Eurobank: Στο 174,5% του ΑΕΠ το δημόσιο χρέος το 2014

✏ «Απαιτείται μια σύντομη και αποτελεσματική λύση στο πρόβλημα του χρέους»

 

✏ «Για το 2013 αναμένεται αρνητικός ρυθμός μεταβολής του ΑΕΠ στο -4,0%»

 

 

 

Κυκλοφόρησε σήμερα απο την Eurobank η έκδοση 7 HMEΡES OIKONOMIA στην οποία συνοπτικά αναφέρονται τα ακόλουθα :

 

 

 

 

Προσχέδιο Προϋπολογισμού 2014: Η ύφεση θα τελειώσει μόνο υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις

 

 

 

 

Οι προβλέψεις του Προσχεδίου περιλαμβάνουν:

 

 

 

 

«Για το 2013, αρνητικό ρυθμό ανάπτυξης του ΑΕΠ στο -4,0% και πρωτογενές πλεόνασμα 0,2%

 

-Για το 2014, θετικό ρυθμό ανάπτυξης του ΑΕΠ στο 0,6% και πρωτογενές πλεόνασμα 1,5%, κανένα νέο μέτρο αλλά αλλαγές σε ήδη υπάρχοντα, πρόσβαση στις αγορές ως λύση στο χρηματοδοτικό κενό του 2ου εξαμήνου του 2014.

 

 

 

 

•Προϋποθέσεις που είναι αναγκαίο να ικανοποιηθούν για υλοποιηθούν οι προβλέψεις του Προσχεδίου:

 

 

 

 

-Επίτευξη του πρωτογενούς πλεονάσματος του 2013 με δεδομένη την αβεβαιότητα που περιβάλει τα έσοδα.

 

-Απουσία επιπλέον περιοριστικών μέτρων για το 2014.

 

-Απουσία νέων μέτρων, πολιτική σταθερότητα και εφαρμογή του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων ώστε να επιτευχθεί η επιστροφή σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης.

 

-Γρήγορη και αποτελεσματική λύση στο πρόβλημα του δημοσίου χρέους και της κάλυψης του χρηματοδοτικού κενού του 20υ εξαμήνου του 2013.

 

 

 

 

• Θετικός ρυθμός ανάπτυξης ΑΕΠ στο 0,6% και πρωτογενές πλεόνασμα στο 1,5% για το 2014, χωρίς νέα μέτρα αλλά μόνο με επέκταση εφαρμογής των ήδη γνωστών και πρόσβαση στις αγορές για το χρηματοδοτικό κενό

 

 

 

 

Στις 7 Οκτωβρίου 2013, ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας παρουσίασε το Προσχέδιο Προϋπολογισμού του 2014 ενώ αργότερα την ίδια ημέρα το κατέθεσε στο Κοινοβούλιo.

 

 

 

 

Ο Πίνακας 1 παρακάτω περιλαμβάνει τις βασικές προβλέψεις του Προσχεδίου για το 2013 και το 2014.

 

 

 

 

Σημειώστε ότι κάποιες από τις παραμέτρους του Προσχεδίου είναι πιθανό να αλλάξουν μέχρι την τελική ψήφιση του στα μέσα Νοεμβρίου 2013.

 

 

 

 

Επίσης, μέχρι στιγμής δεν έχουμε πληροφόρηση για το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Πολιτικής (ΜΠΔΣ) 2014-17.

 

 

 

 

ΠΙΝΑΚΑΣ 1

 

 

 

 

Για το 2013 αναμένεται αρνητικός ρυθμός μεταβολής του ΑΕΠ στο -4,0%, χαμηλότερος από την πρόβλεψη -4,2% της τελευταίας αναθεώρησης του 2ου Προγράμματος Σταθεροποίησης της Ελληνικής Οικονομίας (Ιούλιος 2013).

 

 

 

 

Η συγκεκριμένη βελτίωση οφείλεται κυρίως στις καλύτερες των αναφερομένων επιδόσεις του εξωτερικού τομέα (κυρίως στον τουρισμό) της οικονομίας.

