Μετατόπιση παραγωγής των κορεατικών διυλιστηρίων σε εξαγωγικά και πιο κερδοφόρα προϊόντα
Με σειρά ενημερωτικών σημειωμάτων του το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της πρεσβείας μας στη Σεούλ αναφέρεται στις τελευταίες εξελίξεις στα κορεατικά διυλιστήρια και την σχεδιαζόμενη μετατόπιση της παραγωγής τους σε εξαγωγικά και πιο κερδοφόρα προϊόντα, όπως τα λιπαντικά και άλλα πετροχημικά υψηλής προστιθέμενης αξίας καθώς και στις Συμφωνίες ελευθέρων συναλλαγών της Νότιας Κορέας με τους βασικούς εμπορικούς της εταίρους και τις ισορροπίες με τις γειτονικές χώρες. Αναλυτικά οι ανακοινώσεις έχουν ως ακολούθως:
● Εξελίξεις στην κορεατική ναυπηγική βιομηχανία
«Η Κορεατική ναυπηγική βιομηχανία είναι η μεγαλύτερη στον κόσμο και ένας από τους σημαντικότερους βιομηχανικούς κλάδους της χώρας. Το 2011 οι κορεατικές εξαγωγές πλοίων έφτασαν στο ύψος ρεκόρ των $ 54,1 δις και τα πλοία αποτέλεσαν το κορυφαίο εξαγόμενο προϊόν της Κορέας.
Στη συνέχεια όμως, ο ναυπηγικός κλάδος εισήλθε σε μια βαθειά ύφεση, λόγω της στασιμότητας στην παγκόσμια οικονομία . Επιπλέον, τα κινεζικά ναυπηγεία τα τελευταία χρόνια αύξησαν σημαντικά την ανταγωνιστικότητα και την παραγωγική δυναμικότητά τους, αποσπώντας σημαντικό μέρος των παγκόσμιων παραγγελιών ναυπηγήσεων, εις βάρος των κορεατικών ναυπηγείων.
Οι κορεατικές εξαγωγές πλοίων το 2012 παρουσίασαν μεγάλη πτώση και έπεσαν στα $ 37,8 δις, μειωμένες κατά 30% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Στους πρώτους 8 μήνες του 2013 οι κορεατικές εξαγωγές μειώθηκαν περαιτέρω κατά 17,8% σε $ 23,9 δις.
Όμως, πρόσφατα υπήρξε σημαντική ανάκαμψη σε επίπεδο παραγγελιών, λόγω της σχετικής σταθεροποίησης στο διεθνές οικονομικό περιβάλλον και της αυξημένης ζήτησης σε πλοία υψηλής προστιθέμενης αξίας (π.χ. γεωτρύπανα, κρουαζιερόπλοια, πλοία μεταφοράς υγραερίου κλπ), στα οποία οι Κορεάτες έχουν υψηλή ανταγωνιστικότητα. Άλλωστε τα τελευταία χρόνια τα κορεατικά ναυπηγεία έχουν αποκτήσει πολύ καλό όνομα για την αξιοπιστία τους και την ποιότητα κατασκευής σε ανταγωνιστικές τιμές.
Πρόσφατα, οι παραγγελίες στα κορεατικά ναυπηγεία αυξήθηκαν σημαντικά και στο τέλος Αυγούστου έφτασαν τους $ 1,7 εκατ. CGT (Compensated Gross Tonnage), σε σύγκριση με $ 900.000 CGT για τα ναυπηγεία της Κίνας.
Οι νέες παραγγελίες κατευθύνθηκαν κυρίως προς τα 3 μεγαλύτερα κορεατικά ναυπηγεία και έφτασαν τα $ 5 δις για την Hyundai Heavy Industries, τα $ 6,3 δις για την Daewoo Shipbuilding και τα $ 9,1 δις για την Samsung Heavy Industries.
