
Η ψυχρολουσία της αυταπάτης
Τσουνάμι φορολογικών επιβαρύνσεων-Περικοπή της μισθολογικής δαπάνης του Δημοσίου κατά €350 εκατ.-Μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής και μετά τη λήξη του μνημονίου-Άμεση απελευθέρωση της πώλησης όλων των κόκκινων δανείων-13 ερωτήσεις και απαντήσεις για τις αλλαγές στις συντάξεις
Τσουνάμι φορολογικών επιβαρύνσεων
Τσουνάμι φορολογικών επιβαρύνσεων προβλέπει το σχέδιο του επικαιροποιημένου Μνημονίου προκειμένου να κλείσει το πακέτο των μέτρων ύψους 5,4 δισ. ευρώ, φέρνοντας έξτρα φόρους ακόμα και στον καφέ και στα ηλεκτρονικά τσιγάρα.
Σύμφωνα με τα Νέα, το πακέτο των έμμεσων φόρων, το οποίο αργά ή γρήγορα θα πρέπει επίσης να περάσει τη δοκιμασία του Κοινοβουλίου, πριν επιβαρύνει τους καταναλωτές φθάνει στην πλήρη απόδοσή του, το 2018, στα 1,719 δισ. ευρώ σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Κομισιόν.
Θα αρχίσει να ξετυλίγεται από τον ερχόμενο Ιούνιο, είναι εμπροσθοβαρές και δεν αφήνει σχεδόν κανέναν έμμεσο φόρο στο απυρόβλητο. Από ΦΠΑ, καύσιμα, τσιγάρα, ποτά, διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχεία και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια έως τον καφέ, το Ίντερνετ, τη συνδρομητική τηλεόραση και τα ηλεκτρονικά τσιγάρα.
Τον λογαριασμό των νέων μέτρων που βρίσκονται καθ’ οδόν αποκαλύπτει η έκθεση συμμόρφωσης με τις προβλέψεις του Μνημονίου, η οποία φέρει την υπογραφή της Κομισιόν. Το σχέδιο αυτό είναι το αποτέλεσμα των μέχρι τώρα διαπραγματεύσεων της κυβέρνησης με τους δανειστές.
Προβλέπει έξτρα μέτρα με στόχο απόδοση εσόδων 575 εκατ. ευρώ το 2016, 1,553 δισ. ευρώ το 2017 και 1,719 δισ. ευρώ το 2018, τα οποία είναι:
- Αύξηση του κανονικού συντελεστή ΦΠΑ από το 23% στο 24% από την 1η Ιουλίου 2016 (450 εκατ. ευρώ).
- Αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης σε βενζίνη, ντίζελ κίνησης και θέρμανσης, κηροζίνη, φυσικό αέριο και υγραέριο (Ιούνιος 2016).
- Αλλαγές στη φορολογία των ΙΧ με αναθεώρηση των χρεώσεων στη βάση της αξίας, κατάργηση του φόρου πολυτελείας στην αγορά και αναμόρφωση του συστήματος έκπτωσης φόρου από το ατομικό εισόδημα για τα εταιρικά αυτοκίνητα (Ιούνιος 2016).
- Αύξηση των συντελεστών του ΕΝΦΙΑ και κατάργηση απαλλαγών ώστε να καλυφθούν οι απώλειες από τη μείωση των αντικειμενικών αξιών (Ιούνιος 2016).
- Αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στην μπίρα και κατάργηση της έκπτωσης (50%) που ισχύει για τον φόρο στα αλκοολούχα ποτά στα Δωδεκάνησα (Ιούνιος 2016).
- Αύξηση φόρων σε τσιγάρα και καπνό (Ιούνιος 2016).
- Επιβολή ειδικού φόρου στα ηλεκτρονικά τσιγάρα και στον καφέ (1η Ιανουαρίου 2017).
- Επιβολή φόρου διανυκτέρευσης σε ξενοδοχεία άνω των δύο αστέρων και ενοικιαζόμενων δωματίων άνω των δύο κλειδιών (1η Ιανουαρίου 2017).
