Στέγη-Αλγοριθμική και ανατρεπτική περφόρμανς με Σαιξπηρικό Άμλετ και Τρεις Αδερφές του Τσέχοφ

• A piece of work-Annie Dorsen

 
• Who Left This Fork Here-Daniel Fish

 
Αυτή είναι η άλλη Αμερική. Η πρωτοπορία των ΗΠΑ στη Στέγη.

 
• A piece of work-Annie Dorsen

16 – 17.11.2016 | 19:00 | Μικρή Σκηνή | Θέατρο

Διάρκεια παράστασης: 1 ώρα. Η παράσταση είναι στα αγγλικά.

Πώς θα ήταν αν οι ντανταϊστές, οι αποδομιστές, οι δημιουργοί διαδραστικών εφαρμογών και συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης και οι αναρχικοί χάκερ του Ίντερνετ ανέβαζαν τον σαιξπηρικό «Άμλετ» από κοινού με τον Heiner Müller και τη Laurie Anderson;

Έχετε δει ποτέ αλγοριθμική περφόρμανς; Η δεινή πειραματίστρια της αμερικανικής σκηνής, Annie Dorsen μας συστήνει το ιδιότυπο θεατρικό ιδίωμά της στις 16 και 17 Νοεμβρίου στη Μικρή Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση στο πλαίσιο του Made in USA.

Πώς θα ήταν αν ανέβαζαν τον σαιξπηρικό Άμλετ ντανταϊστές, αποδομιστές, δημιουργοί διαδραστικών εφαρμογών και συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης και αναρχικοί χάκερ του Διαδικτύου, από κοινού με τον Heiner Müller και τη Laurie Anderson; Μάλλον θα κατέληγαν σε μια αλλόκοτα πρωτότυπη και άκρως ενδιαφέρουσα αλγοριθμική περφόρμανς, δηλαδή ένα digital, παραστασιακό πλέγμα λέξεων, εικόνων, φωνών, εφέ, ρυθμών, μουσικών μοτίβων και εξελιγμένων εφαρμογών, όπως είναι η παράσταση της βραβευμένης με Obie σκηνοθέτριας και δραματουργού από τη Νέα Υόρκη.

«Τι έργο τέχνης ο άνθρωπος!» αναφωνεί ο Άμλετ· μόνο που εδώ η πιο επιδραστική σαιξπηρική τραγωδία διαβάζεται υπό το πρίσμα των μετα-ουμανιστικών, ψηφιακών καιρών μας, με έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή να ερμηνεύει τον νεαρό πρίγκιπα της Δανίας, τον Κλαύδιο, τη Γερτρούδη, την Οφηλία και τα άλλα πρόσωπα του δράματος… Η βετεράνος Αμερικανός ηθοποιός Joan MacIntosh, από τις πρωταγωνίστριες του φημισμένου Performance Group, ερμηνεύει ζωντανά την Τρίτη Πράξη του Άμλετ, συμπράττοντας σε αυτό το ιδιοφυές σκηνικό παιχνίδι νόησης και αλγορίθμων, ανθρώπου και μηχανών, live performance και new media.

Συντελεστές
Σύλληψη & Σκηνοθεσία: Annie Dorsen
Προγραμματισμός Συστημάτων: Mark Hansen
Βοηθός Προγραμματισμού: Dylan Fried
Ερμηνεία: Joan MacIntosh
Σκηνικά & Βίντεο: Jim Findlay
Σχεδιασμός Ήχου & Δικτύου: Greg Beller
Σχεδιασμός Φωτισμών: Bruno Pocheron και Ruth Waldeyer
Επιπλέον Προγραμματισμός: Scott Shepherd και Paul Calley
Βοηθός Σχεδιασμού Βίντεο: Ryan Holsopple
Τεχνικός Ήχου: Etienne Graindorge
Διεύθυνση ομάδας: Alexandra Rosenberg

Συμπαραγωγή: BIT Teatergarasjen (Μπέργκεν), Black Box Teater (Όσλο), Brooklyn Academy of Music (Νέα Υόρκη), brut (Βιέννη), On the Boards (Σηάτλ) και Théâtre de la Villette (Παρίσι).

Το A Piece of Work είναι ένα πρότζεκτ του House on Fire, που αναπτύχθηκε με την υποστήριξη του προγράμματος Culture της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πρόσθετη υποστήριξη παρείχαν ο Δήμος Βιέννης και το On the Boards μέσω του Performance Production Program. Αναπτύχθηκε εν μέρει στο Live Arts Bard, το πρόγραμμα ανάθεσης και φιλοξενίας καλλιτεχνών του Richard B. Fisher Center for the Performing Arts στο Bard College.