 

 

 

 

Σημειώστε εδώ ότι η σχετική πρόβλεψη της Διεύθυνσης Οικονομικών Μελετών και Προβλέψεων της Eurobank ήταν στο -3,9% του ΑΕΠ.

 

 

 

 

Το πρωτογενές ισοζύγιο για το 2013 αναμένεται θετικό στα 0,34 δισ. (ή 0,2% του ΑΕΠ).

 

 

 

 

Το δημοσιονομικό έλλειμμα σε όρους ESA95 και χωρίς τις ενισχύσεις προς τον χρηματοοικονομικό τομέα αναμένεται αρνητικό στα €4,43 δισ. (ή -2,4% του ΑΕΠ), σημαντικά βελτιωμένο σε σχέση με το στόχο του -4,3% του ΑΕΠ που περιλαμβάνεται στο αναθεωρημένο ΜΠΔΣ2013-16 (Φεβρουάριος 2013).

 

 

 

 

Η επίτευξη του πρωτογενούς πλεονάσματος για το 2013 είναι σημαντική γιατί θα μπορέσει να χρησιμοποιηθεί ως βασικό επιχείρημα από την ελληνική κυβέρνηση κατά στον διάλογο που ήδη έχει ξεκινήσει για την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους.

 

 

 

 

Σημειώστε ότι στο τέλος Νοεμβρίου 2012 το Eurogroup αποφάσισε ότι θα επαναδραστηριοποιηθεί προς την κατεύθυνση μείωσης του ελληνικού δημόσιου χρέους με δεδομένο ότι η ελληνική κυβέρνηση θα επιτύχει τον στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος.

 

 

 

 

Το δημόσιο χρέος για το 2013 αναμένεται στο 175,5% του ΑΕΠ.

 

 

 

 

Για το 2014 αναμένεται θετικός ρυθμός μεταβολής (για πρώτη φορά από το 2017) στο 0,6% του ΑΕΠ.

 

 

 

 

Η συγκεκριμένη πρόβλεψη είναι σύμφωνη με την αντίστοιχη του 2ου Προγράμματος Σταθεροποίησης (Ιούλιος 2013) και αποδίδεται κυρίως στην βελτίωση των επενδύσεων και των εξαγωγών (βλέπε Πίνακα 1).

 

 

 

 

Η σχετική πρόβλεψη της Διεύθυνσης Οικονομικών Μελετών και Προβλέψεων της Eurobank ήταν επίσης στο  0,6% του ΑΕΠ. Το πρωτογενές ισοζύγιο για το 2014 αναμένεται θετικό στα €2,84 δισ. (ή 1,6% του ΑΕΠ).

 

 

 

 

Το δημοσιονομικό έλλειμμα σε όρους ESA95 (INFO) και χωρίς τις ενισχύσεις προς τον χρηματοοικονομικό τομέα αναμένεται αρνητικό στα €4,32 δισ. (ή -2,4% του ΑΕΠ), βελτιωμένο σε σχέση με το στόχο του -2,4% του ΑΕΠ που περιλαμβάνεται στο αναθεωρημένο ΜΠΔΣ2013-16 (Φεβρουάριος 2013).

 

 

 

 

INFO: Για περισσότερες πληροφορίες βλέπε: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/government_finance_statistics/documents/Eurostat_guidance_note_FT_-_10_September_2009.pdf

 

 

 

 

Δεν περιλαμβάνονται νέα περιοριστικά μέτρα για το 2014.

 

 

 

 

Η επίτευξη του πλεονάσματος θα επιτευχθεί με την επέκταση της ισχύως ήδη γνωστών μέτρων (κατάργηση φοροαπαλλαγών) και με περαιτέρω εξορθολογισμό των δαπανών (κυρίως στον τομέα της υγείας).

 

 

 

 

Το δημόσιο χρέος για το 2014 αναμένεται στο 174,5% του ΑΕΠ.

 

 

 

 

Τέλος, το χρηματοδοτικό κενό του 2ου εξαμήνου του 2014 αναμένεται να καλυφθεί με έξοδο της χώρας στις διεθνείς αγορές (έκδοση ομολόγων) για πρώτη φορά μετά τις αρχές του 2010.

