
ΠΣΕ: υπερφορολόγηση, ασφαλιστικές εισφορές και έλλειψη χρηματοδότησης, υπονομεύουν την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών εντός και εκτός συνόρων
Σε τροχιά δυναμικής ανάπτυξης έχουν εισέλθει οι ελληνικές εξαγωγές, οι οποίες κόντρα στις αντιξοότητες συνέχισαν να κινούνται σε υψηλές ταχύτητες και στο πρώτο εξάμηνο του 2018, σημειώνει σε ανακοίνωσή του ο ΠΣΕ.
Σύμφωνα με την ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), επί των προσωρινών στοιχείων της ΕΛ-ΣΤΑΤ, οι εξαγωγές, συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών, στο διάστημα Ιανουαρίου – Ιουνίου 2018 αυξήθηκαν κατά 2,2 δισ. ευρώ ή κατά 15,6% και ανήλθαν σε 16,2 δισ. ευρώ από 14,0 δισ. ευρώ ενώ χωρίς τα πετρελαιοειδή αυξήθηκαν στα 10,81 δισ. ευρώ από 9,58 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά 1,23 δισ. ευρώ ή κατά 12,8%.
Ως αποτέλεσμα των παραπάνω κινήσεων, το εμπορικό έλλειμμα μειώθηκε σημαντικά το πρώτο εξάμηνο του 2018 κατά 1,12 δισ. ευρώ ή κατά 10%, στα 10,05 δισ. ευρώ από 11,17 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2017. Χωρίς τα πετρελαιοειδή, το εμπορικό έλλειμμα μειώθηκε στα 7,88 δισ. ευρώ από 9,57δισ. ευρώ, δηλαδή κατά 1,69 δισ. ευρώ, ή κατά -17,7%. Μια πολύ σημαντική εξέλιξη, καθώς βασικός στόχος της χώρας θα πρέπει να είναι ο εξορθολογισμός του εμπορικού ισοζυγίου.
Κατά το ίδιο διάστημα, οι Έλληνες εξαγωγείς ενίσχυσαν την παρουσία τους σε παραδοσιακές αγορές της Ευρώπης, οι οποίες απορροφούν το μεγαλύτερο κομμάτι των ελληνικών προϊόντων που κατευθύνονται στο εξωτερικό ενώ διεύρυναν το αποτύπωμά τους, σε νέες και πολλά υποσχόμενες οικονομίες, εκμεταλλευόμενοι τα συγκριτικά πλεονεκτήματά τους.
Η Ιταλία εξακολουθεί και κατά το πρώτο εξάμηνο του 2018 να αποτελεί το σημαντικότερο προορισμό των ελληνικών εξαγωγών ενώ στη δεύτερη θέση ανέβηκε η Τουρκία, η οποία στο αντίστοιχο περσινό εξάμηνο ήταν στην 4η θέση. Ακολουθεί η Γερμανία και στη συνέχεια η Κύπρος που υποχώρησαν κατά μία θέση (ήταν 2η και 3η αντίστοιχα το 2017).
Η Βουλγαρία και ο Λίβανος παρέμειναν στην 5η και 6η θέση αντίστοιχα, ενώ στην 7η ανέβηκαν οι ΗΠΑ (με άνοδο κατά μία θέση) και στην 8η το Ηνωμένο Βασίλειο με υποχώρηση μίας θέσης. Την πρώτη δεκάδα των κυριότερων προορισμών, συμπληρώνει η Ισπανία στην 9η (από 12η θέση) και η Αίγυπτος στην 10η θέση –μία παραπάνω από το πρώτο εξάμηνο του 2017.
Οι Ελληνικές εξαγωγές κράτησαν ψηλά τη σημαία της χώρας καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης, και απέδειξαν πως μπορούν επάξια να ηγηθούν της προσπάθειας για την οικοδόμηση ενός βιώσιμου μοντέλου ανάπτυξης.