Η παράσταση στην Αθήνα πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Mid Atlantic Arts Foundation μέσω του USArtists International σε συνεργασία με το National Endowment for the Arts και το Andrew W. Mellon Foundation.

 
ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΔΡΑΣΗ

Πέμπτη 17 Νοεμβρίου

Μετά την παράσταση, συζήτηση του κοινού με τους συντελεστές (στα αγγλικά, χωρίς διερμηνεία)

Συντονισμός: Γρηγόρης Ιωαννίδης, κριτικός θεάτρου και επίκουρος καθηγητής του τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών

 

Οι αλγόριθμοι ξαναγράφουν, υπό μία έννοια, τον κόσμο

Ακριβώς επειδή στο Α Piece of Work οι αλγόριθμοι αλλάζουν διαρκώς, κάθε παράσταση είναι διαφορετική και κάθε βραδιά μια εμπειρία μοναδική, επανασυστήνοντάς μας τόσο τον Άμλετ όσο και αυτά που πιστεύουμε ότι μπορεί να είναι το θέατρο.

«Θέλω ένα θέατρο που να καταπιάνεται με τον κόσμο, και όχι απλώς με τις αναπαραστάσεις του. Οι αλγόριθμοι ξαναγράφουν, υπό μία έννοια, τον κόσμο. Αν και εφεύρεση του ανθρώπου, είναι ανεξέλεγκτοι.» Αυτό επισημαίνει η Άννι Ντόρσεν, η οποία από το 2009 έχει επινοήσει αυτό το άκρως πρωτότυπο αλγοριθμικό θεατρικό ιδίωμα.

Το Α Piece of Work (2013) που παρουσιάζεται στη Στέγη είναι η δεύτερη αλγοριθμική περφόρμανς της Άννι Ντόρσεν, μετά το παρθενικό Hello Hi There (2010), το οποίο αφορούσε το περίφημο τηλεοπτικό debate του φιλοσόφου Michel Foucault με τον γλωσσολόγο Noam Chomsky το 1971 –μόνο που το YouTube, τα MacBooks και τα chatbots είχαν εκεί τον πρώτο λόγο. Η τριλογία των αλγοριθμικών της περφόρμανς συμπληρώνεται με το Yesterday Tomorrow (2015), μια απροσδόκητη μουσική περιπλάνηση με ενδιάμεσους σταθμούς το “Yesterday” των Beatles και το “Tomorrow” από το μιούζικαλ Annie.

Η Άννι Ντόρσεν υποστηρίζει θεωρητικά την αλγοριθμική της δουλειά αρθρογραφώντας εκτενώς και εκδίδοντας δοκίμια για αυτήν. Διαβάστε ενδεικτικά εδώ: http://www.anniedorsen.com/useruploads/files/on_algorithmic_theatre.pdf

Εκτός από τις πειραματικές περφόρμανς θεάτρου και χορού, η Άννι Ντόρσεν έχει επίσης σκηνοθετήσει ένα από τα πιο σοφιστικέ και πολυβραβευμένα (με βραβεία Tony και Drama Desk) ροκ μιούζικαλ του Μπρόντγουεϊ, με τίτλο Passing Strange (2007), με θέμα τη ζωή του Αφροαμερικανού μουσικού Stew. Ο Spike Lee κινηματογράφησε μάλιστα τις τρεις τελευταίες παραστάσεις, δημιουργώντας την ομώνυμη ταινία-ντοκιμαντέρ που προβλήθηκε το 2009 στο Sundance Film Festival.

 
Πληροφορίες παραστάσεων

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Συγγρού 107

Πληροφορίες: 210 900 5 800

Made in USA

16 – 17 Νοεμβρίου 2016
Μικρή Σκηνή | 19:00

Εισιτήρια
Κανονικό: 10 €
Μειωμένο, Φίλος, Μικρή Παρέα (5-9 άτομα): 8 €
Μεγάλη Παρέα (10+ άτομα): 7 €
ΑΜΕΑ & Άνεργοι: 5 €
Συνοδός ΑΜΕΑ: 8 €
Combo 4 εισιτήρια για την παράσταση The Record: 5 € ανά εισιτήριο
Combo 1+1: 5 € ανά εισιτήριο για επιλεγμένες παραστάσεις του φεστιβάλ Made in USA: A Piece of Work, Age & Beauty Part 1, Judson Church is Ringing in Harlem, Phone Homer, Tell Me Love Is Real, The Record

 
• Who Left This Fork Here-Daniel Fish

16 – 17.11.2016 | 21:00 | Κεντρική Σκηνή | Θέατρο

Διάρκεια παράστασης: 1 ώρα. Η παράσταση είναι στα αγγλικά.

