Τριτοβάθμια Εκπαίδευση – Αξίζει τον κόπο;

Τα επιπλέον χρόνια φοίτησης στο κολέγιο αυξάνουν τις δεξιότητες των ανθρώπων ή το κολέγιο είναι απλώς ένα ακριβό σημάδι; Μια πρόσφατη μελέτη δείχνει ότι είναι το πρώτο

 
Ένα άρθρο του nominalnews.com εξετάζει αν η τριτοβάθμια εκπαίδευση αυξάνει τις δεξιότητες ή λειτουργεί ως ακριβό σήμα ικανοτήτων. Μια μελέτη του Arteaga (2018) στην Κολομβία, που αξιοποίησε μια αλλαγή στο πρόγραμμα σπουδών του πανεπιστημίου Los Andes, δείχνει ότι η μείωση των απαιτούμενων μαθημάτων οδήγησε σε μείωση των μισθών των αποφοίτων. Αυτό υποστηρίζει την άποψη ότι η τριτοβάθμια εκπαίδευση βελτιώνει τις ικανότητες και όχι μόνο λειτουργεί ως σήμα. Ωστόσο, η μελέτη αναγνωρίζει και την πιθανή συμβολή του “σηματοδοτικού” αποτελέσματος. Τα ευρήματα ενδέχεται να μην ισχύουν σε όλες τις περιπτώσεις.

 
Κύρια σημεία

  1. Η «πριμοδότηση μισθών» του κολλεγίου είναι το επιπλέον ποσό που κερδίζει κάποιος με πτυχίο κολλεγίου σε σχέση με κάποιον που έχει μόνο απολυτήριο λυκείου και είναι περίπου 70%-80%.
  2. Οι δύο κύριες θεωρίες είναι ότι το κολλέγιο είναι ένα «σήμα» ικανότητας και ότι το κολλέγιο βελτιώνει τις ικανότητες ενός ατόμου, καθιστώντας το πιο παραγωγικό.
  3. Η θεωρία της «σήμανσης» υποστηρίζει ότι ένα πτυχίο κολλεγίου δεν αυξάνει απαραίτητα τις δεξιότητες, αλλά αποτελεί ένδειξη των ήδη υπαρχουσών ικανοτήτων ενός ατόμου, καθιστώντας το πιο ελκυστικό στους εργοδότες.
  4. Η θεωρία της «αναβάθμισης των δεξιοτήτων» υποστηρίζει ότι το κολλέγιο βελτιώνει τις δεξιότητες και τις γνώσεις ενός ατόμου, καθιστώντας το πιο παραγωγικό και επομένως δικαιούται υψηλότερους μισθούςΑρχή φόρμας

 
Τι είναι το «μισθολογικό πριμ» του κολλεγίου και πόσο μεγάλο είναι;

Το «μισθολογικό πριμ» του κολλεγίου αναφέρεται στο επιπλέον εισόδημα που κερδίζει ένα άτομο με πτυχίο κολλεγίου σε σύγκριση με κάποιον που έχει μόνο απολυτήριο λυκείου. Σύμφωνα με έρευνες, αυτό το πριμ είναι αρκετά μεγάλο, κυμαινόμενο μεταξύ 70% και 80%.

Ποιες είναι οι δύο κύριες θεωρίες για το γιατί τα άτομα με πτυχίο κολλεγίου κερδίζουν περισσότερα χρήματα;

Υπάρχουν δύο βασικές θεωρίες: η θεωρία της «σήμανσης» και η θεωρία της «βελτίωσης των ικανοτήτων». Η πρώτη υποστηρίζει ότι το πτυχίο κολλεγίου απλώς σηματοδοτεί την ικανότητα ενός ατόμου, ενώ η δεύτερη υποστηρίζει ότι το κολλέγιο πραγματικά βελτιώνει τις δεξιότητες και την παραγωγικότητα του ατόμου.

Τι υποστηρίζει η θεωρία της «σήμανσης» σχετικά με την αξία του κολλεγίου;

Σύμφωνα με τη θεωρία της «σήμανσης», το κολλέγιο δεν αυξάνει απαραίτητα τις δεξιότητες ενός ατόμου. Αντ’ αυτού, λειτουργεί ως ένα ακριβό σήμα που δείχνει την υπάρχουσα ικανότητα του ατόμου. Οι εταιρείες αναζητούν αυτό το σήμα για να διαχωρίσουν τους πιο ικανούς υποψηφίους. Αν υπήρχε άλλος τρόπος να μετρηθεί η ικανότητα, το κολλέγιο θα γινόταν περιττό.

