Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και η βιοϊατρική τεχνολογία της ορθοπαιδικής

Από τον Οκτώβριο του 2013 έως τον Σεπτέμβριο 2015 η Ορθοπαιδική Κλινική του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας σε συνεργασία με το Τεχνικό Πανεπιστήμιο της Σόφιας (Βουλγαρία), το Ινστιτούτο Εμβιομηχανικής της Βαλένθια (Ισπανία) και το Ιατρικό Πανεπιστήμιο της Φιλιππούπολης (Βουλγαρία) συμμετέχει στο Πρόγραμμα «Transfer of Innovation Project 2013-1-BG1-LEO05-08711: Osteosynthesis for Surgical Management of Fractures for Orthopedic Surgeons and Biomedical Engineers (OrthoBioMed

 

Το έργο OrthoBioMed έχει ως στόχο την προσαρμογή και την ενσωμάτωση καινοτόμων εκπαιδευτικών προγραμμάτων και αποτελεσμάτων από προηγούμενο πρόγραμμα Leonardo da Vinci στη συνεχιζόμενη εκπαίδευση και κατάρτιση των επαγγελματιών υγείας (ειδικευόμενοι και χειρουργοί ) και των επαγγελματιών ανάπτυξης και παραγωγής εμφυτευμάτων.

 

Στόχοι:

• Ο εντοπισμός και η ανάλυση των αναγκών της βιοϊατρικής αγοράς εργασίας, της βιοϊατρικής τεχνολογίας, των ορθοπαιδικών χειρουργών και ειδικευόμενων, καθώς και των συντονιστών στον τομέα της ορθοπαιδικής

 

• Επιλογή και ανάλυση του καινοτόμου περιεχομένου ηλεκτρονικής εκμάθησης ώστε να ανταποκριθεί στις ανάγκες του τομέα της ορθοπαιδικής και αναβάθμιση του περιεχομένου με τις νέες εξελίξεις στον τομέα της ορθοπαιδικής.

 

• Προσαρμογή, αναβάθμιση και εφαρμογή του υλικού ηλεκτρονικής εκμάθησης (e-learning) του εκπαιδευτικού προγράμματος Osteoform στο νομικό πλαίσιο, το σύστημα κατάρτισης και τη γλώσσα της Βουλγαρίας και της Ελλάδας, καθώς και στις ανάγκες των ομάδων στόχων σε όλες τις χώρες-εταίρους.

 

Οι ομάδες-στόχοι :

• Έμπειροι ορθοπαιδικοί χειρουργοί και ειδικευόμενοι ορθοπαιδικής που πρέπει να ανανεώνουν τις γνώσεις τους σε θέματα που σχετίζονται με τις χειρουργικές τεχνικές της οστεοσύνθεσης

 

• Μηχανικοί που χρειάζονται γνώσεις και δεξιότητες σε βιοϊατρική μηχανική για την εργασία στην ανάπτυξη και κατασκευή εμφυτευμάτων οστεοσύνθεσης.

 

Κύριες δραστηριότητες:

• Διαχείριση του έργου

• Ανάλυση αναγκών

• Προσαρμογή υλικού ηλεκτρονικής εκμάθησης (e-Learning)

• Αξιολόγηση, πιλοτική δοκιμή

• Διάδοση

• Εκμετάλλευση

 

Αποτελέσματα:

• Έκθεση για την ανάλυση των αναγκών κατάρτισης και ορισμός των μαθησιακών στόχων

• Προσαρμογή μαθημάτων ηλεκτρονικής εκμάθησης (e-learning)

• Έκθεση αξιολόγησης

• Υλικό αναγνώρισης του έργου: ιστοσελίδα του έργου, δημοσιεύσεις, DVD, φυλλάδια

• Εργαστήριο διάδοσης του έργου

• Συμφωνία εκμετάλλευσης του έργου

 

Εταίροι του έργου

image

Η κοινοπραξία του έργου διαθέτει καλά ισορροπημένες σχέσεις μεταξύ των εταίρων από την άποψη τόσο των οργανισμών που συμμετέχουν όσο και της τεχνογνωσίας που απαιτείται.

 

Πρόκειται για εκπαιδευτικούς οργανισμούς και πανεπιστήμια, νοσοκομεία και πανεπιστημιακές κλινικές.