Το μεταμνημονιακό μοντέλο ανάπτυξης πρέπει να έχει στον πυρήνα του την εξωστρέφεια και τις εξαγωγές. Πρέπει όλη η παραγωγική μηχανή να στρέφεται γύρω από αυτές. Εξάλλου, οι εξαγωγές απέδειξαν καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης ότι αποτελούν βασικό πυλώνα της εθνικής οικονομίας. Είναι ανάγκη λοιπόν να στηριχθούν τώρα οι εξωστρεφείς επιχειρήσεις, μέσα από την άρση των αντικινήτρων που εμποδίζει το έργο τους και πλήττει την ανταγωνιστικότητά τους.
Παρεμβάσεις χρειάζονται κατά προτεραιότητα στο μέτωπο της υπερφορολόγησης, των ασφαλιστικών εισφορών και της έλλειψης χρηματοδότησης, οι οποίες υπονομεύουν την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών εντός και εκτός συνόρων.
Η εξάλειψη των αντικινήτρων θα οδηγήσει σε τόνωση της απασχόλησης και των νέων επενδύσεων που τόσο έχει ανάγκη η χώρα για την ανασυγκρότηση του παραγωγικού της τομέα. Κομβικής σημασίας είναι και η καταπολέμηση της γραφειοκρατίας.
Ήδη, παρ’ όλα τα προβλήματα οι ελληνικές εμπορευματικές εξαγωγές αναμένεται να διατηρήσουν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, τον ρυθμό μεταβολής που σημείωσαν κατά το πρώτο εξάμηνο του 2018 ενώ ανάλογες αισιόδοξες προβλέψεις υπάρχουν και για το επόμενο έτος 2019.
Με βάση τις προβλέψεις του ΠΣΕ και υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν αρνητικές γεωπολιτικές εξελίξεις μεγάλης έκτασης στην ευρύτερη περιοχή, οι ελληνικές εξαγωγές αναμένεται να αυξηθούν περίπου κατά 8% – 10% το 2018. Αυτό σημαίνει πως οδεύουμε προς νέο ιστορικό ρεκόρ.
Οι προβλέψεις αυτές βασίζονται στις εκτιμήσεις του ΟΟΣΑ ότι ο ρυθμός ανάπτυξης για το 2018 προβλέπεται να κυμανθεί σε 2,23% στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), 2,55% στον ΟΟΣΑ και 3,82% στον Κόσμο.
ΤΟΡ 100 Προϊόντα & Αγορές για το α’ εξάμηνο του 2018
Διατήρηση υψηλών ρυθμών αύξησης καταγράφουν οι εξαγωγικές επιδόσεις της χώρας στο διάστημα Ιανουαρίου-Ιουνίου 2018, κατά 15,6%, στα 16.215,7 εκ.€ από 14.030,8 εκ.€ το αντίστοιχο εξάμηνο του 2017. Η αύξηση αυτή οφείλεται στις ανοδικές τάσεις που καταγράφονται στις ελληνικές εξαγωγές προς όλους τους σημαντικούς πελάτες ελληνικών προϊόντων –και προς την ΕΕ και προς τις Τρίτες Χώρες. Η αύξηση προς την ΕΕ, όπως προαναφέρθηκε, είναι στο 12,2%, ενώ μεγαλύτερη εμφανίζεται η αύξηση προς Τρίτες Χώρες (19,5%). Οι εξαγωγές που κατευθύνονται προς χώρες της ΕΕ είναι πλέον το 52,4% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών, έναντι 47,6% που κατευθύνονται προς Τρίτες Χώρες.
