ΙΟΒΕ: οι προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας επιδεινώνονται

Εξασθένιση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης μετά από επτά μήνες συνεχούς ανάκαμψης

 
Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης εξασθενεί τον Φεβρουάριο, έπειτα από επτά μήνες στους οποίους κατέγραφε συνεχώς βελτίωση, και διαμορφώνεται στις -33,3 (από -28,3) μονάδες (info 3) σημειώνει ανάλυση του ΙΟΒΕ στο σημερινό Μηνιαίο Δελτίο Ερευνών Οικονομικής Συγκυρίας «Φεβρουάριος 2019».

Η εξασθένιση αυτή εκπορεύεται κυρίως από τις δυσοίωνες προβλέψεις των νοικοκυριών για μείζονες αγορές και λιγότερο από την επιδείνωση των προβλέψεών τους για την μελλοντική οικονομική κατάσταση της χώρας, ενώ οι εκτιμήσεις για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών το τελευταίο έτος είναι αμετάβλητες. Η μεταβολή τάσης που σημειώθηκε στην καταναλωτική εμπιστοσύνη ήταν εν πολλοίς αναμενόμενη κατόπιν της πολύμηνης ενίσχυσής της. Η τόνωση των προσδοκιών από έκτακτα επιδόματα και αναδρομικά που καταβλήθηκαν στο τέλος του 2018, αλλά και από τη μη περικοπή των συντάξεων εξασθένησε. Επιπλέον, παρά την τρέχουσα προεκλογική περίοδο, κατά την οποία διαχρονικά βελτιώνονται οι προσδοκίες των νοικοκυριών από τις εξαγγελίες, δεν είναι εμφανής, έως τώρα, μια σημαντική ανοδική δυναμική σε τμήματα της οικονομίας φέτος, στην οποία να μπορούν να στηριχθούν οι προσδοκίες τους για αυτή. Οι Έλληνες καταναλωτές παραμένουν οι πλέον απαισιόδοξοι στην ΕΕ, όμως πλέον δεν απέχουν σημαντικά από τα επόμενα πιο απαισιόδοξα νοικοκυριά, εκείνα της Βουλγαρίας (-26,6 από -26,0 μον. ο δείκτης). Την πεντάδα των πλέον απαισιόδοξων συμπληρώνουν η Ρουμανία (- 14,3 από -14,8), η Ιταλία (-11,8 από 10,5) και η Γαλλία (-11,6 από -13,8). Οι μέσοι ευρωπαϊκοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις -7,2 (από -7,8) μονάδες στην ΕΕ και στις -7,4 (από -7,9) μονάδες στην Ευρωζώνη. Ανοδική τάση σημειώθηκε τον Φεβρουάριο σε 9 χώρες, ενώ θετικό πρόσημο διατηρούν 6 χώρες: η Τσεχία, η Δανία, η Λιθουανία, η Μάλτα, η Πολωνία και η Φινλανδία (info 4).

 
Αναλυτικά:

 Αμετάβλητες οι εκτιμήσεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών τους τελευταίους 12 μήνες

Οι προβλέψεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους προσεχείς 12 μήνες δεν μεταβάλλονται τον Φεβρουάριο, με το σχετικό ισοζύγιο στις -35,6 (από – 35,5) μονάδες. Το 51% των νοικοκυριών αναμένει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ το 5% προβλέπει μικρή βελτίωση. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -3,4 και -5,5 μονάδες αντίστοιχα.

 Ήπια εξασθένιση στις προβλέψεις για την οικονομική u954 κατάσταση των νοικοκυριών

Οι προβλέψεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους προσεχείς 12 μήνες υποχώρησαν ήπια τον Φεβρουάριο, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -27,4 (από -26,2) μονάδες. Το 45% των νοικοκυριών αναμένει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ το 11% προβλέπει μικρή βελτίωση. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις +1,1 και +0,2 μονάδες αντίστοιχα.

 
Σε στάση αναμονής των αποφάσεων και εξελίξεων

Ανάκαμψη του δείκτη οικονομικού κλίματος, αλλά με επιδείνωση σε λιανικό εμπόριο, κατασκευές και καταναλωτική εμπιστοσύνη

Ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος κινείται ανοδικά τον Φεβρουάριο, καθώς διαμορφώνεται στις 101,3 (από 99,6) μονάδες. Αυτή είναι η υψηλότερη επίδοσή του από τον Σεπτέμβριο του 2018, όμως κινείται χαμηλότερα έναντι της περυσινής του επίδοσης. Στη Βιομηχανία και τις Υπηρεσίες καταγράφεται βελτίωση του κλίματος, σε αντίθεση με τους άλλους τομείς και ειδικά το Λιανικό εμπόριο όπου σημειώνεται διόρθωση της έντονης ανόδου που είχε καταγραφεί τον προηγούμενο μήνα. Ειδικότερα, στο Λιανικό Εμπόριο φάνηκε ότι η έντονη βελτίωση του προηγούμενου μήνα ήταν πρόσκαιρη και διορθώθηκε αμέσως. Άλλωστε, και στην πλευρά των νοικοκυριών ο σχετικός δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης επίσης διορθώνει την πορεία του η οποία ήταν συστηματικά ανοδική κατά τους προηγούμενους μήνες. Η βιομηχανία επηρεάζεται περισσότερο από το εξωτερικό περιβάλλον και την πορεία της διεθνούς ζήτησης και ο σχετικός δείκτης παρουσιάζει ανάκαμψη μετά την πρόσφατη καθοδική τάση. Συνολικά, το οικονομικό κλίμα παρουσιάζει μεικτή εικόνα το τελευταίο διάστημα. Καθώς κινούμαστε σε προεκλογική συγκυρία, οι εξαγγελίες τείνουν να βελτιώνουν τις προσδοκίες, μια τάση η οποία επαναλαμβάνεται συστηματικά σχεδόν από το 1981, από την έναρξη δηλαδή των ερευνών αυτών στην Ελλάδα. Όμως, καθώς αφενός ζήτημα του ακριβούς χρόνου των εκλογών παραμένει σε εκκρεμότητα και, αφετέρου, συντρέχουν αντίρροπες δυνάμεις στο διεθνή και εγχώριο οικονομικό κύκλο, η συνολική εικόνα είναι μεικτή παραπέμποντας περισσότερο σε στάση αναμονής των αποφάσεων και εξελίξεων.

