
Η Ελληνική Ναυτιλία στον 21ο αιώνα: Προοπτικές, προκλήσεις και η επιδίωξη της αριστείας
Το αύριο του ελληνικού ναυτιλιακού cluster και πώς μπορεί να απογειωθεί η ναυτιλία στην Ελλάδα
Στις προκλήσεις και τις προοπτικές της Ελληνικής Ναυτιλίας στον 21ο αιώνα αναφέρθηκαν οι συμμετέχοντες στη σχετική συζήτηση του 6ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών που πραγματοποιείται στην Αθήνα, στο Ζάππειο Μέγαρο το οποίο τελεί υπό την Αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου.
Η κλιματική αλλαγή, οι νέες τεχνολογίες αλλά και το ερώτημα «τι θα μεταφέρουν τα πλοία το 2050» ήταν οι βασικοί πυλώνες της συζήτησης, στην οποία συμμετείχαν οι κκ. Αντώνης Παπαδημητρίου, Θανάσης Μαρτίνος και Πάνος Λασκαρίδης.
Ο Πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση Αντώνης Παπαδημητρίου, έθεσε το 2050 ως ορίζοντα για την επίτευξη των στόχων για τη Ναυτιλία. Ο κ. Παπαδημητρίου αναρωτήθηκε αν τα 5000 πλοία που διαθέτει σήμερα η ελληνική ναυτιλία θα αντικατασταθούν έγκαιρα μέσα στα επόμενα χρόνια με πλοία νέας τεχνολογίας, υπογραμμίζοντας ότι το 2050 δεν είναι μακριά.
«Η ελληνική ναυτιλία πρέπει να είναι υπηρεσία και όχι προϊόν. Η εφαρμογή της τεχνολογίας σε συνδυασμό με την τεχνογνωσία, αποτελεί το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα. Ως Έλληνες εφοπλιστές θα πείσουμε την Ευρώπη αναγκάζοντας την να δεχθεί την πραγματικότητα», είπε χαρακτηριστικά.
Από την πλευρά του, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Eastern Mediterranean Maritime, Θανάσης Μαρτίνος, δήλωσε αισιόδοξος για το μέλλον, βασιζόμενος στην παράδοση των Ελλήνων ως ναυτικού λαού.
«Η επιτυχία οφείλεται στο μοντέλο διαχείρισης και οικογενειακής διακυβέρνησης. Η ευελιξία και προσαρμοστικότητα είναι ίδιον των Ελλήνων εφοπλιστών», επισήμανε. Αναφέρθηκε δε στο σημαντικό, όπως είπε, δυναμικό των Ελλήνων ναυτικών, το οποίο αυξάνεται λόγω και των συνθηκών καθώς δημιουργείται ζήτηση καταρτισμένων και μορφωμένων στελεχών.
«Δεν πιστεύω ότι η ΕΕ θα επιβάλλει την αλλαγή του επιχειρηματικού μας πλαισίου. Η ΕΕ κάποια στιγμή θα αναγνωρίσει τη στρατηγική σημασία της Ελληνικής Ναυτιλίας. Θα ανακάμψει και η Μεγάλη Βρετανία, έστω “και με το ένα πόδι”», διευκρίνισε, υπογραμμίζοντας: «Είμαστε σχεδόν οι μόνοι cross traders, ασχολούμενοι με εμπόριο τρίτων χωρών».
«Η Ελλάδα αντιπροσωπεύει το 58% της χωρητικότητας της Ναυτιλίας στην Ευρώπη», επισήμανε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Lavinia Corporation & Laskaridis Shipping Company, Πάνος Λασκαρίδης, απαριθμώντας ως βασικές προκλήσεις για τη Ναυτιλία την κλιματική αλλαγή, τη διατήρηση και υπεράσπιση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής Ναυτιλίας, καθώς και τη διάσταση μεταξύ των διεθνών και περιφερειακών ρυθμίσεων και νομοθετήσεων. «Η ίδια η Ευρώπη δεν έχει καταλάβει ότι η Ναυτιλία είναι από τα σημαντικότερα -αν όχι το σημαντικότερο- στρατηγικό της όπλο. Κατέχει το 40% του παγκοσμίου στόλου. Η σημασία του Ελληνικού στόλου κυρίως, έχει γίνει πολύ σαφής και ξεκάθαρη στον υπόλοιπο Δυτικό κόσμο» σημείωσε.