- Επιβολή φόρου με συντελεστή 5% στους λογαριασμούς Ίντερνετ και 10% στη συνδρομητική τηλεόραση (Ιούλιος 2016).
- Αύξηση φόρου στα επενδυτικά οχήματα – UCITS funds, etaire;iew Real Estate kai Portfolio Management Companies (Io;yliow 2016).
Περικοπή της μισθολογικής δαπάνης του Δημοσίου κατά €350 εκατ.
Περικοπή της μισθολογικής δαπάνης του Δημοσίου κατά 350 εκατ. ευρώ, αλλά και διαδοχικές αυξήσεις έμμεσων φόρων σε ποτά, τσιγάρα, ΦΠΑ, στα καύσιμα και σε πολλά άλλα πεδία έχει συμφωνήσει η κυβέρνηση προκειμένου να κλείσει το πακέτο των 5,4 δισ. ευρώ σύμφωνα με το capital.gr.
Οι κυβερνητικές δεσμεύσεις προκύπτουν από πληροφορίες που περιέχονται σε σχέδιο επικαιροποίησης του μνημονίου αλλά και από πληροφορίες του Bloomberg, όπου σύμφωνα με αυτές έρχονται νέα εφαρμοστικά νομοσχέδια, καθώς και συμπληρωματικός προϋπολογισμός για το 2016, η ψήφιση του οποίου μάλιστα αποτελεί προαπαιτούμενο για την καταβολή των δόσεων.
Σύμφωνα με το Bloomberg, η ελληνική κυβέρνηση έχει συμφωνήσει για περικοπή μισθολογικού κόστους του Δημοσίου ύψους 0,2% του ΑΕΠ, ή 350 εκατ. ευρώ, καθώς και για νέες αυξήσεις έμμεσων φόρων σε καύσιμα, ποτά, τσιγάρα, καφέ.
Επιπλέον αυτών, σε σχέδιο του υπό επικαιροποίηση μνημονίου αναφέρεται ότι οι θεσμοί έχουν αποδεχθεί να υπάρξουν δημοσιονομικές ελαφρύνσεις λόγω προσφυγικού χωρίς όμως ακόμα να έχει αποφασιστεί ο μηχανισμός που θα τις διέπει.
Επίσης, στο ίδιο σχέδιο αναφέρεται ότι έχει γίνει δεκτό, σε περίπτωση που υπάρξει υπεραπόδοση από το πακέτο μέτρων των 5,4 δισ. ευρώ, το επιπλέον ποσό να δοθεί για κοινωνικούς σκοπούς. Υπάρχει επίσης και ειδική αναφορά για τον μηχανισμό λήψης προληπτικών μέτρων χωρίς εξειδίκευση των παραμέτρων τους, καθώς όπως αναφέρεται στο συγκεκριμένο κείμενο, όσο και στην επιστολή Τσακαλώτου προς τους θεσμούς, αναμένεται το ΥΠΟΙΚ να στείλει νέα επικαιροποιημένη πρόταση στους δανειστές.
Μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής και μετά τη λήξη του μνημονίου
Στο σχέδιο αυτό του μνημονίου, όπως και σε παλαιότερη έκδοσή του που είχε αποκαλύψει το “Κεφάλαιο”, η κυβέρνηση δεσμεύεται ότι θα συμφωνεί με τους τέσσερις θεσμούς πριν λάβει μία απόφαση/νομοθέτηση που θα σχετίζεται με τους στόχους του μνημονίου. Συνεχίζει να υπάρχει επίσης η δέσμευση ότι θα προβαίνει σε μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής και μετά τη λήξη του μνημονίου το 2018. Η αναφορά μάλιστα είναι “για πολλά χρόνια”.
