Μετασχηματισμός της διδασκαλίας των οικονομικών

Μια διευρυμένη άποψη της οικονομίας την καθιστά σχετική με σημαντικά προβλήματα της πραγματικής ζωής που ξεπερνούν πολύ την παραδοσιακή ανησυχία του οικονομολόγου για την αποτελεσματικότητα

 
Η Wendy Carlin εξηγεί πώς μια νέα προσέγγιση στην οικονομική εκπαίδευση μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση πιεστικών κοινωνικών προβλημάτων

Στις αρχές της δεκαετίας του 2010, μια ευρέως διαδεδομένη αίσθηση ότι η διδασκαλία των οικονομικών αποτύγχανε στους φοιτητές ώθησε μια ομάδα καθηγητών από όλο τον κόσμο να ανανεώσουν το προπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών οικονομικών. Ο διπλός στόχος ήταν να αντικατοπτρίζουν τις προόδους στην οικονομική έρευνα και να καταστήσουν την οικονομική εκπαίδευση πιο σχετική με τα προβλήματα του πραγματικού κόσμου. Το 2013, η Wendy Carlin, ο Samuel Bowles του Ινστιτούτου Santa Fe και άλλοι, συμπεριλαμβανομένου του Oscar Landerretche από το Πανεπιστήμιο της Χιλής, ίδρυσαν το Curriculum Open-access Resources in Economics – γνωστό και ως CORE Econ – για να παρέχουν υψηλής ποιότητας, μαθήματα ανοικτής πρόσβασης σε φοιτητές και εκπαιδευτικούς παγκοσμίως.

Συμπεριλαμβάνοντας θέματα όπως η κλιματική αλλαγή, η ανισότητα, η καινοτομία και το μέλλον της εργασίας, το CORE Econ επιδιώκει να διευρύνει το τυπικό πρόγραμμα σπουδών, να αυξήσει την πρόσβαση στην οικονομική εκπαίδευση και να προσελκύσει και να διατηρήσει ένα πιο ποικίλο φοιτητικό σώμα.

Ο Carlin, καθηγητής οικονομικών στο University College London και νεοεκλεγείς αντιπρόεδρος της Διεθνούς Οικονομικής Ένωσης, μίλησε στο περιοδικό του ΔΝΤ, F&D για το γιατί είναι ζωτικής σημασίας να επανεξετάσουμε την παραδοσιακή προσέγγιση διδασκαλίας.

 
F&D: Πώς αντιλαμβάνεται το ευρύ κοινό τα οικονομικά;

Wendy Carlin: Όταν ζητάτε από ένα κοινό να εκπροσωπήσει την οικονομία με τα χέρια ή τους βραχίονες του, η πλειονότητα δείχνει τις καμπύλες προσφοράς και ζήτησης να διασταυρώνονται. Αν τους ρωτήσετε ποια λέξη έρχεται στο μυαλό όταν ακούν «οικονομικά», είναι συχνά «χρήματα» και η σχετική εικόνα είναι ένας λευκός άνδρας με κοστούμι που δείχνει ένα υπολογιστικό φύλλο ή μια οθόνη με τιμές μετοχών. Η αντίληψη του κοινού για τα παραδοσιακά οικονομικά μοντέλα μπορεί να συνοψιστεί ως εξής: «Τα οικονομικά αφορούν κυρίως την καλή λειτουργία των αγορών», κάτι που ευθυγραμμίζεται με τον τρόπο που διδάσκονται παραδοσιακά τα Οικονομικά. Είναι μια στενή αναπαράσταση του τι κάνουν οι οικονομολόγοι, και αν αυτή είναι η άποψή σας, θα προβλέπατε ότι τα οικονομικά έχουν ελάχιστα να συμβάλουν στην αντιμετώπιση μιας πανδημίας ή της κλιματικής κρίσης.

Ωστόσο, οι εξελίξεις στην οικονομική θεωρία, τα εμπειρικά εργαλεία και τη διαθεσιμότητα δεδομένων τις τελευταίες δεκαετίες έχουν τραβήξει τους οικονομολόγους μακριά από τις στενές συζητήσεις σχετικά με το αν οι κυβερνήσεις θα πρέπει να παρεμβαίνουν περισσότερο ή λιγότερο για να αντιμετωπίσουν τις κακώς λειτουργούσες αγορές. Τα νέα εργαλεία έχουν ανοίξει ένα νέο χώρο για την οικονομία.

