3ο Ναυτιλιακό Συνέδριο: Διαχρονική η συνεισφορά της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία

 ✏ Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης : «Χρειαζόμαστε τους Έλληνες εφοπλιστές που είναι παγκοσμίως οι πρωταθλητές»

 

✏ Όλγα Κεφαλογιάννη: «Οι σταθμοί κρουαζιέρας πρέπει να αναδειχθούν σε πολυθεματικούς προορισμούς»

 

✏ Τζων Κίττμερ: «Η προσαρμοστικότητα, το επιχειρηματικό πνεύμα και η δημιουργική σκέψη αποτελούν κοινά χαρακτηριστικά τόσο του ελληνικού εφοπλισμού – αυτής της αδιαμφισβήτητης  παγκόσμιας δύναμης – όσο και του Σίτυ του Λονδίνου»

 

✏ Γιώργος Ανωμερίτης: «Τα λιμάνια αποτελούν μηχανές ανάπτυξης»

 

✏ Οι πλήρεις ομιλίες του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, κ. Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, Τουρισμού, κ. Όλγας Κεφαλογιάννη, του Βρετανού Πρέσβη, κ. John Kittmer και συνοπτικά σημεία της ομιλίας  του προέδρου του ΟΛΠ κ. Γιώργου Ανωμερίτη

 

Το τελευταίο ασφαλές αποκούμπι για οποιαδήποτε επενδυτική δράση στη γειτονιά μας, χαρακτήρισε την Ελλάδα ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, στην ομιλία του κατά τη διάρκεια του 3ου Ναυτιλιακού Συνεδρίου που διοργάνωσε το Ελληνικό Ινστιτούτο Οικονομικής Διοικήσεως (ΕΙΟΔ) της ΕΕΔΕ με θέμα: «Η Ναυτιλία ως μοχλός οικονομικής ανάπτυξης της χώρας μας».

 

9695

Ο Υπουργός Ναυτιλίας, κ. Μ. Βαρβιτσιώτης, απευθύνει χαιρετισμό από το βήμα του 3ου Ναυτιλιακού Συνεδρίου

 

Ο υπουργός αναφέρθηκε και στην πρόσφατη έρευνα της The Boston Consulting Group που δείχνει ότι η ελληνική ναυτιλία είναι η πιο ανταγωνιστική από οποιαδήποτε άλλη στον κόσμο στη διαχείριση των πλοίων.

 

Tα πλοία που διαχειρίζονται Έλληνες εφοπλιστές έχουν ένα management cost περίπου 24% χαμηλότερα από τον διεθνή ανταγωνισμό.

 

Αυτή η επιτυχία, τόνισε, δείχνει ότι έχει σωρευθεί στη χώρα μας ένα τεράστιο κεφάλαιο εμπειρίας και καλές επιχειρηματικές πρακτικές, οι οποίες μας κάνουν να αισιοδοξούμε για το μέλλον.

 

Είπε ακόμα ότι προσπάθεια του Υπουργείου είναι να δοθούν περισσότερες ευκαιρίες απασχόλησης στα ίδια τα πλοία, ενώ σε κάθε ευκαιρία ζητείται η προσέλκυση περισσότερων πλοίων στην ελληνική σημαία, αφού έτσι αυξάνεται το εθνικό κεφάλαιο, η διεθνής διαπραγματευτική θέση και γιατί μέσα από το ελληνικό πλοίο ενισχύεται το πλέγμα των οικονομικών δραστηριοτήτων που το αφορούν.

 

Αναφέρθηκε, επίσης, ο υπουργός στην επάρκεια των νησιών, δηλώνοντας ότι εν όψει της ελληνικής προεδρίας θέλουμε να διαμορφώσουμε συναφείς πολιτικές στο πλαίσιο της ΕΕ, ώστε να βγάλουμε τα ελληνικά νησιά από την «απομόνωση» και να τα καταστήσουμε αυτάρκη.

 

Σημείωσε ακόμα, ότι τα ελληνικά λιμάνια πρέπει να γίνουν πραγματικοί «πόλοι ανάπτυξης» για τις περιοχές τους, διαχέοντας πλούτο και νέες θέσεις εργασίας, φέρνοντας ως επιτυχημένο παράδειγμα την παρουσία της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά.

