
Πρωτογενές πλεόνασμα 0,7% μη μόνιμου χαρακτήρα
Οι βασικοί παράγοντες που διαμορφώνουν το πρωτογενές πλεόνασμα δεν έχουν μόνιμη επίπτωση στον φετινό προϋπολογισμό
Πρωτογενές έλλειμμα που φτάνει το 3,4% του ΑΕΠ και χρέος στο 176,9% του ΑΕΠ καταγράφει η Eurostat στα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα. Τα παραπάνω μεγέθη ωστόσο δεν είναι αυτά που υπολογίζονται για το πρόγραμμα αλλά αυτά που προκύπτουν από το λογιστικό πρότυπο της Eurostat (ESA 2010).
Με βάση το πρόγραμμα, μια σειρά δαπάνες αντιμετωπίζονται διαφορετικά. Όπως σημειώνει και η ΕΛΣΤΑΤ, «τα στοιχεία που αντιμετωπίζονται διαφορετικά σύμφωνα με τους κανόνες ESA 2010 και στο πλαίσιο του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής περιλαμβάνουν έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις περιουσιακών στοιχείων, οι δαπάνες σχετικά με συναλλαγές για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και τα έσοδα από μεταφορές ποσών που συνδέονται με εισοδήματα των εθνικών κεντρικών τραπεζών της ευρωζώνης, τα οποία προέρχονται από την κατοχή ελληνικών κρατικών ομολόγων στα επενδυτικά τους χαρτοφυλάκια».
Να σημειωθεί ότι το κόστος για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών το 2015 υπολογίζεται σε 7,158 δισ. ευρώ ή 4,1% του ΑΕΠ, όταν το συνολικό έλλειμμα (κατά ESA) είναι 7,4% και το πρωτογενές 3,4% του ΑΕΠ. Διαμορφώνεται δηλαδή ένα πρωτογενές πλεόνασμα κατά πρόγραμμα της τάξης του 0,7% του ΑΕΠ, αντί του στόχου για έλλειμμα 0,25% του ΑΕΠ.
Σημειώνεται ότι η ελληνική πλευρά έχει επενδύσει πολλά στα στοιχεία της Eurostat, προκειμένου να αποκρούσει όσο μπορεί τις πιέσεις για περισσότερα μέτρα, ενώ το θέμα έχει ανέβει και στην ατζέντα των δανειστών, δεδομένου ότι στις Βρυξέλλες υπερασπίζονται την ακρίβεια των στοιχείων τα οποία αμφισβητεί εν πολλοίς το ΔΝΤ.
Σύμφωνα με δημοσίευμα από το Πρώτο Θέμα, σημειώνεται πως στην επίτευξη αυτού του πλεονάσματος σημαντικό ρόλο είχε η διαδικασία ταξινόμησης διαφόρων δημόσιων φορέων στη γενική κυβέρνηση. Για παράδειγμα, στη διαμόρφωση του ισοζυγίου του προϋπολογισμού του 2015, η ΕΛΣΤΑΤ συνυπολόγισε και το αποτέλεσμα του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων (ΤΠΔ). Σύμφωνα με πληροφορίες, μόνο από το ΤΠΔ το ισοζύγιο ενισχύθηκε κατά περίπου 300 εκατ. ευρώ. Επίσης, για το 2015 στη γενική κυβέρνηση εντάχθηκαν το Ταμείο Εγγύησης Καταθέσεων και Επενδύσεων (ΤΕΚΕ) και ο Λειτουργός Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΛΑΓΗΕ). Η διαδικασία αυτή είναι συνήθης και δεν αποτελεί κάποιους είδους «παρατυπία».
Ωστόσο, έχει επίπτωση στη διαμόρφωση του ισοζυγίου της γενικής κυβέρνησης και του δημόσιου χρέους. Παράλληλα, η ΕΛΣΤΑΤ προχώρησε και στη συμπερίληψη στα στοιχεία της γενικής κυβέρνησης των συμβάσεων για τους 5 αυτοκινητόδρομους. Οι επιπτώσεις από τις συμβάσεις αυτές ξεκινούν από το 2013 και φθάνουν έως και το 2015. Από την αναθεώρηση που έγινε εξαιτίας των συμβάσεων των αυτοκινητοδρόμων εκτιμάται ότι το έλλειμμα της τριετίας 2013-2015 επιβαρύνθηκε κατά περίπου 1,5 δισ. ευρώ (συνολικά) και το δημόσιο χρέος κατά 3,5 δισ. ευρώ.
Να σημειωθεί όπως σημειώνει η Καθημερινή, ότι οι παραπάνω αλλαγές, που οδήγησαν στην υπέρβαση του πρωτογενούς πλεονάσματος του 2015, είναι μη μόνιμου χαρακτήρα. Δηλαδή, οι βασικοί παράγοντες που διαμορφώνουν το πρωτογενές πλεόνασμα του 0,7% του ΑΕΠ δεν έχουν μόνιμη επίπτωση στον φετινό προϋπολογισμό, και αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο αξιωματούχοι της Ευρωζώνης ανέφεραν χθες ότι η εν λόγω υπέρβαση δεν θα λειτουργήσει ανασταλτικά στις πιέσεις της τρόικας για επιπλέον μέτρα έως το 2018. Και αυτό, παρά το γεγονός ότι ο πρόεδρος και αντιπρόεδρος της Κομισιόν, κ. Γιούνκερ και Ντομπρόβσκις αντίστοιχα, έσπευσαν να προαναγγείλουν τις θετικές εξελίξεις που θα ανακοινωθούν επισήμως σήμερα από την Eurostat.