Πώς αντιπαραβάλλεται η θεωρία της «βελτίωσης των ικανοτήτων» με τη θεωρία της «σήμανσης»;

Σε αντίθεση με τη θεωρία της «σήμανσης», η θεωρία της «βελτίωσης των ικανοτήτων» υποστηρίζει ότι το κολλέγιο πραγματικά αυξάνει τις δεξιότητες, καθιστώντας τους αποφοίτους πιο παραγωγικούς και πολύτιμους για τις εταιρείες, οι οποίες με τη σειρά τους, προσφέρουν υψηλότερους μισθούς.

Πώς χρησιμοποίησε ο Arteaga ένα “φυσικό πείραμα” για να μελετήσει την επίδραση του κολλεγίου στους μισθούς;

Ο Arteaga χρησιμοποίησε μια αλλαγή στο πρόγραμμα σπουδών στο Πανεπιστήμιο των Άνδεων στην Κολομβία, όπου μειώθηκε ο αριθμός των απαιτούμενων μαθημάτων για την απόκτηση πτυχίου οικονομικών και διοίκησης επιχειρήσεων. Συγκρίνοντας τους μισθούς των αποφοίτων πριν και μετά την αλλαγή, μπόρεσε να εξετάσει εάν η μείωση των μαθημάτων είχε αντίκτυπο.

Ποια ήταν τα αποτελέσματα της μελέτης του Arteaga σχετικά με τους μισθούς των αποφοίτων μετά την αλλαγή του προγράμματος σπουδών;

Η μελέτη έδειξε ότι μετά τη μείωση των μαθημάτων, οι μισθοί των αποφοίτων οικονομικών και διοίκησης επιχειρήσεων από το Πανεπιστήμιο των Άνδεων μειώθηκαν σημαντικά σε σχέση με τους αποφοίτους από άλλα κορυφαία πανεπιστήμια της Κολομβίας. Για τους αποφοίτους οικονομικών, οι μισθοί μειώθηκαν κατά 16%, ενώ για τους αποφοίτους διοίκησης επιχειρήσεων, η μείωση ήταν 13%.

Τι έδειξαν οι συνεντεύξεις με τους εργοδότες σχετικά με τη μείωση των μισθών των αποφοίτων;

Οι συνεντεύξεις με τους εργοδότες αποκάλυψαν ότι το περιεχόμενο των μαθημάτων που κόπηκε από το πρόγραμμα σπουδών των οικονομικών ήταν κρίσιμο για την καλή απόδοση στην εργασία. Οι προσλήψεις, μέσω τεστ, διαπίστωσαν ότι οι νέοι απόφοιτοι είχαν λιγότερες δεξιότητες. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την άμεση μείωση των μισθών στους αποφοίτους των οικονομικών. Στην περίπτωση των επιχειρήσεων, η πτώση των μισθών ήταν σταδιακή, καθώς η πρόσληψη βασίζεται λιγότερο σε δοκιμές και χρειάστηκε χρόνος για να παρατηρηθεί η έλλειψη δεξιοτήτων στους νέους αποφοίτους.

Συμπερασματικά, ποιο είναι το συμπέρασμα σχετικά με την αξία της ανώτατης εκπαίδευσης βάσει της μελέτης του Arteaga;

Η μελέτη του Arteaga υποστηρίζει έντονα την άποψη ότι το μισθολογικό πριμ που σχετίζεται με την ανώτατη εκπαίδευση προέρχεται από την απόκτηση περισσότερων δεξιοτήτων. Παρόλο που η «σήμανση» μπορεί να παίζει κάποιο ρόλο, φαίνεται πως η ανάπτυξη των δεξιοτήτων είναι ο πιο σημαντικός παράγοντας. Αυτό υποδηλώνει ότι η ανώτατη εκπαίδευση, παρά τις σχετικές συζητήσεις, εξακολουθεί να παρέχει σημαντική αξία.

 
Πόσο επηρεάζει η ανώτερη εκπαίδευση την παραγωγικότητα των ατόμων;

Η ανώτερη εκπαίδευση επηρεάζει την παραγωγικότητα των ατόμων, σύμφωνα με τις πηγές του άρθρου, μέσω δύο κύριων θεωριών: τη θεωρία της «σήμανσης» και τη θεωρία της «αναβάθμισης των δεξιοτήτων».

  • Θεωρία της σήμανσης: Σύμφωνα με αυτή τη θεωρία, το πτυχίο δεν αυξάνει τις δεξιότητες, αλλά αποτελεί ένα «σήμα» για την ικανότητα του ατόμου. Η απόκτηση πτυχίου απαιτεί προσπάθεια, γεγονός που υποδηλώνει ότι ο κάτοχός του είναι πιο ικανός και παραγωγικός. Οι εταιρείες ενδιαφέρονται να προσλάβουν και να πληρώσουν υψηλότερους μισθούς σε άτομα με πτυχίο, καθώς το θεωρούν ένδειξη της ικανότητάς τους.
  • Θεωρία της αναβάθμισης των δεξιοτήτων: Αντίθετα, η θεωρία αυτή υποστηρίζει ότι η ανώτερη εκπαίδευση βελτιώνει τις δεξιότητες και την παραγωγικότητα των ατόμων. Οι εταιρείες παρατηρούν αυτή την αυξημένη παραγωγικότητα και πληρώνουν περισσότερο τους εργαζόμενους με πτυχίο.

