Σημαντικές προοπτικές για πολλά ελληνικά προϊόντα στην αγορά της Σουηδίας
• Η Σουηδία εισάγει το 50% των τροφίμων της
• Στα ράφια των πολυκαταστημάτων παρατηρείται σημαντική παρουσία μόνο φέτας, ελαιών και ελαιόλαδου από την Ελλάδα
• Υπάρχουν καλές προοπτικές για τρόφιμα και ποτά βιολογικής παραγωγής, μεσογειακά είδη ψαριών (τσιπούρα, λαβράκι κ.α.),σοκολατοποιία
Διμερές εμπόριο Ελλάδας-Σουηδίας
«Οι εξαγωγές της Ελλάδας προς την Σουηδία αυξάνονταν σταθερά από το 2004 έως το 2007, ενώ μειώθηκαν το 2008 και το 2009, με μόνο ενθαρρυντικό στοιχείο την ποσοστιαία μείωση του ελληνικού εμπορικού ελλείμματος χάρη στη σχετική μείωση και των σουηδικών εξαγωγών προς τη χώρα μας.
Κατά το 2010, υπήρξε σημαντική αύξηση κατά 14,5% των εξαγωγών της Ελλάδας, ενώ το 2011, οι εξαγωγές κυμαίνονται στα ίδια περίπου επίπεδα με το προηγούμενο έτος, αν και εμφανίζεται μια μικρή αύξηση της τάξεως του 5%, αν υπολογίσει κανείς τις ελληνικές εξαγωγές σε ευρώ.
Το 2012, οι ελληνικές εξαγωγές προς τη Σουηδία ανήλθαν σε 1,27 δισ. κορόνες (146 εκατ. ευρώ), παρουσιάζοντας μείωση 6% σε σχέση με το 2011.
Η μείωση των ελληνικών εξαγωγών το 2012 σε σύγκριση με το 2011 οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην κατακόρυφη μείωση των εξαγωγών σιδηροκραμάτων προς τη Σουηδία (10,6 εκατ. ευρώ το 2012 έναντι 34,1 εκατ. ευρώ το 2011).
Μικρή κάμψη είχε σημειωθεί στις εισαγωγές της Ελλάδας από τη Σουηδία το 2007 σε σχέση με το 2006, το 2008 αυξήθηκαν ελαφρά οι εισαγωγές από τη Σουηδία, για να αυξηθούν εκ νέου το 2009 κατά 13%.
Εν τούτοις, το 2010 παρατηρείται σημαντική μείωση των σουηδικών εξαγωγών προς τη χώρα μας κατά 18,6% ενώ ακόμα μεγαλύτερη μείωση καταγράφεται και στο εμπορικό ισοζύγιο των δύο χωρών, όπου το έλλειμμα της Ελλάδας μειώνεται κατά 30% σε σχέση με το 2009 λόγω και της αύξησης των ελληνικών εξαγωγών προς τη Σουηδία.
Το 2011, οι σουηδικές εξαγωγές προς την Ελλάδα ανήλθαν σε 3,2 δισ. κορόνες (359,3 εκατ. ευρώ), εμφανίζοντας περαιτέρω μείωση κατά 16% σε σχέση με το 2010. Σημαντική μείωση εμφάνισε και το έλλειμμα της Ελλάδας κατά 25% περίπου, σε σχέση με το 2010.
Το 2012, οι σουηδικές εξαγωγές προς την Ελλάδα ήταν 2,26 δισ. κορόνες (260,3 εκατ. ευρώ), ενώ το έλλειμμα ανήλθε σε 995,7 εκατ. κορόνες (114,3 εκατ. ευρώ), παρουσιάζοντας περαιτέρω μείωση κατά 46% σε σχέση με το 2011( το 2011 το έλλειμμα ανήλθε σε 1,8 δισ. κορόνες, ήτοι 204 εκατ. ευρώ).
Πηγή: Στατιστική Υπηρεσία της Σουηδίας (Statistics Sweden – SCB)
*Το 2012, 1 ευρώ, κατά μέσο όρο, αντιστοιχούσε σε 8,71 σουηδικές κορόνες (SEK).
Τα προηγούμενα χρόνια η μέση ισοτιμία ήταν για το 2008: 1 ευρώ = 9,62 SEK, 2009: 1 ευρώ = 10,60 SEK, 2010: 1 ευρώ = 9,54 SEK, 2011: 1 ευρώ = 9,03 SEK
Στον πίνακα 7 φαίνεται ότι τα κυριότερα ελληνικά προϊόντα που εξήχθησαν στη Σουηδία το 2012 ήταν τυροκομικά προϊόντα, λαχανικά και φρούτα, λιπάσματα, ενδύματα, διόπτρες, σιδηροκράματα κα.
Πηγή: Στατιστική Υπηρεσία της Σουηδίας (Statistics Sweden – SCB)
* Οι εξαγωγές φέτας αντιστοιχούν σε 179,5 εκατ. κορόνες (20,6 εκατ. ευρώ), ήτοι το 70% των εξαγωγών τυροκομικών προϊόντων προς τη Σουηδία
Μεταξύ των βασικότερων προϊόντων στις εισαγωγές της Ελλάδας από τη Σουηδία, για το ίδιο πάντα έτος, συγκαταλέγονται προϊόντα από χαρτί, φαρμακευτικά προϊόντα, ορυκτέλαια, μηχανήματα, προϊόντα ξυλείας, ψάρια παστά κτλ. (Πίνακας 8).
Προοπτικές για τα ελληνικά προϊόντα στην αγορά της Σουηδίας
Θα πρέπει να επισημανθεί αρχικά ότι η Σουηδία εισάγει το 50% των τροφίμων της και οι δυνατότητες περαιτέρω αύξησης των εξαγωγών ελληνικών τροφίμων είναι πολύ σημαντικές.
Η λιανική αγορά τροφίμων της Σουηδίας έχει ολιγοπωλιακή μορφή. Τρεις μεγάλες αλυσίδες υπερκαταστημάτων (Ica, Coop και Axfood) ελέγχουν το 85-90% των λιανικών πωλήσεων στη χώρα.
Τελευταία όμως έχουν αναπτυχθεί πολλά μικρά καταστήματα τροφίμων συγκεκριμένης χώρας προέλευσης (ethnic food stores), τα οποία τροφοδοτούνται με πολλά ελληνικά προϊόντα από εδώ εγκατεστημένους εισαγωγείς.
Στα ράφια των πολυκαταστημάτων παρατηρείται σημαντική παρουσία μόνο φέτας, ελαιών και ελαιόλαδου από την Ελλάδα, ενώ έντονη είναι η παρουσία σπαραγγιών από τη Λατινική Αμερική και την Ιταλία, εσπεριδοειδών από το Ισραήλ και ξηρών σύκων από την Τουρκία, φρούτων και λαχανικών από την Ισπανία, νωπών λαχανικών από την Ολλανδία κλπ.
Αξιοσημείωτο γεγονός για την εσωτερική αγορά αποτελεί η συνέχιση της προσπάθειας αποκρατικοποίησης του κρατικού μονοπωλίου φαρμακείων της χώρας που ανέρχονται συνολικά σε 1.000 σε όλη τη χώρα.