 

Τέλος, μιλώντας για τον θαλάσσιο τουρισμό είπε ότι το γιώτινγκ στην Ελλάδα θα έπρεπε να είναι ο παράδεισος σε παγκόσμιο επίπεδο, λόγω της πολυνησίας και της ασφάλειας και αναφέρθηκε στην ολοκλήρωση του νομοσχεδίου για τα σκάφη αναψυχής, χαρακτηρίζοντάς το ευέλικτο, ανταγωνιστικό και όχι γραφειοκρατικό, ενώ τόνισε ότι η ανάδειξη της κρουαζιέρας παραμένει κύριος στόχος.

 

H νέα πολιτική του Υπουργείου Τουρισμού, στοχεύει στη διαφοροποίηση του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος, με έμφαση στον θαλάσσιο τουρισμό, ως ενός εκ των σπουδαιοτέρων τομέων αρμοδιότητάς μας, είπε δια στόματος της συμβούλου της, κ. Ηλέκτρας Παπαζάχου, η υπουργός Τουρισμού, κ. Όλγα Κεφαλογιάννη.

 

Οι σταθμοί κρουαζιέρας, τόνισε, πρέπει να αναδειχθούν σε πολυθεματικούς προορισμούς, μέσω της διασύνδεσής τους με τα θεματικά δίκτυα των ευρύτερων περιοχών αλλά και μέσω της βελτίωσης των συγκοινωνιών, της διεύρυνσης του ωραρίου λειτουργίας των μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων, ενώ παράλληλα, στις παρυφές τους, σκόπιμο είναι να χωροθετούνται χρήσεις εμπορικές, ψυχαγωγίας και προώθησης τοπικών προϊόντων.

 

Ωστόσο για να αναπτυχθεί σωστά το homeporting, πρέπει να καταστήσουμε ελκυστική την εικόνα των πόλεων και ιδίως της Αθήνας.
Εντός της επόμενης προγραμματικής περιόδου, το υπουργείο Τουρισμού προτείνει την υλοποίηση έργων υποδομής στρατηγικής σημασίας για τον τουρισμό: Υποδομές Τερματικών λιμένων κρουαζιέρας, ιδίως σε Αθήνα – Ηράκλειο και δικτύου ενδιάμεσων λιμένων.

 

Αναβάθμιση πυλών εισόδου (αεροδρομίων και λιμένων) και ιδιαίτερα σε βασικούς τουριστικούς προορισμούς. Αναβάθμιση μεταφορικών κόμβων όπως σιδηροδρομικοί σταθμοί, σταθμοί λεωφορείων.

 

Τονίστηκε επίσης ότι στο Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο διαμορφώνονται Ζώνες Ναυσιπλοΐας Αναψυχής σε όλο το θαλάσσιο εύρος της χώρας, με κύριο στόχο την πύκνωση του δικτύου τουριστικών λιμένων, την ένταξή τους στον ευρύτερο χωροταξικό σχεδιασμό, αλλά και τη βελτίωση και τον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων λιμενικών υποδομών, ώστε να παρέχονται ολοκληρωμένες και επαρκείς υπηρεσίες στους ελλιμενιζόμενους.

 

Το συνέδριο χαιρέτησαν ο πρόεδρος της Δ.Ε. του Ελληνικού Ινστιτούτου Οικονομικής Διοικήσεως (ΕΙΟΔ) της ΕΕΔΕ, κ. Αναστάσιος Ροδόπουλος, και ο αντιπρόεδρος του ΔΣ της ΕΕΔΕ, κ. Νικόλαος Μπιλίρης.

 

9415

Ο κ. Α. Ροδόπουλος, Πρόεδρος της ΔΕ του ΕΙΟΔ, απευθύνει χαιρετισμό στους συνέδρους

9431

Ο κ. Ν. Μπιλίρης, Α’ Αντιπρόεδρος του ΔΣ της ΕΕΔΕ, στο βήμα του 3ου Ναυτιλιακού Συνεδρίου

 

Χαιρετίζοντας το συνέδριο ο Βρετανός πρέσβης στην Ελλάδα εξοχότατος κ. John Kittmer, επεσήμανε ότι Βρετανία και Ελλάδα μοιράζονται μια ισχυρή ναυτική παράδοση, που στη σύγχρονη εποχή εξελίχθηκε σε μια δυνατή σχέση.