Ο ίδιος τόνισε ότι η Ναυτιλία είναι διατεθειμένη να συνεισφέρει ότι μπορεί αλλά και ότι της αναλογεί για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και πρόσθεσε ότι οι μελλοντικοί «σταθμοί» για τη Ναυτιλία είναι η μείωση κατά 40% του ειδικού βάρους των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα το 2030 και η μείωση κατά 50% το 2050, με βάση το 2008. Τέλος τόνισε ότι πρέπει να επιβληθεί ένα τίμημα στις ποσότητες των καυσίμων που καταναλίσκουν τα πλοία, ενώ προέβλεψε ότι «το μέγεθος της Ελληνικής Ναυτιλίας θα παραμείνει το πρώτο παγκοσμίως».
Στο περιθώριο της συζήτησης για τη Ναυτιλία και στο πώς αυτή επηρεάστηκε από την πανδημία τοποθετήθηκε και ο Ιδρυτής και Πρόεδρος της Capital Maritime & Trading, Ευάγγελος Μαρινάκης.
Ο κ. Μαρινάκης σημείωσε ότι λόγω της πανδημίας επηρεάστηκαν, μεταξύ άλλων, τα δεξαμενόπλοια και τα LNGs. «Οι μεταφορές έχουν μειωθεί δραματικά, ωστόσο το τελευταίο εξάμηνο ξεκίνησε μια ανοδική πορεία της ναυλαγοράς και βρισκόμαστε σε επίπεδο ρεκόρ» είπε, επισημαίνοντας ότι η κρίση στην οικονομία μεταφέρεται και στη ναυτιλία.
Απέδωσε τη μεγάλη “πράσινη» στροφή”, όπως την ονόμασε, στις εξελίξεις στις ΗΠΑ με την ανάληψη της εξουσίας από τον Τζο Μπάιντεν, ενώ πρόσθεσε πως θα υπάρξουν στο μέλλον νέου τύπου πλοία, που θα λειτουργούν χωρίς την καύση πετρελαίου, εξ ου και πολλές εταιρείες πλέον επενδύουν στην «πράσινη ενέργεια».
«Το μέλλον δεν είναι στα δεξαμενόπλοια. Θα πρέπει στον κλάδο μας να επενδύουμε πλέον και σε άλλων ειδών πλοία» σημείωσε.
Το αύριο του ελληνικού ναυτιλιακού cluster και πώς μπορεί να απογειωθεί η ναυτιλία στην Ελλάδα
Για την σημασία του Εθνικού Ναυτιλιακού Cluster συζήτησαν κατά την διάρκεια του διεθνούς Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, ο Διονύσης Χριστοδουλόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος Man Energy Solution LTD, η Ράνια Πατσιοπούλου, Marine Global Strategic Accounts and Business Development και ο Κωστής Φραγκούλης CEO Franman και President of The International Propeller Club (Port of Piraeus).
Και οι τρεις ομιλητές συμφώνησαν στην κληρονομιά της ναυτιλίας στη χώρα εδώ και τουλάχιστον 200 χρόνια και η οποία θα πρέπει να πάει ένα βήμα παραπέρα.
Από την πλευρά του o κ. Κωστής Φραγκούλης τόνισε πως πρέπει να δοθεί μεγάλη έμφαση και προσοχή στο ελληνικό ναυτιλιακό cluster γιατί αυτό όπως είπε είναι βασικός πυλώνας της ναυτιλίας. Για το ελληνικό ναυτιλιακό cluster είπε πως είναι σε πολύ καλό επίπεδο και εμφανίστηκε αισιόδοξος και για το μέλλον του, αλλά υπάρχουν τομείς που χρήζουν βελτίωσης όπως, η κατασκευή yachts και mega yachts ακόμα και η ναυπήγηση επιβατικών και πολεμικών πλοίων και να επιστρέψουν οι επισκευές πλοίων στην Ελλάδα καθώς και να αναπτυχθεί περαιτέρω και ο κατασκευαστικός τομέας ναυτιλιακού εξοπλισμού.