Το 1/3 παραμένει υπό κρατικό έλεγχο, προκειμένου να εξασφαλισθεί η απρόσκοπτη διανομή φαρμάκων σε όλη την επικράτεια.
Δεδομένου ότι υπάρχουν σημαντικές προοπτικές για πολλά ελληνικά προϊόντα στην αγορά της Σουηδίας, προτείνεται περαιτέρω μελέτη, ανάλυση και στόχευση των εδώ μεγάλων εμπορικών αντιπροσώπων, επιλογή αρκετών ενδιαφερομένων από αυτούς με σκοπό συναντήσεις τους στη Σουηδία με Έλληνες εξαγωγείς, αλλά και διοργάνωση επισκέψεών τους στην Ελλάδα σε συσκευαστήρια και εργοστάσια.
Άκρως αποτελεσματική για την προώθηση των εξαγωγών μας και του τουρισμού θα ήταν η κατόπιν συμφωνίας προβολή από τη σουηδική τηλεόραση των καθιερωμένων τηλεοπτικών ελληνικών σειρών περιήγησης και μαγειρικής, δεδομένου ότι ήδη προβάλλονται εδώ πλήθος παρόμοιων τηλεοπτικών σειρών που είναι πολύ δημοφιλείς.
Tα βασικότερα ελληνικά προϊόντα προς τη Σουηδία
Η δημοσιονομική κατάσταση της Σουηδίας κρίνεται αρκετά ικανοποιητική, εν τούτοις η γενικότερη οικονομική κρίση που πλήττει πολλές ευρωπαϊκές χώρες έχει επηρεάσει αρνητικά το ρυθμό ανάπτυξης της Σουηδίας, δεδομένου ότι η σουηδική οικονομία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις εξαγωγές που πραγματοποιεί.
Το 56% των εξαγωγών της Σουηδίας κατευθύνεται προς τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ το 38% προς την ευρωζώνη, η οποία πλήττεται από την οικονομική κρίση.
Επίσης, η σουηδική κορόνα ενισχύεται συνεχώς σε σχέση με το ευρώ, γεγονός που δυσχεραίνει ακόμα περισσότερο τις προσπάθειες της Σουηδίας για αύξηση των εξαγωγών της.
Καθώς η μεγαλύτερη σκανδιναβική οικονομία βρίσκεται σε στασιμότητα και η ύφεση στη ζώνη του ευρώ έχει αρνητικό αντίκτυπο στις εξαγωγές της Σουηδίας, αυτό έχει ως αποτέλεσμα να χάνονται πολλές θέσεις εργασίας.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Υπηρεσίας Απασχόλησης της Σουηδίας, περίπου 40.000 θέσεις εργασίας θα χαθούν τα προσεχή δύο έτη και το ποσοστό ανεργίας θα αυξηθεί από 7,8% σε 8,5% το 2014.
Το δημόσιο χρέος της Σουηδίας ανερχόταν σε 1,15 τρισ. κορόνες (132,3 δισ. ευρώ), στο τέλος του 2012, το οποίο αντιστοιχεί στο 32% περίπου του ΑΕΠ της χώρας. Εντούτοις, το ποσοστό χρέους του ιδιωτικού τομέα είναι αρκετά υψηλό και ανέρχεται σε 237% του ΑΕΠ.
Η αξία των εξαγωγών της χώρας κατά το 2012 ανήλθε σε 1,15 τρισ. κορόνες Σουηδίας (132,5 δισ. ευρώ), ενώ το ίδιο διάστημα οι εισαγωγές ήταν 1,06 τρισ. κορόνες (125 δισ. ευρώ).
Το 2012, το πλεόνασμα στο εμπορικό ισοζύγιο της χώρας έφθασε τα 86,4 δισ. κορόνες (7,5 δισ. ευρώ).
Το 2012, οι ελληνικές εξαγωγές προς τη Σουηδία ανήλθαν σε 1,27 δισ. κορόνες (146 εκατ. ευρώ), παρουσιάζοντας μείωση 6% σε σχέση με το 2011.
Η μείωση των ελληνικών εξαγωγών το 2012 σε σύγκριση με το 2011 οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην κατακόρυφη μείωση των εξαγωγών σιδηροκραμάτων προς τη Σουηδία (10,6 εκατ. ευρώ το 2012 έναντι 34,1 εκατ. ευρώ το 2011).
Το 2012, οι εισαγωγές της Ελλάδος από τη Σουηδία ήταν 2,26 δισ. κορόνες (260,3 εκατ. ευρώ), ενώ το έλλειμμα ανήλθε σε 995,7 εκατ. κορόνες (114,3 εκατ. ευρώ), παρουσιάζοντας περαιτέρω μείωση κατά 46% σε σχέση με το 2011( το 2011 το έλλειμμα ανήλθε σε 1,8 δισ. κορόνες, ήτοι 204 εκατ. ευρώ).
Μεταξύ των βασικότερων ελληνικών προϊόντων που εξήχθησαν στη Σουηδία το 2012 ήταν τυροκομικά προϊόντα, λαχανικά και φρούτα, λιπάσματα, ενδύματα, διόπτρες, σιδηροκράματα κα.
Όσον αφορά στις εισαγωγές της Ελλάδας από τη Σουηδία, για το ίδιο πάντα έτος, συγκαταλέγονται προϊόντα από χαρτί, φαρμακευτικά προϊόντα, ορυκτέλαια, μηχανήματα, προϊόντα ξυλείας, ψάρια παστά κτλ.
Το οικονομικό περιβάλλον
Η Σουηδία είναι σημαντικός εξαγωγέας σιδήρου, χαλκού και ξυλείας στην Ευρώπη, ήδη από το Μεσαίωνα.
Ωστόσο, η βελτίωση των μεταφορών και των τηλεπικοινωνιών έκανε δυνατή την εκμετάλλευση σε μεγαλύτερη κλίμακα του φυσικού πλούτου διαφόρων περιοχών της χώρας, ιδιαίτερα της ξυλείας και του σιδηρομεταλλεύματος.
Η φιλελευθεροποίηση της οικονομίας και η ανάπτυξη της εκπαίδευσης συνέβαλαν στη γρήγορη εκβιομηχάνιση και από τη δεκαετία του 1890 η χώρα είχε αρχίσει να αναπτύσσει μια προηγμένη βιομηχανία κατασκευών.
Στις αρχές του 20ού αιώνα ένα κράτος κοινωνικής πρόνοιας άρχισε να αναπτύσσεται.
Η Σουηδία χαρακτηρίζεται από σχετικά ομοιόμορφη κατανομή πλούτου και συνδυάζει οικονομία ελεύθερης αγοράς με κράτος μεγάλων κοινωνικών παροχών.
Η τάση είναι σήμερα επέκταση των κανόνων του ανταγωνισμού και στο δημόσιο τομέα (για παράδειγμα, η ιδιωτική πρωτοβουλία μπαίνει στην εκπαίδευση και τη φροντίδα παιδιών και ηλικιωμένων).
Αξιοσημείωτη είναι η διατήρηση πολλών παλαιών κρατικών μονοπωλίων, όπως αυτού των οινοπνευματωδών ποτών (τουλάχιστον στη λιανική διακίνηση από την κρατική εταιρία Systembolaget AB) και του καπνού.
