
“Ρομαντισμός”. Ο Θέμελης Γλυνάτσης ανεβάζει Μπροχ στη Στέγη
• Μια παράσταση βασισμένη στους «Υπνοβάτες» του Hermann Broch-18 με 29 Μαρτίου 2015
• Ο Θέμελης Γλυνάτσης σκηνοθετεί την ευρωπαϊκή κατάρρευση του 19ου αιώνα στη Στέγη
• Ρομαντισμός. Η παράσταση της Στέγης για μία Ευρώπη άκαμπτη, αντιερωτική, συντηρητική και… επίκαιρη
• Από τον παρ’ ολίγον νομπελίστα, Χέρμαν Μπροχ, στη Στέγη με το Θέμελη Γλυνάτση
• Με αγγλικούς υπέρτιτλους: 20, 21 & 22 Μαρτίου –27, 28 & 29 Μαρτίου
Ήταν, λοιπόν, ο Αδόλφος Χίτλερ ένας ρομαντικός; Μήπως, δηλαδή, η ενδογενής και ίσως αναπόδραστη αιτία της ανόδου του ναζισμού ήταν η ηθική και πνευματική αποσταθεροποίηση του 19ου αιώνα; Τέτοια ερωτήματα θα εγείρει η σκηνική μεταφορά της εμβληματικής μυθιστορηματικής τριλογίας του Hermann Broch, Οι υπνοβάτες (1932), αυτού του συγκλονιστικού χρονικού που χαρτογραφεί την τριακονταετία (1888-1918) κατά την οποία η Ευρώπη οδηγήθηκε από την παρακμή του ρομαντισμού στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και στον εναγκαλισμό του φασισμού.
Λάτρης ενός θεάτρου του πυρετώδους λόγου και του ακραίου στοχασμού, ο νέος και ραγδαία ανερχόμενος σκηνοθέτης Θέμελης Γλυνάτσης, από τις πιο ξεχωριστές και ιδιαίτερες φωνές του σύγχρονου ελληνικού θεάτρου, καταπιάνεται με τον πρώτο τόμο της τριλογίας του Μπροχ. Πρεσβευτής μιας ολότελα νέας σκηνοθετικής γλώσσας, μακριά από τους μιμητισμούς του μεταμοντέρνου και της βεβιασμένης αφαιρετικότητας, ο Γλυνάτσης μας υπόσχεται μια παράσταση ποιητικής ατμόσφαιρας και μυσταγωγίας που δονείται από τον υπόκωφο ρυθμό κατάρρευσης του κόσμου του 1888 – ενός ρυθμού κι ενός κόσμου που σήμερα φαντάζουν ενοχλητικά γνώριμοι.
Ένας θίασος άξιων ηθοποιών, νέων αλλά και βετεράνων, ζωντανεύει την ιστορία του νεαρού Γιόαχιμ φον Πάσενοβ, ο οποίος εξωθείται από την οικογένειά του σε μια καριέρα αξιωματικού, ενστερνίζεται τα απολυταρχικά και εθνικιστικά ιδεώδη του πρωσικού μιλιταρισμού και ζει, θαρρείς υπνοβατώντας, σαν ένας αντιηρωικός Φάουστ, σε έναν κόσμο «που κυριαρχείται από ένα είδος συναισθηματικής αδράνειας»
Μετάφραση: Μαρία Αγγελίδου
Σκηνοθεσία: Θέμελης Γλυνάτσης
Δραματουργία: Ελένη Τριανταφυλλοπούλου
Σκηνικά: Αδριανός Ζαχαριάς
Κοστούμια: Μαργαρίτα Δοσούλα
Μουσική: Γιώργος Πούλιος
Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα
Βίντεο: Όλγα Μπρούμα
Πιάνο: Μιχάλης Παπαπέτρου
Ερμηνεύουν:
Θανάσης Δόβρης (Γιόαχιμ φον Πάσενοφ)
Νέστωρ Κοψιδάς (Έντουαρντ φον Μπέρτραντ)
Σοφιάννα Θεοφάνους (Ρούζενα Χρούσκα)
Αλεξάνδρα Ντεληθέου (Ελίζαμπετ φον Μπάντενσεν)
Σωτήρης Τσακομίδης (Κύριος φον Πάσενοφ)
Ασπασία Κράλλη (Κυρία φον Πάσενοφ)