Η κ. Ράνια Πατσιόπουλος με την πλευρά της ανέφερε πως οι εταιρείες που βρίσκονται στη χώρα έχουν τη ίδια στρατηγική και την επιρροή που συναντά κάποιος σε μεγάλες εταιρείες του κόσμου. «Οι μεγάλες εταιρείες πρέπει να είναι κοντά στις τοπικές αγορές γιατί ακούν τους προβληματισμούς και τις ανάγκες της αγοράς και έτσι μπορούν να βελτιωθούν» τόνισε. Παράλληλα, ανέφερε πως πολλές καινοτόμες ιδέες «γεννήθηκαν» εδώ και ταξίδεψαν παγκόσμια.
Ο κ. Διονύσης Χριστοδουλόπουλος εμφανίστηκε σίγουρος ότι οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες μπορούν να ανταγωνιστούν παγκόσμιους κολοσσούς αλλά «στην Ελλάδα οι εταιρείες αυτές δεν είναι πολλές. «Οι ελληνικές εταιρείες που αφήνουν παγκόσμιο αποτύπωμα είναι πολύ λίγες».
«Οι ελληνικές εταιρείες που επενδύουν στο ανθρώπινο παράγοντα, στις συνεργασίες και αυτές που είναι τοπικές – μικρές αλλά δρουν ως παγκόσμιες είναι αδύνατο να αποτύχουν» τόνισε. Τέλος, ζήτησε επενδύσεις από τις εταιρείες έτσι ώστε να βελτιώσουν τα προϊόντα τους, στήριξη έτσι ώστε να ανταγωνιστούν μεγάλες αγορές αλλά βελτίωση των digital συνθηκών που ευνοούν την εργασία πάνω στην ναυτιλία σε όλη την Ελλάδα και όχι μόνο σε μεγάλες πόλεις.
Την συζήτηση συντόνισε ο κ. Γιώργος Τεριακίδης, Area Manager, East Mediterannean & Black Sea, Maritime, DNV, Greece.
Τζέφρι Πάιατ: “Ο Μπάιντεν θέλει οι σχέσεις των δύο χωρών να ανέβουν επίπεδο”
Ο Πρέσβης των ΗΠΑ είπε ότι εντυπωσιάστηκε από το πως η Συνθήκη των Πρεσπών άλλαξε την γεωπολιτική της περιοχής αλλά και πόσο γρήγορα αυτό συνέβη. «Δεν πίστευα πόσο γρήγορα και θετικά θα εξελίσσονταν τα πράγματα», είπε χαρακτηριστικά.
Αναφερόμενος στην νέα αμερικανική διακυβέρνηση Μπάιντεν και στις σχέσεις ΗΠΑ-Ελλάδας, τόνισε ότι και ο Πρόεδρος Μπάιντεν και ο Αμερικανός Υπουργός Εξωτερικών κ. Μπλίνκεν γνωρίζουν πολύ καλά την Ελλάδα. «Ο Πρόεδρος Μπάιντεν θέλει οι σχέσεις των δύο χωρών να ανέβουν επίπεδο», τόνισε.
«Η Ελλάδα είναι ένας πολύ σημαντικός στρατηγικός μας εταίρος στο ΝΑΤΟ και παίζει σημαντικό ρόλο, μαζί με τους υπόλοιπους ευρωπαίους εταίρους μας στην προσπάθεια να ενθαρρύνουμε την Κίνα να παίζει με κανόνες στην εξωτερική πολιτική», είπε ο κ. Πάιατ.
Σε ερώτηση για την τουρκική προκλητικότητα, ο κ. Πάιατ είπε ότι πάντα ανησυχεί για ένα επεισόδιο, όπως αυτό του περασμένου καλοκαιριού, στο οποίο οι ένοπλες δυνάμεις της Ελλάδας είχαν πολύ γρήγορα αντανακλαστικά.
Τέλος ο Πρέσβης δήλωσε ότι είναι πολύ περήφανος για την αμερικανική επένδυση στο λιμάνι της Σύρου, αλλά και την «μεταμόρφωση» του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, που έδωσε «νέα πνοή στην περιοχή».