Α) Οι εξαγωγές προς την Ευρωπαϊκή Ένωση
Η αύξηση κατά 13,2% (από 5.388,3 εκ.€ σε 6.101,8 εκ.€) των εξαγωγών προς την Ευρωζώνη (18), που απορρόφησε το 37,6% των συνολικών εξαγωγών στο εξεταζόμενο εξάμηνο, προκύπτει από την ενίσχυση των αποστολών προς όλους (πλην μόνο της Ιρλανδίας) τους προορισμούς της Ευρωζώνης. Πιο συγκεκριμένα, οι δέκα κυριότεροι προορισμοί εντός Ευρωζώνης, σημειώνουν αξιοσημείωτα μεγέθη: οι εξαγωγές προς την Ιταλία -κυριότερη χώρα προορισμού ελληνικών εξαγωγών- εμφανίζουν αύξηση κατά 8,2% (από 1.596,9 εκ.€ σε 1.727,6 εκ.€), προς τη Γερμανία σημειώνεται μικρή άνοδος κατά 2,1% (από 1.030,7 εκ.€ σε 1.052,6 εκ.€) και αντίστοιχα προς την Κύπρο + 2% (από 854,8 εκ.€ σε 871,8 εκ.).
Ακολουθούν στη σειρά -με κριτήριο την αξία εξαγωγών- η Ισπανία που εμφανίζει μεγάλη αύξηση στις αποστολές κατά 56,5% (από 345,6 εκ.€ σε 540,8 εκ.), η Γαλλία με σημαντική αύξηση εξαγωγών κατά 22,2% (από 392,8 εκ.€ σε 479,9 εκ.€), η Ολλανδία επίσης με αύξηση κατά 17% (από 299,5 εκ.€ σε 350,4 εκ.€) και το Βέλγιο προς το οποίο αυξάνονται οι εξαγωγές κατά 7,1% (από 223,2 εκ.€ σε 238,9 εκ.€).
Τον κατάλογο με τις κυριότερες αγορές ελληνικών προϊόντων από τις χώρες της Ευρωζώνης, συμπληρώνουν τρεις προορισμοί προς τους οποίους καταγράφονται μεγάλες αυξήσεις εξαγωγών. Συγκεκριμένα, οι ελληνικές εξαγωγές προς τη Σλοβενία ενισχύθηκαν κατά 57,4% (από 111,8 εκ.€ σε 176 εκ.€), προς τη Μάλτα αυξήθηκαν κατά 42% (από 121,7 εκ.€ σε 172,8 εκ.€), ενώ αυτές προς την Αυστρία αυξήθηκαν κατά 30,7% (από 104,3 εκ.€ σε 136,3 εκ.€).
Όσον αφορά στις χώρες–μέλη της Ε.Ε. που δεν ανήκουν στην Ευρωζώνη, οι εξαγωγές αυξήθηκαν προς αυτές κατά 9,6% και ανήλθαν στα 2.398,1 εκ.€ από 2.187,9 εκ.€. Η Βουλγαρία -κυριότερος πελάτης για τα ελληνικά προϊόντα στην εν λόγω κατηγορία χωρών- εμφανίζει άνοδο των εξαγωγών κατά 8,8% (από 627,8 εκ.€ σε 682,9 εκ.€) και ακολουθούν (με βάση το μέγεθος των εξαγωγών) με στασιμότητα των αποστολών, το Ην. Βασίλειο (από 537,7 εκ.€ σε 540,7 εκ.€) και με αυξήσεις εξαγωγών, η Ρουμανία κατά 11,1% (από 409,5 εκ.€ σε 454,9 εκ.€), η Πολωνία κατά 18,9% (από 208,5 εκ.€ σε 247,9 εκ.€), η Τσεχία με αύξηση 9,5% (από 107,9 εκ.€ σε 118,2 εκ.€) και η Σουηδία, οι εξαγωγές προς την οποία αυξήθηκαν σημαντικά, κατά 22,9% (από 89,4 εκ.€ σε 109,8 εκ.€).