Χρήστος Κεχρής (Χέλμουτ φον Πάσενοφ)
Ιερώνυμος Καλετσάνος (Μια φιγούρα)
Παραγωγή: Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών
Hermann Broch, “Die Schlafwandler. Eine Romantrilogie“ © Suhrkamp Verlag, Frankfurt a. M. 1978
Μικρή Σκηνή 21:00
Τιμές εισιτηρίων: 18 € | Μειωμ. 10 € | Άνεργοι 5 €
ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΔΡΑΣΗ
Συζήτηση μετά την παράσταση “Ρομαντισμός” με τους συντελεστές
Πέμπτη 26 Μαρτίου 2015
Λάτρης ενός θεάτρου του πυρετώδους λόγου και του ακραίου στοχασμού, ο νέος και ραγδαία ανερχόμενος σκηνοθέτης Θέμελης Γλυνάτσης, από τις πιο ξεχωριστές και ιδιαίτερες φωνές του σύγχρονου ελληνικού θεάτρου, καταπιάνεται με τον πρώτο τόμο της τριλογίας του Μπροχ. Πρεσβευτής μιας ολότελα νέας σκηνοθετικής γλώσσας, μακριά από τους μιμητισμούς του μεταμοντέρνου και της βεβιασμένης αφαιρετικότητας, ο Γλυνάτσης μας υπόσχεται μια παράσταση ποιητικής ατμόσφαιρας και μυσταγωγίας που δονείται από τον υπόκωφο ρυθμό κατάρρευσης του κόσμου του 1888 – ενός ρυθμού κι ενός κόσμου που σήμερα φαντάζουν ενοχλητικά γνώριμοι.
Συντονισμός: Γρηγόρης Ιωαννίδης, κριτικός θεάτρου και επίκουρος καθηγητής του τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών
Βιογραφικό
Ο Θέμελης Γλυνάτσης γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε Συγκριτική Λογοτεχνία, Αρχαίο Θέατρο και Θέατρο στα πανεπιστήμια του Kent και του Nottingham, και το 2004 ολοκλήρωσε τη διδακτορική του διατριβή στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου πάνω στο «θέατρο της σκληρότητας» του Antonin Artaud.
Έχει σκηνοθετήσει έργα των Heiner Müller, Stéphane Mallarmé, Σοφοκλή, B. M. Koltès, Μαρίας Ευσταθιάδη, Enric Nolla, Claudine Galea κ.α., καθώς και παραστάσεις σωματικού θεάτρου δικής του επινόησης.
Έχει επίσης δραματοποιήσει Τα Νιάτα του Joseph Conrad και τον Frankenstein της Mary Shelley. Το 2012 οργάνωσε το Διεθνές Φεστιβάλ για τα 200 χρόνια από την πρώτη έκδοση των παραμυθιών των αδερφών Γκριμ που πραγματοποιήθηκε στη ΚΝΟΤ Gallery. Το 2014 σκηνοθέτησε το έργο Και τα ψάρια βγήκαν να πολεμήσουν ενάντια στους ανθρώπους της Angelica Liddell στο Φεστιβάλ Αθηνών και την όπερα δωματίου Cendrillon της Pauline Viardot. Έχει διδάξει θέατρο στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου και στη Δραματική Σχολή «Θέατρο των Αλλαγών», και έχει παραδώσει σεμινάρια στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και στο Αμερικάνικο Κολλέγιο Ελλάδος.
Διετέλεσε συνιδρυτής και καλλιτεχνικός διευθυντής του θεατρικού προγραμματισμού του performance space ΚΝΟΤGallery από το 2010 μέχρι το 2013.