
Ο Απόστολος Κιλεσσόπουλος δωρίζει 32 έργα του στο ΑΠΘ
Την πρόθεσή του να δωρίσει στο ΑΠΘ 32 έργα του ανακοίνωσε στον Πρύτανη του ΑΠΘ, Γιάννη Μυλόπουλο, ο ζωγράφος, συγγραφέας, σκηνοθέτης και σκηνογράφος Απόστολος Κιλεσσόπουλος σε συνάντηση που είχαν στην Πρυτανεία, παρουσία του Κοσμήτορα της Φιλοσοφικής Σχολής Μίλτου Παπανικολάου.
Ο σημαντικός αυτός Έλληνας καλλιτέχνης, ο οποίος ζωγράφισε τις δυο μεγαλύτερες τοιχογραφίες στην Ελλάδα, μία εξωτερική, στο αμφιθέατρο της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ και μία εσωτερική, στο κτίριο Διοίκησης του ΑΠΘ, ανέφερε ότι εκτός από τα 32 αυτά έργα, τα περισσότερα από τα οποία είναι μεγάλων διαστάσεων, προτίθεται να δωρίσει το αρχείο του στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών του ΑΠΘ, καθώς επίσης τη δισκοθήκη και τα βιβλία του στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου.
Από την πλευρά του, ο Πρύτανης ευχαρίστησε τον κ. Κιλεσσόπουλο για την εξαιρετικά γενναιόδωρη, όπως τη χαρακτήρισε, προσφορά του και τον διαβεβαίωσε ότι θα τηρηθεί αυστηρά η προβλεπόμενη τυπική διαδικασία για τη δωρεά, έτσι ώστε να διαφυλαχθεί το πολύ σημαντικό αυτό έργο.
Παράλληλα, θα εξεταστεί η διοργάνωση το επόμενο διάστημα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα έκθεσης με το σύνολο της δουλειάς του καλλιτέχνη, καθώς και η έκδοση λευκώματος με το έργο του.
Βιογραφικό
Ζωγράφος, συγγραφέας, σκηνοθέτης, σκηνογράφος, ο Απόστολος Κιλεσσόπουλος θεωρείται από τις σημαντικότερες μορφές της μεταπολεμικής τέχνης. Σπούδασε Αρχιτεκτονική στο Darmstadt και σκηνοθεσία Θεάτρου – Κινηματογράφου στην Αθήνα (1960-1967). Έκανε σειρά ντοκιμαντέρ πολιτιστικού περιεχομένου. Δίδαξε κινηματογράφο στη Σχολή Θεάτρου -Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (1969-1976), την οποία και διηύθυνε κατά την περίοδο 1974-76. Έλαβε τιμητικές υποτροφίες της Ιταλικής κυβέρνησης για σκηνοθεσία και σκηνογραφία όπερας στη Ρώμη (1978) και του Ιδρύματος Fulbright για εικαστικά στο Σικάγο (1996).
Ζωγράφισε τις δυο μεγαλύτερες τοιχογραφίες στην Ελλάδα (1989): εξωτερική, στο αμφιθέατρο της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ και εσωτερική, στο κτίριο Διοίκησης του ΑΠΘ.
Σκηνοθέτησε και σκηνογράφησε την όπερα Οι Γάμοι του Φίγκαρο του Μότσαρτ, υπό τη μουσική διεύθυνση του Δημήτρη Αγραφιώτη (Κ.Θ.Β.Ε., Δημήτρια, 1994). Δίνει διαλέξεις για το έργο του στην Ελλάδα, Η.Π.Α. (Μουσείο Αρχιτεκτονικής του Σικάγου) και Ολλανδία (Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ). Δημοσιεύει δοκίμια και μελέτες του σε περιοδικά Λόγου και Τέχνης (Τραμ, Πρατήριο Τέχνης, Παρατηρητής, Εντευκτήριο κ. ά.). Εικονογραφεί λογοτεχνικές και καλλιτεχνικές εκδόσεις με προεξέχουσα την φιλοτέχνηση της δίγλωσσης Απάντων των ποιημάτων του T.S. Eliot (Εξάντας 1994). Το 2004 εξέδωσε το βιβλίο του “Η δική μου Διοτίμα” (εκδόσεις Εντευκτηρίου) και το 2009 το βιβλίο «Οι αβάσταχτες Κυριακές της ζωγραφικής, μια δοκιμιακή μυθιστορία περί τέχνης» (εκδόσεις Νησίδες). Το 1997 δίδαξε ως προσκεκλημένος στο τμήμα Ιστορίας της Τέχνης της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ. (σεμινάριο με θέμα “Η περιπέτεια των τεχνών και της σκέψης κατά τον 19ο και 20ο αιώνα”) και το 2009-2010 στον Σύλλογο Αποφοίτων Φιλοσοφικής Σχολής ΑΠΘ με θέμα «Η αιωρούμενη θέση του έργου τέχνης ανάμεσα στον δημιουργό και τον θεατή».
