ΣΕΤΕ: αισιόδοξες οι εκτιμήσεις για τον εισερχόμενο τουρισμό στην Ελλάδα το 2017-To προφίλ των Γερμανών τουριστών

Το Μηνιαίο Στατιστικό Δελτίο Μαρτίου 2017 του SETE Intelligence για τον Ελληνικό Τουρισμό  περιλαμβάνει  την επισκόπηση εξελίξεων του Μαρτίου 2017 και αναλύει στοιχεία  από μελέτη της ReiseAnalyse σχετικά με την ταξιδιωτική συμπεριφορά των Γερμανών.

 
Highlights

Παρά το περιβάλλον εγχώριας και διεθνούς αβεβαιότητας, αισιόδοξες οι εκτιμήσεις για τον εισερχόμενο τουρισμό στην Ελλάδα το 2017, που βασίζονται σε στοιχεία για τον σχεδιασμό του πτητικού προγράμματος για τη θερινή σεζόν και στις ευρύτερες διεθνείς οικονομικές εξελίξεις-Μικτή εικόνα από τα στατιστικά στοιχεία εισερχόμενου τουρισμού του 1ου διμήνου-Προχωράει η μεταβίβαση λειτουργίας των αεροδρομίων στην Fraport και το επενδυτικό σχέδιο της τελευταίας για ανακαίνιση και επέκτασή τους-Υπερκάλυψη των δημοσιονομικών στόχων αλλά η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της 2ης αξιολόγησης ανακόπτει την ανάκαμψη της οικονομίας και επιβαρύνει το τραπεζικό σύστημα

 
Αναλυτικά ο ΣΕΤΕ σημειώνει:

«Στο ξεκίνημα μιας χρονιάς με έντονα στοιχεία αβεβαιότητας τόσο λόγω της μη έγκαιρης ολοκλήρωσης της αξιολόγησης, όσο και λόγω των ευρύτερων διεθνών γεωπολιτικών εξελίξεων, τα μηνύματα για τον ελληνικό τουρισμό είναι θετικά. Η αρχική εκτίμησή μας για το 2017 είναι για περαιτέρω αύξηση των αφίξεων ταξιδιωτών από 24,8 εκ. σε 26,0 εκ. Συμπεριλαμβανομένης και της κρουαζιέρας, οι συνολικές αφίξεις αναμένονται περί τα 28 εκ. Ως προς τα έσοδα και αυτά αναμένονται αυξημένα. Εάν μάλιστα η ΜΚΔ επανακάμψει, έστω και μερικώς, προς τα υψηλότερα επίπεδα του 2015, τα έσοδα αναμένεται να κινηθούν σε νέο επίπεδο ρεκόρ, € 14,2 έως 14,5 δισ.

Οι αισιόδοξες αυτές προβλέψεις οι οποίες επιβεβαιώνονται και από τα στοιχεία που δημοσιεύουν οι μεγαλύτεροι tour operators, βασίζονται α) στην αυξημένη ζήτηση αεροπορικών δρομολογίων προς Ελλάδα για την θερινή σεζόν 2017, β) στις βελτιωμένες συνθήκες καταναλωτικής εμπιστοσύνης στις αγορές του ελληνικού τουρισμού – με μοναδικές εξαιρέσεις την Ιταλία και την Βρετανία – και γ) στις εκτιμήσεις της ΙΡΚ και του UNWTO για περαιτέρω ανάπτυξη του διεθνούς τουρισμού. Σημαντικό θετικό ρόλο, ειδικά για την ανάκαμψη της ΜΚΔ, αναμένεται να παίξει η ανάκαμψη της Ρωσικής αγοράς λόγω των βελτιωμένων οικονομικών συνθηκών στην Ρωσία και της ανατίμησης του Ρουβλιού έναντι του Ευρώ κατά περίπου 30% τον τελευταίο χρόνο.

Αναφορικά με τα απολογιστικά στοιχεία των 2 πρώτων μηνών, που λόγω του ότι δεν έχει αρχίσει η σεζόν κυμαίνονται σε χαμηλά επίπεδα, παρουσιάζεται μια μικτή εικόνα σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2016:

Διοικητικά Στοιχεία ΙΑΝ – ΦΕΒ 2017

– μικρή θετική μεταβολή (+18.000) στο σύνολο των αεροπορικών αφίξεων, αλλά μείωση των αφίξεων στην Αθήνα,

– μικρή αρνητική μεταβολή (-60.000) στις οδικές αφίξεις,

– μικρή θετική μεταβολή (+1.500) στις θαλάσσιες αφίξεις,

 
Έρευνα Συνόρων ΤτΕ ΙΑΝ 2017

– θετική μεταβολή της ΜΚΔ για τον Ιανουάριο με ταυτόχρονη μείωση αφίξεων και εισπράξεων.

