
Κίνα και Ινδία: Το μέλλον της παγκόσμιας καταναλωτικής αγοράς
Στις 14 Απριλίου 2023, η Ινδία ξεπέρασε την Κίνα ως η πολυπληθέστερη χώρα παγκοσμίως. Αυτό το ιστορικό γεγονός σηματοδοτεί ένα σημείο καμπής στην παγκόσμια δημογραφία, με την Ινδία να αναλαμβάνει ξανά μια θέση που κατείχε για τελευταία φορά το 1700 ως μέρος της Αυτοκρατορίας των Mughal.
Στην αλλαγή του αιώνα, η παγκόσμια κατηγορία καταναλωτών (όσοι ξόδευαν περισσότερα από 12 $ την ημέρα το 2017 ) ήταν μια δυτική ιδέα και οι παγκόσμιες μάρκες ήταν δυτικές μάρκες, καθώς ο υπόλοιπος κόσμος ήταν πολύ φτωχός για να τις αντέξει οικονομικά. Σήμερα, περισσότεροι από τους μισούς παγκόσμιους καταναλωτές ζουν στην Ασία, με επικεφαλής της δυναμικής στην Ινδία και την Κίνα. Αυτές οι δύο χώρες αποτελούν πλέον το ένα τρίτο του παγκόσμιου πληθυσμού, το ένα τρίτο της παγκόσμιας καταναλωτικής τάξης και περίπου το ένα τέταρτο των παγκόσμιων καταναλωτικών δαπανών (σε ΣΔΙΤ).
Συνολικά, η Ινδία και η Κίνα εμφανίζονται πολύ παρόμοιες. Και οι δύο χώρες έχουν πληθυσμό 1,4 δισεκατομμυρίων, φέτος θα προσθέσουν περίπου 30 εκατομμύρια ανθρώπους η καθεμία στην καταναλωτική τάξη τους και την τελευταία δεκαετία και οι δύο οικονομίες γνώρισαν υψηλή ανάπτυξη, περίπου 5-7 τοις εκατό ετησίως. Από ψηλά, η Ινδία μοιάζει με την Κίνα, ή πιο συγκεκριμένα, μια μελλοντική Κίνα.
Ενώ η Κίνα και η Ινδία θα είναι και οι δύο κυρίαρχες αγορές στην παγκόσμια οικονομία, οι κατηγορίες καταναλωτών τους έχουν τρεις θεμελιώδεις διαφορές:
-Μέγεθος: Με 899 εκατομμύρια ανθρώπους, η Κίνα παραμένει η χώρα με την πολυπληθέστερη κατηγορία καταναλωτών, ενώ η Ινδία είναι μόνο η μισή με 473 εκατομμύρια. Η ανάπτυξή τους το 2023 είναι συγκρίσιμη, με την κατηγορία καταναλωτών της Κίνας να αυξάνεται κατά 36 εκατομμύρια και την Ινδία κατά 31 εκατομμύρια. Ωστόσο, εκτιμάται ότι η Κίνα θα συνεχίσει να έχει μεγαλύτερη κατηγορία καταναλωτών για τουλάχιστον τις επόμενες δύο δεκαετίες. Η Κίνα θα γίνει η πρώτη χώρα που θα φτάσει το 1 δισεκατομμύριο ανθρώπους στην κατηγορία των καταναλωτών γύρω στο 2026/2027.
-Δημογραφία: Η τάξη των καταναλωτών της Κίνας είναι μεγαλύτερη, με μέση ηλικία τα 39, ενώ ο μέσος καταναλωτής στην Ινδία είναι μόλις 30 ετών. Η ανάπτυξη της κατηγορίας καταναλωτών στην Ινδία θα είναι μεταξύ των νέων, ενώ η Κίνα θα προσθέσει κατά κύριο λόγο καταναλωτές άνω των 45 ετών (βλ. σχήμα 2- βλέπε Πηγή). Μέχρι το 2030, η Ινδία θα φιλοξενεί 357 εκατομμύρια νέους καταναλωτές κάτω των 30 ετών, τη μεγαλύτερη «αγορά νέων καταναλωτών» στον κόσμο. Αντίθετα, η Κίνα είναι ήδη η μεγαλύτερη αγορά ηλικιωμένων στον κόσμο όσον αφορά τους ανθρώπους (από τις δαπάνες, οι ΗΠΑ παραμένουν νούμερο ένα). Σχεδόν το ήμισυ της αύξησης της κατηγορίας καταναλωτών της χώρας μέχρι το 2030 θα προέρχεται από άτομα ηλικίας 60 ετών και άνω. Μέχρι το 2030, η Ινδία θα φιλοξενεί το ένα πέμπτο της παγκόσμιας καταναλωτικής αγοράς για νέους, ενώ η Κίνα θα αντιπροσωπεύει το ένα τέταρτο της αγοράς ηλικιωμένων.
-Γεωγραφία: Η κατηγορία των καταναλωτών της Κίνας είναι αστική. Τέσσερις στους πέντε καταναλωτές ζουν σε πόλεις. Η καταναλωτική τάξη της Ινδίας είναι πολύ πιο διασκορπισμένη: Μόνο περίπου το ήμισυ της καταναλωτικής τάξης της ζει σε αστικές περιοχές. Η τάξη των καταναλωτών της Κίνας είναι συγκεντρωμένη στις μεγάλες πόλεις, με περίπου 553 εκατομμύρια ανθρώπους να ζουν σε πόλεις με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου μέχρι το 2030. Συγκριτικά, η Ινδία προβλέπεται να έχει 290 εκατομμύρια ανθρώπους που ζουν σε μεγάλες πόλεις μέχρι το ίδιο έτος. Αυτοί οι αριθμοί υποδηλώνουν ότι, παρά την αύξηση του αριθμού τους, οι νέοι καταναλωτές της Ινδίας θα είναι πιο δύσκολο να προσεγγιστούν από τους καταναλωτές της Κίνας.
Δεδομένων των διαφορετικών προφίλ των αντίστοιχων κατηγοριών καταναλωτών της Ινδίας και της Κίνας, δεν είναι ζήτημα αν η μία θα αντικαταστήσει την άλλη, αλλά μάλλον η κοινή σημασία που θα ασκήσουν οι αγορές τους την επόμενη δεκαετία. Μαζί, μέχρι το 2030, η Ινδία και η Κίνα αναμένεται να προσθέσουν πάνω από μισό δισεκατομμύριο νέους καταναλωτές (που αντιπροσωπεύουν το 55 τοις εκατό του παγκόσμιου συνόλου) και περίπου 9 τρισεκατομμύρια δολάρια ($2017 PPP) σε ετήσιες δαπάνες (42 τοις εκατό του παγκόσμιου συνόλου). Η κατηγορία των καταναλωτών της Ινδίας μπορεί να υπερηφανεύεται για έναν νεαρό, γεωγραφικά διασκορπισμένο πληθυσμό με σημαντικές δυνατότητες αύξησης των καταναλωτικών δαπανών. Αντίθετα, η τάξη των καταναλωτών της Κίνας είναι μεγαλύτερη, πιο εύπορη και συγκεντρωμένη στις πόλεις.
Πηγή και πίνακες εδώ