 

9448

Ο κ. John Kittmer, Βρετανός Πρέσβης στην Ελλάδα, ένας από τους επίσημους προσκεκλημένους ομιλητές

 

Η προσαρμοστικότητα, το επιχειρηματικό πνεύμα και η δημιουργική σκέψη αποτελούν κοινά χαρακτηριστικά τόσο του ελληνικού εφοπλισμού όσο και του Σίτυ του Λονδίνου.

 

Αυτό αποκτά ιδιαίτερη σημασία σήμερα που η ναυτιλία αντιμετωπίζει τις συνέπειες της παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης στο εμπόριο.

 

Αναφέρθηκε, ακόμα, ο Βρετανός πρέσβης στους δαπανηρούς και χρονοβόρους κανονισμούς σε πολλούς διαφορετικούς τομείς της ευρωπαϊκής οικονομίας, που απειλούν να υπονομεύσουν την ανάκαμψη που διαφαίνεται στη Βρετανία και στην υπόλοιπη Ευρώπη.

 

Είναι ζωτικής σημασίας, κατέληξε, η ΕΕ να εργάζεται προς το συμφέρον των επιχειρήσεων, μεγάλων και μικρών, καθιστώντας τις εμπορικές συναλλαγές πιο εύκολες και λιγότερο δαπανηρές.

 

Από την πλευρά του o Νορβηγός πρέσβης στην Ελλάδα εξοχότατος κ. Sjur Larsen, αναφερόμενος στη χώρα του, είπε, πως η Νορβηγία είναι μία από τις ελάχιστες χώρες που διαθέτει ένα ολοκληρωμένο ναυτιλιακό cluster.

 

9494

Ο κ. Sjur Larsen, Νορβηγός Πρέσβης στην Ελλάδα, ένας από τους επίσημους προσκεκλημένους ομιλητές

 

Στις τρεις πρώτες ενότητες του συνεδρίου αναλύθηκαν και συζητήθηκαν το χρηματοοικονομικό γίγνεσθαι της ναυτιλίας, οι ανάγκες και οι επιλογές για τη χρηματοδότησή της, καθώς και οι επενδυτικές ευκαιρίες στην Ελλάδα για τα ναυπηγεία, τα Λιμάνια, τις Μαρίνες, τις Μεταφορές και τον Τουρισμό.

 

Στους ομιλητές περιλαμβάνονταν σημαντικά ονόματα της ελληνικής ναυτιλίας και οικονομίας, όπως οι κ.κ. Γιώργος Ξηραδάκης, Διευθύνων σύμβουλος της XRTC, Henriette Brent-Petersen, Head of Shipping & Offshore Research Department της DVB Bank, Ηλίας Λεκκός, Διευθυντής μονάδας οικονομικής ανάλυσης της Τράπεζας Πειραιώς, Μάνος Πειλίδης, senior partner της Deloitte, Γιώργος Βερνίκος, Πρόεδρος της Vernicos Yachts, Λάμπρος Μπαμπίλης, Γεν. Διευθυντής της Stealthgas, Μιχάλης Μπουδούρογλου, Πρόεδρος της Paragon Shipping, Χρυσός Καβουνίδης, Σύμβουλος της The Boston Consulting Group, Γιώργος Ανωμερίτης, Πρόεδρος του ΟΛΠ, Νίκος Ταβουλάρης, Πρόεδρος του Ομίλου Νεωρίου, Άγγελος Τσακανίκας, Διευθυντής έρευνας του ΙΟΒΕ, Παναγιώτης Γιαννούλης, πρόεδρος της συμβουλευτικής Επιτροπής του Ινστιτούτου Ναυτικής Τεχνολογίας και Ερνέστος Τζαννάτος, Καθηγητής Ναυτιλιακών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς.

 

Την πρώτη ενότητα συντόνισε αποτελεσματικά ο κ. Σωκράτης Λεπτός – Bourgi, Partner Global Shipping & Ports Leader της PwC, o οποίος αναφέρθηκε και σε σχετική έρευνα της PwC σύμφωνα με την οποία σε 22 επιχειρήσεις που ελέγχουν 450 πλοία εκφράζεται αισιοδοξία σε ποσοστό 50% πως οι υπάρχουσες τράπεζες θα εξακολουθήσουν και στο μέλλον να χρηματοδοτούν τον κλάδο, ενώ 15% πιστεύουν ότι θα εισέλθουν στον κλάδο και νέες τράπεζες, και 21% προσβλέπουν στα ιδιωτικά κεφάλαια για επενδύσεις στη ναυτιλία.