 

 

 

 

• Προϋποθέσεις για να υλοποιηθούν οι προβλέψεις του Προσχεδίου: επίτευξη των στόχων για τα φορολογικά έσοδα του 2013, απουσία επιπλέον περιοριστικών μέτρων για το 2014, γρήγορη και αποτελεσματική λύση στο πρόβλημα του δημοσίου χρέους και της κάλυψης του χρηματοδοτικού κενού του 2014

 

 

 

 

Σε γενικές γραμμές, το Προσχέδιο Προϋπολογισμού του 2014 απεικονίζει την προσπάθεια της κυβέρνησης να κεφαλαιοποίηση την επίτευξη του πρωτογενούς πλεονάσματος του 2013 και να πιέσει τα υπόλοιπα μέλη της Ευρωζώνης για την επίλυση του προβλήματος του ελληνικού δημοσίου χρέους σύμφωνα με τις αποφάσεις του Eurogroup του Νοεμβρίου του 2012 και επίσης να παρουσιάσει ένα διατηρήσιμο πρωτογενές πλεόνασμα για το 2014. Παρ’ όλ’ αυτά κατά την άποψη μας, για να υλοποιηθούν οι στόχοι του Προσχεδίου είναι απαραίτητο να ικανοποιηθούν μια σειρά από προϋποθέσεις:

 

 

 

 

1. Επίτευξη του πρωτογενούς πλεονάσματος του 2013. Πρόσφατες αναλύσεις, δημοσιογραφικές και άλλες, θεωρούν δεδομένο το πρωτογενές πλεόνασμα του 2013.

 

 

 

 

Παραμένουμε προβληματισμένοι ως προς την επίτευξη του και αναμένουμε ότι θα έχουμε μια καλύτερη εικόνα σχετικά με την προοπτική του στα μέσα Νοεμβρίου 2013 (περίπου τις ίδιες ημέρες με την ψήφιση του Προϋπολογισμού του 2014 και του ΜΠΔΣ2014-17.

 

 

 

 

Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού Κεντρικής Κυβέρνησης (Ιανουάριος – Αύγουστος  2013) η κυβέρνηση χρειάζεται μέχρι το (δημοσιονομικό) τέλος του 2013 τουλάχιστον €16,08 δισ. επιπλέον έσοδα ενώ οι δαπάνες δε θα πρέπει να ξεπεράσουν τα €17,07 δισ..

 

 

 

 

Ο έλεγχος των δαπανών πλέον δεν αποτελεί βασικό πρόβλημα.

 

 

 

 

Η εφαρμογή των διαρθρωτικών δημοσιονομικών μεταρρυθμίσεων του 2ου Προγράμματος Σταθεροποίησης επέτρεψε τη δημιουργία εκείνων των μηχανισμών που επιτρέπουν τον αποτελεσματικότερο έλεγχο των δαπανών της Γενικής Κυβέρνησης (π.χ. μητρώα δεσμεύσεων, σύστημα κεντρικών προμηθειών στον τομέα της υγείας κτλ.).

 

 

 

 

‘Oπως έχουμε επισημάνει αρκετές φορές στο παρελθόν οι μεταρρυθμίσεις στον φοροεισπρακτικό μηχανισμό ολοκληρώθηκαν πολύ αργά και η συμβολή τους στο δημοσιονομικό αποτέλεσμα του 2013 αναμένεται περιορισμένη.

 

 

 

 

Για παράδειγμα, η νέα Γενική ΓραμματείαΕσόδων μπορεί να χαρακτηριστεί ως λειτουργική από τα μέσα του 2013 και μετά.

 

 

 

 

Ταυτόχρονα, το βάρος για τον μέσο φορολογούμενο ιδιαίτερα μετά από 5 συνεχόμενα έτη ύφεσης είναι υπερβολικό και με δεδομένο ότι την αμέσως επόμενη περίοδο θα πρέπει να καλυφθούν μια σειρά από φορολογικές υποχρεώσεις (φόρος εισοδήματος 2012, ΦΑΠ 2010-11-12, κτλ).