 
F&D: Πώς μπορούν τα οικονομικά να γίνουν πιο συναφή με τα προβλήματα της πραγματικής ζωής;

Wendy CarlinΣκεφτείτε την παραδοσιακή προσέγγιση ως αντιπροσωπευόμενη από μια γραμμή με το κράτος στο ένα άκρο και την αγορά στο άλλο. Οι διαφορές μεταξύ των οικονομολόγων θα μπορούσαν να αντιπροσωπεύονται από το πού βρίσκονται στο φάσμα μεταξύ του «κράτους», όπου οι ενέργειες υποκινούνται από την ανάγκη υπακοής στους κυβερνητικούς κανονισμούς και όπου τα αγαθά και οι υπηρεσίες κατανέμονται με fiat ή εκλογικό ανταγωνισμό, και της «αγοράς», όπου τα υλικά κίνητρα οδηγούν τη συμπεριφορά και η κατανομή λαμβάνει χώρα μέσω του ανταγωνισμού.

Αν προσθέσουμε έναν τρίτο πόλο και τον ονομάσουμε «κοινωνία των πολιτών», μια πλουσιότερη άποψη των ανθρώπινων κινήτρων μπορεί να περιλαμβάνει αλτρουισμό, αμοιβαιότητα, αξιοπρέπεια και βιωσιμότητα, καθώς και σκέψη «εντός και εκτός ομάδας». Εδώ οι κοινωνικοί κανόνες και η ιδιωτική εξουσία είναι ζωτικής σημασίας για τον τρόπο με τον οποίο διανέμονται τα αγαθά και οι υπηρεσίες και για τον καθορισμό του ποιος παίρνει τι.

 
F&D: Έχετε υποστηρίξει ότι η κλιματική έκτακτη ανάγκη και η πανδημία έχουν αποκαλύψει ελλείψεις στα παραδοσιακά οικονομικά μοντέλα.

Wendy CarlinΗ πανδημία δημιούργησε νέες προκλήσεις για την άποψη των οικονομικών που περιορίζονται στις συναλλαγές στις αγορές. Ο φόβος της εξάπλωσης της νόσου μέσω πρόσωπο με πρόσωπο αλληλεπιδράσεων προκάλεσε δευτερογενείς επιπτώσεις στις οικονομικές σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων. Στο εσωτερικό των επιχειρήσεων ανέκυψαν προβλήματα μεταξύ διευθυντικών στελεχών και εργαζομένων. Οι διευθυντές είχαν τη δύναμη να αναγκάσουν τους εργαζόμενους να εργαστούν υπό συνθήκες που θεωρούσαν επικίνδυνες. Αν και ο οικονομολόγος Ronald Coase είδε το πρόβλημα του ποιος ασκεί εξουσία μέσα στην επιχείρηση ως «οικονομικά», τα συμβατικά μοντέλα που διδάσκονται στα μαθήματα οικονομικών δεν το κάνουν.

Μια διευρυμένη άποψη των οικονομικών τα καθιστά συναφή με σημαντικά προβλήματα της πραγματικής ζωής που περιλαμβάνουν αλληλεπιδράσεις εκτός αγοράς και υπερβαίνουν κατά πολύ την παραδοσιακή ανησυχία του οικονομολόγου για την αποτελεσματικότητα.

Όσον αφορά το κλίμα, για παράδειγμα, η παραδοσιακή οικονομική συζήτηση αφορά το αν πρέπει να επικεντρωθούμε περισσότερο σε κρατικές λύσεις – όπως απαγορεύσεις πωλήσεων οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης ή επιδοτήσεις για πράσινη Ε & Α – ή αντ ‘αυτού να στοχεύσουμε σε λύσεις της αγοράς – όπως ένας φόρος άνθρακα (στον οποίο η κυβέρνηση καθορίζει μια τιμή για τις εκπομπές άνθρακα) ή ανώτατο όριο και εμπόριο (στο οποίο η κυβέρνηση θέτει όρια στις εκπομπές και αφήνει την αγορά να καθορίσει την τιμή). Και τα δύο είναι πολύτιμα, αλλά κανένα από μόνο του δεν κινητοποιεί όλους τους διαθέσιμους μηχανισμούς, και τα δύο είναι πιθανώς ανεπαρκή για το έργο που αντιμετωπίζουμε. Τα νέα οικονομικά εξηγούν πώς η αλλαγή των προτιμήσεων προς πιο πράσινες πρωτοβουλίες μπορεί να συμπληρώσει τόσο τα κρατικά μέτρα όσο και τα μέτρα της αγοράς.