Επίσης πλέον υπάρχει ρήτρα εξαίρεσης από τον δημοσιονομικό στόχο δαπανών που σχετίζονται με το προσφυγικό, αφαιρουμένων των χρηματοδοτήσεων της Κομισιόν για τον ίδιο λόγο. Οι εξαιρέσεις αυτές θα τελούν υπό έναν κατάλληλο μηχανισμό εποπτείας ο οποίος θα προσδιορίζει το ποσό που θα εξαιρείται.
Επίσης, παραμένει η πρόβλεψη για επιπλέον μέτρα 3,6 δισ ευρώ, 2% του ΑΕΠ (πέραν των προληπτικών) που θα θεσπιστούν για να αντισταθμίσουν πιθανές αποφάσεις του συμβουλίου της επικρατείας για τις συντάξεις.
Σε ειδική παράγραφο αναφέρεται ως προαπαιτούμενη δράση για τη συμφωνία και για την καταβολή των δόσεων να θεσπιστεί ένας μηχανισμός για την αυτόματη εφαρμογή μέτρων σε περίπτωση που υπάρχει απόκλιση από τον ετήσιο στόχο πρωτογενούς πλεονάσματος. Ο λόγος για τον μηχανισμό προληπτικών μέτρων 2% του ΑΕΠ, ή 3,6 δισ. ευρώ.
Αναφέρεται ότι η νομοθεσία θα διασφαλίζει ότι τα μέτρα θα είναι αντικειμενικά, αξιόπιστα και αυτόματα. Στο συγκεκριμένο σχέδιο μνημονίου γίνεται αναφορά για αποτίμηση σε ετήσια βάση κάθε Απρίλιο. Ωστόσο, πληροφορίες κάνουν λόγο για πιο σύντομο χρόνο αποτίμησης, ενώ ο υπουργός Οικονομικών έχει προαναγγείλει ότι θα σταλεί στους θεσμούς αναλυτική σχετική πρόταση.
Άμεση απελευθέρωση της πώλησης όλων των κόκκινων δανείων
Την άμεση απελευθέρωση της πώλησης όλων των κόκκινων δανείων, με προστασία έως 1η Ιανουαρίου 2018 μόνο εκείνων που αφορούν στην κύρια κατοικία των δανειοληπτών ή είναι συνδεδεμένα με αυτήν, προβλέπει, μεταξύ άλλων, το προσχέδιο του Μνημονίου.
Όμως, σύμφωνα με τα «Νέα», και στην περίπτωση των δανείων που αφορούν στην κύρια κατοικία, η προστασία θα αφορά μόνο εκείνα για τα οποία η αντικειμενική αξία των ακινήτων δεν ξεπερνά τις 140.000 ευρώ. Για όλα τα άλλα δάνεια, η απελευθέρωση θα είναι άμεση.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, στο προσχέδιο προβλέπεται ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να προχωρήσει σε τροποποίηση του νόμου Σταθάκη για τα κόκκινα δάνεια ώστε να επιτραπεί στο μέλλον η πώληση κόκκινων και μη δανείων και σε νομικά πρόσωπα που έχουν συσταθεί σε κάθε κράτος-μέλος της ΕΕ και σε τρίτες χώρες εκτός ΕΕ, και όχι μόνο σε εταιρείες funds που έχουν έδρα τους την Ελλάδα.
Στο πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων της φορολογικής πολιτικής, η νομοθεσία περί φορολογίας εισοδήματος θα πρέπει να τροποποιηθεί ώστε να εξασφαλιστεί ότι για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα οι διαγραφές χρεών που θα προκύψουν από τις συμφωνίες αναδιάρθρωσης κόκκινων δανείων να μην θεωρούνται ως φορολογητέο εισόδημα.
13 ερωτήσεις και απαντήσεις για τις αλλαγές στις συντάξεις
Ποιες αλλαγές επέρχονται στις συντάξεις και πώς επηρεάζονται ελεύθεροι επαγγελματίες, επιστήμονες και αγρότες, μέσα από έναν χρήσιμο οδηγό 13 ερωτήσεων-απαντήσεων που παρουσιάζουν τα Νέα.