Τις δύο στιγμές που ξεχωρίζει από την-μέχρι σήμερα- θητεία του στη χώρα μας είναι η επίσκεψη του προέδρου Μπαράκ Ομπάμα το 2016 και η «ανατριχιαστικά» συγκινητική ομιλία του στο Ίδρυμα Νιάρχος, αλλά και πρόσφατα η συνάντηση με τον επικεφαλής της Pfizer κ. Μπουρλά και τον υπουργό Υγείας. Επίσης πάντα θα θυμάται την ημέρα που εμβολιάστηκε, που όπως την χαρακτήρισε «είναι η μέρα που ένιωσε ότι παίρνει ξανά τη ζωή του πίσω».
Ελπιδοφόρος: Καμία σύγκρουση επιστήμης και πίστης στην περίοδο της πανδημίας – Να αναθεωρήσει η Τουρκία της απόφασή της για την Αγία Σοφία
«Δεν υπάρχει σύγκρουση πίστης και επιστήμης» είπε ο σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Αμερικής Ελπιδοφόρος αναφερόμενος στη διάσταση που φανέρωσε η πανδημία, μιλώντας πριν από λίγο στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών. Υπεραμυνόμενος της άποψης αυτής είπε ότι «ο ορθός λόγος και η επιστήμη είναι δώρο του Θεού στον άνθρωπο. Αυτό που τον ξεχωρίζει από την υπόλοιπη δημιουργία. Η πίστη έχει τη δυνατότητα να υπερβαίνει την επιστήμη. Είναι η ικανότητα του Θεού, καμία φορά, να καταργεί τους νόμους της φύσης που ο ίδιος δημιούργησε». Διευκρίνισε πως η πρότασή του για τη Θεία Μετάληψη την περίοδο της πανδημίας περιλάμβανε πολλαπλές λαβίδες, ξεχωριστές για τον κάθε έναν πιστό.
Black lives matter
Η εκκλησία της Αμερικής βρέθηκε στην πρώτη γραμμή την περίοδο του «Black Lives Matter». Ο αρχιεπίσκοπος Ελπιδοφόρος τόνισε πως «η φωνή της διαμαρτυρίας της εκκλησίας είναι αυτονόητη. Άλλωστε γι’ αυτά τα οποία θα κριθούμε είναι η ζωή, οι ελευθερία, οι συνθήκες διαβίωσης, η δημοκρατία, η υγεία. Αυτά βρίσκονται στο κέντρο του ενδιαφέροντος για την εκκλησία».
Πρόεδρος Μπάιντεν: Πηγαία και όχι για το φαίνεσθαι η θρησκευτικότητά του – Σύντομα ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος στις ΗΠΑ.
«Ο Πρόεδρος Μπάιντεν έχει έναν πηγαίο σεβασμό για τις θρησκείες. Το θρησκευτικό του συναίσθημα είναι πηγαίο και όχι για το φαίνεσθαι» τόνισε ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής Ελπιδοφόρος ενώ αποκάλυψε πως σύντομα θα επισκεφθεί τον Λευκό Οίκο ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος στο τέλος Οκτωβρίου.
«Να αναθεωρήσει την απόφασή της για την Αγία Σοφία η Τουρκία»
Να αναθεωρήσει η Τουρκία την απόφασή της για την Αγία Σοφία ζήτησε ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής Ελπιδοφόρος καθώς, όπως τόνισε, «χρησιμοποίησε το απαράδεκτο δικαίωμα όπως λένε, του κατακτητή. Οι πρακτικές αυτές ανήκουν σε άλλες εποχές». Τέλος αναρωτήθηκε αν «η Τουρκία επιστρέφει στο οθωμανικό της παρελθόν, στην προ-δημοκρατική Τουρκία».
Info photo (Α-Δ)
Ο κ. Πάνος Λασκαρίδης, Διευθύνων Σύμβουλος Lavinia Corporation & Laskaridis Shipping Company Ltd. Greece
Ο κ. Ευάγγελος Μ. Μαρινάκης, Ιδρυτής & Πρόεδρος, Capital Maritime & Trading Corp.