 

 

 

 

Τέλος σημειώστε ότι το πρωτογενές πλεόνασμα του 2013 θα πρέπει να έχει συνέχεια και τα επόμενα χρόνια.

 

 

 

 

Για να επιτευχθεί η διατηρησιμότητα του χρέους απαιτούνται πρωτογενή πλεονάσματα 1,5%, 3,0% και 4,5% του ΑΕΠ για το 2014, το 2015 και το 2016 αντίστοιχα (ενώ για την περίοδο 2017-2030 απαιτείται ένα μέσο πρωτογενές πλεόνασμα της τάξης του 4,1% του ΑΕΠ). Στο Σχήμα 2 παρακάτω παρουσιάζεται η ευαισθησία του χρέους ως προς τις αλλαγές της εξέλιξης του πρωτογενούς πλεονάσματος.

 

 

 

 

2. Συνεπής λύση στη διαφωνία μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της τρόικας σχετικά με το έλλειμμα των οργανισμών κοινωνικής ασφάλισης για το 2014 χωρίς την επιβολή επιπλέον περιοριστικών μέτρων.

 

 

 

 

Σύμφωνα με την μέχρι τώρα πληροφόρηση, οι υπεραισιόδοξες προβλέψεις σχετικά με τα έσοδα των οργανισμών κοινωνικής ασφάλισης και η μη-εφαρμογή μέτρων που προβλεπόντουσαν στο 2ο Πρόγραμμα Σταθεροποίησης οδήγησαν στη δημιουργία ενός ελλείμματος για το 2014 που ανέρχεται σύμφωνα με την κυβέρνηση σε €0,5 δισ. ενώ σύμφωνα με την τρόικα σε €1,5 δισ. Η διαφορά του ενός δισ. έχει ουσιαστική σημασία αφού σηματοδοτεί την ανάγκη για νέα μέτρα.

 

 

 

 

Σύμφωνα με την Κυβέρνηση το έλλειμμα του €0,5 δισ. μπορεί να καλυφθεί από την επέκταση της εφαρμογής ήδη γνωστών μέτρων (βλέπε παραπάνω).

 

 

 

 

Από την άλλη πλευρά, η τρόικα δεν αποκλείει την πιθανότητα επιβολής νέων περιοριστικών μέτρων για το 2014.

 

 

 

 

Επισημαίνουμε εδώ ότι επιπλέον περιοριστικά μέτρα για το 2014 θα οδηγήσουν σε μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος και της ιδιωτικής κατανάλωσης και θα οδηγήσουν σε ρυθμό μεταβολής χειρότερο του -1,6% του ΑΕΠ που προβλέπεται στο Προσχέδιο (βλέπε Πίνακα 1).

 

 

 

 

Κάτι τέτοιο με τη σειρά του μπορεί να οδηγήσει στη μη επίτευξη του στόχου για θετικό ρυθμό μεταβολής του ΑΕΠ 0,6% το 2014 και να οδηγήσει στη συνέχιση του παρόντος κύκλου ύφεσης.

 

 

 

 

ΠΙΝΑΚΑΣ 2

Σημειώσεις σχήματος:

Το βασικό σενάριο αναφέρεται στο κεντρικό σενάριο του 2ου Προγράμματος Σταθεροποίησης. Το σενάριο με την ονομασία PS at 0,0% υποθέτει πρωτογενές πλεόνασμα 0.0% του ΑΕΠ για την περίοδο 2013-30, το σενάριο PS at 1.5% υποθέτει πρωτογενές πλεόνασμα στο 1,5% του ΑΕΠ την περίοδο 2014-2030 ενώ το PS at 3.0% υποθέτει πρωτογενές πλεόνασμα για την περίοδο 2015-2030. Πηγή: Eurobank Research

 

 

 

 

3. Η επίτευξη του στόχου για θετικό ρυθμό μεταβολής μπορεί να επιτευχθεί μόνο αν μεταξύ άλλων: δεν επιβληθούν νέα περιοριστικά μέτρα, διατηρηθεί η πολιτική σταθερότητα και εφαρμοσθεί το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων. Η επιστροφή σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης εξαρτάται άμεσα από παράγοντες όπως:

 

 

 