 

Ορισμένοι από τους εταίρους του έργου συνεργάστηκαν με μεγάλη επιτυχία στα προηγούμενα έργα, ενώ οι υπόλοιποι επιθυμούν να εφαρμόσουν τις καινοτομίες στην καθημερινή πρακτική τους και να συμμετέχουν στην προσαρμογή και χρήση του ευφυούς περιβάλλοντος ιατρικής εκπαίδευσης.

 

Όλοι οι εταίροι συμμετείχαν σε μια σειρά από έργα στο πλαίσιο των προγραμμάτων Δια Βίου Μάθησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

 

Η κοινοπραξία αποτελείται από εξειδικευμένους ιατρούς, οι οποίοι παρέχουν κλινικές περιπτώσεις και υλικό σχετικά με την διάγνωση και την χειρουργική αντιμετώπιση των καταγμάτων (MUP,DOS), εμπειρογνώμονες στην εμβιομηχανική (IBV) και ειδικούς στην εκπαιδευτική τεχνολογία και την ανάπτυξη και παράδοση υλικού ηλεκτρονικής εκμάθησης (e-learning) (TeLearn – TUS), καθώς και από ιδρύματα που παρέχουν συνεχιζόμενη εκπαίδευση για επαγγελματίες στον τομέα της μηχανολογίας (FBE στο TUS , IBV) και της ορθοπαιδικής (MUP , DOS) .

 

image (1)

Οι εταίροι από το εργαστήριο TeLearn στο TUS συμμετείχαν σε περισσότερα από 18 Ευρωπαϊκά προγράμματα Δια Βίου Μάθησης και συντόνισαν 5 από αυτά. Με αυτή την εμπειρία τους αυτή θα είναι υπεύθυνοι για τη διαχείριση του έργου, την οργάνωση εργαστηρίων για τον καθορισμό των προδιαγραφών των δραστηριοτήτων του έργου και  του συντονισμού. Η τεχνογνωσία τους σε επιστήμες της εκπαίδευσης και την ανάπτυξη υλικού ηλεκτρονικής εκμάθησης θα χρησιμοποιηθεί στον εκπαιδευτικό σχεδιασμό, την προσαρμογή του περιβάλλοντος του έργου OSTEOform στις ειδικές απαιτήσεις των ιδρυμάτων των εταίρων ιατρικής και μηχανολογίας, στην αξιολόγηση του έργου και την διάδοση των αποτελεσμάτων του έργου.

 

Το FME στο TUS με το αντίστοιχο τμήμα συνεχιζόμενης εκπαίδευσης θα είναι υπεύθυνο για την πιλοτική δοκιμή στην βιοϊατρική μηχανική, την εκμετάλλευση των αποτελεσμάτων του έργου στο πλαίσιο της συνεχιζόμενης μεταπτυχιακής εκπαίδευσης στο TUS.

 

image (2)

Το Instituto de Biomecanica de Valencia (IBV) είναι ένα τεχνολογικό κέντρο που επικεντρώνεται στην επιστημονική έρευνα, την τεχνική αξιολόγηση και κατάρτιση στον τομέα της εμβιομηχανικής.

 

Το προσωπικό της IBV απαρτίζεται από μια διεπιστημονική ομάδα των 198 ατόμων, συμπεριλαμβανομένων μηχανικών, γιατρών, ειδικών στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, φυσικούς, βιολόγους, φυσιοθεραπευτές, κοινωνικούς λειτουργούς, σχεδιαστές και άλλους. Το IBV έχει μεγάλη εμπειρία στον συντονισμό και τη συμμετοχή σε ευρωπαϊκά προγράμματα.

 

Η Ομάδα Υγειονομικής Τεχνολογίας συνεργάζεται με χειρουργούς, εταιρείες εμφυτευμάτων και άλλους φορείς που ενδιαφέρονται για τη διαχείριση της υγείας, την αντιμετώπιση του τραύματος και την ανάπτυξη προϊόντων για την υγεία.

 

Το IBV έχει Τμήματα Εκπαίδευσης και Εκμάθησης, των οποίων η δραστηριότητα επικεντρώνεται στην ανάπτυξη και τη διδασκαλία διαφόρων μαθημάτων σχετικών με τους τομείς ενδιαφέροντος του Ινστιτούτου, καθώς και ένα Τμήμα Πληροφορίας και Επικοινωνίας, που ασχολούνται ειδικά με την αξιοποίηση των δραστηριοτήτων του IBV και τη διάδοση των αποτελεσμάτων του έργου.

 

Ως συντονιστής του έργου που μεταφέρεται, το IBV θα μεταφέρει τα αποτελέσματα του μεταφερόμενου, θα βοηθήσει στην προετοιμασία και την υλοποίηση των εκπαιδευτικών ενοτήτων, στη μεταφορά γνώσης σχετικά με την οστεοσύνθεση και την εμβιομηχανική.