 

9662

Από αριστερά οι ομιλητές της πρώτης ενότητας, κύριοι: H. Brent-Petersen, Η. Λεκκός, Σ. Λεπτός – Bourgi, Μ. Πηλείδης και Γ. Ξηραδάκης
Όσον αφορά στον τραπεζικό τομέα, το 50% πιστεύουν ότι καθοριστικό ρόλο θα διαδραματίσουν οι κινεζικές τράπεζες.

 

Και για τις προοπτικές της ναυτιλίας, το 52% δηλώνουν πολύ αισιόδοξοι για την αγορά, ιδιαίτερα του ξηρού φορτίου.

 

Στην έρευνα της The Boston Consulting Group, επισημαίνεται ότι ο ελληνικός ναυτιλιακός κλάδος συνεισφέρει έμμεσα – μέσω των υποστηρικτικών υπηρεσιών της ναυτιλίας – 2,3 δισ. ευρώ, ενώ 3,4 δισ. ευρώ είναι τα υπολογιζόμενα επαγωγικά οφέλη.

 

9758

Οι ομιλητές της δεύτερης ενότητας. Από αριστερά οι κύριοι: Μ. Μποδούρογλου, Γ. Βερνίκος, Nigel Lowry, Λ. Μπαμπίλης και Χ. Καβουνίδης

 

Μελλοντικά, η ελληνική ναυτιλία μπορεί να αποτελέσει βασικό μοχλό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, αναφέρεται στη μελέτη, και προτείνονται συγκεκριμένες δράσεις που μπορούν να αυξήσουν τον αντίκτυπό της στην ελληνική οικονομία, βάσει της εμπειρίας άλλων χωρών: Ενσωμάτωση των δράσεων στον τομέα της ναυτιλίας στην εθνική στρατηγική (Σουηδία). Βελτιστοποίηση απαιτήσεων και διαδικασιών (Σιγκαπούρη). Σταθεροποίηση του θεσμικού πλαισίου (Μάλτα). Ενίσχυση των ναυτιλιακών σπουδών (Ηνωμένο Βασίλειο).

 

Σημαντική υπήρξε η επισήμανση του κ. Γ. Βερνίκου που εξήγησε ότι η Ελλάδα δεν πρόκειται ποτέ να γίνει φιλική προς τις επενδύσεις χώρα αν δεν βελτιωθεί η Δικαιοσύνη.

 

Σημειώνεται ακόμα η επισήμανση του κ. Π. Γιαννούλη, ότι δεν μπορούμε να μιλάμε για βιώσιμη ανάπτυξη αν σε αυτή δεν συμπεριλαμβάνουμε τη συμμετοχή της θαλάσσιας ανάπτυξης, καθώς και του κ. Γ. Ξηραδάκη που ισχυρίστηκε πως το 85% των ξένων επενδύσεων στην Ελλάδα τα τελευταία 30 χρόνια αφορά στον ευρύτερο χώρο της ναυτιλίας.

 

5668

Στην τρίτη ενότητα μίλησαν οι κύριοι (από αριστερά): Γ. Ανωμερίτης, Ν. Ταβουλάρης, Γ. Σμυρνιούδης, Ά. Τσακανίκας, Π. Γιαννούλης και Ε. Τζαννάτος

 

Την ανάγκη για δημιουργία κινήτρων ενίσχυσης του εθνικού νηολογίου ανέδειξε και ο κ. Η. Λεκκός, ενώ πολλή συζήτηση έγινε για τη συνεισφορά της ποντοπόρου ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία, στην οποία παρενέβη και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Εθνικής Τράπεζας, κ. Αλέξανδρος Τουρκολιάς. Επόμενοι συντονιστές ήταν ο δημοσιογράφος κ. Nigel Lowry της Lloyd’s List και ο κ. Γιώργος Σμυρνιούδης, Partner της Ernst & Young Business Advisory Solutions.

 

Η τελευταία ενότητα ασχολήθηκε με τις μεθόδους και τα εργαλεία βελτιστοποίησης της απόδοσης των ναυτιλιακών εταιρειών με ομιλητές τους κ. Αντώνη Γκορτζή, πρόεδρο του ΕΒΕΝ Europe, Αλέξανδρο Τζωρτζόπουλο, Quality Safete & Environmental Manager της Enterprises Shipping & Trading, Ιωάννη Ιακώβου, Manager DPA- CSO της Allseas Marine και Γιάννη Σήφη Operations manager  της Athenian Sea Carriers.