-Η πολιτική σταθερότητα. Οι πρόσφατες εξελίξεις με την σύλληψη και την κατηγορία μελών του κόμματος Χρυσή Αυγή, η βελτιωμένη σε σχέση με το παρελθόν εφαρμογή του 2ου Προγράμματος Σταθεροποίησης και η αναμενόμενη επίτευξη του πρωτογενούς πλεονάσματος για το 2013 ενισχύουν τις πιθανότητες επιβίωσης της παρούσας κυβέρνησης συνεργασίας. Παρ’ όλ’ αυτά οι πολιτικοί κίνδυνοι δεν έχουν εκλείψει (π.χ. εξαιτίας κοινωνικής δυσαρέσκειας από την επιβολή νέων μέτρων, κτλ.)

 

 

 

 

-Το επιχειρηματικό περιβάλλον. Οι περισσότερες από τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που περιλαμβάνονταν στο 2ο Πρόγραμμα Σταθεροποίησης έχουν ήδη ολοκληρωθεί, γεγονός που οδήγησε σε μια σειρά από αναβαθμίσεις στους διεθνείς δείκτες ανταγωνιστικότητας. Η περαιτέρω βελτίωση της ανταγωνιστικότητας απαιτεί την ολοκλήρωση του συνόλου των μεταρρυθμίσεων που προβλέπονται.

 

 

 

 

-Η βελτίωση του εξωτερικού τομέα της οικονομίας. Κατά τη διάρκεια του 2013 ο εξωτερικός τομέας της οικονομίας όσον αφορά τις υπηρεσίες (τουρισμός) επωφελήθηκε σημαντικά τόσο από τις αρνητικές εξελίξεις στις χώρες της ανατολικής Μεσογείου όσο και από την βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του τουριστικού προϊόντος. Οι επιδόσεις στις εξαγωγές αγαθών δεν ήταν ανάλογες εξαιτίας της έλλειψης μιας συνεπούς συνολικής στρατηγικής για την προώθηση των ελληνικών εξαγωγών καθώς και άλλων διαρθρωτικών αδυναμιών. Θεωρούμε ότι θα πρέπει να συνεχίσει η εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων του 2ου Προγράμματος που αποσκοπεί στη βελτίωση των παραπάνω προβλημάτων.

 

 

 

 

-Τη σταθεροποίηση των επενδύσεων. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΑΕΠ οι επενδύσεις βρίσκονται σε συνεχή πτώση από τα μέσα του 2007. Ανακοπή της πτώσης μπορεί να επέλθει με την προσέλκυση νέων άμεσων ξένων επενδύσεων, την ενίσχυση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων και από τα ευρωπαϊκά διαρθρωτικά ταμεία. Σημαντικός είναι και εδώ ο ρόλος του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων καθώς μεσοπρόθεσμα αποτελεί την βασική πηγή για την προσέλκυση άμεσων επενδύσεων.

 

 

4. Η χρηματοδότηση του κενού του 2ου εξαμήνου του 2014 καθώς και μια συνολική λύση για το πρόβλημα του ελληνικού χρέους.

 

 

 

 

Μια συνολική λύση στο πρόβλημα του ελληνικού χρέους αναμένεται την επόμενη περίοδο. Σε αυτή σίγουρα δε θα περιλαμβάνεται ένα κούρεμα του χρέους του επίσημου τομέα ή των νέων ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου.

 

 

 

 

Μια πιο έμμεση λύση θα ακολουθηθεί και θα στηρίζεται στην επέκταση της ληκτότητας του χρέους ή \ και στη μείωση των επιτοκίων.

 

 

 

 

Αυτό που θέλουμε να επισημάνουμε σε αυτό το σημείο είναι ότι απαιτείται μια σύντομη και αποτελεσματική λύση στο πρόβλημα του χρέους καθώς η ελληνική οικονομία δεν έχει την πολυτέλεια της επανάληψης της μακράς διαπραγμάτευσης που οδήγησε στην πρώτη απομείωση του χρέους τον Μάρτιο του 2012.»

 

 

 

 

www. My Way Press.gr

9/10/2013

 

Σχετικά Άρθρα