Ως αποτέλεσμα αρχίζει να διαφαίνεται αισιοδοξία για τις προοπτικές του κορεατικού ναυπηγικού κλάδου, αλλά εξακολουθούν να υπάρχουν σοβαρές επιφυλάξεις, κυρίως λόγω της επιδείνωσης της χρηματοοικονομικής κατάστασης των επιχειρήσεων και ειδικά των μικρότερων ναυπηγείων.
Άλλωστε, είναι γενικά αποδεκτό ότι πρέπει να γίνουν δραστικές διαρθρωτικές αλλαγές στον κορεατικό ναυπηγικό κλάδο, προκειμένου να εξασφαλισθεί η μακροχρόνια επιβίωσή του.
● Αναδιάρθρωση του κλάδου
Τα κορεατικά διυλιστήρια αντιμετωπίζουν σειρά προβλημάτων, λόγω της εξειδίκευσής τους στο χαμηλής προστιθέμενης αξίας τμήμα της αγοράς, της στασιμότητας της ζήτησης διεθνώς και της θέσπισης αυστηρότερου ρυθμιστικού καθεστώτος στην εσωτερική αγορά.
Τα τέσσερα μεγαλύτερα κορεατικά διυλιστήρια (SK Innovation, GS Caltex, S-Oil και Hyundai Oilbank) επιδιώκουν τη μετατόπιση της παραγωγής τους σε εξαγωγικά και πιο κερδοφόρα προϊόντα, όπως τα λιπαντικά και άλλα πετροχημικά υψηλής προστιθέμενης αξίας.
Επιπλέον, επέτυχαν τη συμμετοχή τους στην εκμετάλλευση σημαντικών πετρελαιοπηγών στο εξωτερικό.
Παρόλα αυτά, το 80% των πωλήσεών τους εξακολουθεί να προέρχεται από χαμηλής προστιθέμενης αξίας προϊόντα διύλισης.
Η αναδιάρθρωση του κλάδου επιβάλλεται να επιταχυνθεί στα αμέσως επόμενα χρόνια, καθώς τα ποσοστά κέρδους επί των πωλήσεων συνεχίζουν την πτωτική τους πορεία, καθώς έπεσαν στο 0,98% κατά το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, σε σύγκριση με 2% το 2010.
Το αντίστοιχο ποσοστό για τον κορεατικό βιομηχανικό τομέα γενικότερα στο πρώτο εξάμηνο ήταν 5,1%.
Η πτώση των ποσοστών κέρδους των διυλιστηρίων οφείλεται στις διεθνείς τιμές πετρελαίου αλλά και στην κατασκευή νέων μονάδων διύλισης στην Κίνα.
Βέβαια στο βραχυχρόνιο διάστημα αναμένεται βελτίωση των συνθηκών στη διεθνή αγορά, κυρίως λόγω της αυξημένης ζήτησης από τις ΗΠΑ.
● Συμφωνίες ελευθέρων συναλλαγών της Νότιας Κορέας
Η Κορέα ακολουθεί μια πολιτική σύναψης Συμφωνιών Ελευθέρων Συναλλαγών (ΣΕΣ) με τους βασικούς εμπορικούς της εταίρους.
Μέχρι στιγμής έχουν συναφθεί και τεθεί σε ισχύ ΣΕΣ με την Ευρωπαϊκή Ένωση, τις ΗΠΑ, τη Χιλή, τη Σιγκαπούρη, την ΕΖΕΣ, την Ινδία, το Περού και το ΑΣΕΑΝ.
Οι 8 εν ισχύ ΣΕΣ συμπεριλαμβάνουν 45 χώρες και καλύπτουν το 35,2% του εξωτερικού εμπορίου της χώρας.
Επιπλέον, έχουν ολοκληρωθεί ΣΕΣ με την Κολομβία και την Τουρκία, οι οποίες δεν έχουν ακόμη τεθεί σε ισχύ.
Παράλληλα, η Κορέα είναι σε διαπραγματεύσεις για τη σύναψη ΣΕΣ με τις εξής χώρες: Καναδά, Μεξικό, Συμβούλιο Συνεργασίας Χωρών του Κόλπου (GCC), Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία, Βιετνάμ, Ινδονησία, Κίνα και Ιαπωνία.