Για να διερευνήσει ποια θεωρία είναι πιο ακριβής, μια μελέτη του Arteaga (2018) εξέτασε μια αλλαγή στο πρόγραμμα σπουδών του Πανεπιστημίου Los Andes στην Κολομβία. Το 2006, το πανεπιστήμιο μείωσε τον αριθμό των απαιτούμενων μαθημάτων για την απόκτηση πτυχίου στα οικονομικά και τις επιχειρήσεις, καθώς και τη διάρκεια των σπουδών. Η μελέτη συνέκρινε τους μισθούς των αποφοίτων πριν και μετά την αλλαγή, ελέγχοντας ταυτόχρονα για εξωτερικούς παράγοντες.

  • Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι μισθοί των αποφοίτων οικονομικών και επιχειρήσεων του Los Andes μειώθηκαν μετά την αλλαγή του προγράμματος σπουδών, σε σύγκριση με τους αποφοίτους άλλων κορυφαίων πανεπιστημίων της Κολομβίας. Η μείωση αυτή δεν οφειλόταν σε αλλαγές στις ικανότητες των φοιτητών ή σε άλλες μεταβολές στο πανεπιστήμιο.
  • Οι συνεντεύξεις με κορυφαίους εργοδότες αποκάλυψαν ότι οι νέοι απόφοιτοι είχαν λιγότερες γνώσεις και δεξιότητες λόγω των μειωμένων μαθημάτων, γεγονός που επηρέασε τις επιδόσεις τους στη διαδικασία πρόσληψης.

Αυτή η μελέτη υποστηρίζει τη θεωρία ότι η ανώτερη εκπαίδευση αυξάνει την παραγωγικότητα των ατόμων μέσω της απόκτησης δεξιοτήτων. Ωστόσο, δεν αποκλείει εντελώς την ύπαρξη μιας σήμανσης. Άλλες έρευνες στην Κολομβία έχουν δείξει ότι η σήμανση έχει κάποιο ρόλο. Επιπλέον, ο Lange (2007) υποστηρίζει ότι η σήμανση αντιστοιχεί το πολύ στο 25% των κερδών από την πρόσθετη εκπαίδευση, επειδή οι εργοδότες μπορούν γρήγορα να αξιολογήσουν την παραγωγικότητα ενός εργαζομένου.

Συμπερασματικά, η ανώτερη εκπαίδευση φαίνεται να αυξάνει την παραγωγικότητα κυρίως μέσω της απόκτησης δεξιοτήτων, αλλά η σήμανση μπορεί επίσης να παίζει κάποιο ρόλο. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι τα αποτελέσματα της μελέτης Arteaga ενδέχεται να μην είναι γενικεύσιμα σε άλλες περιπτώσεις, όπως σε διαφορετικά πεδία σπουδών ή σε πανεπιστήμια εκτός Κολομβίας.

 
Γλωσσάρι

    • Πριμοδότηση μισθών κολλεγίου: Το επιπλέον εισόδημα που κερδίζουν άτομα με πτυχίο κολλεγίου σε σύγκριση με άτομα με μόνο απολυτήριο λυκείου.
    • Θεωρία της Σήμανσης (Signaling Theory): Η ιδέα ότι το πτυχίο κολλεγίου δεν αυξάνει απαραίτητα τις δεξιότητες, αλλά λειτουργεί ως σήμα των υπαρχουσών ικανοτήτων ενός ατόμου στους εργοδότες.
  • Θεωρία της Αναβάθμισης των Δεξιοτήτων (Upskilling Theory): Η ιδέα ότι η εκπαίδευση στο κολλέγιο βελτιώνει τις δεξιότητες και τις γνώσεις ενός ατόμου, καθιστώντας το πιο παραγωγικό.
  • Φυσικό Πείραμα (Natural Experiment): Μια εμπειρική μελέτη όπου τα αποτελέσματα ή οι εκθέσεις σε μια θεραπεία καθορίζονται τυχαία ή αυθαίρετα, επιτρέποντας στους ερευνητές να εξάγουν αιτιώδεις συμπερασμούς.
  • Κοόρτες (Cohorts): Ομάδες ατόμων που έχουν κοινά χαρακτηριστικά, όπως την ίδια χρονιά αποφοίτησης.

Μεθοδολογία (Methodology): Η συστηματική διαδικασία που χρησιμοποιείται για τη διεξαγωγή έρευνας, συμπεριλαμβανομένου του σχεδιασμού της έρευνας και της συλλογής δεδομένων.

Σχετικά Άρθρα