Μέχρι πρόσφατα το ίδιο ίσχυε και για τον φαρμακευτικό κλάδο. Διεθνώς το όνομα της χώρας ταυτίζεται με πολλές πολυεθνικές, όπως π.χ. IKEA, Volvo, AstraZeneca, Ericsson, Electrolux, H&M κ.ά.
Η υψηλότερη φορολογική κλίμακα είναι 55%. Για τις εταιρίες, οι πραγματικοί φόροι είναι σχετικά χαμηλοί και οι διατάξεις περί απαξίωσης και αποσβέσεων αρκετά γενναιόδωρες, αν και πρέπει να τονισθεί ότι οι υποχρεώσεις για εισφορές κοινωνικής ασφάλισης αυξάνουν το κόστος μισθοδοσίας για τον εργοδότη κατά ένα τρίτο. Το ποσοστό ΦΠΑ στη Σουηδία είναι γενικά 25%, ενώ στα τρόφιμα και τις υπηρεσίες εστίασης ΦΠΑ 12%.
Σε γενικές γραμμές, όσον αφορά στο οικονομικό περιβάλλον της Σουηδίας σημειώνονται τα εξής:
α) Το ΑΕΠ στη Σουηδία ανήλθε σε 418 δισ. ευρώ (εκτ.) περίπου κατά το 2012, ενώ το κατά κεφαλή εισόδημα για το ίδιο πάντα έτος ήταν σε 44.500 ευρώ.
β) Το 2012 ο πληθωρισμός ανήλθε σε 0,8%, παρουσιάζοντας μείωση σε σχέση με το 2011, όπου ο πληθωρισμός ήταν 2,6%. Η ανεργία τον Δεκέμβριο του 2012 κυμαινόταν στο 8,2%, εμφανίζοντας αύξηση σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
γ) Η αξία των εξαγωγών της Σουηδία κατά το 2012 ανήλθε σε 1,15 τρισ. κορόνες Σουηδίας (132,5 δισ. ευρώ), ενώ το ίδιο διάστημα οι εισαγωγές ήταν 1,06 τρισ. κορόνες (125 δισ. ευρώ). Το 2012, το πλεόνασμα στο εμπορικό ισοζύγιο της χώρας έφθασε τα 86,4 δισ. κορόνες (7,5 δισ. ευρώ).
δ) Το δημόσιο χρέος της Σουηδίας ανερχόταν σε 1,16 τρισ. κορόνες (133 δισ. ευρώ) στο τέλος του 2012, το οποίο αντιστοιχεί στο 32% περίπου του ΑΕΠ της χώρας. Εντούτοις, το ποσοστό χρέους του ιδιωτικού τομέα είναι αρκετά υψηλό και ανέρχεται σε 237% του ΑΕΠ.
ε) Το εθνικό νόμισμα είναι η σουηδική κορόνα (SEK) που υποδιαιρείται σε 100 öre. Λογαριασμοί κατοίκων εξωτερικού σε σουηδικές τράπεζες έχουν μετατρεψιμότητα και μπορούν να χρησιμοποιηθούν για πληρωμές εντός Σουηδίας, μεταφορά ποσών σε άλλες χώρες ή αγορά συναλλάγματος. Η μέση ισοτιμία το 2011 ήταν 1 ευρώ = 9,03 SEK περίπου.
Η σουηδική βιομηχανία
Η Σουηδία είναι σήμερα μια αναπτυγμένη βιομηχανική χώρα, με υψηλό βιοτικό επίπεδο, ποιοτικές κοινωνικές υπηρεσίες, σύγχρονο σύστημα διανομών, πολύ καλές εσωτερικές και εξωτερικές συγκοινωνίες και καλά καταρτισμένο και ειδικευμένο εργατικό δυναμικό.
Στις αρχές του εικοστού αιώνα, η Σουηδία είχε οικονομία σε μεγάλο βαθμό αγροτική και ήταν από τα φτωχότερα έθνη στην Ευρώπη.
Η πλούσια εγχώρια παραγωγή σιδηρομεταλλευμάτων, ξυλείας και υδροηλεκτρικής ενέργειας, οι καλοί μηχανικοί και το εργατικό δυναμικό ήταν οι παράγοντες της γρήγορης εκβιομηχάνισης που μεταμόρφωσε τη Σουηδία σε ένα σύγχρονο και πλούσιο κράτος, του οποίου η ευημερία βασίζεται ολοένα περισσότερο στα αγαθά της υψηλής τεχνολογίας και τις υπηρεσίες της μεταβιομηχανικής εποχής.
Στη διάρκεια των μεταπολεμικών δεκαετιών η σημασία μετατοπίσθηκε βαθμιαία από την παραδοσιακή παραγωγή ακατέργαστων υλών προς τις εξελιγμένες βιομηχανίες τεχνικού χαρακτήρα, όπως τα συστήματα μεταφορών, ο ηλεκτρικός και ηλεκτρονικός εξοπλισμός και τα χημικά.
Η οικονομική ανάπτυξη ήταν εξαιρετικά ταχεία στη μεταπολεμική περίοδο μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’70, όταν η σουηδική εξαγωγική βιομηχανία ήταν πολύ ανταγωνιστική.
Ως ποσοστό του ΑΕΠ και της απασχόλησης, η δραστηριότητα ορυχείων και η βιομηχανική παραγωγή έφθασαν σε μέγιστες τιμές γύρω στα 1960.
Αυτή η δυναμική ανάπτυξη μπορεί να αποδοθεί σε μεγάλο βαθμό στην εξέλιξη των σουηδικών βιομηχανικών επιχειρήσεων.
Τις τελευταίες δεκαετίες, η Σουηδία – όπως πολλές άλλες δυτικές χώρες – χαρακτηρίζεται από γρήγορη μετεξέλιξη προς μια κοινωνία βασισμένη περισσότερο στις υπηρεσίες και τη γνώση.
Από πολύ νωρίς, οι σουηδικές εταιρίες είδαν τη σημασία της παρουσίας τους στις αγορές του εξωτερικού και σήμερα η σουηδική οικονομία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από ένα σχετικά μικρό αριθμό τεράστιων εταιριών διεθνούς εμβέλειας.
Αυτή η συγκέντρωση της βιομηχανικής παραγωγής σε έναν περιορισμένο αριθμό πολύ μεγάλων εταιριών εξηγεί ως ένα βαθμό τα συγκριτικά μεγάλα ποσά που δαπανώνται για έρευνα και ανάπτυξη (Ε&Α) στη Σουηδία.
Οι σουηδικές πολυεθνικές είναι οι εταιρίες με τη μεγαλύτερη έμφαση στην Ε&Α στον κόσμο και επί σειρά ετών μεγάλος όγκος Ε&Α γίνεται στη Σουηδία, η οποία θεωρείται αγορά-πρότυπο εμπορικής δοκιμασίας με δεδομένη τη δεκτικότητα για νέα προϊόντα.
Το κλίμα καινοτομίας που επικρατεί στη Σουηδία είναι από τα πιο ευνοϊκά στην Ευρώπη.
