«Οικολογία, τουρισμός, Ανάπτυξη και Επιστροφή στις Ρίζες (νέο-αγροτικότητα)»

Tο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας/Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας διοργανώνει, σε συνεργασία με τον Δήμο της Λίμνης Πλαστήρα Καρδίτσας, την Περιφέρεια Θεσσαλίας, το Κέντρο Ιστορικής και Λαογραφικής Έρευνας Ο ΑΠΟΛΛΩΝ Καρδίτσας, το 3ο Θερινό Σχολείο, που θα πραγματοποιηθεί 25 έως 30 Αυγούστου στο Δήμο της Λίμνης Πλαστήρα Καρδίτσας.

Το θέμα του φετινού Θερινού Σχολείου είναι: «Οικολογία, τουρισμός, Ανάπτυξη και Επιστροφή στις Ρίζες (νέο-αγροτικότητα)»

Μια περιοχή ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, αλλά και σημαντικού ιστορικού και πολιτισμικού ενδιαφέροντος είναι η Λίμνη Πλαστήρα.

Η γεωγραφική της θέση και το γεωγραφικό ανάγλυφο (βουνά-λίμνη), καθώς και τα τοπικά ιστορικά και κοινωνικά συμφραζόμενα συγκροτούν μια οικιστική και πολιτισμική ενότητα, εντός της οποίας λαμβάνουν χώρα αξιοπρόσεκτα οικολογικά, οικονομικά, κοινωνικά, και πολιτισμικά φαινόμενα. Ειδικά, σήμερα νεοεμφανιζόμενοι παράγοντες επηρεάζουν και αλληλεπιδρούν άμεσα με τις τοπικές κοινωνίες, με αποτέλεσμα τα παραπάνω φαινόμενα να αποκτούν έναν εντελώς διαφορετικό χαρακτήρα.

Η περιοχή αποτελεί έναν προνομιακό χώρο για την εξέταση και τη μελέτη της σχέσης τουρισμού του τόπου και του πολιτισμού. Ως εκ τούτου, οι δραστηριότητες του Θερινού Σχολείου θα εστιάσουν στην διερεύνηση της σχέσης του ανερχόμενου τουριστικού φαινομένου με τις τοπικές κοινωνίες και τους πολιτισμούς στη συγκεκριμένη περιοχή.

Ακόμη, το Θερινό Σχολείο θα επιχειρήσει να αναδείξει την έννοια της νέας αγροτικότητας και πώς αυτή συνδέεται, σε περίοδο οικονομικής κρίσης, με την τάση για επιστροφή στον τόπο καταγωγής, με στόχο τη δραστηριοποίηση στην αγροτική παραγωγή και τον τουρισμό

Διερευνάται η σχέση του ανερχόμενου τουριστικού φαινομένου με τις τοπικές κοινωνίες και τους πολιτισμούς στη συγκεκριμένη περιοχή. Επίσης οι διαδικασίες μέσα από τις οποίες οι τοπικές κοινωνίες αντιλαμβάνονται και διαχειρίζονται το φυσικό και το πολιτισμικό περιβάλλον ως τουριστικό «προϊόν».

 Αναγνωρίζοντας το ρόλο των κοινωνικών επιστημών στη μελέτη των αγρο-διατροφικών συστημάτων, εξετάζεται εν συντομία η εξέλιξη του παγκόσμιου αγρο-διατροφικού συστήματος και των πιέσεων που ασκεί σε εθνικό, περιφερειακό ακόμα και τοπικό επίπεδο. Αναδεικνύεται το παράδοξο της παγκόσμιας τάσης για επιστροφή σε «εναλλακτικά», «τοπικά», «αειφορικά» συστήματα και δίκτυα. Παρουσιάζονται οι περιβαλλοντικές λειτουργίες συστημάτων που αποτελούνται από οικογενειακές αγροτικές εκμεταλλεύσεις

και οι δυνατότητες που δημιουργούνται από τις σχετικές πολιτικές της ΕΕ. Διερευνάται η πρώτη εγκατάσταση (νέων) αγροτών στην ύπαιθρο (νεο-αγροτικότητα) σε δύο επίπεδα: α) Τεχνικό-οικονομικό και β) Κοινωνικό-πολιτισμικό. Εξετάζονται οι στρατηγικές «τοπικοποίησης» ως εργαλείο επιβίωσης των κοινωνιών της υπαίθρου, ή / και ως διεκδίκηση μεριδίου / καλύτερης θέσης στην παγκόσμια αγορά.

INFO-3ο Θερινό Σχολείο

Σχετικά Άρθρα