Β) Οι εξαγωγές προς Τρίτες Χώρες (εκτός ΕΕ)
Τα μεγαλύτερα μερίδια ελληνικών εξαγωγών εκτός προορισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αφορούν αποστολές προς τις Λοιπές Χώρες της Ευρώπης (πλην Ε.Ε.) με μερίδιο 17,2% (στο σύνολο των ελληνικών εξαγωγών) και προς την περιοχή της Μ. Ανατολής & Β. Αφρικής (μερίδιο 15,1%). Αξιοσημείωτα μερίδια έχουν και οι εξαγωγές προς τις Χώρες της Ασίας (πλην Μ.Ανατολής) (6,5%) και προς τη Β. Αμερική (4,8%).
Αναλυτικότερα, οι εξαγωγές προς τις Λοιπές Χώρες της Ευρώπης (πλην Ε.Ε.) καταγράφουν σημαντική αύξηση για το πρώτο εξάμηνο του 2018, της τάξης του 25,3%. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι και προς τους 6 κυριότερους προορισμούς, παρατηρούνται ανοδικές τάσεις των ελληνικών εξαγωγών και μάλιστα ισχυρές. Ξεχωρίζει βέβαια το γεγονός ότι, οι εξαγωγές προς την Τουρκία αυξήθηκαν κατά πολύ (39%), σε 1.230,3 εκ.€ από 884,9 εκ.€.
Αξιοσημείωτες επιδόσεις των εξαγωγών καταγράφονται προς το Γιβραλτάρ με μεγάλη άνοδο (33,8%, σε 376,7 εκ.€ από 281,7 εκ.€), προς την πΓΔΜ με αύξηση κατά 17,5% (σε 354,4 εκ.€ από 301,8 εκ.€), προς την Αλβανία με οριακή αύξηση 1,8% (σε 237 εκ.€ από 232,7 εκ.€), προς Σερβία κατά 7,8% (σε 133,9 εκ.€ από 124,2 εκ.€) και προς τη Ρωσία κατά 14,4% (σε 107,3 εκ.€ από 93,8 εκ.€).
Οι ελληνικές εξαγωγές προς την περιοχή της Μ. Ανατολής & Β. Αφρικής καταγράφουν αύξηση κατά 10,7% (από 2.211,7 εκ.€ σε 2.448,9 εκ.€), όμως λόγω των γενικότερων εξελίξεων στην πολιτική και οικονομική κατάσταση αρκετών εκ των χωρών της εν λόγω περιοχής το τελευταίο χρονικό διάστημα, σημειώνονται σημαντικές μεταβολές από το αντίστοιχο περσινό εξάμηνο του 2017. Για την ακρίβεια, από τις 9 χώρες που αποτελούν τους κυριότερους πελάτες ελληνικών προϊόντων στην περιοχή, οι πέντε εμφανίζουν ανοδικές τάσεις των εξαγωγών, κάποιες εξ αυτών σε σημαντικά ποσοστά, ενώ προς τέσσερις χώρες της περιοχής καταγράφεται μείωση των ελληνικών αποστολών.
Πιο συγκεκριμένα, με κριτήριο την αξία των εξαγωγών κατά το διάστημα Ιανουάριος-Ιούνιος του 2018, πρώτος πελάτης ελληνικών προϊόντων για την περιοχή αναδεικνύεται ο Λίβανος με μικρή αύξηση (8%) των αποστολών (στα 675,2 εκ.€ από 625,2 εκ.€). Ακολουθεί η Αίγυπτος με μεγάλη αύξηση 41,5% (στα 535,1 εκ.€ από 378,1 εκ.€), η Σ. Αραβία με μείωση -6,8% (στα 304,5 εκ.€ από 326,8 εκ.€). Στην 4η θέση της σχετικής λίστας ανέβηκε η Λιβύη, με μεγάλη αύξηση των εξαγωγών κατά 67,6% (στα 205,7 εκ.€ από 122,7 εκ.€) και ακουλουθούν με μεγάλη μείωση το Ισραήλ –36,7% (στα 181,3 εκ.€ από 286,6 εκ.€) και ακολουθεί η Τυνησία, προς την οποία οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά πολύ 75,1% (από τα 99,3 εκ.€ στα 173,8 εκ.€) και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα με αύξηση 22,7% (στα 138,9 εκ.€ από 113,2 εκ.€).
