
Παιδιά χωρίς τηλέφωνο
Τα παιδιά δεν πρέπει να έχουν smartphone ή πρόσβαση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έως ότου γίνουν πραγματικά νέοι ενήλικες, υποστηρίζει ένα νέο βιβλίο.
Μην δίνετε στο παιδί σας ένα smartphone πριν το γυμνάσιο και μην το αφήνετε να χρησιμοποιεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πριν από τα 16, υποστηρίζει ο κοινωνικός ψυχολόγος του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης Τζόναθαν Χάιντ σε ένα νέο βιβλίο, αναφέρει η Τζένιφερ.
Γιατί έχει σημασία: Η μετάβαση από την παιδική ηλικία «βασισμένη στο παιχνίδι» στο «τηλέφωνο» κάνει τα παιδιά μας άρρωστα και δυστυχισμένα, υποστηρίζει ο Χάιντ.
Καθοδήγηση των ειδήσεων: Στο «The Anxious Generation: How the Great Rewiring of Childhood Is Causing an Epidemic of Mental Illness», που θα κυκλοφορήσει στις 26 Μαρτίου , ο Haidt λέει ότι το να κοιτάς συνεχώς τις οθόνες είναι τρομερό για την ανθρώπινη ανάπτυξη.
- Μια παιδική ηλικία «βασισμένη στο τηλέφωνο» προκαλεί «κοινωνική στέρηση, στέρηση ύπνου, κατακερματισμό της προσοχής και εθισμό», γράφει ο Haidt.
- Μια παιδική ηλικία «βασισμένη στο παιχνίδι» είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη σωματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων, όπως η επίλυση συγκρούσεων.
«Τα παιδιά μαθαίνουν μέσα από το παιχνίδι να συνδέονται, να συγχρονίζονται και να εναλλάσσονται», λέει το βιβλίο. «Απολαμβάνουν τον συντονισμό και χρειάζονται τεράστιες ποσότητες παιχνιδιού».
- Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αντίθετα, «είναι ως επί το πλείστον ασύγχρονα και επιτελεστικά», γράφει ο Haidt. “Αναστέλλουν τον συντονισμό και αφήνουν τους συστηματικούς χρήστες να λιμοκτονούν για κοινωνική σύνδεση.”
Τι λένε: Ο Haidt προσφέρει τέσσερις αμφιλεγόμενες προτάσεις:
- Όχι smartphone για παιδιά πριν από το γυμνάσιο — δώστε τους μόνο αναδιπλούμενα τηλέφωνα στο γυμνάσιο.
- Όχι μέσα κοινωνικής δικτύωσης πριν από την ηλικία των 16 ετών.
- Κάντε τα σχολεία χωρίς τηλέφωνα, τοποθετώντας συσκευές σε θυρίδες τηλεφώνου ή σε θήκες Yondr.
- Δώστε στα παιδιά πολύ περισσότερο ελεύθερο παιχνίδι και ανεξαρτησία, συμπεριλαμβανομένων περισσότερων και καλύτερων διαλειμμάτων.
Μεγέθυνση: Η απαγόρευση τηλεφώνων στα σχολεία «είναι το πιο εύκολο και γρήγορο βήμα που μπορούμε να κάνουμε για να βελτιώσουμε την ψυχική υγεία των νέων», γράφει ο Haidt.
- «Θεωρητικά θα μπορούσαμε να βάλουμε όλα τα σχολεία K-12 στις ΗΠΑ να εφαρμόσουν την πολιτική για τον ερχόμενο Σεπτέμβριο», έγραψεο Haidt στο Substack.
- «Αυτό θα έδινε σε όλους τους νέους έξι ή επτά ώρες την ημέρα μακριά από το TikTok και τα γραπτά μηνύματα, ελευθερώνοντας τεράστιο χρόνο για να μάθουν από τους δασκάλους τους και να αναπτύξουν φιλίες με άλλους μαθητές».
Με τους αριθμούς: «Η επιδημία των ψυχικών ασθενειών των εφήβων ξεκίνησε γύρω στο 2012», ισχυρίζεται ο Haidt, παρουσιάζοντας άφθονη έρευνα για να την υποστηρίξει.
- Οι αριθμοί άρχισαν να αυξάνονται αισθητά το 2010 — τρία χρόνια μετά την εισαγωγή του iPhone.
- Τα ποσοστά κατάθλιψης και άγχους μεταξύ των εφήβων των ΗΠΑ ήταν «αρκετά σταθερά τη δεκαετία του 2000», αλλά «αυξήθηκαν κατά περισσότερο από 50% σε πολλές μελέτες από το 2010 έως το 2019», γράφειο Haidt στο The Atlantic.
- Το ποσοστό αυτοκτονιών αυξήθηκε κατά 48% για τους εφήβους ηλικίας 10 έως 19 ετών. Για τα κορίτσια ηλικίας 10 έως 14 ετών, αυξήθηκε κατά 131%.
Η μεγάλη εικόνα: «Το πρωταρχικό πράγμα που προσπαθούμε να καταλάβουμε είναι γιατί η ψυχική υγεία των εφήβων έπεσε από τον γκρεμό ακριβώς γύρω στο 2010», λέει στον Axios ο Zach Rausch, ερευνητικός συνεργάτης της Haidt.
- «Η βασική θέση που κάνουμε στο βιβλίο είναι ότι αρχίσαμε να προστατεύουμε υπερβολικά τα παιδιά πολύ πριν από το 2010 — ξεκίνησε πραγματικά τη δεκαετία του 1980».
- «Αρχίσαμε να τραβάμε τα παιδιά σε εσωτερικούς χώρους, δίνοντάς τους πολύ περισσότερη επίβλεψη σε ιδιαίτερα δομημένες δραστηριότητες και πολύ λιγότερη ανεξαρτησία, ελεύθερο παιχνίδι και υπευθυνότητα».
- Μέχρι το 2010, «η κοινωνική ζωή για τους εφήβους ειδικότερα μετακινήθηκε σχεδόν εξ ολοκλήρου σε smartphone και πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης και εντελώς μακριά από αυτήν την προσωπική, πραγματική παιδική ηλικία και εφηβεία».
Η άλλη πλευρά: Επικριτές όπως ο στατιστικολόγος Aaron Brown επαινούν την ακεραιότητα του Haidt, αλλά αμφισβητούν τα συμπεράσματα και τη μεθοδολογία του.
- Όταν χρησιμοποιούνται με μέτρο, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να νικήσουν τη μοναξιά και να ενισχύσουν τις φιλίες, λένεορισμένοι ειδικοί.
Έλεγχος πραγματικότητας: Η επαναφορά του τζίνι των κινητών τηλεφώνων και των social media στο μπουκάλι για τα παιδιά θα είναι δύσκολη.
- Οι γονείς είναι συχνά αυτοί που απαιτούννα μπορούν να προσεγγίσουν τα παιδιά τους κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας.
- Είναι επίσης αυτοί που παρακαλούν τα παιδιά τους να βάλουν τα τηλέφωνα κάτω — χωρίς επιτυχία.
Η ουσία: «Οι έφηβοι και οι γονείς είναι παγιδευμένοι σε αυτήν την κοινωνική παγίδα και ο μόνος τρόπος για να βγουν από αυτήν είναι μέσω συλλογικής δράσης», λέει ο Rausch.
Πηγή: axios.com