 
F&D: Τα συμπεριφορικά οικονομικά και άλλες προσεγγίσεις έχουν κερδίσει έδαφος. Πώς αυτές οι εναλλακτικές προοπτικές αμφισβητούν τις παραδοσιακές θεωρίες;

Wendy CarlinΜόλις τα οικονομικά περιλαμβάνουν συμπεριφορά πιο περίπλοκη από αυτή του Homo economicus και καλύπτουν τη μελέτη των θεσμών, που ορίζονται ως οι κανόνες του παιχνιδιού που καθορίζουν ποιος κάνει τι και ποιος παίρνει τι, τότε οι συνεισφορές της ψυχολογίας, της εξελικτικής βιολογίας, της κοινωνιολογίας, της πολιτικής επιστήμης και της ιστορίας δεν μπορούν να αγνοηθούν. Οι συμπεριφορικοί οικονομολόγοι έχουν πάρει το σύνθημά τους από κοινωνικούς ψυχολόγους και εξελικτικούς βιολόγους και έχουν αναπτύξει πειραματικές μεθόδους στο εργαστήριο και στο πεδίο.

Στο πλαίσιο αυτής της ευρύτερης αντίληψης των οικονομικών, οι οικονομολόγοι μπορούν να αναπτύξουν την παραδοσιακή δύναμή τους στον αυστηρό έλεγχο υποθέσεων χρησιμοποιώντας όλο και πιο εξελιγμένες τεχνικές και καλύτερα δεδομένα. Και μπορούν να συνεισφέρουν μοντέλα που δοκιμάζουν και οξύνουν τη διαίσθησή μας, ενώ διερευνούν τα αποτελέσματα γενικής ισορροπίας (συχνά ακούσια) των καλοπροαίρετων πολιτικών παρεμβάσεων.

 
F&D: Πώς μπορούν οι ηθικές αξίες να ενσωματωθούν στη διδασκαλία των οικονομικών και πώς θα μπορούσε αυτό να ενισχύσει τον αντίκτυπό της;

Wendy CarlinΜε εξαιρετική κανονικότητα κατά την τελευταία δεκαετία, η «ανισότητα» είναι η πιο κοινή απάντηση στο ερώτημα «Ποιο είναι το πιο πιεστικό πρόβλημα που πρέπει να αντιμετωπίσουν οι οικονομολόγοι σήμερα;». Το κλίμα και η βιωσιμότητα κατέχουν τη δεύτερη θέση. Και τα δύο προβλήματα εγείρουν ηθικές ανησυχίες – για παράδειγμα, πόσο δίκαιη είναι η ανισότητα; Θα πρέπει οι μελλοντικοί παγκόσμιοι πολίτες να έχουν την ίδια βαρύτητα με τους ανθρώπους που ζουν σήμερα στους υπολογισμούς σχετικά με το κόστος και τα οφέλη του μετριασμού της κλιματικής αλλαγής;

Δεν είναι δουλειά μας να πούμε τι είναι δίκαιο, αλλά μπορούμε να εξοπλίσουμε τους μαθητές μας με αναλυτικά εργαλεία για να συνδέσουμε τη μελέτη τους για το πώς λειτουργεί ο κόσμος με κανονιστικά κριτήρια. Πολλοί φοιτητές έρχονται στα οικονομικά θέλοντας αυτή την τεχνογνωσία. Ωστόσο, συχνά τους λένε ότι τα κανονιστικά ερωτήματα βρίσκονται έξω από τα οικονομικά – αυτό παράγει μια εστίαση στην αξιολόγηση των οικονομικών αποτελεσμάτων και των πολιτικών μόνο από την άποψη της αποτελεσματικότητας και συχνά στο πολύ στενό κριτήριο μιας βελτίωσης Pareto. Γέρνει τους όρους ανταγωνισμού προς το status quo εάν το μόνο κανονιστικό ερώτημα που μπορεί να τεθεί είναι: «Θα μπορούσαν να υπάρξουν αμοιβαία οφέλη από τη μετάβαση σε κάποια άλλη κατανομή;».