Οι πολιτικές και κοινωνικές αλλαγές στις Βαλτικές χώρες και την Ανατολική Ευρώπη έφεραν τη Σουηδία σε επίκεντρο, από το οποίο ποικίλοι φορείς και παράγοντες μπορούν να δράσουν και να επεκταθούν καλύπτοντας ολόκληρη τη Σκανδιναβία και την περιοχή της Βαλτικής.
Οι βασικοί κλάδοι της σουηδικής βιομηχανίας είναι οι εξής:
α) Υλοτομία. Η σουηδική δασική βιομηχανία παίζει σημαντικό ρόλο στην οικονομία της χώρας ήδη από τα μέσα του 19ου αιώνα. Με την πάροδο των ετών έχει αποκτήσει χαρακτήρα περισσότερο εξαγωγικό. Η σουηδική βιομηχανία επεξεργασίας ξυλείας βρίσκεται στη δεύτερη θέση των παγκόσμιων εξαγωγών, ενώ επίσης θεωρείται πολύ εκσυγχρονισμένη και οι λειτουργικοί της στόχοι είναι μακροπρόθεσμοι και οικολογικοί.
β) Χαλυβουργία. Πρόκειται για παραδοσιακή σουηδική βιομηχανία και η Σουηδία ήταν η μεγαλύτερη εξαγωγική χώρα προϊόντων σιδήρου στην Ευρώπη για περισσότερα από διακόσια χρόνια. Οι εξαγωγές σιδηρομεταλλευμάτων μειώθηκαν μετά τα μέσα της δεκαετίας του ’70, αλλά η Σουηδία δεν παύει να είναι ανάμεσα στους δέκα μεγαλύτερους εξαγωγείς στον κόσμο. Οι Σουηδοί παραγωγοί χάλυβα έχουν επικεντρώσει το ενδιαφέρον τους στην ποιότητα και τουλάχιστον το μισό της αξίας των πωλήσεων αφορά τον πλέον ακριβό ειδικό χάλυβα που χρησιμοποιείται για εργαλεία ακριβείας, ρουλεμάν κ.ά.
γ) Τεχνικός κλάδος. Η τεχνική βιομηχανία (κατασκευές, μηχανήματα, ηλεκτρονικά κ.λπ.) έχει να επιδείξει την ταχύτερη ανάπτυξη από κάθε άλλον τομέα στη χώρα. Οι τεχνολογίες πληροφορικής (ΙΤ) και τα πολυμέσα έχουν συνεχώς αυξανόμενη σημασία ενώ η Ericsson είναι παγκοσμίως γνωστή ως επιτυχημένη εταιρία στις τηλεπικοινωνίες και πωλεί ψηφιακές συνδέσεις και τηλεφωνικά συστήματα στις αγορές ολόκληρου του κόσμου. Οι βιομηχανίες αυτοκινήτων και αεροσκαφών είναι σημαντικές.
δ) Χημική βιομηχανία. Χημικά προϊόντα παράγονται στη Σουηδία για περισσότερα από εκατό χρόνια. Αρχικά, παράγονταν κυρίως σπίρτα και εκρηκτικά, ενώ αργότερα τα χρώματα και τα πλαστικά αποτέλεσαν μεγάλο μέρος της παραγωγής χημικών ειδών, κυρίως μετά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.
Η σουηδική φαρμακοβιομηχανία έχει πολύ θετικά αποτελέσματα την τελευταία εικοσαετία, ενώ οι εξαγωγές της φαρμακευτικών προϊόντων υπερτερούν κατά πολύ των εισαγωγών ομοειδών προϊόντων.
Με τις διάφορες συγχωνεύσεις ο αριθμός των μεγάλων φαρμακευτικών εταιριών μειώθηκε τα τελευταία δέκα χρόνια.
Μεταξύ των σημαντικότερων εταιρειών του κλάδου συγκαταλέγονται η Astra Zeneca, η Pharmacia & Upjohn η Ferring κ.ά.
Εξωτερικό εμπόριο
Η δημοσιονομική κατάσταση της Σουηδίας κρίνεται αρκετά ικανοποιητική, εν τούτοις η σουηδική Κυβέρνηση θεωρεί ότι η γενικότερη οικονομική κρίση που πλήττει πολλές ευρωπαϊκές χώρες έχει επηρεάσει αρνητικά το ρυθμό ανάπτυξης της Σουηδίας, δεδομένου ότι η σουηδική οικονομία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις εξαγωγές που πραγματοποιεί.
Πρέπει να σημειωθεί ότι, το 56% των εξαγωγών της Σουηδίας κατευθύνεται προς τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ το 38% προς την ευρωζώνη, η οποία πλήττεται από την οικονομική κρίση.
Επίσης, η σουηδική κορόνα ενισχύεται συνεχώς σε σχέση με το ευρώ, γεγονός που δυσχεραίνει ακόμα περισσότερο τις προσπάθειες της Σουηδίας για αύξηση των εξαγωγών της.
Καθώς η μεγαλύτερη σκανδιναβική οικονομία βρίσκεται σε στασιμότητα και η ύφεση στη ζώνη του ευρώ έχει αρνητικό αντίκτυπο στις εξαγωγές της Σουηδίας, αυτό έχει ως αποτέλεσμα να χάνονται πολλές θέσεις εργασίας.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Υπηρεσίας Απασχόλησης της Σουηδίας, περίπου 40.000 θέσεις εργασίας θα χαθούν τα προσεχή δύο έτη και το ποσοστό ανεργίας θα αυξηθεί από 7,8% σε 8,5% το 2014.
Η ανεργία των νέων στη Σουηδία παραμένει πάνω από τον μέσο όρο που ισχύει στην ΕΕ και τον Οκτώβριο του 2012 ανερχόταν σε 23%, σύμφωνα με την Στατιστική Υπηρεσία της Σουηδίας.
Το δημόσιο χρέος της Σουηδίας ανερχόταν σε 1,15 δισ. κορόνες (132,3 εκατ. ευρώ), στο τέλος του 2012, το οποίο αντιστοιχεί στο 32% περίπου του ΑΕΠ της χώρας. Εντούτοις, το ποσοστό χρέους του ιδιωτικού τομέα είναι αρκετά υψηλό και ανέρχεται σε 237% του ΑΕΠ.
Η Σουηδία πρωτοπορεί διεθνώς ως χώρα ελεύθερου εμπορίου και περισσότερη από τη μισή της οικονομία εξαρτάται από το εξωτερικό της εμπόριο.
Η αξία των εξαγωγών της χώρας κατά το 2012 ανήλθε σε 1,15 τρισ. κορόνες Σουηδίας (132,5 δισ. ευρώ), ενώ το ίδιο διάστημα οι εισαγωγές ήταν 1,06 τρισ. κορόνες (125 δισ. ευρώ).
Το 2012, το πλεόνασμα στο εμπορικό ισοζύγιο της χώρας έφθασε τα 86,4 δισ. κορόνες (7,5 δισ. ευρώ).
Η σουηδική οικονομία μπορεί να χαρακτηρισθεί ως μικρή αλλά ανοικτή οικονομία, εξαρτώμενη σημαντικά από το εξωτερικό εμπόριο.