Ποιες θα είναι οι μειώσεις στους νέους συνταξιούχους;
Η μείωση έως 30% στις νέες κύριες συντάξεις επέρχεται λόγω νέας μείωσης των ποσοστών αναπλήρωσης στο 40,7% στα 40 χρόνια ασφάλισης (αντί του 45% που πρότεινε αρχικά η κυβέρνηση), 60% που προβλεπόταν στους νόμους Λοβέρδου και 70% στον προηγούμενο Νόμο Ρέπα. Επίσης, λόγω υπολογισμού των συντάξιμων αποδοχών σε όλο τον εργασιακό βίο, αντί των 5 καλύτερων από την τελευταία 10ετία που ίσχυε στο ΙΚΑ, του τελευταίου μισθού που ίσχυε στις ΔΕΚΟ και τις τράπεζες και του μισθού του Οκτωβρίου του 2011 που ίσχυε για τους δημοσίους υπαλλήλους.
Τι θα γίνει με τις καταβαλλόμενες κύριες συντάξεις;
Οι ήδη καταβαλλόμενες συντάξεις παίρνουν περίοδο χάριτος για 2,5 έτη ακόμα καθώς θα συνεχίσουν να καταβάλλονται στο ύψος που είχαν διαμορφωθεί στις 31.12.2014 (σύμφωνα με τις τότε ισχύουσες νομοθετικές διατάξεις) και μέχρι τις 31/12/2018. Από την 1.1.2019, εφόσον το καταβαλλόμενο ποσό των συντάξεων αυτών είναι μεγαλύτερο από αυτό που προκύπτει από τον υπολογισμό τους, το επιπλέον ποσό εξακολουθεί να καταβάλλεται στον δικαιούχο ως προσωπική διαφορά, συμψηφιζόμενο κατ’ έτος και μέχρι την πλήρη εξάλειψή του, με την εκάστοτε αναπροσαρμογή των συντάξεων. Στην σπάνια περίπτωση που το καταβαλλόμενο ποσό των συντάξεων είναι μικρότερο από αυτό που προκύπτει από τον υπολογισμό τους, τότε δίνεται αύξηση με δόσεις.
Δηλαδή, η σύνταξη προσαυξάνεται κατά το ένα πέμπτο της διαφοράς σταδιακά και ισόποσα εντός πέντε ετών από την ολοκλήρωση του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής. Οι συντάξεις όσων καταθέτουν αίτηση συνταξιοδότησης μέχρι την ημερομηνία έναρξης του νόμου υπολογίζονται βάσει των διατάξεων που ίσχυαν έως τις 31/12/2014.
Τι είναι η Εθνική Σύνταξη και πώς θα καταβάλλεται;
Καταργείται η κατώτερη σύνταξη, που μέχρι τώρα ήταν 486 ευρώ με 15 χρόνια ασφάλισης και 4.500 ένσημα. Καθιερώνεται η εθνική σύνταξη, η οποία διαμορφώνεται στα 384 ευρώ, για όσους θα έχουν στο εξής από 20 έτη ασφάλισης και άνω. Για περιπτώσεις συνταξιοδότησης με λιγότερα έτη, η εθνική σύνταξη θα είναι μικρότερη κατά 2% για κάθε έτος πριν από το 20ό.
Έτσι, για όσους φεύγουν με 19 χρόνια θα ανέρχεται σε 376 ευρώ (-2%), στα 18 χρόνια θα φθάνει τα 368 ευρώ (-4%), με 17 χρόνια τα 361 ευρώ (-6%), με 16 χρόνια τα 353 ευρώ (-8%) και με 15ετία τα 345 ευρώ (-10%).
Σημαντική μείωση της Εθνικής Σύνταξης προβλέπεται και για τις συντάξεις αναπηρίας (μειωμένες συντάξεις), καθώς τα 384 ευρώ θα λαμβάνουν μόνο όσοι έχουν ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω. Με ποσοστό αναπηρίας από 67% έως και 79,99% χορηγείται το 75% της Εθνικής Σύνταξης, ενώ με ποσοστό αναπηρίας από 50% έως 66,99% θα χορηγείται το 50%.