Για να βοηθήσουμε τους μαθητές να κάνουν μια δεύτερη κανονιστική ερώτηση: «Υπάρχει κάποια κατανομή που θα ήταν πιο δίκαιη και είναι δίκαιοι οι κανόνες του παιχνιδιού που παρήγαγαν την κατανομή;» χρησιμοποιούμε το πέπλο άγνοιας του John Rawls. Καλώντας τους μαθητές να αξιολογήσουν τα αποτελέσματα όταν δεν γνωρίζουν αν θα ήταν νικητές ή ηττημένοι, για παράδειγμα, τους βοηθά να διατυπώσουν τους συμβιβασμούς.

 
F&D: Ποιες αλλαγές πρέπει να γίνουν στο πρόγραμμα σπουδών των οικονομικών για να διασφαλιστεί ότι οι μαθητές μπορούν να αντιμετωπίσουν τις πολύπλοκες προκλήσεις του σύγχρονου κόσμου;

Wendy CarlinΤο πρόγραμμα σπουδών θα πρέπει να είναι συνεκτικό και σχετικό – η κεφαλαιοποίηση αναφέρεται στην εφαρμογή ριζικής αλλαγής στο εισαγωγικό πρόγραμμα σπουδών οικονομικών από το παγκόσμιο πρόγραμμα CORE Econ, το οποίο διευθύνω (www.core-econ.org). Ένα νέο πρόγραμμα σπουδών πρέπει να αντικατοπτρίζει τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε τώρα και να αποδεικνύει ότι μια οικονομική εκπαίδευση μπορεί να παρέχει τα εργαλεία για την εμπλοκή με αυτά. Αυτό απέχει πολύ από την εικόνα των οικονομικών που σκιαγράφησα στην αρχή.

Αλλά η συνάφεια με τον πραγματικό κόσμο δεν αρκεί. Το πρόγραμμα σπουδών πρέπει να αγκυροβοληθεί σε ένα νέο μοντέλο αναφοράς που αντικατοπτρίζει όσα έχουμε μάθει τα τελευταία 30 ή 40 χρόνια σχετικά με το πώς είναι οι άνθρωποι, πώς αλληλεπιδρούν υπό συνθήκες ελλιπούς πληροφόρησης και τι σημαίνει αυτό για την πολιτική.

Στο τελευταίο ηλεκτρονικό βιβλίο του CORE, The Economy 2.0, αναλάβαμε την πρόκληση να δημιουργήσουμε έναν νέο τρόπο διδασκαλίας του τρόπου με τον οποίο λειτουργούν πραγματικά οι αγορές εργασίας που αντικατοπτρίζει τις πρόσφατες δεκαετίες έρευνας σχετικά με τη μονοψωνική ισχύ. Το μοντέλο βοηθά τους μαθητές να κατανοήσουν τις επιπτώσεις του κατώτατου μισθού και να μοντελοποιήσουν πώς λειτουργεί η συνολική αγορά εργασίας ως μέρος μιας ολοκληρωμένης αντιμετώπισης της ανεργίας, των πραγματικών μισθών και του πληθωρισμού.

Υπάρχουν επίσης οικονομικά προβλήματα – κρίσεις στέγασης και χρηματοπιστωτικών αγορών, περιβαλλοντικά σημεία ανατροπής και δυναμική υιοθέτησης νέων τεχνολογιών όπως τα ηλεκτρικά οχήματα – που απαιτούν από τους μαθητές να σκέφτονται με όρους μοντέλων με αστάθεια και πολλαπλές ισορροπίες. Αυτή η ποικιλία διδάσκει ένα ευρύτερο μάθημα για το πώς τα οικονομικά μοντέλα μπορούν να αναπτυχθούν για να ρίξουν φως σε διαφορετικά είδη σύνθετων προβλημάτων.

Αυτή η συνέντευξη έχει υποστεί επεξεργασία για λόγους έκτασης και σαφήνειας.

Πηγή: mf.org

 Info photo: Wendy Carlin

Σχετικά Άρθρα