Τρεις γυναίκες-περφόρμερ, διαφορετικών ηλικιών, βρίσκονται ανάμεσα σε γενέθλιες τούρτες, κάμερες, καλώδια, λαμπτήρες και βιντεοπροβολές. Οι «Τρεις Αδερφές» του Τσέχοφ σε ένα ηλεκτρισμένο σκηνικό ποίημα αποκαλυπτικό της οριακής κατάστασης των τσεχοφικών ηρωίδων.

«Παρακαλώ, μην πατάτε τις τούρτες!» Mάλλον δεν περιμένετε να ακούσετε κάτι τέτοιο λίγο πριν από μια παράσταση των Τριών Αδερφών του Τσέχοφ. Έτσι, όμως, ξεκινά η 56λεπτη περφόρμανς του καταξιωμένου Αμερικανού σκηνοθέτη και μετρ της ανεξάρτητης νεοϋορκέζικης σκηνής, Daniel Fish που παρουσιάζεται στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση στο πλαίσιο του Made in USA.

Mε ένα σώμα έργων που κινούνται στους χώρους του θεάτρου, του κινηματογράφου, της όπερας και του δοκιμίου, ο Ντάνιελ Φις είναι ο δημιουργός ενός εννοιολογικού θεάτρου που δεν στερείται ζωντάνιας και συγκίνησης, είτε πρόκειται για τη σκηνοθεσία ενός κλασικού έργου του Σαίξπηρ ή του Μολιέρου είτε για μία και μόνο σκηνή από ένα σενάριο, όπως έγινε με την Αιώνια λιακάδα ενός καθαρού μυαλού του Charlie Kaufman ή με αποσπάσματα από τα μυθιστορήματα των Jonathan Franzen και David Foster Wallace.

Το Who Left This Fork Here (2015) είναι μια καλωδιωμένη σκηνική ανατομία της τρίτης πράξης των Τριών Αδερφών του Τσέχοφ, με τρεις ξεχωριστές περφόρμερ διαφορετικής ηλικίας επί σκηνής. Καθεμία έχει μια συγκεκριμένη όσο και παράδοξη «αποστολή» να εκτελέσει ανάμεσα σε στοίβες από φανταιζί τούρτες, κάμερες αλλά και τεχνικούς που μπαινοβγαίνουν κουβαλώντας λαμπτήρες από νέον, καρέκλες, καλώδια, κάμερες και μικρόφωνα.

Υποδύονται, άραγε, αυτές οι τρεις περφόρμερ τη Μάσα, την Όλγα και την Ιρίνα; Ίσως. Το μόνο βέβαιο είναι πως με την ανατρεπτική αυτή περφόρμανς παράγεται ένα ηλεκτρισμένο σκηνικό ποίημα, αποκαλυπτικό τόσο της οριακής κατάστασης των τσεχοφικών ηρωίδων όσο και μιας νέας θεατρικότητας.

 
Συντελεστές

Σύλληψη & Σκηνοθεσία: Daniel Fish

Σκηνικά, Βίντεο & Ήχος: Jim Findlay

Αρχικός σχεδιασμός φωτισμών: Christopher Kuhl

Επανασχεδιασμός φωτισμών: Devin Cameron

Επιπλέον Μουσική: Bobby Previte, Philip White

Κοστούμια: Terese Wadden

Διεύθυνση Παραγωγής: Jeff Larson

Βοηθοί Σκηνοθέτη: Ben Hoover, Ashley Tata

Ηχοληψία: Stephen Bruckert

Ερμηνεύουν: Jenny Bacon, Valda Setterfield, Auden Thornton

Το Who Left This Fork Here αναπτύχθηκε κατά τη διάρκεια φιλοξενίας στο Baryshnikov Arts Center (BAC) το 2012 και το 2014, και μέσω μιας υποτροφίας MacDowell Colony Fellowship. Η πρεμιέρα του δόθηκε στο BAC το 2015.