Στα θετικά νέα της προηγούμενης περιόδου για τον τουρισμό περιλαμβάνονται η ολοκλήρωση των εκκρεμοτήτων για την μεταβίβαση της λειτουργίας των αεροδρομίων στην Fraport καθώς και η ανακοίνωση της τελευταίας για την υπογραφή 2 συμβάσεων για την ανακαίνιση και επέκταση των 14 αεροδρομίων. Επίσης, δύο από τις μεγαλύτερες εταιρείες διαχείρισης ξενοδοχείων παγκοσμίως, η Wyndham και η Accor, ανακοίνωσαν την υπογραφή συμβάσεων για λειτουργία νέων μονάδων στην Ελλάδα. Τέλος, η βρετανική Telegraph περιέλαβε το Μουσείο Ακρόπολης και το Μουσείο Μπενάκη στα 41 πιο εντυπωσιακά μουσεία στον κόσμο μαζί με διάσημα μουσεία όπως το ΜΟΜΑ, Λούβρο, Πράντο, Victoria & Albert κλπ.

Ευρύτερα, η συνεχιζόμενη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της 2ης αξιολόγησης δημιουργεί τριγμούς στην εύθραυστη ανάκαμψη αφού το 4ο 3μηνο παρουσιάστηκε μεγάλη πτώση των επενδύσεων και των αποθεμάτων που οδήγησε σε μηδενισμό του συνολικού ρυθμού ανάκαμψης του ΑΕΠ ενώ από τον Ιανουάριο παρατηρείται και πάλι εκροή καταθέσεων (ύψους € 4 δισ.) που οδήγησε σε αύξηση του ELA μετά από περισσότερους από 18 μήνες. Από την άλλη πλευρά, η υπέρβαση των δημοσιονομικών στόχων συνεχίζεται. Σύμφωνα μάλιστα με το Reuters, η Eurostat εκτιμά το πρωτογενές πλεόνασμα του 2016 μεταξύ 2% και 3%, ενώ οι ήδη νομοθετημένες μεταρρυθμίσεις στο συνταξιοδοτικό αναμένεται να προσθέσουν μεταξύ 1,5% και 2,5% του ΑΕΠ, καθιστώντας τον στόχο 3,5% για το 2018 εφικτό και τη λήψη περαιτέρω δημοσιονομικών μέτρων περιττή (και επιβαρυντική για την οικονομία), ιδιαίτερα εφόσον ολοκληρωθεί η αξιολόγηση και η οικονομία επανέλθει σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης. »

 
ReiseanalyseTo προφίλ των Γερμανών τουριστών

Η ανάλυση βασίζεται στην παρουσίαση της ReiseAnalyse «Präsentation der Ersten Ergebnisse, Pressekonferenz der Forschungsgemeinschaft Urlaub und Reisen e.V. (FUR)» που έγινε στη διάρκεια της ΙΤΒ 2017.

Η παρουσίαση βασίζεται σε μια αντιπροσωπευτική έρευνα του ταξιδιού διακοπών των Γερμανών και των Γερμανόφωνων κατοίκων Γερμανίας όσον αφορά τις συμπεριφορές τους, τα κίνητρα και τα ενδιαφέροντά τους. Η έρευνα εξετάζει και αναλύει ταξίδια μακράς διάρκειας (5 ή περισσότερες ημέρες) και μικρής διάρκειας (2-4 ημέρες). Η συγκεκριμένη έρευνα διεξάγεται ετήσια από το 1970. Μέχρι το 2007 η έρευνα γινότανε μέσω προσωπικών συνεντεύξεων (face to face survey) ενώ από το 2007 η έρευνα υλοποιείται και με τη χρήση διαδικτυακών εργαλείων (online survey).

Oι ταξιδιωτικές δαπάνες των κατοίκων της Γερμανίας έφτασαν το 2016 τα € 88 δις. Οι δαπάνες για τα ταξίδια διακοπών μακράς διαρκείας (5 ή περισσότερες ημέρες) αυξήθηκαν κατά 2% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος και ανέρχονται στα € 67,5 δις. Επιπλέον, οι δαπάνες για τα ταξίδια διακοπών σύντομης διάρκειας (2 έως 4 ημέρες) ανέρχονται σε περίπου € 20,4 δις. Άλλα βασικά στοιχεία παραμένουν αρκετά σταθερά και σε υψηλό επίπεδο: σχεδόν 53,4 εκ. ταξιδιώτες πραγματοποιήσαν πάνω από 68,7 εκ. ταξίδια μακράς διάρκειας το 2016, ενώ πραγματοποιήθηκαν σχεδόν 80 εκ. ταξίδια σύντομης διάρκειας από περισσότερους από περίπου 33 εκ. Ενδιαφέρον επίσης είναι ότι η συνολική δαπάνη αυξήθηκε στα μακράς διάρκειας ταξίδια, ενώ μειώθηκε στα ταξίδια σύντομης διάρκειας. Από την άλλη πλευρά ο αριθμός ταξιδιών μακράς διάρκειας μειώθηκαν, ενώ αυξήθηκε ο αριθμός των ταξιδιών σύντομης διάρκειας.