Τι προβλέπεται στο νομοσχέδιο για την αύξηση των εισφορών σε ελεύθερους επαγγελματίες, αγρότες και επιστήμονες;
Σε τριπλασιασμό οδηγούνται οι εισφορές των ελεύθερων επαγγελματιών – αυτοαπασχολούμενων και των αγροτών με αποτέλεσμα να μειώνεται σημαντικά το εισόδημά τους, ενώ οι μελλοντικές παροχές θα είναι μειωμένες.
Συγκεντρωτικά οι νέες εισφορές είναι :
- Εισφορά 7% μισθωτών –εργοδοτών για το ΕΤΕΑΠ από 1.6.2016
- Εισφορά 7% των αυτοαπασχολούμενων για το ΕΤΕΑμ από 1.6.2016
- Εισφορά 20% επί του εισοδήματος των επαγγελματιών και επιστημόνων από 1.1.2017
- Εισφορά 14% επί του εισοδήματος των αγροτών από 1.1.2017
- Εισφορά 6,9% επί του εισοδήματος των επαγγελματιών υπέρ του ΕΟΠΥΥ
- Εισφορά 7,1% επί των αποδοχών των μισθωτών υπέρ του ΕΟΠΥΥ
- Εισφορά 6% στις κύριες συντάξεις υπέρ του ΕΟΠΥΥ (ισχύει από 1.7.2015)
- Εισφορά 6% στις επικουρικές συντάξεις υπέρ του ΕΟΠΥΥ (ισχύει από 1.7.2015)
Το μεγαλύτερο βάρος καλούνται να καλύψουν οι ελεύθεροι επαγγελματίες, έμποροι-καταστηματάρχες αλλά και επιστήμονες, οικονομολόγοι, δικηγόροι, γιατροί και μηχανικοί, με δραστικές αλλαγές στα συνταξιοδοτικά δικαιώματα και μεγάλες -σε αρκετές περιπτώσεις- αυξήσεις εισφορών. Έτσι, εκτός από τις μειώσεις στις μελλοντικές συντάξεις, οι συγκεκριμένοι ασφαλισμένοι θα βρεθούν άμεσα μπροστά σε νέες, σημαντικές απώλειες εισοδημάτων.
Οι ειδικοί εκτιμούν πως δικηγόροι, γιατροί, μηχανικοί με εισοδήματα άνω των 24.000 ευρώ όπως και έμποροι, ασφαλισμένοι στον ΟΑΕΕ με εισόδημα άνω των 19.000 ευρώ, επιβαρύνονται σημαντικά από το νέο Ασφαλιστικό, αφού θα κληθούν από τον Ιανουάριο του 2017 να πληρώσουν εισφορές 20% για σύνταξη και 6,95% για υγεία καθώς και 7% για επικούρηση και 4% για εφάπαξ, εφόσον προβλέπεται αντίστοιχη παροχή στον κλάδο τους.
Τι θα γίνει με τις επικουρικές συντάξεις;
Έρχονται μειώσεις. Πλέγμα προστασίας (άθροισμα κύριας και επικουρικής) ορίζεται στα 1.170 ευρώ καθαρά (1.300 μικτά), ενώ αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο το υπερβάλλον ποσό (που ξεπερνά τα 1.170 ευρώ) να μηδενιστεί σε περιπτώσεις συντάξεων με υψηλό ποσοστό αναπλήρωσης με αποτέλεσμα αυτή η κατηγορία των συντάξεων να υποστεί μείωση έως και 40%.