Επιπλέον, έχουν αρχίσει διαπραγματεύσεις για τη σύναψη τριμερούς ΣΕΣ μεταξύ Κορέας, Κίνας και Ιαπωνίας. Η Κορέα συμμετέχει στις διαπραγματεύσεις για τη δημιουργία μιας Περιφερειακής Ολοκληρωμένης Οικονομικής Συνεργασίας γύρω από το ΑΣΕΑΝ.
Επίσης, γίνονται διαβουλεύσεις για την έναρξη διαπραγματεύσεων για τη σύναψη ΣΕΣ με το Ισραήλ, τη Μαλαισία, την Κεντρική Αμερική και το Mercosur.
Η υπό διαπραγμάτευση ΣΕΣ Κορέας – Κίνας αποτελεί αυτή τη στιγμή τη σημαντικότερη προτεραιότητα της κορεατικής εμπορικής πολιτικής.
Πρόσφατα, οι δυο πλευρές αποφάσισαν να αναβαθμίσουν τον επιδιωκόμενο βαθμό απελευθέρωσης της αγοράς, ώστε η συμφωνία να καλύπτει το 90% των προϊόντων.
Πρόκειται για μια συμφωνία σχετικά χαμηλού βάθους, καθώς εξαιρείται το 10% των προϊόντων, σε σύγκριση με μόλις 0,2% και 0,4% για τις αντίστοιχες συμφωνίες της Κορέας με τις ΗΠΑ και την Ευρωπαϊκή Ένωση αντίστοιχα.
Όμως, πρόκειται για δύσκολο εγχείρημα καθώς οι δυο πλευρές επικαλούνται την ύπαρξη πολλών ευαίσθητων τομέων, όπως τα γεωργικά προϊόντα για την Κορέα και σημαντικοί βιομηχανικοί κλάδοι για την Κίνα.
Η κορεατική οικονομία έχει μεγάλη εξάρτηση από την Κίνα, η οποία είναι ο σημαντικότερος εμπορικός εταίρος της χώρας. Το 2012 το διμερές εμπόριο της Κορέας με την Κίνα ήταν $ 215 δις.
Οι εξαγωγές της Κορέας προς την Κίνα το 2012 έφτασαν τα $ 134,3 δις, αυξημένες κατά 0,1%.
Αντίστοιχα οι εισαγωγές σημείωσαν πτώση κατά 6,5% και διαμορφώθηκαν σε $ 80,8 δις.
Ως αποτέλεσμα, το εμπορικό πλεόνασμα της Κορέας ήταν $ 53,5 δις.
Για τα γεωργικά προϊόντα η Κορέα το ίδιο έτος είχε έλλειμμα $ 3,4 δις.
Η Συμφωνία Ελευθέρων Συναλλαγών με την Ευρωπαϊκή Ένωση ετέθη σε ισχύ στις 1/7/2011.
Το διμερές εμπόριο το 2012 ανήλθε σε $ 99,7 δις. Ειδικότερα οι κορεατικές εισαγωγές από την Ευρωπαϊκή Ένωση ήταν 49,4 δις, σε σύγκριση με εξαγωγές $ 50,3 δις.
Ως αποτέλεσμα σχεδόν εκμηδενίσθηκε το έλλειμμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης με την Κορέα, το οποίο το 2010 (δηλαδή πριν από τη ΣΕΣ) ήταν $15 δις, καθώς μετά τη σύναψη της Συμφωνίας Ελευθέρων Συναλλαγών οι ευρωπαϊκές εξαγωγές αυξάνονται, ενώ αντιθέτως οι κορεατικές μειώνονται.
Όμως, η πτώση των κορεατικών εξαγωγών οφείλεται κυρίως στην οικονομική κρίση στην Ευρώπη και στην μεγάλη πτώση των εξαγωγών πλοίων.