 
Ανάπτυξη 2015/2016 των σημαντικότερων τουριστικών προορισμών

Η αβεβαιότητα που προκλήθηκε από τα τρομοκρατικά χτυπήματα της περιόδου 2015/2016 επηρέασαν και την ταξιδιωτική συμπεριφορά των Γερμανών το 2016. Αυτό γίνεται προφανές στο ακόλουθο γράφημα. Η Τουρκία εμφάνισε πτώση -23% στον αριθμό ταξιδιών, ενώ ακόμα μεγαλύτερη είναι η πτώση που εμφανίζει η Βόρεια Αφρική με -29%. Πτώση -15% παρατηρήθηκε και στη Γαλλία. Στην περιοχή της Μεσογείου, νικητές ανακηρύσσονται η Ελλάδα με +18% και η Ισπανία με +8%. Η Γερμανία και κάποιοι κοντινοί προορισμοί, όπως η Αυστρία και η Ολλανδία κατάφεραν να αυξήσουν το μερίδιο αγοράς τους. Παρόλες τις αρνητικές εξελίξεις, η Τουρκία και η Αίγυπτος παραμένουν σημαντικοί προορισμοί διακοπών για τους Γερμανούς.

Συνολικά, στα ταξίδια μακράς διάρκειας η Ισπανία καταλαμβάνει το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς με 14,8% παρουσιάζοντας αύξηση σε σχέση με το 2015. Η Ιταλία βρίσκεται στη δεύτερη θέση με 8,2%. Στην τρίτη και τέταρτη θέση αντίστοιχα βρίσκονται η Τουρκία (5,6%) και η Αυστρία (4,6%). Στην πέμπτη θέση βρίσκεται η Ελλάδα με μερίδιο αγοράς για το 2016 στο 3,5%, ενώ το μερίδιο της για το 2015 ήταν μόλις 3,0%.

Στα ταξίδια εσωτερικού το top 5 παρέμεινε το ίδιο παρουσιάζοντας αυξητική τάση. Ειδικότερα στην πρώτη θέση βρίσκεται το Mecklenburg-Vorpommen με 5,6%, στη δεύτερη το Βayern με 5,5%, ενώ στη τρίτη το Niedersachsen με 4,2%.

Το πιο σημαντικό κανάλι κράτησης για ταξίδια με τουλάχιστον 5 διανυκτερεύσεις για τους Γερμανούς το 2016 αποτέλεσε η προσωπική συζήτηση, ιδιαίτερα στα ταξιδιωτικά πρακτορεία. Στη διάρκεια της περιόδου 2006/2016 οι online κρατήσεις από το 14%, ανέβηκαν στο 38%, αποτυπώνοντας τις αλλαγές στο τρόπο των προσωπικών κρατήσεων. Αύξηση παρουσιάζουν και οι κρατήσεις μέσω email, ενώ πτώση παρουσιάζει η χρήση τηλεφώνου και φαξ ως μέσα κρατήσεων.

Η μέση διάρκεια παραμονής για ταξίδια με τουλάχιστον 5 διανυκτερεύσεις το 2016 παρέμεινε στα επίπεδα του 2015 τόσο στα ταξίδια εσωτερικού, όσο και του εσωτερικού. Η μέση διάρκεια παραμονής στα ταξίδια εξωτερικού είναι 13,5 ημέρες, στα ταξίδια εσωτερικού 10,3 ημέρες ενώ για το σύνολο των ταξιδιών με διάρκεια >5 ημέρες η διάρκεια ανέρχεται στις 12,6 ημέρες.

Η μέση δαπάνη των Γερμανών στα ταξίδια μακράς διάρκειας αυξήθηκε (+2,87%) από τα 1.115 € το 2015 στα 1.147 € το 2016 στα ταξίδια εξωτερικού. Στα ταξίδια εσωτερικού η μέση δαπάνη για το 2016 ήταν 601 € παρουσιάζοντας αύξηση (+7,9%). Η συνολική δαπάνη για το 2015 ήταν 954 €, ενώ το 2016 983€ παρουσιάζοντας αύξηση +3%.

Το 55% των Γερμανών προτίμησε τα ξενοδοχεία ταξιδεύοντας στο εξωτερικό το έτος 2016 (το ποσοστό αυτό δεν παρουσιάζει σημαντικές αποκλίσεις από το 2011 και μετά), το 20% προτίμησε τα διαμερίσματα και τα σπίτια και το 5% το κάμπινγκ. Τα ποσοστά αυτά διαφοροποιούνται στα ταξίδια μακράς διαρκείας στο εσωτερικό της Γερμανίας. Μόλις το 25% διαμένει σε ξενοδοχεία, ενώ το 38% προτιμά διαμερίσματα και σπίτια. Τέλος, το 9% προτιμά τα κάμπινγκ.

Σχετικά Άρθρα