Οι μεγάλοι βιομηχανικοί όμιλοι της Σουηδίας είναι σε μεγάλο βαθμό διεθνές δίκτυο και σημαντικό μέρος της παραγωγής τους γίνεται στο εξωτερικό, κυρίως σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Αν ληφθεί υπόψη ο μικρός πληθυσμός της, η συμμετοχή της χώρας στο διεθνές εμπόριο είναι εντυπωσιακά μεγάλη.
Εισαγωγές-Εξαγωγές της Σουηδίας
Η Σουηδία έχει εμπορικές συναλλαγές κυρίως με άλλες βιομηχανικές χώρες και περισσότερο με τις χώρες μέλη της ΕΕ.
Παρ’ όλα αυτά, στην Ασία υπάρχουν αγορές γρήγορα εξελισσόμενες για τις σουηδικές εξαγωγές, και πιο συγκεκριμένα στην Ιαπωνία, την Κίνα, το Χονγκ Κονγκ, τη Νότια Κορέα, τη Μαλαισία και τη Σιγκαπούρη.
Η Ασία απορροφά σήμερα σημαντικό μέρος των σουηδικών εξαγωγών, αποτελώντας ως γεωγραφική ζώνη τον πιο σημαντικό, εκτός Ευρώπης, εμπορικό εταίρο της Σουηδίας.
Σε άνοδο είναι επίσης το εμπόριο με τις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, που προηγουμένως είχαν κεντρικά ελεγχόμενη οικονομία, περιλαμβανομένων και των Βαλτικών χωρών.
Με τις αναπτυσσόμενες χώρες γίνεται λιγότερο από το ένα δέκατο του σουηδικού εξωτερικού εμπορίου, αλλά για τις εγκατεστημένες στη Σουηδία εταιρίες οι χώρες αυτές έχουν μεγάλη σημασία.
Για παράδειγμα, πολλές από τις εταιρίες αυτές συμμετέχουν σε έργα υποδομής σε αναπτυσσόμενες χώρες (κυρίως έργα ενεργειακά, τηλεπικοινωνιών και πολιτικού μηχανικού).
Με βάση τα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας της Σουηδίας (SCB), κατά το 2012, η Γερμανία εμφανίζεται ως πρώτος προμηθευτής της χώρας με αξία προϊόντων περίπου 190,5 δισ. κορόνες (περίπου 21,87 δισ. ευρώ), η Νορβηγία βρίσκεται στη δεύτερη θέση με 100,6 δισ. κορόνες (περίπου 11,55 δισ. ευρώ), η Δανία στην τρίτη με 93,2 δισ. κορόνες (περίπου 10,70 δισ. ευρώ), ενώ στην τέταρτη θέση βρίσκεται η Ολλανδία (72,3 δισ. κορόνες, ήτοι 8,30 δισ. ευρώ) και στην πέμπτη το Ηνωμένο Βασίλειο (72,1 δισ. κορόνες, ήτοι 8,28 δισ. ευρώ). Οι εισαγωγές από Ελλάδα κατά το 2012 ανήλθαν σε 1,27 δισ. κορόνες (146 εκατ. ευρώ).
Μεταξύ των εξαγωγικών αγορών της Σουηδίας, η Νορβηγία κατέχει την πρώτη θέση το 2012 με 120,4 δισ. κορόνες (περίπου 13,82 δισ. ευρώ) και η Γερμανία που ήταν στην πρώτη θέση το 2011, βρίσκεται στη δεύτερη θέση το 2012 (114,6 δισ. κορόνες περίπου 13,16 δισ. ευρώ).
Στην τρίτη θέση της κατάταξης είναι το Ηνωμένο Βασίλειο (90 δισ. κορόνες, ήτοι 10,33 δισ. ευρώ), στην τέταρτη οι ΗΠΑ (75 δισ. κορόνες, δηλαδή περίπου 8,6 δισ. ευρώ) και στην πέμπτη θέση είναι η Δανία (74,6 δισ. κορόνες, δηλαδή περίπου 8,56 δισ. ευρώ).
Οι εξαγωγές προς Ελλάδα κατά το εξεταζόμενο διάστημα ανήλθαν σε 2,26 δισ. κορόνες (260 εκατ. ευρώ).
Tα κυριότερα προϊόντα που εξήχθησαν από τη Σουηδία το 2012 ήταν μηχανοκίνητα οχήματα, προϊόντα διύλισης πετρελαίου, εξοπλισμός τηλεπικοινωνιών, χαρτί και χαρτόνια, φαρμακευτικά παρασκευάσματα, σίδηρος, χάλυβας και σιδηροκράματα, εξαρτήματα για μηχανοκίνητα οχήματα, μηχανήματα για εξοπλισμό ορυχείων και λατομείων, προϊόντα ξυλείας, μεταλλεύματα σιδήρου κ.ά.
Μεταξύ των βασικότερων προϊόντων στις εισαγωγές της Σουηδίας από το εξωτερικό, για το ίδιο πάντα έτος, συγκαταλέγονται πετρελαιοειδή προϊόντα, μηχανοκίνητα οχήματα, εξοπλισμός τηλεπικοινωνιών, εξαρτήματα για μηχανοκίνητα οχήματα, σίδηρος, χάλυβας και σιδηροκράματα, ηλεκτρονικοί υπολογιστές, φαρμακευτικά παρασκευάσματα, ηλεκτρονικά εξαρτήματα κ.ά.
Δομή της Σουηδικής αγοράς
Όσοι ενδιαφερόμενοι επιθυμούν να εξάγουν στη Σουηδία έχουν να αντιμετωπίσουν δύο προβλήματα: αφενός την είσοδο και αφετέρου την παραμονή των προϊόντων τους στην αγορά.
Η στρατηγική πρέπει να έχει σχεδιασθεί εκ των προτέρων, ώστε να αποφευχθούν λάθη που μπορούν να περιορίσουν τις μελλοντικές δυνατότητες πωλήσεων στη σουηδική αγορά.
Υπάρχουν διάφορες εναλλακτικές λύσεις, με διαφορετικές επιπτώσεις η καθεμιά.
Εάν αποκλεισθεί η δημιουργία θυγατρικής εταιρίας ή γραφείου ως πολύ δαπανηρή λύση, τότε η πώληση μπορεί να γίνει είτε με απευθείας επαφές με τους εισαγωγείς ή χονδρεμπόρους είτε μέσω εμπορικού αντιπροσώπου.
Πάντως, η βέλτιστη λύση ποικίλλει κατά περίπτωση.
Όλα εξαρτώνται από τις δυνατότητες και ικανότητες του εξαγωγέα, από το προϊόν, από το προφίλ που ο εξαγωγέας θέλει να δημιουργήσει στη σουηδική αγορά, αλλά και από το ποιος είναι ο επιθυμητός και ο δυνατός βαθμός ελέγχου της όλης εμπορικής διαδικασίας.
Η επιτυχία των πωλήσεων στη σουηδική αγορά δεν εξαρτάται μόνον από τις ενέργειες του συνεργαζόμενου εισαγωγέα ή αντιπροσώπου.
Ο εξαγωγέας οφείλει να είναι σε στενή επαφή με τον εισαγωγέα ή τον αντιπρόσωπό του στη Σουηδία και να συμμετέχει ενεργά στις δραστηριότητες εμπορικής προβολής, μάρκετινγκ και πιθανής τροποποίησης ή βελτίωσης του προϊόντος ανάλογα με τις εκάστοτε απαιτήσεις της αγοράς.
