Πώς μπορεί η αφήγηση να επιταχύνει τη δράση για το κλίμα;

Γιατί αφήγηση;

Η επίτευξη των κλιματικών στόχων βασίζεται στη μείωση της ζήτησης για δραστηριότητες έντασης άνθρακα και, παράλληλα, στην υιοθέτηση λύσεων χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Οι αλλαγές στον τρόπο ζωής που μειώνουν τη ζήτηση ενέργειας και την ένταση των εκπομπών της κατανάλωσης τροφής θα είναι καθοριστικής σημασίας για την επίτευξη των οδών εκπομπών 1,5°C.

Ενώ οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής και οι επιχειρήσεις έχουν τη δύναμη να εφαρμόσουν αυτές τις αλλαγές σε ευρύτερη κλίμακα, το κίνητρό τους για δράση μπορεί να εξαρτάται από τη δημόσια υποστήριξη. Ειδικά όταν πρόκειται για την αναζήτηση λύσεων που απαιτούν από το κοινό να κάνει αλλαγές στην καθημερινότητά του, όπως η μετάβαση σε ηλεκτρικά οχήματα ή η εγκατάσταση αντλιών θερμότητας και ηλιακών συλλεκτών.

Η αφήγηση ιστοριών μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τους ενδιαφερόμενους για να επηρεάσει τις αντιλήψεις των ανθρώπων για την κλιματική αλλαγή και να αυξήσει την προθυμία τους να κάνουν αλλαγές.

 
Ποιο είναι το πρόβλημα?

Οι τρέχουσες επικοινωνίες σχετικά με την κλιματική αλλαγή συχνά περιορίζονται από την έλλειψη ειδικότητας σχετικά με τις ενέργειες που μπορεί να λάβει το κοινό και δεν μεταφέρουν τον αντίκτυπο που θα μπορούσε να έχει η αλλαγή συμπεριφοράς. Ένα άλλο ζήτημα είναι ένα επίπεδο δυσπιστίας σχετικά με τις επικοινωνίες για το κλίμα. Οι επιχειρήσεις συχνά θεωρούνται ότι στερούνται αξιοπιστίας και η παραπληροφόρηση μπορεί να δημιουργήσει γενικό θόρυβο και σύγχυση.

 
Ποια είναι η λύση;

  • Τα μηνύματα πρέπει να προέρχονται από αξιόπιστες, έγκυρες φωνές . Αυτό θα μπορούσε να είναι κάποιος που βλέπει το κοινό ως ειδικός ή πρότυπο, ή κάποιος στο κοινωνικό του δίκτυο, όπως φίλοι και γείτονες. Πρέπει επίσης να εξεταστεί το καλύτερο μέσο για τη μετάδοση του μηνύματος.
  • Η αφήγηση για το κλίμα πρέπει να εμπνέει δράση και όχι φόβο . Για παράδειγμα, χρησιμοποιώντας μια αφήγηση στην οποία υπάρχουν προκλήσεις, αλλά μπορούν να ξεπεραστούν. Οι ιστορίες πρέπει να επισημαίνουν πιθανά οφέλη για τους ανθρώπους, να επικεντρώνονται στη συλλογική προσπάθεια και να γιορτάζουν τις επιτυχίες.
  • Οι επικοινωνίες πρέπει να είναι συγκεκριμένες . θα πρέπει να παρέχουν σαφήνεια και να κάνουν τις επιλογές εύκολες.
  • Τέλος, οι αφηγήσεις θα πρέπει να είναι περιεκτικές και να συνδέουν την κλιματική αλλαγή με ζητήματα που ενδιαφέρουν τους ανθρώπους , για να διασφαλιστεί ότι τα μηνύματα θα έχουν απήχηση. Οι επικοινωνίες θα πρέπει επίσης να ενσωματώνονται σε άλλο περιεχόμενο, με τρόπο που να εξομαλύνει τις συμπεριφορές και να μην αποβάλλει αυτόματα άτομα που δεν ενδιαφέρονται για το περιεχόμενο του κλίματος.

 
Ποιος ευθύνεται για αυτό;

Οι κυβερνήσεις, οι επιχειρήσεις και οι ηγέτες της κοινωνίας των πολιτών έχουν όλοι ρόλο να διαδραματίσουν στη διαμόρφωση της κοινής αντίληψης για την κλιματική αλλαγή. Η αξιοποίηση της μάθησης από ομοτίμους μπορεί να συμβάλει στην ενίσχυση της φιλοδοξίας των ατομικών προσπαθειών τους.

Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να συναντώνται τακτικά για να συζητούν τις εμπειρίες τους, την πρόοδό τους και τους τομείς προς βελτίωση, καθώς εξελίσσεται η συζήτηση για το κλίμα.

 
Plus

Global warming: Why focusing on 1.5C is flawed

This spotlight explores key ESG-related market developments and their implications for corporates and investors.

Πηγή: Chatham House Sustainability Accelerator

Σχετικά Άρθρα