
2 μουσικοί Χ 2 σονάτες Χ 2 παραλλαγές = Μπετόβεν ΙΙ
• Με τον Άγγελο Λιακάκη και τον Τίτο Γουβέλη
• Πέμπτη 6 Νοεμβρίου (ώρα 20:30)-Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος
Σονάτες και παραλλαγές: Οι μικροί θησαυροί του Μπετόβεν παρουσιάζονται τηνΠέμπτη 6 Νοεμβρίου (ώρα 20:30), στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος,στη δεύτερη συναυλία του Κύκλου Μουσικής Δωματίου, από δύο σολίστ, τονΆγγελος Λιακάκη και τον Τίτο Γουβέλη, που παίζουν δύο Σονάτες για τσέλο και πιάνο (αρ. 2 και 5) και δύο Παραλλαγές του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν, βασισμένες σε θέματα από το ορατόριο Ιούδας Μακκαβαίος του Χαίντελ και από την όπερα Ο μαγικός αυλός του Μότσαρτ. Της συναυλίας θα προηγηθεί σύντομος σχολιασμός του προγράμματος για το κοινό.
Η μουσική δωματίου γεννήθηκε κατά τον 19ο αιώνα στη Γερμανία και, χάρη σε μεγάλους συνθέτες της εποχής, καθιερώθηκε και επεκτάθηκε στις άλλες χώρες ως το απόσταγμα της μουσικής σκέψης και ευαισθησίας. Παραδόξως, είναι ένα είδος που συνυφαίνεται με έναν ιδιότυπο «ερασιτεχνισμό», γεγονός που οφείλεται στο ότι το κοινό, τότε, δεν ήταν απλώς ένα φιλόμουσο ακροατήριο, αλλά άνθρωποι που καταγίνονταν οι ίδιοι με τη μουσική πράξη στον ελεύθερο χρόνο τους.
Και οι τρεις δημιουργικές περίοδοι του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν (1770-1827)…
… αντανακλώνται με διαύγεια μέσα από τις σονάτες του για τσέλο και πιάνο. Οι πρώτες δύο γράφτηκαν την εποχή που ο μεγάλος γερμανός μουσουργός σταδιοδρομούσε και βιοποριζόταν κυρίως ως βιρτουόζος πιανίστας, όπως πολλοί ομότεχνοί του άλλωστε στις αρχές του 19ου αιώνα. Τις πρωτοέπαιξε ο ίδιος στα 1796 μάλλον με τον διάσημο γάλλο τσελίστα Ζαν-Λουί Ντυπόρ στο Βερολίνο –συγκεκριμένα στην αυλή του Βασιλιά Φρειδερίκου-Γουλιέλμου Β΄ της Πρωσίας– και φρόντισε επιμελώς τα μέρη για τσέλο να μην επισκιάζουν αυτά του πιάνου. Στη συναυλία της 6ης Νοεμβρίου, ο Άγγελος Λιακάκης (βιολοντσέλο) και ο Τίτος Γουβέλης (πιάνο) θα παρουσιάσουν τη δεύτερη Σονάτα για βιολοντσέλο και πιάνο σε σολ ελάσσονα, έργο 5, αρ. 2, που περιλαμβάνει δύο μέρη. Στη συνέχεια, θα ερμηνεύσουν τη μεταγενέστερηπέμπτη Σονάτα για βιολοντσέλο και πιάνο σε ρε μείζονα, έργο 102, αρ. 2, που είναι τριμερής. Ο Μπετόβεν την επεξεργαζόταν παράλληλα με την τέταρτη σονάτα του για τον ίδιο συνδυασμό οργάνων από το 1812 έως το 1817, μια αρκετά δύσκολη πενταετία για τον ίδιο, καθώς η παραγωγικότητά του είχε μειωθεί λόγω της σοβαρής επιδείνωσης της βαρηκοΐας του. Η Σονάτα αρ. 5 θεωρείται μία από τις κυριότερες συνθέσεις του ρεπερτορίου για τσέλο και πιάνο.
Ο Λούντβιχ βαν Μπετόβεν, συγχρόνως με τη σύνθεση πρωτογενούς υλικού, είχε καταπιαστεί επίσης με τη μελέτη και επεξεργασία έργων προγενέστερων δημιουργών, τους οποίους προέβαλε και ανέδειξε μέσα από μεταγραφές αυθεντικών συνθέσεών τους για πιάνο ή άλλα όργανα. Οι πρώτες παραλλαγές που θα ακουστούν στη συναυλία τηςΠέμπτης 6 Νοεμβρίου από τον Άγγελο Λιακάκη και τον Τίτο Γουβέλη είναι οι δώδεκα για τσέλο και πιάνο που βασίζονται στο ορατόριο Ιούδας Μακκαβαίος (HWV 63) τουΓκέοργκ-Φρήντριχ Χαίντελ (1746) και ειδικότερα στο δημοφιλές δοξαστικό χορωδιακό «See the Conqu’ring Hero Comes». Το λιμπρέτο βασίζεται σε αποσπάσματα από το δευτεροκανονικό πρώτο βιβλίο των Μακκαβαίων της Παλαιάς Διαθήκης, καθώς και σε γραπτά του Ιουδαίου λογίου και ιστορικού Φλαβίου Ιωσπήπου. Η παρτιτούρα περιγράφει μουσικά τις δοκιμασίες των Ιουδαίων επί Σελευκιδικής Αυτοκρατορίας (170-160 π.Χ.).