 

image (3)

Το Ιατρικό Πανεπιστήμιο της Φιλιππούπολης (MUP) είναι το κύριο πανεπιστημιακό νοσοκομείο στο νότιο τμήμα της Βουλγαρίας και κέντρο αναφοράς και παραπομπής για μια πολύ μεγάλη περιοχή.

 

Το Τμήμα Ορθοπαιδικής και Τραυματολογίας αποτελείται από 30 ορθοπαιδικούς χειρουργούς πλήρους απασχόλησης, 9 εκπαιδευόμενους και 12 μέλη διδακτικού-εκπαιδευτικού προσωπικού (ΔΕΠ). Το τμήμα έχει δημοσιεύσει ένα βιβλίο για τους φοιτητές ιατρικής και φιλοξενεί ετήσια συνέδρια και επαγγελματικές συναντήσεις.

 

Τα μέλη ΔΕΠ έχουν συσσωρεύσει μεγάλη εμπειρία στη διδασκαλία των φοιτητών ιατρικής και των ειδικευόμενων και θα εφαρμόσουν την εμπειρία τους σε αυτό το πρόγραμμα. Το τμήμα έχει εθνικές και διεθνείς ακαδημαϊκές διασυνδέσεις και φήμη μέσω των δημοσιεύσεων και των παρουσιάσεων σε ορθοπαιδικά συνέδρια και συνέδρια άλλων συναφών ειδικοτήτων, που θα είναι πολύτιμες για τα αποτελέσματα του έργου.

 

image (4)

Το Τμήμα Χειρουργικής Ορθοπαιδικής και Τραυματολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (DOS) προσφέρει ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών στον τομέα της τραυματολογίας και επανορθωτικής ορθοπαιδικής.

 

Το τμήμα έχει μονάδες που προσφέρουν εξειδικευμένη περίθαλψη στους τομείς του τραύματος, της χειρουργικής άκρας χειρός & μικροχειρουργικής, της παιδο-ορθοπαιδικής, της επανορθωτικής χειρουργικής και των αθλητικών κακώσεων.

 

Στο Τμήμα Τραύματος και Χειρουργικής Χεριού-Ανω Άκρου & Μικροχειρουργικής, το ιατρικό προσωπικό προσφέρει περίθαλψη υψηλής ποιότητας για τις τραυματικές διαταραχές των άκρων, συμπεριλαμβανομένων των τεχνικών οστικής ανακατασκευής (οστεοσύνθεση και χρήση μοσχευμάτων), ελάχιστα επεμβατικής οστεοσύνθεσης, κάλυψης ιστικών ελλειμμάτων (κρημνοί), επανασυγκολλήσεων και επανορθωτικών επεμβάσεων.

 

Τα μέλη ΔΕΠ συμμετέχουν συνεχώς στη διδασκαλία (φοιτητών σε προ και μετα-πτυχιακό επίπεδο φοιτητές, ειδικευόμενων και χειρουργών) και σε ερευνητικές δραστηριότητες (ορθοπαιδική χειρουργική, χειρουργική ανατομία, βασική/μεταβατική έρευνα). Επίσης, από το Τμήμα διοργανώνονται σεμινάρια, συναντήσεις και εφαρμοσμένα εργαστήρια για τη διάδοση της γνώσης και των εξειδικευμένων χειρουργικών τεχνικών.

 

Το MUP και το DOS θα αναλύσουν τις εκπαιδευτικές ανάγκες της Βουλγαρικής και της Ελληνικής ορθοπαιδικής κοινότητας, θα συλλέξουν και θα προσαρμόσουν το περιεχόμενο των μαθημάτων σε σχέση με τις ανάγκες των χρηστών στον τομέα της υγείας, και θα παρέχουν μελέτες χειρουργικών περιπτώσεων στην βάση δεδομένων.

 

Επίσης, θα συμμετέχουν στην πιλοτική δοκιμή, στην εφαρμογή των μαθημάτων στο Βουλγαρικό και Ελληνικό σύστημα διά βίου μάθησης που σχετίζεται με την ηλεκτρονική υγεία, και θα συμβάλουν στη διάδοση των αποτελεσμάτων του έργου και των εμπειριών τους με τη χρήση των μαθημάτων ηλεκτρονικής εκμάθησης (e-learning).

Σχετικά Άρθρα