Ο σχετικός κατάλογος κλείνει με δύο προορισμούς προς τους οποίους οι ελληνικές εξαγωγές καταγράφουν μείωση. Συγκεκριμένα, προς την Αλγερία οι ελληνικές αποστολές μειώνονται κατά -14% (από τα 73,2 εκ.€ στα 63 εκ.€), ενώ προς το Μαρόκο η μείωση είναι της τάξης του -14,5% (από τα 71,7 εκ.€ στα 61,3 εκ.€).
Οι εξαγωγές προς τις Χώρες της Ασίας (πλην Μ.Ανατολής) κατά το διάστημα Ιανουάριος-Ιούνιος του 2018 εμφάνισαν μεγάλη ποσοστιαία αύξηση της τάξης του 26,9% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό εξάμηνο. Ανήλθαν στα 1.057 εκ.€ από 832,8 εκ.€. Από τις 7 χώρες με αξιοσημείωτη αξία εξαγωγών, εμφανίζουν σημαντικές αυξητικές τάσεις οι 5, οριακή άνοδο η μία, ενώ μόνο οι εξαγωγές προς τη Ν. Κορέα κινούνται πτωτικά.
Αναλυτικά, με σειρά βάσει αξίας εξαγωγών, πρώτος πελάτης ελληνικών προϊόντων στην εξεταζόμενη περιοχή αναδεικνύεται για το πρώτο εξάμηνο του 2018 η Κίνα με μεγάλη αύξηση 59,7% (από 211,2 εκ.€ σε 337,2 εκ.€) και ακολουθεί η Σιγκαπούρη, οι εξαγωγές προς την οποία αυξήθηκαν ελάχιστα (από 225,6 εκ.€ σε 230,6 εκ.€). Στη 3η θέση είναι οι εξαγωγές προς την Ινδία, οι εξαγωγές προς την οποία υπερτριπλασιάστηκαν (από 30 εκ.€ σε 101 εκ.€), ακολούθως η Γεωργία με αύξηση 48% (από 48 εκ.€ σε 71,1 εκ.€), οι Φιλιππίνες, οι εξαγωγές προς την οποία ήταν ελάχιστες (2,7 εκ.€) και έφτασαν στα 61,2 εκ.€ το εξεταζόμενο εξάμηνο. Στην 6η θέση στην εν λόγω κατάταξη υποχωρεί η Ν. Κορέα, που όπως ήδη αναφέρθηκε σημειώνει μείωση των ελληνικών αποστολών κατά -46,9% (από 115,1 εκ.€ σε 61,2 εκ.€), ενώ αντίθετα, οι εξαγωγές προς το Χονγκ Κονγκ ενισχύθηκαν κατά 18,8% (από 43,5 εκ.€ σε 51,6 εκ.€).
Η ενίσχυση κατά 14,6% των εξαγωγών προς τη Β. Αμερική (από 682,4 εκ.€ σε 782,1 εκ.€), οφείλεται κυρίως στην άνοδο των αποστολών προς τον σημαντικότερο πελάτη ελληνικών προϊόντων στην εν λόγω περιοχή, τις ΗΠΑ, κατά ποσοστό 18% (από 532,5 εκ.€ σε 628,1 εκ.€). Οι εξαγωγές προς τον Καναδά ενισχύθηκαν κατά 9,8% (από 66,1 εκ.€ σε 72,6 εκ.€) ενώ προς το Μεξικό υποχώρησαν ελαφρά κατά -2,9% (από 83,9 εκ.€ σε 81,4 εκ.€).
Προκειμένου να ολοκληρωθεί ο χάρτης των προορισμών των ελληνικών εξαγωγών, παρατίθενται παρακάτω τα στοιχεία για τις αποστολές προς τις υπόλοιπες περιοχές, οι οποίες όμως συγκεντρώνουν πολύ μικρό μερίδιο των ελληνικών εξαγωγών.