Περίπου το 80% των εργαζομένων στη Σουηδία ανήκουν σε κάποιο συνδικάτο.
Το ποσοστό του πληθυσμού της χώρας που είναι αλλοδαποί αυξάνει, χωρίς να λείπουν και οι διακρίσεις σε θέματα κατοικίας, εκπαίδευσης και εργασίας.
Η εργατική νομοθεσία της χώρας επιβάλλει την εκπροσώπηση των εργαζομένων στο ΔΣ οποιασδήποτε εταιρίας με πάνω από 25 εργαζομένους.
Γενικά, η εργατική νομοθεσία καθιστά τις δραστηριότητες χαμηλού εργατικού κόστους μάλλον δαπανηρές, παρόλο που η χώρα είναι ανοικτή σε οικονομικούς μετανάστες, με αποτέλεσμα η διαδικασία franchising να είναι δύσκολη υπόθεση.
Αντίθετα, ο σχεδιασμός, η έρευνα και η ανάπτυξη προϊόντων και υπηρεσιών είναι σχετικά μη δαπανηρές δραστηριότητες και άκρως ανταγωνιστικές λόγω του χαμηλού κόστους των επιστημόνων, των μηχανικών και των ερευνητικών κέντρων της χώρας.
Η φορολόγηση φυσικών προσώπων είναι η πολύ υψηλή, αλλά για τις ανώνυμες εταιρείες σχετικά χαμηλή (26,3%).
Στη Σουηδία εδρεύουν κατά κεφαλή περισσότερες διεθνείς εταιρείες από οποιαδήποτε άλλη χώρα.
Η χώρα είναι το οικονομικό κέντρο της ευρύτερης περιοχής της Σκανδιναβίας, μιας αγοράς με πάνω από 25 εκατ. καταναλωτές, αλλά και της Βαλτικής από την οποία προστίθενται επίσης οι αγορές της Εσθονίας, Λετονίας, Λιθουανίας, ΒΔ Ρωσίας (με κέντρο την Αγία Πετρούπολη), Βορ. Πολωνίας, Βορ. Γερμανίας και ανατολικής πλευράς του Ηνωμ. Βασιλείου.
Ειδικά μεταξύ Σουηδίας, Δανίας, Νορβηγίας και Φινλανδίας υπάρχει ένας ιδιότυπος καταμερισμός οικονομικών δραστηριοτήτων που χαρακτηρίζονται και από χαμηλή διαφθορά.
Δεν παρατηρείται όμως μεγάλη παρουσία μη Σκανδιναβών στελεχών επιχειρήσεων και δεν κυκλοφορούν ξενόγλωσσες εφημερίδες ή άλλα ξενόγλωσσα έντυπα.
Εν τούτοις, σημαντική πληροφόρηση δύναται να παρέχεται από τις ηλεκτρονικές αγγλόφωνες εφημερίδες «The local» (www.thelocal.se) και «The Swedish Wire» ( www.swedishwire.com).
Οι Σουηδοί βέβαια είναι λάτρεις του Διαδικτύου και πρωτοπόροι στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση, αλλά οι παρεχόμενες πληροφορίες και υπηρεσίες είναι στην αγγλική γλώσσα και γενικόλογες, ώστε οποιαδήποτε ανάλυση εις βάθος απαιτεί προσωπική επαφή και χρήση της σουηδικής γλώσσας.
Η Σουηδία πρωτοπορεί διεθνώς στις τηλεπικοινωνίες, τους Η/Υ, τα ηλεκτρονικά, φαρμακευτικά, ιατρικά και βιοτεχνολογικά προϊόντα, αλλά και στις εναλλακτικές πηγές ενέργειας.
Η χώρα βρίσκεται στην κορυφή της κλίμακας αποδοχής της υψηλής τεχνολογίας και οι τομείς της νανοτεχνολογίας και έρευνας εμβρυονικών κυττάρων αναπτύσσονται ραγδαία.
Η εγχώρια βιομηχανία αυτοκινήτων και αεροσκαφών, αναπτύσσονται σε στενή συνεργασία και με την οικονομική συμμετοχή αμερικανικών εταιρειών.
Παρόλο που είναι σχετικά ακριβή, η σουηδική αγορά αποτελεί ιδεώδες πεδίο δοκιμής νέων προϊόντων, καινοτομιών και υπηρεσιών και δη προέλευσης ΗΠΑ, πριν εν συνεχεία προωθηθούν στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές αγορές.
Οι Σουηδοί υιοθετούν γρήγορα κάτι το νέο και πρωτοποριακό.
Επίσης, οι Σουηδοί είναι ευαίσθητοι στη διάθεση του επιχειρηματικού τους χρόνου.
Δεν θα συμφωνήσουν ποτέ για μια συνάντηση εάν δεν υφίσταται σαφής αντικειμενικός σκοπός και δεν αναμένουν κάποιο κέρδος από αυτή την επένδυση του χρόνου τους.
Κέντρα και δίκτυα διανομής
Η διανομή των προϊόντων, όπως έχει εξελιχθεί σήμερα, χαρακτηρίζεται από ιδιαίτερη αποτελεσματικότητα.
Σχεδόν δύο τρίτα του συνόλου των εισαγωγών διακινούνται από τους εισαγωγείς-χονδρεμπόρους.
Τα καταναλωτικά αγαθά και οι βιομηχανικές πρώτες ύλες εισάγονται συνήθως με τον τρόπο αυτό.
Τα κύρια κέντρα διανομής είναι η Στοκχόλμη, το Γκέτεμποργκ, το Μάλμε και το Χέλσινγκμποργκ.
Στη Στοκχόλμη (1,9 εκατ. κάτοικοι μαζί με τα προάστεια), πρωτεύουσα και επιχειρηματικό κέντρο της χώρας, έχουν την έδρα τους οι περισσότεροι μεγάλοι φορείς και οργανισμοί καθώς και πολλές πολυεθνικές που έχουν δραστηριότητες στις βόρειες και τις Βαλτικές χώρες.
Σημειώνεται ότι η Στοκχόλμη συγκαταλέγεται ανάμεσα στις ακριβότερες πόλεις του κόσμου, όπερ προσφέρει ευκαιρίες για πωλήσεις ανταγωνιστικών προϊόντων και έναρξη επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στη χώρα.
Το Γκέτεμποργκ (Göteborg, 800.000 κάτοικοι) που είναι διεθνές θαλάσσιο διαμετακομιστικό και βιομηχανικό κέντρο είναι το κυριότερο λιμάνι διεθνούς εμπορικής σύνδεσης της χώρας. Βρίσκεται στα νοτιοδυτικά παράλια και είναι επίσης μεγάλο βιομηχανικό κέντρο με ευρύ φάσμα παραγωγής, από οχήματα μέχρι πετροχημικά.
