Οι αγωγές είναι πολιτική δειλία

Συνεργασία και διάλογος,  κλειδιά για την οικοδόμηση εμπιστοσύνης

 
Εάν μια  εικόνα αξίζει χίλιες λέξεις, μια  δυσκολία  αξίζει χίλια κίνητρα.

Τα κίνητρα είναι μια  επένδυση στο μέλλον.

Εάν μια  εικόνα αξίζει χίλιες λέξεις, μια  έμπνευση  αξίζει χίλια κίνητρα.

Έμπνευση για δημιουργία, για αλλαγή, για μετασχηματισμό, για πρόοδο συλλογική.

Γίνε η αλλαγή που θέλεις να δεις στον κόσμο ήταν ένα απόφθεγμα πολλά χρόνια πριν, παραμένει όμως πάντα επίκαιρο, γιατί περιέχει διαχρονικές αλήθειες.

Ο εκάστοτε υπουργός παιδείας, οφείλει να γίνει ο ίδιος η αλλαγή που θέλει να δει στον κόσμο του υπουργείου του και στην χώρα.

Με αντιπαραγωγικές κινήσεις  μετωπικής αντίδρασης και όχι  με ενέργειες που θα επιφέρουν ανατροφοδότηση, περιχαρακώνεται σε τείχους.

Η αγωγή Κεραμέως κατά του συνόλου των εκπαιδευτικών για την αποχή από την αξιολόγηση και  την απεργία κατά της αξιολόγησης. είναι μια αντιπαραγωγική κίνηση που υποκρύπτει αδυναμία. Και έλλειψη επιχειρημάτων. Η χρήση της ακραίας κίνησης όπως μια αγωγή καταλήγει σε κατάχρηση εξουσίας. Σε ένα δύσκολο περιβάλλον λόγω πολλαπλών κρίσεων και οι εκπαιδευτικοί είναι μέρος της κοινωνίας που ασφυκτιά αλλά και αποδέκτης της διάθεσης των γονέων και ταυτόχρονα διαμορφωτές των παιδιών τους.  Η αγωγή είναι μια στείρα κίνηση, μια απελπισμένη κραυγή αδιεξόδου, μια πολιτική δειλία. Στερεί από την κυβέρνηση το δημιουργικό επόμενο βήμα –να επικοινωνήσει  ουσιαστικά το όραμα της για την παιδεία απροκατάληπτα, (εάν το έχει επαρκώς σχεδιάσει, με όρους χρηματοδότησης, προϋποθέσεων και αναγκών για το μέλλον της χώρας)  με σθένος και επιχειρήματα.

Η κυβέρνηση οφείλει να αντιληφθεί ότι οι εκπαιδευτικοί δεν είναι εχθροί της, μια αγωγή απαξιώνει τον θεσμικό τους ρόλο και απομειωνει την αξία τους σε γονείς και μαθητές. Είναι προτιμότερο για την υπουργό να επιλέξει τον δύσκολο και δημιουργικό τρόπο, να συνομιλήσει , να πείσει. Και ίσως να έρθει στην θέση τους, αναλαμβάνοντας τον ρόλο δασκάλου ή καθηγητή για μια εβδομάδα, να βιώσει από κοντά το έργο τους και τις δυσκολίες.

Η συσσωρευμένη  πολυετής  και πολυεπίπεδη πίεση των εκπαιδευτικών  και η διαχείριση της πανδημίας με ίδια μέσα, προσωπική συμμετοχή και εξατομικευμένη προσοχή ανά μαθητή, είναι κρίσιμο να ενσωματωθεί εμπράκτως στην αναγνώριση της λειτουργίας που επιτελούν. Όχι για υπουργικούς επαίνους και χειροκρότημα. Αλλά για μια ενσυναίσθηση συνύπαρξης  σε μια κοινή πορεία προόδου για όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη.  Η κα Κεραμέως οφείλει να παρουσιάσει ένα σχέδιο ολιστικού μετασχηματισμού της εκπαίδευσης , να επικοινωνήσει και να συνομιλήσει με όλους για να καταστεί η  εκπαίδευση ένα εθνικό κεφάλαιο αλλαγής και ανάπτυξης.  Με συμμέτοχους όλα τα μέρη.

Μετασχηματισμός μέσω συνεργασίας με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη.

Η γραφειοκρατική παράθεση άψυχων εγκυκλίων διατάξεων είναι παλιομοδίτικη νοοτροπία  που προσομοιάζει με άσκηση ελέγχου και επίδειξη εξουσίας και συγκρούεται  με το ψηφιακό περιβάλλον που θεωρητικά ευαγγελίζεται η κυβέρνηση.

Ο  πολιτικός  και επικοινωνιακός αλκοολισμός της ατάκας των συνθημάτων  και η περιχαράκωση σε στείρους ρόλους και αποφάσεις-διατάγματα δεν προσθέτουν αξία.

Οι μαθητές πρέπει να είναι στο επίκεντρο του στόχου για την πρόοδό τους μέσω της παιδείας γιατί αισθάνονται ότι παραμένουν στο περιθώριο της κοινωνίας, της οικονομίας και της προόδου. Η χρησιμότητα τους  ως ενεργών πολιτών και η εικόνα των γονιών τους που αγωνίζονται είναι μια καθημερινή εικόνα για δημιουργική συμμετοχή.

Τα μαθήματα ζωής είναι τα ποιο χρήσιμα όταν έρχονται από τις ευλογίες της δυσκολίας. Και οι δυσκολίες είναι ωφέλιμες όταν αλλάζουν νοοτροπίες και παρακινούν για να γίνουμε η αλλαγή που θέλουμε να δούμε στον κόσμο. Ετσι αλλάζει η ζωή και η κοινωνία. Με σύνθεση, διάλογο και προοπτική. Αλλά και με πρόνοια σχεδίου και την αναγκαία βούληση από τους υπευθύνους χάραξης πολιτικής για την ενίσχυση της εμπιστοσύνης.

Μια επένδυση στο μέλλον: Ας γίνουμε η αλλαγή που θέλουμε να δούμε στον κόσμο. Η επικοινωνία  «μέχρι να ματώσει η γλώσσα μας» είναι το πρώτο βήμα.

 
Π. Τσακιρίδης

my way press.gr

Σχετικά Άρθρα