οι Φιλιππίνες οι οποίες αποτελούν το νούμερο ένα έθνος εκπαίδευσης ναυτικών, φροντίζει η ναυτική εκπαίδευση / κατάρτιση να ακολουθεί διεθνή πρότυπα.
Η Ελληνόκτητη ναυτιλία ηγείται του παγκόσμιου στόλου, όντας πρώτη σε χωρητικότητα με περισσότερα από 4.000 πλοία
H Ελληνόκτητη ναυτιλία στη σύγχρονη εποχή αναπτύχθηκε και γιγαντώθηκε εκτός Ελλάδας από Έλληνες επιχειρηματίες.
Από τη δεκαετία του ’70 και με την μεταπολίτευση άρχισε η ραγδαία ανάπτυξη της εγκατάστασης ναυτιλιακών εταιριών και δραστηριοτήτων στην Ελλάδα, όταν το θεσμικό πλαίσιο έγινε ανταγωνιστικό και αναπτύχθηκαν οι κατάλληλες υποδομές, καθώς επίσης και της ελληνικής σημαίας, που έφθασε το 1979, πριν τη μεγάλη ναυτιλιακή κρίση, στην κορύφωσή της.
Ως φυσικό επακόλουθο, οι υποστηρικτικές υπηρεσίες της ναυτιλίας μεταφέρθηκαν σταδιακά στην Ελλάδα με αποτέλεσμα τη δημιουργία του Ελληνικού ναυτιλιακού κλάδου (cluster).
Σήμερα, η Ελληνόκτητη ναυτιλία ηγείται του παγκόσμιου στόλου, όντας πρώτη σε χωρητικότητα με περισσότερα από 4.000 πλοία. Για την καλύτερη κατανόηση του μεγέθους αυτού αρκεί κανείς να αναλογιστεί ότι η Ελληνόκτητη ναυτιλία κατέχει το 16% της παγκόσμιας εμπορικής χωρητικότητας ενώ το ποσοστό του Ελληνικού Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος (ΑΕΠ) ως προς το Παγκόσμιο είναι 0,4%, ήτοι 40 φορές μικρότερο από το ποσοστό της Ελληνόκτητης Ναυτιλίας παγκοσμίως.
Η Ελλάδα αυτή την περίοδο διανύει την μεγαλύτερη οικονομική κρίση μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, και βρίσκεται φέτος στην έκτη συνεχόμενη χρονιά συρρίκνωσης του ΑΕΠ, ενώ εκτιμάται ότι ο δρόμος προς την οικονομική ανάκαμψη θα είναι μακρύς και δύσκολος.
Σε αυτή την κρίσιμη στιγμή, ο Ελληνικός ναυτιλιακός κλάδος, έχοντας ήδη σημαντική συμβολή στο Ελληνικό ΑΕΠ, θα μπορούσε να αποτελέσει βασικό μοχλό ανάπτυξης υποστηρίζοντας την Ελληνική οικονομία σε ρευστότητα, απασχόληση, συνεισφορά στο ΑΕΠ και επενδύσεις.
INFO
→ Boston Consulting Group
Η Boston Consulting Group είναι μια διεθνής εταιρεία συμβούλων επιχειρήσεων, ηγέτης στον τομέα του σχεδιασμού επιχειρηματικής στρατηγικής.
Συνεργάζεται με τον ιδιωτικό, δημόσιο τομέα και μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς παγκοσμίως, για να εντοπίσει τις μεγαλύτερες ευκαιρίες, να αντιμετωπίσει τις πιο σημαντικές προκλήσεις και να αναβαθμίσει τις επιχειρήσεις τους.
Η προσέγγισή της, προσαρμοσμένη στις ανάγκες του κάθε πελάτη, συνδυάζει τη βαθιά γνώση της δυναμικής των επιχειρήσεων και της αγοράς, με τη στενή συνεργασία με τον πελάτη σε όλα τα επίπεδα.
Αυτό εξασφαλίζει στους πελάτες της ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, με ασφαλή και διαρκή αποτελέσματα.
Η BCG είναι ιδιωτική εταιρεία, η οποία ιδρύθηκε το 1963 και διατηρεί παρουσία σε 43 χώρες με 78 γραφεία.
Για περισσότερες πληροφορίες παρακαλούμε επισκεφθείτε www.bcg.gr
www. My Way Press.gr
14/10/2013