Εκθέτει ομαδικά από το 1964 στη Γερμανία, Ελλάδα, Γαλλία, Κύπρο, ΗΠΑ, Κίνα. Έχει πραγματοποιήσει 38 ατομικές εκθέσεις, επτά από τις οποίες ήταν αναδρομικές, στην Ελλάδα, Γαλλία, Γερμανία, ΗΠΑ. (Gallerie Mouffe Παρίσι 1975, Gallerie Experiment Στουτγκάρδη 1984, Αλέξανδρος Ιόλας-Αίθουσα Τέχνης Ψυχικού Αθήνα 1986, Γκαλερί Πλειάδες Αθήνα 1982,1987, Gallerie du Petit Pont Στρασβούργο 1987, Πινακοθήκη, Πινακοθήκη Ε.Μ.Σ. Θεσσαλονίκη 1988, Αποθήκη Ο.Λ.Θ. 1991, Γκαλερί Titanium Αθήνα 1992, Γκαλερί Ειρμός Θεσσαλονίκη 1994, Museum of Architecture Chicago 1996, Αίθουσα Τέχνης Παρατηρητής 1998, Παλαιό Αρχαιολογικό Μουσείο, Θεσσαλονίκη 35 Δημήτρια 2000, American Center for Physics, Maryland, 2004, Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, Θεσσαλονίκη 2005, Ίδρυμα Ευγενίδου 2006 κ.ά.)
Το 2004-2005, ως προσκεκλημένος του American Center for Physics Maryland, στο πλαίσιο του προγράμματος Τέχνη και Επιστήμη, εξέθεσε επί πέντε μήνες τους κύκλους έργων του Variations for Stringsonthe Archetypal Theme και Παραλλαγές στο Αρχετυπικό Θέμα, που συνομιλούν με τις Θεωρίες του Χάους και των Υπερχορδών. Το έργο του παρουσιάσθηκε σε Διεθνές Ψυχαναλυτικό Συνέδριο με θέμα Creative Transformation που πραγματοποιήθηκε στο Belfast τον Σεπτέμβριο του 2006. Προσκεκλημένος του πιανίστα και συνθέτη Χρίστου Παπαγεωργίου παρουσίασε στην εκπομπή “Αναζητώντας την κυρία με τη στρυχνίνη”, στο Τρίτο Πρόγραμμα της ΕΡΑ, τις σχέσεις της ζωγραφικής του με τη μουσική (2006).
Έχουν κυκλοφορήσει 7 εκδόσεις τέχνης για το έργο του, το οποίο αντιπροσωπεύεται σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές της Ελλάδας και του εξωτερικού (Εθνική Πινακοθήκη, Ίδρυμα Ευγενίδου, Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών, Πινακοθήκη Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης, Museum of Architecture Chicago, American Center for Physics Maryland κ.ά.).
Για το έργο του έχουν γίνει πλήθος ραδιοφωνικά, τηλεοπτικά, δημοσιογραφικά αφιερώματα και έχουν γραφεί μελέτες και άρθρα από ιστορικούς της τέχνης, ποιητές, μουσικούς, τεχνοκριτικούς, φιλοσόφους, αστροφυσικούς, όπως οι: Γιώργος Μουρέλος, Χρύσανθος Χρήστου, Άλκης Χαραλαμπίδης, Εμμανουήλ Μαυρομάτης, Μίλτος Παπανικολάου, Φίλιππος Ωραιόπουλος, Ευθυμία Γεωργιάδου-Κούντουρα, Δήμητρα Σφενδόνη-Μέντζου, Αγγελική Σαχίνη, Κάτια Κιλεσοπούλου, Γιάννης Παπαϊωάννου, Ελένη Βακαλό, Βεατρίκη Σπηλιάδη, Ντόρα Ηλιοπούλου-Ρογκάν, Κική Δημουλά, Χρίστος Παπαγεωργίου, Γιάννης Ευσταθιάδης, Χάρης Βάρβογλης, Διονύσης Σιμόπουλος, Maxime Foucault, Bernd Tesch, Martine Hauth, Cheryl Williams, Sarah Tanguy κ.ά.
INFO Photo: Δωμάτιο παιχνιδιών του Μωρίς Ραβέλ
(Από αριστερά) : O Κοσμήτορας της Φιλοσοφικής Σχολής Μίλτος Παπανικολάου, ο ζωγράφος, συγγραφέας, σκηνοθέτης και σκηνογράφος Απόστολος Κιλεσσόπουλος και ο Γιάννης Μυλόπουλος.