 
Ε.Ε – ΕΥΡΩΖΩΝΗ: Αμετάβλητο το οικονομικό κλίμα στην Ευρωζώνη (info1), επιδείνωση στην ΕΕ

Ο δείκτης οικονομικού κλίματος τον Φεβρουάριο παρέμεινε ουσιαστικά σταθερός στην ΕΕ (-0,2 μον., στις 106,1 μον. info2), ενώ μειώθηκε ελαφρά στην Ευρωζώνη (κατά 0,9 μον., στις 105,3) μονάδες.

Πιο συγκεκριμένα, η πτώση του δείκτη στην Ευρωζώνη εκπορεύεται από την επιδείνωση του κλίματος στη Βιομηχανία (-1,0) και τις Κατασκευές (-2,0). Αντίθετα, οι σχετικοί δείκτες ανέκαμψαν στις Υπηρεσίες (+1,1), αλλά και οριακά στο Λιανικό εμπόριο (+0,5) στην καταναλωτική εμπιστοσύνη (+0,5). Στις πέντε μεγαλύτερες οικονομίες της Ευρωζώνης, ο δείκτης βελτιώθηκε μόνο στην Ολλανδία (+3,0), επιδεινώθηκε στην Γαλλία (-0,9) και την Ιταλία (-1,6), ενώ ουσιαστικά παρέμεινε αμετάβλητος στην Γερμανία (-0,1) και στην Ισπανία (+0,0).

Στην ΕΕ, η χειροτέρευση των προσδοκιών προκύπτει κυρίως ως αποτέλεσμα της έντονης επιδείνωσης του δείκτη στο Ην Βασίλειο (-4,5) τάση η οποία περιορίστηκε από την ενίσχυση του κλίματος στην Πολωνία (+1,4). Σε τομεακό επίπεδο δεικτών, καταγράφεται επιδείνωση του κλίματος στην Βιομηχανία και τις Κατασκευές, όπως και στην Ευρωζώνη, αλλά και στον τομέα των Υπηρεσιών.

Info 1-Σημαντική σημείωση: Από τον Ιανουάριο αναθεωρείται η σύνθεση του δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης.

Δεδομένου ότι η καταναλωτική εμπιστοσύνη αποτελεί μία από τις πέντε μεταβλητές του δείκτη οικονομικού κλίματος (ESI), ο τελευταίος αναθεωρείται ελαφρώς αναλόγως. Επιπλέον, τα στοιχεία της έρευνας της Ιρλανδίας περιλαμβάνονται για πρώτη φορά μετά από δέκα έτη στους ευρωπαϊκούς δείκτες. Επιπρόσθετα, πραγματοποιήθηκε η ετήσια αναθεώρηση του δείκτη που γίνεται κάθε Ιανουάριο, ως προς το βάρος κάθε χώρας στην έρευνα, καθώς και η προσθήκη του 2018 στο μακροχρόνιο μέσο όρο του δείγματος (1990 –2018=100) και του δείκτη. Ακολούθως, για τον Δεκέμβριο του 2018 έγινε προς τα πάνω αναθεώρηση του ESI κατά 0,1 μονάδες, στις 107,4 μονάδες στην Ευρωζώνη και προς τα κάτω κατά 0,1 μονάδες, στις 107,5 μονάδες στην ΕΕ.

 
Info 2-Ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στην Βιομηχανία για τη Γαλλία και του Λιανικού εμπορίου για τη Φιλανδία αναθεωρήθηκε σε σχέση με το δελτίο του Ιανουαρίου με αποτέλεσμα την συνολική αναθεώρηση προς τα πάνω του δείκτη οικονομικού κλίματος του Ιανουαρίου στην ΕΕ (106,2) και στην Ευρωζώνη (106,3)

 
info3 -Ο τρόπος υπολογισμού του δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης άλλαξε από τον Ιανουάριο του 2019.

Πλέον δεν λαμβάνονται υπόψη στη διαμόρφωσή τα ισοζύγια απαντήσεων της πρόθεσης για αποταμίευση και των προβλέψεων για την ανεργία. Έχουν αντικατασταθεί από τα ισοζύγια των εκτιμήσεων για την τρέχουσα οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών το τελευταίο 12μηνο και των προβλέψεών τους για μείζονες αγορές. Τα δύο ισοζύγια απαντήσεων που παρέμειναν στον υπολογισμό του δείκτη είναι οι προβλέψεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους επόμενους 12 μήνες και οι προβλέψεις για τη γενική κατάσταση της οικονομίας. Οι σειρές των δεικτών καταναλωτικής εμπιστοσύνης σε όλες τις χώρες της ΕΕ αναθεωρήθηκαν προς τα πίσω από την DG Ecfin.

 
info4 -Με την αλλαγή της σύνθεσης του δείκτη, ορισμένες χώρες που είχαν σταθερά θετικό πρόσημο τα τελευταία χρόνια, όπως η Σουηδία, πλέον έχουν αρνητικό, ενώ εμφανίζουν θετική τιμή ορισμένες χώρες που είχαν σταθερά αρνητικό πρόσημο.

Σχετικά Άρθρα