Εκτιμάται ότι χάρη στη συμφωνία το διμερές εμπόριο θα διπλασιασθεί σε βάθος εικοσαετίας.
Η συμφωνία με τις ΗΠΑ ετέθη σε ισχύ στις 15/3/2012. Το διμερές εμπόριο το 2012 ανήλθε σε $ 101,8 δις, εκ των οποίων οι κορεατικές εξαγωγές ήταν $ 58,5 δις, αυξημένες κατά 4,1% και οι εισαγωγές $ 43,3 δις, μειωμένες κατά 2,8%.
Ως αποτέλεσμα, υπήρξε πλεόνασμα $ 15,2 δις υπέρ της Κορέας.
Ιδιαίτερη σημασία αποδίδει πρόσφατα η Κορέα στις σχέσεις της με το Βιετνάμ, το οποίο εξελίσσεται σε πολύ σημαντικό εμπορικό εταίρο.
Το διμερές εμπόριο το 2012 έφτασε τα $ 21,67 δις (κορεατικό εμπορικό πλεόνασμα $ 10,2 δις), σε σύγκριση με $ 490 εκατ. το 1992, όταν οι δυο χώρες συνήψαν διπλωματικές σχέσεις.
Επιπλέον, έχουν γίνει σημαντικές κορεατικές επενδύσεις στο Βιετνάμ, ενώ οι κορεατικές επιχειρήσεις επιδιώκουν την ανάληψη σημαντικών έργων, όπως η κατασκευή σταθμών πυρηνικής ενέργειας.
Οι δυο χώρες επιδιώκουν τον τριπλασιασμό του διμερούς εμπορίου, προκειμένου αυτό να φτάσει τα $ 70 δις το 2020.
Η σύναψη ΣΕΣ με την Ιαπωνία, είναι εξαιρετικά δύσκολη, όχι μόνο για οικονομικούς, αλλά και για πολιτικούς λόγους.
Στις 20/11/2012 αποφασίστηκε η έναρξη διαπραγματεύσεων για μια τριμερή ΣΕΣ μεταξύ Κορέας, Κίνας και Ιαπωνίας. Πρόκειται για τεράστιας σημασίας εγχείρημα, το οποίο όμως είναι εξαιρετικά πολύπλοκο και θα χρειασθεί πολύ χρόνο, καθώς πέραν των άλλων θα συναντήσει και πολιτικά εμπόδια.
Για την υποστήριξη της συμφωνίας αυτής έχει συσταθεί γραμματεία με έδρα τη Σεούλ.
Η Κορέα δεν συμμετέχει στην προωθούμενη από τις ΗΠΑ συμφωνία με την επωνυμία Trans Pacific Strategic Economic Partnership (TPP), την οποία η Κίνα βλέπει ως προσπάθεια περικύκλωσής της.
Βέβαια, οι ΗΠΑ δηλώνουν ότι η συμφωνία αυτή δεν στρέφεται εναντίον οποιουδήποτε. Αντιθέτως, στην ΤΡΡ συμμετέχει η Ιαπωνία, η οποία είναι ο σημαντικότερος ανταγωνιστής της Κορέας στις διεθνείς αγορές.
Οι ΗΠΑ παροτρύνουν την Κορέα να προσχωρήσει και αυτή στη συμφωνία TPP.
Βέβαια, από οικονομικής πλευράς, η συμμετοχή της Κορέας στην ΤΡΡ έχει μικρή εμπορική σημασία, καθώς έχει ήδη συνάψει ΣΕΣ και με τις ΗΠΑ και άλλες έξι συμμετέχουσες χώρες.
Επιπλέον, παρά την τελμάτωση της διμερούς ΣΕΣ με την Ιαπωνία, αναμένεται ότι θα υπάρξει πρόοδος στην τριμερή συμφωνία Κορέας – Κίνας – Ιαπωνίας.
Επομένως, η συμμετοχή ή μη της Κορέας στο TPP αποκτά κυρίως πολιτική σημασία.»
www. My Way Press.gr
2/10/2013