Συγκεκριμένα, οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές προς τις Λοιπές Χώρες της Αμερικής, αυξάνονται σημαντικά κατά το πρώτο εξάμηνο του 2018 (87,4%) και ανήλθαν στα 188,3 εκ.€ από 100,5 εκ.€ το αντίστοιχο περσινό εξάμηνο. Η άνοδος αυτή οφείλεται στις μεγάλες αυξήσεις των αποστολών προς τη Βραζιλία (από 13,1 εκ.€ στα 75,3 εκ.€) και προς την Αργεντινή (από 2,1 εκ.€ στα 28,6 εκ.€). Αντίθετα, οι εξαγωγές προς τον -κατά το αντίστοιχο περσινό εξάμηνο- βασικό πελάτη ελληνικών προϊόντων στην εν λόγω περιοχή, τον Παναμά, περιορίστηκαν ελαφρά στα 54,9 εκ.€ φέτος, από 56,8 εκ.€ το πρώτο εξάμηνο του 2017.
Οι εξαγωγές προς τις Χώρες της Αφρικής (πλην Βόρειας Αφρικής) κατά το διάστημα Ιανουάριος-Ιούνιος 2018 σημείωσαν αύξηση 31,6% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό εξάμηνο αν και παραμένουν χαμηλές σε αξία, αφού ανήλθαν στα 88,5 εκ.€ από 67,3 εκ.€. Ως προς τους κύριους πελάτες ελληνικών προϊόντων προς την εν λόγω περιοχή, αξίζουν να αναφερθούν: οι αυξήσεις των εξαγωγικών επιδόσεων προς Δημ. της Ν. Αφρικής (από 28,7 εκ.€ σε 38 εκ.€), προς τη Νιγηρία (από 16,7 εκ.€ σε 19,6 εκ.€) και προς τη Γκάνα (από 10,3 εκ.€ σε 19,4 εκ.€).
Οι, επίσης χαμηλές σε αξία, ελληνικές εξαγωγές προς την Ωκεανία, σημείωσαν αύξηση 6,8% (από 77,6 εκ.€ σε 82,8 εκ.€). Η αύξηση αυτή αφορά στις εξαγωγές και προς την Αυστραλία κατά 6,9% (από 70,4 εκ.€ σε 75,3 εκ.€) και προς τη Ν. Ζηλανδία (από 7,1 εκ.€ στα 7,5 εκ.€).
Οι εισαγωγές
Όσον αφορά στις εισαγωγές, παρατηρείται αύξηση (4,2%) για το εξάμηνο Ιανουάριος-Ιούνιος 2018, και η αξία τους διαμορφώθηκε σε 26.261,2 εκ.€ από 25.198,5 εκ.€.
Αυξημένες, κατά 8,6%, καταγράφονται οι εισαγωγές από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι εισαγωγές από τις 17 χώρες της Ευρωζώνης εμφανίζουν αύξηση 7,7%, ενώ αυτές από τις χώρες μέλη της ΕΕ που δεν είναι ενταγμένες στη ζώνη του ευρώ αυξάνονται κατά 11,5%. Οι εισαγωγές από τις λοιπές χώρες της Ευρώπης (εκτός ΕΕ) εμφανίζουν επίσης άνοδο της τάξης του 5,2%.
Σημαντικές αυξήσεις των εισαγωγών παρατηρούνται από τη Μ. Ανατολή & Β. Αφρική (30,7%), με ορισμένες χώρες από την εν λόγω περιοχή να καταγράφουν εντυπωσιακές ποσοστιαίες ανόδους εισαγωγών (Ιράν, Λιβύη, Ιράκ, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, που κυρίως αφορούν πετρελαιοειδή) και άλλες να καταγράφουν πολύ μεγάλες μειώσεις (Αλγερία).