Επιπλέον σε περίπτωση αύξησης των ελλειμμάτων του επικουρικού ταμείου και μείωσης των εσόδων ενεργοποιείται αυτόματα μηχανισμός περικοπής των συντάξεων. Στις επικουρικές συντάξεις για τους ασφαλισμένους από 01/01/2014 και εφεξής αλλά και για τους ασφαλισμένους μέχρι 31/12/2013 που η αίτηση συνταξιοδότησης κατατέθηκε μετά την 01/01/2015 το ποσό θα αποτελείται από δύο τμήματα:
α) Από το τμήμα που αντιστοιχεί στο χρόνο μέχρι 31/12/2014 και θα υπολογίζεται με ποσοστό αναπλήρωσης 0,45% για κάθε χρόνο (μείωση περίπου 15% μεσοσταθμικά) και
β) Στο τμήμα που αντιστοιχεί στο χρόνο από 01/01/2015 και εφεξής και θα υπολογίζεται με βάση τη «ρήτρα βιωσιμότητας».
Τι προβλέπεται για το ΕΚΑΣ;
Καταργείται το ΕΚΑΣ από 1/1/2020. Από 1.1.2016 και έως την 31.12.2019 η δαπάνη θα μειώνεται μέσω της αυστηροποίησης των εισοδηματικών κριτηρίων και κάθε χρόνο θα χάνει το ΕΚΑΣ ένα ποσοστό χαμηλοσυνταξιούχων έως ότου μηδενιστεί τελείως.
Ποια θα είναι η «τύχη» των εφάπαξ και των μερισμάτων του δημοσίου;
Απώλειες 12-15% , εκτός των μνημονιακών περικοπών που έχουν ήδη υποστεί, θα δουν στο εφάπαξ τους οι ασφαλισμένοι αλλά και οι συνταξιούχοι που αποχώρησαν από 1/9/2013 εξαιτίας του νέου μαθηματικού τύπου.
Το νομοσχέδιο εξισώνει παλαιούς και καινούργιους ασφαλισμένους και προβλέπει πως θα εφαρμοστεί για όλες τις εκκρεμείς αιτήσεις -περί τις 62.000 στους 37 τομείς και κλάδους Πρόνοιας σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα- ο τύπος υπολογισμού που είχε θεσμοθετηθεί το 1992 μόνο για νέους ασφαλισμένους (όσους δηλαδή πρωτοασφαλίστηκαν μετά την 1/1/1993).
Επίσης μειώσεις άνω του 30% έρχονται και για το μέρισμα των δημοσίων υπαλλήλων, αφού το ΜΤΠΥ είναι στο «κόκκινο» και αδυνατεί να πληρώσει τα μερίσματα στους 284.000 συνταξιούχους δημόσιους υπαλλήλους του.
Τι αλλάζει στην 15ετία;
Αυξάνεται ο θεμελιωτικός χρόνος για πλήρη σύνταξη από 15 έτη ή 4.500 ημέρες ασφάλισης (ένσημα) στα 20 έτη (ή 6.000 ημέρες ασφάλισης). Σε περίπτωση συνταξιοδότησης πριν την 20ετία, η Εθνική Σύνταξη θα είναι μειωμένη. Σύμφωνα με τους ειδικούς πρόκειται για ένα σχεδόν απαγορευτικό όριο, περίπου για τον μισό, ασφαλισμένο σήμερα, πληθυσμό, με πρώτα θύματα τις γυναίκες και τους νέους, που μαστίζονται από υψηλή ανεργία.
Τι προβλέπεται για την καταβολή της προσωρινής σύνταξης;
Αυστηροποιούνται οι προϋποθέσεις για την προσωρινή σύνταξη. Προβλέπεται ότι δεν μπορεί να χορηγηθεί προσωρινή σύνταξη αν δεν έχει ολοκληρωθεί η αναγνώριση – εξαγορά των πλασματικών ετών που προϋποθέτει καταβολή χρημάτων. Επιπλέον οι προσωρινές συντάξεις θα κυμαίνονται μεταξύ 384 και 768 ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι θα υποστούν μειώσεις υψηλόμισθοι του ιδιωτικού τομέα, ΔΕΚΟ και τραπεζών που δικαιούνται σήμερα προσωρινή σύνταξη ίση με το 80% της οριστικής σύνταξης που θα τους χορηγηθεί.