 
ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ

Τετάρτη 16 Νοεμβρίου

Μετά την παράσταση, συζήτηση του κοινού με τους συντελεστές (στα αγγλικά, χωρίς διερμηνεία)

Συντονισμός: Γρηγόρης Ιωαννίδης, κριτικός θεάτρου και επίκουρος καθηγητής του τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών

 
Παρασκευή 18 Νοεμβρίου

Συνάντηση με τον Daniel Fish (στα αγγλικά, χωρίς διερμηνεία)

 

Live και online μεταφράσεις του τσεχοφικού έργου

Το Who Left This Fork Here (2015) δημιουργήθηκε στο πλαίσιο ενός residency του Ντάνιελ Φις στο Baryshnikov Arts Center (BAC). Οι πρόβες ξεκίνησαν το 2012, αλλά διακόπηκαν αιφνίδια, εξαιτίας του τυφώνα Σάντυ που έπληξε τις ΗΠΑ το φθινόπωρο εκείνης της χρονιάς. Όπως έχει πει ο δημιουργός της παράστασης: «Τρία χρόνια μετά, όταν ξανασυναντηθήκαμε, κάποιοι είχαν παντρευτεί και αποκτήσει παιδιά, κάποιοι είχαν χωρίσει, κάποιοι είχαν χάσει γονείς, φίλους και δασκάλους κι όλοι είχαμε κάνει διάφορα νέα πρότζεκτ και ταξίδια και είχαμε πια επιστρέψει στην πατρίδα μας. Η ίδια η δουλειά πάνω στο Who Left This Fork Here είχε μεταλλαχθεί, καθώς είχα ενσωματώσει live και online μεταφράσεις του τσεχοφικού έργου, καθώς και στοιχεία που προέκυπταν για το δημόσιο χρέος ή σχόλια στο Twitter. Εργάστηκα με μια μεγάλη ομάδα ηθοποιών, μη ηθοποιών, εικαστικών και μαθηματικών, ηλικίας 6-80 ετών. Μέσα σε όλες αυτές τις αλλαγές, τρεις ήταν οι σταθερές παρουσίες: οι ηθοποιοί Judith Roberts, Tina Benko και Auden Thornton.»

Ο τίτλος της παράστασης αναφέρεται σε ένα ασήμαντο πιρούνι που κάνει την εμφάνισή του στο τέλος του έργου του Τσέχοφ, Τρεις Αδερφές. «Αν σας ζητούσαν να θυμηθείτε ένα μόνο σκηνικό αντικείμενο από τις Τρεις Αδερφές του Τσέχοφ, αυτό μάλλον δεν θα ήταν το πιρούνι στο οποίο φευγαλέα αναφέρεται μια από τις ηρωίδες του έργου, η Νατάσα, στην τελευταία πράξη» επισημαίνει ο δημοσιογράφος Molly Grogan του Exeunt Magazine, για να συμπληρώσει: «Όπως ακριβώς η ερώτηση της Νατάσα παραμένει αναπάντητη, έτσι και οι σιωπηλές παρακλήσεις των τριών αδερφών μοιάζουν με ρητορικές ασκήσεις, δίχως ικανοποιητική απάντηση, κάτι που το πείραμα του Φις μας βοηθά να κατανοήσουμε με ξεχωριστή διαύγεια».

 
Πληροφορίες παραστάσεων

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Συγγρού 107

Πληροφορίες: 210 900 5 800

Made in USA

16 – 17 Νοεμβρίου 2016
Κεντρική Σκηνή | 21:00

Εισιτήρια
Κανονικό: 10 €
Μειωμένο, Φίλος, Μικρή Παρέα (5-9 άτομα): 8 €
Μεγάλη Παρέα (10+ άτομα): 7 €
ΑΜΕΑ & Άνεργοι: 5 €
Συνοδός ΑΜΕΑ: 8 €
Combo 4 εισιτήρια για την παράσταση The Record: 5 € ανά εισιτήριο
Combo 1+1: 5 € ανά εισιτήριο για επιλεγμένες παραστάσεις του φεστιβάλ Made in USA: A Piece of Work, Age & Beauty Part 1, Judson Church is Ringing in Harlem, Phone Homer, Tell Me Love Is Real, The Record

Γραμμή εισιτηρίων
Τ.: 210 900 5 800
ΔΕ-ΚΥΡ 09:00-21:00

Γραμμή Φίλων της Στέγης
Τ.: 213 017 8200
ΔΕ-ΚΥΡ 09:00-20:00

Σχετικά Άρθρα