Αξιοσημείωτες μειώσεις στις εισαγωγές καταγράφονται από τις χώρες της Β. Αμερικής (-17,9%) λόγω του περιορισμού εισαγωγών από τις ΗΠΑ, καθώς και από τις λοιπές (πλην Μ. Ανατολής) χώρες της Ασίας (-23,7%) (κυρίως λόγω τεράστιας συρρίκνωσης της αξίας εισαγωγών από τη Νότια Κορέα). Πτωτικά κινούνται και οι εισαγωγές από τις λοιπές χώρες της Αφρικής (πλην Β. Αφρικής) κατά -14,4%, αν και εξακολουθούν να είναι πολύ χαμηλές σε συνολική αξία.
Ενισχυμένες είναι οι εισαγωγές από τις Λοιπές Χώρες της Αμερικής (24,4%) καθώς και αυτές από τις χώρες της Ωκεανίας (67,8%).
Οι επιδόσεις κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων
Με βάση τα προσωρινά στοιχεία του εξαμήνου Ιανουαρίου-Ιουνίου 2018 κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, η αύξηση των ελληνικών εξαγωγών προκύπτει από την ενίσχυση των αποστολών όλων των μονοψήφιων κατηγοριών. Ιδιαίτερη σημασία έχουν οι αυξήσεις των εξαγωγών καυσίμων κατά 21,6%, βιομηχανικών προϊόντων κατά 13,9% αλλά και αγροτικών προϊόντων κατά 11,6%.
Αναλυτικότερα, όσον αφορά στα αγροτικά προϊόντα, η άνοδος (11,6%) των εξαγωγών, σε 3.066,3 εκ.€ από 2.748,8 εκ.€, οφείλεται τόσο στην ενίσχυση (10,4%) των εξαγωγών της σημαντικότερης υποκατηγορίας «τρόφιμα και ζώα ζωντανά» (2.302,3 εκ.€ από 2.085,6 εκ.€), η οποία αφορά στο 14,2% των συνολικών ελληνικών εξαγωγών κατά το πρώτο εξάμηνο του 2018, όσο και στη μεγάλη αύξηση των αποστολών της υποκατηγορίας «λάδια & λίπη ζωικής ή φυτικής προέλευσης», σε 401,8 εκ.€ από 296,4 εκ.€ (+35,6%) -δηλαδή κατά κύριο λόγο των εξαγωγών ελαιολάδου. Οριακή μείωση (-1,3%) εμφανίζει η υποκατηγορία «ποτά και καπνός» (362,1 εκ.€ από 366,8 εκ.€).
Οι εξαγωγές βιομηχανικών προϊόντων σημειώνουν άνοδο 13,9% με την αξία τους να ανέρχεται σε 6.812,6 εκ.€ το πρώτο εξάμηνο του 2018, από 5.980,2 εκ.€ κατά το αντίστοιχο διάστημα του 2017. Αυξημένες παρουσιάζονται οι εξαγωγικές επιδόσεις της μεγαλύτερης υποκατηγορίας βιομηχανικών προϊόντων «βιομηχανικά είδη ταξινομημένα κατά πρώτη ύλη» κατά 16% (σε 2.609,5 εκ.€ από 2.249,8 εκ.€). Θετικό επίσης πρόσημο εμφανίζουν οι εξαγωγές στην υποκατηγορία «χημικά προϊόντα & συναφή (μ.α.κ.)» κατά 11,8% (σε 1.692,5 εκ.€ από 1.513,4 εκ.€), οι εξαγωγές της υποκατηγορίας «μηχανήματα & υλικό μεταφορών» κατά 18,6% (σε 1.482,4 εκ.€ από 1.249,8 εκ.€) και αυτές στην υποκατηγορία «διάφορα βιομηχανικά είδη» κατά 6,3% (σε 1.028,2 εκ.€ από 967,3 εκ.€).