Το Μάλμε (Malmö) και το Χέλσινγκμποργκ (Helsingborg) είναι πόλεις της νότιας ακτής της χώρας, σε μικρή απόσταση από τη γειτονική Δανία. Είναι σημαντικά λιμάνια εμπορικής διακίνησης προς την ηπειρωτική Ευρώπη, η δε γέφυρα μεταξύ Μάλμε και Κοπεγχάγης που συνδέει τη Σκανδιναβία με την υπόλοιπη Ευρώπη δόθηκε στην κυκλοφορία το καλοκαίρι του 2000.
Μολονότι τα δύο τρίτα του εδάφους της Σουηδίας στο βορρά είναι αραιοκα-τοικημένα, υπάρχουν εκεί πολλές βιομηχανίες δασικών προϊόντων, εξόρυξης και υδροηλεκτρικής ενέργειας, ενώ τα σπουδαιότερα αστικά κέντρα είναι οι πόλεις Sundsvall, Umeå, Skellefteå και Luleå.
Η στρατηγική εισόδου στην αγορά ποικίλλει ανά προϊόν και τομέα.
Εμπορικοί αντιπρόσωποι (agents) και αποκλειστικοί διανομείς (sole distributors) θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν ευρέως στην αρχική φάση εισόδου στην αγορά.
H αρχική επίσκεψη του Έλληνα επιχειρηματία στη Σουηδία θεωρείται απαραίτητη, ή και του Σουηδού στην Ελλάδα, δεδομένου ότι οι Σουηδοί βασίζονται στην κατά πρόσωπο εντιμότητα και για να κλείσουν συμφωνία προτιμούν «να δώσουν τα χέρια» στην αρχή.
Μεγάλη προσοχή πρέπει να δοθεί στο γεγονός ότι η διαδικασία λήψης αποφάσεων στη Σουηδία βασίζεται στην αρχή της ομοφωνίας όλων των εμπλεκομένων και εν συνεχεία στην εφαρμογή προσεκτικών προγραμμάτων χωρίς απότομες αλλαγές.
Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα για την ελληνική πλευρά να παρουσιασθούν αρχικά μεγάλες καθυστερήσεις και δαπάνες προετοιμασίας σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές ή αμερικανικές συνεργασίες (longer up-front sales cycle).
Καταναλωτές και επιχειρηματίες στη Σουηδία ενδιαφέρονται εξίσου και έντονα για εισαγωγές.
Η χώρα προσφέρει αρκετές αποτελεσματικές μεθόδους για την διανομή και πώληση εισαγομένων προϊόντων.
Λόγω του ότι το σύνολο σχεδόν του σουηδικού πληθυσμού είναι διαδικτυωμένο, αυξάνονται συνεχώς οι πωλήσεις μέσω του Internet και αντιστοιχούν σε 6,5-7% του συνολικού λιανικού εμπορίου.
Μια εξαγωγική εταιρία που ενδιαφέρεται να ξεκινήσει ηλεκτρονικό εμπόριο στη Σουηδία θα πρέπει να εγγραφεί στο Μητρώο Καταχώρισης Εταιριών, όπως συμβαίνει και με όλες τις άλλες εταιρίες που ασκούν εμπορικές δραστηριότητες στη Σουηδία.
Υπάρχουν 3 μορφές εμπορικής δραστηριότητας μέσω του διαδικτύου, από εταιρία σε εταιρία, από εταιρεία σε καταναλωτή και από καταναλωτή σε καταναλωτή. Από το συνολικό ηλεκτρονικό εμπόριο μόλις το 5% αφορά σε αγορές από το εξωτερικό, κυρίως ευρωπαϊκές.
Οι τεχνικές ανάπτυξης πωλήσεων στη Σουηδία δεν διαφέρουν από τις υπόλοιπες αναπτυγμένες αγορές των ΗΠΑ και της Δυτ. Ευρώπης.
Αποφασιστικοί παράγοντες είναι η τιμή, η ποιότητα και η ακρίβεια στην παραλαβή των εμπορευμάτων.
Οι σουηδικές εταιρείες δεν αλλάζουν εύκολα προμηθευτές και πολλές εμπορικές σχέσεις διατηρούνται για δεκαετίες.
Η διαφήμιση παίζει μεγάλο ρόλο στη Σουηδία και όλων των τύπων τα μέσα είναι διαθέσιμα.
Καθημερινές εφημερίδες ή εβδομαδιαίες εφημερίδες για μια συγκεκριμένη περιοχή της πόλης και άλλα έντυπα καλύπτουν πάνω από το 50% των δαπανών διαφήμισης.
Η ταχυδρόμηση ή διανομή σε κάθε πόρτα διαφημιστικών φυλλαδίων είναι η δεύτερη πιο προσφιλής μέθοδος και ακολουθεί το ραδιόφωνο και η τηλεόραση.
Επίσης η διαφήμιση εντός του καταστήματος και σε εξωτερικό χώρο μέσω μικρών ή μεγάλων αφισών είναι άλλες εναλλακτικές λύσεις.
Οι κύριες καθημερινές εφημερίδες της Στοκχόλμης, του Γκέτεμποργκ και του Μάλμε έχουν ευρύτερη γεωγραφική κυκλοφορία.
Οι τρείς μεγαλύτερες της Στοκχόλμης (Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet και Dagens Industri) κυκλοφορούν σε όλη τη χώρα.
Η Göteborgs-Posten του Γκέτεμποργκ καλύπτει τη Δυτική Σουηδία και η Sydsvenskan του Μάλμε τη Νότια χώρα.
Προκειμένου να μπορεί μια διαφημιστική εταιρία να καταχωρίσει διαφημίσεις στον έντυπο Τύπο πρέπει να διαθέτει ειδική άδεια από το Σουηδικό Σύνδεσμο Εκδοτών Εφημερίδων (Tidningsutgivarna, www.tu.se).
Λιανική αγορά τροφίμων και ποτών
Η λιανική αγορά τροφίμων έχει ολιγοπωλιακή μορφή καθώς oι 3 μεγαλύτερες αλυσίδες super-markets ελέγχουν το 85-90% της σουηδικής αγοράς.
Στη Σουηδία τρεις αλυσίδες υπερκαταστημάτων κυριαρχούν στη λιανική αγορά τροφίμων, με ποσοστό μεριδίου αγοράς γύρω στο 85%. Είναι κατά σειρά η ICA, η COOP και η Axfood.
Οι τιμές των τροφίμων είναι υψηλότερες από ότι σε άλλες χώρες της ΕΕ.
Σε γενικές γραμμές παρατηρείται υψηλή συγκέντρωση της αγοράς λιανικού εμπορίου, υψηλό εργατικό κόστος, συχνοί έλεγχοι ποιότητας και υψηλός συντελεστής ΦΠΑ
Μεγαλύτερη αλυσίδα λιανικής πώλησης είναι η ICA με μερίδιο αγοράς 45-49%, η οποία διαθέτει περισσότερα από 1.350 καταστήματα στη Σουηδία, 2.150 καταστήματα σε όλη τη Σκανδιναβία και τις βαλτικές χώρες.
Τα καταστήματα της συγκεκριμένης αλυσίδας έχουν διαφορετικό προφίλ, ανάλογα με την τοποθεσία, τη γκάμα των προϊόντων και το μέγεθος του καταστήματος.
