Περιβαλλοντικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την προστασία της θάλασσας στα σχολεία του Δήμου Θεσσαλονίκης

Την ευκαιρία να γνωρίσουν, από κοντά και με βιωματικό τρόπο, τα οφέλη που προσφέρει η θάλασσα, αλλά το ρόλο και τα προβλήματα της αλιείας, έχουν οι μαθητές του Δήμου Θεσσαλονίκης, μέσα από το περιβαλλοντικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την προστασία της θάλασσας της Παιδικής Helmepa το οποίο στηρίζει για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά ο Δήμος Θεσσαλονίκης.

 

Στο πλαίσιο του προγράμματος ο Δήμος συνεισφέρει με συμπληρωματικό πακέτο δραστηριοτήτων οι οποίες σχεδιάστηκαν και υλοποιούνται από σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου Θεσσαλονίκης, με τίτλο «Πόλη στη θάλασσα». Μέρος αυτών των περιβαλλοντικών δράσεων θα παρουσιαστεί στις αρχές Ιουνίου, στο ετήσιο  Greenparty που διοργανώνει ο Δήμος Θεσσαλονίκης παρουσία του Αντιδημάρχου Ποιότητας Ζωής Κωνσταντίνου Ζέρβα και εκπροσώπων της Helmepa.

 

Κατά την υλοποίηση των δράσεων, δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στον τομέα της ευαισθητοποίησης των μαθητών σε θέματα που αφορούν στη βιώσιμη αλιεία και το ρόλο των ανθρώπων σε αυτήν. Αρχικά έγινε μια αποτύπωση της γνώμης των πολιτών σε σχέση με την κατανάλωση ψαριών και το ρόλο της αλιείας στην περιοχή μας. Δημιουργήθηκαν ηλεκτρονικά ερωτηματολόγια, σε συνεργασία με επιστημονικούς συνεργάτες του Α.Π.Θ., τα οποία συμπλήρωσαν οι μαθητές, αλλά και οι γονείς τους.

 

Από τα στοιχεία της έρευνας προέκυψε ότι περίπου το 86% των ερωτηθέντων καταναλώνει ψάρια μια φορά ή λιγότερο από μια φορά την εβδομάδα, με το 66% να προτιμάει την αγορά τους από τη λαϊκή αγορά της γειτονιάς. Τα ψάρια αγοράζονται ανάλογα με την εποχή και τη διαθεσιμότητά τους, σύμφωνα με το 60% των ερωτηθέντων, ενώ το 66% θεωρεί σημαντική την τοποθέτηση στο προϊόν κατάλληλης σήμανσης για τον καταναλωτή. Μεγάλο ποσοστό πιστεύει ότι η αλιεία διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην τοπική ανάπτυξη, όμως μόνο το 23% γνωρίζει ότι ψάρεμα αποτελεί ένα ολοκληρωμένο επάγγελμα.

 

Ως πρόταση για την αύξηση της κατανάλωσης ψαριών, οι συμμετέχοντες προτείνουν τη δημιουργία ιχθυοκαλλιεργειών, αλλά και την ενασχόληση περισσότερων ανθρώπων με το ψάρεμα. (Τα αποτελέσματα είναι διαθέσιμα στο παρακάτω link: ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ)

 

Aκολούθησε εκπαιδευτική επίσκεψη των μαθητών προς την Ιχθυόσκαλα Δημοσίου στη Νέα Μηχανιώνα και την Αλυκή Αγγελοχωρίου. Τα παιδιά  ξεναγήθηκαν και ενημερώθηκαν για τις μεθόδους αλιείας και τα προβλήματα του κλάδου, από ειδικό ιχθυολόγο της τοπικής Διεύθυνσης της Ιχθυόσκαλας, καθώς και για τη λειτουργία της Αλυκής στο Αγγελοχώρι, από στέλεχος των Ελληνικών Αλυκών Α.Ε..  Στελέχη του Δήμου Θεσσαλονίκης ανέλαβαν τον προγραμματισμό, την οργάνωση και τη στήριξη των επισκέψεων με επιλεγμένες εκπαιδευτικές δραστηριότητες πεδίου (οικολογικές κατασκευές, παιχνίδια και συμπληρωματική ξενάγηση).

 

Για την ολοκληρωμένη άποψη των μαθητών γύρω από τον τομέα της θάλασσας και των συνδεόμενων με αυτήν οικοσυστημάτων, πραγματοποιούνται συμπληρωματικές επισκέψεις μαθητών προς τις λίμνες Κορώνεια- Βόλβη, με τη συνεργασία ξεναγών του Φορέα Διαχείρισης Λιμνών Κορώνειας- Βόλβης, αλλά και προς το περιβαλλοντικό πάρκο του Συνδέσμου Ο.Τ.Α. Θεσσαλονίκης στη Θέρμη.

 

Το μεγαλύτερο κόστος μεταφοράς των εκπαιδευτικών εκδρομών χρηματοδοτήθηκε από την Ελληνική Εταιρεία Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (Helmepa) και την εταιρεία εμπορίας πετρελαιοειδών MAMIDOIL- JETOIL, ενώ σημαντικοί αρωγοί του προγράμματος είναι τα φροντιστήρια ξένων γλωσσών Ευρωγνώση (Άνω Τούμπα και Χαριλάου).

 

INFO Photo: Περιβαλλοντικές δράσεις μαθητών 

Σχετικά Άρθρα