Ο επίλογος ανήκει στις –επίσης– δώδεκα Παραλλαγές σε φα μείζονα, έργο 66, πάνω στην άρια «Εin Mädchen oder Weibchen» [Ένα κορίτσι ή μια μικρούλα] από τον Μαγικό αυλό του Μότσαρτ, ενός συνθέτη που η δημοτικότητά του, κατά τραγικό τρόπο, εκτοξεύτηκε στα ύψη μετά τον θάνατό του. Οι Παραλλαγές του Μπετόβεν πάνω στη έξοχη άρια του Παπαγκένο από την Ε΄ Σκηνή της Β΄ Πράξης δημοσιεύτηκαν για πρώτη φορά στα 1798. Είναι γραμμένες στο ύφος του γερμανικού κλασικισμού και ακολουθούν την αρμονική κίνηση του πρωτότυπου βασικού θέματος.
Ο Άγγελος Λιακάκης…
… που γεννήθηκε στην Αθήνα, πήρε μαθήματα βιολοντσέλου από τον Χρήστο Σφέτσα και συνέχισε τις σπουδές του στο εξωτερικό ως υπότροφος των Ιδρυμάτων Κρατικών Υποτροφιών και Ωνάση με τους Csaba Onczay, Leonid Gorokhov και Kim Bak Dinitzen. Είναι μέλος του Νέου Ελληνικού Κουαρτέτου από το 2007, με το οποίο έχει εμφανισθεί σε πολυάριθμες συναυλίες εντός και εκτός Ελλάδος και έχει πραγματοποιήσει ηχογραφήσεις για λογαριασμό γνωστών δισκογραφικών εταιρειών. Ως σολίστ, έχει συμπράξει με την ΚΟΑ, την ΚΟΘ, την Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, τη Σκωτική Συμφωνική του BBC, καθώς και με τη Συμφωνική του Πανεπιστημίου Μπίλκεντ στην Άγκυρα. Το ρεπερτόριό του καλύπτει ευρύ φάσμα της μουσικής φιλολογίας, από το μπαρόκ μέχρι τον μοντερνισμό και τη σύγχρονη εποχή. Ξεχωριστή θέση στο ρεπερτόριο του Άγγελου Λιακάκη κατέχει η ελληνική εργογραφία. Έχει παρουσιάσει σε πρώτη εκτέλεση πολλές συνθέσεις ελλήνων δημιουργών. Είναι καθηγητής βιολοντσέλου και μουσικής δωματίου στα Ωδεία Αθηνών και Κodály.
Ο πιανίστας Τίτος Γουβέλης…
… είναι αριστούχος απόφοιτος του Ωδείου Αθηνών. Μελέτησε επίσης εκκλησιαστικό όργανο με υποτροφία του Συλλόγου «Οι φίλοι της μουσικής» υπό την καθοδήγηση του Βρετανού οργανίστα Νίκολας Κύναστον. Αποδέκτης υποτροφιών από ελληνικούς και βρετανικούς φορείς, συνέχισε τις μεταπτυχιακές σπουδές του στο Βασιλικό Κολέγιο του Λονδίνου και τη Σκωτική Βασιλική Ακαδημία αποσπώντας τιμητικές διακρίσεις για τις εξαίρετες επιδόσεις του. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια τελειοποίησης στην Ελλάδα και το εξωτερικό με μεγάλους δασκάλους και σολίστ. Έχει βραβευθεί σε πολλούς διαγωνισμούς στο εξωτερικό και στη χώρα μας, καθώς και από την Ακαδημία Αθηνών. Το ρεπερτόριό του εκτείνεται από την προκλασική εποχή μέχρι τον 21ο αιώνα. Εξέχουσα θέση σε αυτό κατέχει η ελληνική δημιουργία με αρκετές πρώτες εκτελέσεις έργων. ΟΤίτος Γουβέλης έχει συμπράξει με τα γνωστότερα ελληνικά σύνολα συμφωνικής μουσικής και μουσικής δωματίου υπό τη διεύθυνση εκλεκτών ελλήνων και ξένων αρχιμουσικών, συνεργαζόμενος με αξιόλογους Έλληνες και αλλοδαπούς καλλιτέχνες. Έχει δώσει ρεσιτάλ και συναυλίες στην Ελλάδα, τη Βρετανία, τη Γερμανία, την Αυστρία, την Ολλανδία, τη Σερβία, την Τουρκία και την Κύπρο. Το 2003, ίδρυσε με τους Σουσάμογλου (βιολί) και Κιοσόγλου (κλαρινέτο) το Τρίο Sedna, ενώ συνεργάζεται τακτικά με τον πιανίστα Χαράλαμπο Αγγελόπουλο σε ρεπερτόριο για δύο πιάνα και τέσσερα χέρια. Ο Τίτος Γουβέλης είναι καθηγητής πιάνου στα Ωδεία Αθηνών και «Νικόλαος Μάντζαρος». Συμμετέχει από κοινού με την υψίφωνο Μάιρα Μηλολιδάκη στη διοργάνωση του Φεστιβάλ «Μουσικοί Συν-ΤΟΝισμοί» στον Κεραμεικό. Αρθρογραφεί σε μουσικά περιοδικά και πραγματοποιεί τακτικά εισαγωγικές ομιλίες σε συναυλίες της ΚΟΑ και του ΜΜΑ.
INFO
Τιμές εισιτηρίων: 12,00 € (Ζώνη Β΄) – 20,00 € (Ζώνη Α΄).
Ειδικές τιμές: 5,00 € (φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ), 8,00 € ( 65+, πολύτεκνοι).
Έναρξη προπώλησης: Πέμπτη 16 Οκτωβρίου.
Για περισσότερες πληροφορίες:
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών: 210 72.82.333, www.megaron.gr