Υπάρχουν τα καταστήματα ICA Nära, συνήθως σε γειτονιές, τα καταστήματα ICA Supermarket, μεσαίου μεγέθους σούπερ μάρκετ, ενώ τα ICA Kvantum και τα MAXI ICA είναι hypermarkets και βρίσκονται συνήθως έξω από το κέντρο των πόλεων και διαθέτουν πολύ μεγάλη γκάμα προϊόντων, ακόμα και έπιπλα και διάφορα είδη για τον κήπο.
Η δεύτερη μεγαλύτερη αλυσίδα super-markets είναι η Coop, με μερίδιο αγοράς 21-23%, ενώ στην τρίτη θέση είναι η αλυσίδα λιανικής πώλησης Axfood με μερίδιο αγοράς 18% και περισσότερα από 230 καταστήματα με τις επωνυμίες Willys, Hemköp και PrisXtra.
Σημαντική παρουσία στη σουηδική αγορά έχουν επίσης η αλυσίδα Bergendahls με μερίδιο αγοράς 5-6%, τα Lidl, με περισσότερα από 80 καταστήματα στη χώρα καθώς και τα 7 Eleven και Pressbyrån που τα συναντά κανείς σε κάθε συνοικία.
Υπάρχουν επίσης αρκετές άλλες μικρότερες αλυσίδες καταστημάτων τροφίμων, τελευταία δε γνωρίζουν άνθηση τα μικρά καταστήματα στις γειτονιές με μεγάλη συγκέντρωση οικονομικών μεταναστών που αναζητούν παραδοσιακά εισαγόμενα τρόφιμα από την Αν. Μεσόγειο.
Επίσης, τα παραδοσιακά εστιατόρια έχουν προκαλέσει ζήτηση για εισαγόμενα τρόφιμα και μαζί με τα παραπάνω μικρά καταστήματα έχουν δημιουργήσει ένα διαφορετικό δίαυλο διανομής εισαγόμενων τροφίμων.
Σε αυτόν τον τομέα, ο εισαγωγέας συγκεντρώνει πολλές μικρές παραγγελίες, κάνει τις παραγγελίες όταν φτάσουν την ποσότητα ενός εμπορευματοκιβωτίου και είτε τις επανασυσκευάζει ο ίδιος και τις διανέμει απευθείας είτε συνεργάζεται με άλλον χονδρέμπορο.
Οι πιο πολλές ελληνικές επιχειρήσεις στη Σουηδία δρουν με αυτόν τον τρόπο, τουλάχιστον αρχικά, συνδυάζοντας και εισαγόμενα οινοπνευματώδη στην τροφοδοσία εστιατορίων.
Ελάχιστες όμως έχουν πρόσβαση στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ-μάρκετ και περιορίζονται διαθέτοντας σε αυτές μικρές συσκευασίες ελαιολάδου, φέτας, γιαουρτιού, χυμών, ελιών και τουρσιών, πολλές φορές σε άμεσο ανταγωνισμό ομοειδών προϊόντων υπό την ετικέτα της ίδιας της αλυσίδας (π.χ. ICA Kalamata Olives, ICA Extra Virgin Olive Oil κ.λπ.).
Σχετικά με κατηγορίες προϊόντων που παρουσιάζουν ενδιαφέρον στη Σουηδία, σημειώνεται ότι υπάρχουν καλές προοπτικές για τρόφιμα και ποτά βιολογικής παραγωγής, καθώς ολοένα και περισσότερο αυξάνεται ο αριθμός των καταναλωτών στη Σουηδία που προτιμούν βιολογικά καθώς επίσης και άλλα αγροτικά προϊόντα, η παραγωγή των οποίων βασίστηκε σε φυσικές διεργασίες.
Επίσης, θα μπορούσε να εξετασθεί η δυνατότητα συμμετοχής εταιρειών ιχθυοκαλλιέργειας, καθώς τα μεσογειακά είδη ψαριών (τσιπούρα, λαβράκι κ.α.) δεν έχουν ιδιαίτερη κατανάλωση στην εδώ αγορά.
Σημαντικός είναι και ο κλάδος της σοκολατοποιίας και λοιπών ζαχαρωδών καθώς τόσο σε μεγάλα όσο και σε όλα τα μικρά καταστήματα, μπορεί πάντοτε να βρει κάποιος ειδικό τμήμα όπου διατίθενται καραμελοειδή προϊόντα και παρόμοια ζαχαρώδη.
Γενικά, το κέντρο διανομής νωπών οπωροκηπευτικών είναι το Helsingborg στο νότο και εδώ θα πρέπει επίσης να τονισθεί ότι γι’ αυτά τα τρόφιμα στη Σουηδία ισχύουν οι αυστηρότερες στην Ευρώπη προδιαγραφές για υπολείμματα φυτοφαρμάκων, ορμονών, συντηρητικών κ.λπ.
Η COOP δεν απευθύνεται στο ακριβό τμήμα της αγοράς, αλλά οι τιμές της δεν είναι και τόσο διαφορετικές από αυτές της ICA.
Λόγω προφανώς μικρότερου τζίρου, σε ορισμένα βασικά είδη είναι μερικές φορές ακριβότερη. Βασίζεται όμως σε αντίστοιχο προμηθευτικό συνεταιρισμό για τα εισαγόμενα οπωροκηπευτικά της που εδρεύει στη Δανία.
Σχετικά με τον κλάδο των ποτών, το κύριο χαρακτηριστικό είναι ασφαλώς το κρατικό μονοπώλιο αλυσίδας καταστημάτων στη Σουηδία, που ονομάζεται Systembolaget και έχει το αποκλειστικό δικαίωμα λιανικής πώλησης οίνου, μπύρας και λοιπών αλκοολούχων ποτών με περιεκτικότητα οινοπνεύματος μεγαλύτερη από 3,5%.
Παρόλο που η ΕΕ θεωρεί ότι αυτό αντιβαίνει στην αρχή του ελεύθερου ανταγωνισμού, η Σουηδία επικαλείται λόγους δημόσιας υγείας για να εξηγήσει τη διατήρηση του κρατικού μονοπωλίου διανομής οινοπνευματωδών.
Το Systembolaget διαθέτει ένα δίκτυο με 421 καταστήματα, περισσότερους από 500 αντιπροσώπους σε μικρές κοινότητες και 433 προμηθευτές από όλο τον κόσμο.
Οι συνολικές πωλήσεις του κρατικού μονοπωλίου υπερβαίνουν ετησίως τα 3 δισ. ευρώ.
Η μπύρα αποτελεί το ποτό με τις μεγαλύτερες πωλήσεις, σχεδόν 50% των συνολικών πωλήσεων, ακολουθούν τα κρασιά με 41% και έπονται τα υπόλοιπα αλκοολούχα ποτά.
Η σημαντικότερη έκθεση τροφίμων και ποτών που θα πραγματοποιηθεί το 2013 στη Σουηδία είναι η «Mitt Kök», στις 24-27 Οκτωβρίου στο Γκέτεμποργκ και στις 7-10 Νοεμβρίου στη Στοκχόλμη.»
Πηγή: Ετήσια Οικονομική Έκθεση (Μάρτιος 2013)του γραφείου ΟΕΥ Στοκχόλμης, Πρεσβεία της Ελλάδας στη Σουηδία
www.mywaypress.gr