Ως προς τις υπόλοιπες μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, ξεχωρίζει η αύξηση των εξαγωγών καυσίμων κατά 21,6% (σε 5.401,3 εκ.€ από 4.443,4 εκ.€), οι οποίες κατά το πρώτο εξάμηνο του 2018, καταλαμβάνουν μερίδιο 33,3% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών, από 31,7% το αντίστοιχο περσινό εξάμηνο. Οι εξαγωγές των πρώτων υλών εμφανίζουν αύξηση 9,6% και ανήλθαν σε 648,2 εκ.€ από 591,2 εκ.€. Τέλος, οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές της κατηγορίας «είδη και συναλλαγές μη ταξινομημένα κατά κατηγορίες» εμφανίζουν επίσης αύξηση 9,2% (σε 291,6 εκ.€ από 267,1 εκ.€).
Όσον αφορά στις εισαγωγές, η αύξηση κατά 4,2% (από 25.198,5 εκ.€ σε 26.261,7 εκ.€) κατά το εξάμηνο Ιανουαρίου-Ιουνίου 2018 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2017, οφείλεται κυρίως στην ενίσχυση (+25,3%) των εισαγωγών καυσίμων σε 7.566,1 εκ.€ από 6.039,9 εκ.€. και δευτερευόντως στην άνοδο (11,6%) των εισαγωγών πρώτων υλών στα 683,4 εκ.€ από 612,5 εκ.€.
Οι εισαγωγές βιομηχανικών προϊόντων που αποτελούν κατά το πρώτο εξάμηνο του 2018 το 56,4% του συνόλου των ελληνικών εισαγωγών και εξακολουθούν να είναι η σημαντικότερη κατηγορία, μειώθηκαν κατά -2,9%, σε 14.811,5 εκ.€ από 15.261,3 εκ.€).
Πιο αναλυτικά στα βιομηχανικά προϊόντα, η κυριότερη υποκατηγορία «μηχανήματα & υλικό μεταφορών» παρουσιάζει μεγάλη μείωση των εισαγωγών κατά -16,8% (σε 5.143 εκ.€ από 6.183,5 εκ.€), ενώ ανοδικά κινούνται οι άλλες τρεις υποκατηγορίες. Συγκεκριμένα, οι εισαγωγές για «χημικά προϊόντα & συναφή (μ.α.κ.)» στα 3.934,9 εκ.€ από 3.687,3 εκ.€ (+6,7%), για «βιομηχανικά είδη ταξινομημένα κατά πρώτη ύλη» στα 3.117 εκ.€ από 2.916 εκ.€ (+6,9%) και για «διάφορα βιομηχανικά είδη» στα 2.616,6 εκ.€ από 2.474,5 εκ.€ (+5,7%).
Οι εισαγωγές αγροτικών προϊόντων ουσιαστικά παρέμειναν στάσιμες (+0,9%). Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι έμειναν αμετάβλητες οι εισαγωγές της μεγαλύτερης υποκατηγορίας αγροτικών προϊόντων «τρόφιμα & ζώα ζωντανά» (+0,7%), στα 2.714 εκ.€ από 2.696,4 εκ.€. Αυξημένες (+9%) καταγράφονται οι εισαγωγές της υποκατηγορίας «ποτά και καπνός» που έφτασαν στα 341,6 εκ.€ από 313,3 εκ.€, ενώ αντίθετα, οι εισαγωγές της υποκατηγορίας «λάδια και λίπη ζωικής ή φυτικής προέλευσης» περιορίστηκαν κατά -11,9% (σε 122,3 εκ.€ από 138,9 εκ.€).
Τέλος, οι εισαγωγές της πολύ χαμηλής σε αξία κατηγορίας «είδη και συναλλαγές μη ταξινομημένα κατά κατηγορίες» καταγράφουν τεράστια μείωση αφού ανήλθαν στα μόλις 22,8 εκ.€ από 136,2 εκ.€.