Τι θα γίνει με τις συντάξεις χηρείας;
Για τις συντάξεις χηρείας εισάγονται αυστηρότερες προϋποθέσεις για τη χορήγησή τους. Συγκεκριμένα, τίθεται όριο ηλικίας τα 55 έτη. Δηλαδή αν ο επιζών σύζυγος έχει συμπληρώσει το 52ο έτος της ηλικίας του δικαιούται σύνταξη για διάστημα τριών (3) ετών, μετά την πάροδο των οποίων η καταβολή σύνταξης αναστέλλεται μέχρι τη συμπλήρωση του 67ου έτους της ηλικίας του.
Εφόσον δεν έχει συμπληρώσει το 52ο έτος της ηλικίας του κατά τον ως άνω χρόνο, δικαιούται σύνταξη μόνο για διάστημα τριών (3) ετών. Οι συντάξεις χηρείας καταβάλλονται κανονικά αν ο επιζών σύζυγος έχει ανήλικα ή ανάπηρα παιδιά, ή παιδιά που σπουδάζουν έως 24 ετών ή είναι ανίκανος για την άσκηση βιοποριστικού επαγγέλματος κατά ποσοστό 67% και άνω.
Για πρώτη φορά περιορίζεται και το ποσοστό της σύνταξης αν υπάρχει μεγάλη διαφορά ηλικίας μεταξύ των συζύγων. Αν η διαφορά ηλικίας μεταξύ του αποβιώσαντος και της συζύγου του, αφαιρουμένου του διαστήματος του γάμου τους, είναι μεγαλύτερη από δέκα έτη, η σύνταξη του επιζώντος συζύγου, υφίσταται, για κάθε πλήρες έτος διαφοράς, μείωση που καθορίζεται σε:
- 1% για τα έτη από το 10ο και το 20ό έτος.
- 2% για τα έτη από το 21ο έως το 25ο έτος.
- 3% για τα έτη από το 26ο έως το 30ό έτος.
- 4% για τα έτη από το 31ο έως το 35ο έτος.
- 5% για τα έτη από το 36ο και άνω.
Τι αλλάζει στο πλαφόν της κύριας σύνταξης;
Μειώνεται περισσότερο το πλαφόν για την κύρια σύνταξη στα 2.000 ευρώ μικτά αντί για 2.304 που προβλεπόταν αρχικά. Ωστόσο, με βάση την ισχύουσα «οροφή» που προβλέπει ανώτατο ποσό σύνταξης 2.703 ευρώ μηνιαίως, το μαχαίρι στην ανώτατη σύνταξη ανέρχεται στο 26%. Πλέον η ανώτατη σύνταξη θα είναι 2.000 ευρώ μικτά. Το καθαρό ποσό προ φόρων, αν αφαιρεθούν οι κρατήσεις υπέρ υγείας και ΑΚΑΓΕ πέφτει στα 1.800 ευρώ.
Ποιες είναι οι αλλαγές στην απασχόληση των συνταξιούχων;
Στις περιπτώσεις απασχόλησης συνταξιούχων, η κύρια και η επικουρική σύνταξη περικόπτονται κατά 60%, χωρίς καμιά πρόβλεψη για μικρότερο ποσοστό στις περιπτώσεις χαμηλοσυνταξιούχων.
Τι αλλάζει στο καθεστώς των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων;
Δραματικές μειώσεις θα υποστούν όσοι τολμήσουν να συνταξιοδοτηθούν πρόωρα, πριν από το όριο πλήρους συνταξιοδότησης.
Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι η μείωση της Εθνικής Σύνταξης προκειμένου για τους ασφαλισμένους που παίρνουν μειωμένη σύνταξη λόγω γήρατος ανέρχεται σε 1/200 για κάθε μήνα που υπολείπεται για τη συμπλήρωση του ορίου ηλικίας πλήρους συνταξιοδότησης. Επιπλέον, το αναλογικό ποσό θα μειωθεί κατά 10% λόγω του πέναλτι.