 

5831

Από αριστερά οι ομιλητές της τέταρτης ενότητας, κύριοι: Α. Γκορτζής, Α. Τζωρτζόπουλος, Δ. Ζαμάνης, Ι. Ιακώβου, Κ. Σισμανίδης, και Cpt. Γ. Σίφης

 

Tον συντονισμό αυτής της ενότητας είχε ο κ. Δημήτρης Ζαμάνης, αξιολογητής του EFQM.

 

Στο τέλος του συνεδρίου επιδόθηκαν τιμητικές διακρίσεις για την εφαρμογή και προώθηση των αρχών της Αριστείας στην ελληνική ναυτιλία.

 

6061

Οι παραλήπτες των τιμητικών διακρίσεων (από αριστερά οι κύριοι):

 Cpt. Γιάννης Σίφης,

ΝικόλαοςΘεμελάρος (TsakosShipping & Trading SA/Manager,Maria Tsakos TCM Academy),

Αλέξανδρος Τζωρτζόπουλος, Κωνσταντίνος Σισμανίδης, Αντώνης Γκορτζής,

Αναστάσιος Ροδόπουλος (ο οποίος απένειμε τις διακρίσεις) και Ιωάννης Ιακώβου

 

Χορηγοί της εκδήλωσης ήταν οι εταιρίες Commerzbank International SA, McGregor – Cargotec Greece Ltd, Crossworld Marine Services Inc και Furuno Hellas SA.

 

Υποστηρικτές της εκδήλωσης είναι η Εθνική Τράπεζα, η LAMDA Flisvos Marina ΑΕ και το ALBA Graduate Business School at the American College of Greece.

 

Χορηγός ταχυμεταφορών είναι η εταιρία TNT.

 

 

Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης : «Χρειαζόμαστε τους Έλληνες εφοπλιστές που είναι παγκοσμίως οι πρωταθλητές»

«Η ναυτιλία είναι ένας κλάδος στον οποίο η πατρίδα μας έχει αιώνια παράδοση και η οποία σε κάθε δύσκολη στιγμή του έθνους προσέφερε διέξοδο.

 

Η χώρα μας λόγω της θέσης της, λόγω της γεωγραφικής ιδιομορφίας, λόγω της πολυνησίας, λόγω του γεγονότος ότι βρίσκεται στρατηγικά τοποθετημένη στη κοιτίδα των πιο μακραίωνων πολιτισμών και αρχαιότατων πολιτισμών έχει ευνοηθεί.

 

Και αν δει κάποιος τις γεωπολιτικές εξελίξεις στη γειτονιά μας θα δει ότι σήμερα η Ελλάδα είναι το τελευταίο ασφαλές αποκούμπι για οποιαδήποτε επενδυτική δράση.

 

Υπάρχει πολιτική σταθερότητα παρά την οικονομική κρίση.

 

Πλέον δεν αμφισβητείται η παραμονή της χώρας στο ευρώ, δεν αμφισβητείται η συμμετοχή της χώρας στους ευρωπαϊκούς θεσμούς, ενώ υπάρχει ασφάλεια δικαίου, ιδίως, συγκριτικά με τις χώρες της Βόρειας Αφρικής και της Μέσης Ανατολής.

 

Μακροοικονομικά, η επίτευξη του πρωτογενούς πλεονάσματος φέτος μας δίνει τη δυνατότητα για δύο πράγματα:

 

Πρώτα απ΄ όλα να μετουσιώσουμε σε ανάπτυξη και προσέλκυση επενδύσεων αυτή την οικονομική επιτυχία και δεύτερον να απορρίψουμε τις όποιες λογικές  πολιτικού παιχνιδιού και πρόσκαιρου εντυπωσιασμού, που το μόνο που θέλουν να κάνουν είναι να «κανιβαλίσουν» τις θυσίες, που ο ελληνικός λαός με ιδιαίτερη καρτερία έχει πετύχει.

 

Η  ελληνική ναυτιλία έχει βρεθεί πολλές φορές στο στόχαστρο μίας κριτικής, λαϊκίστικης κριτικής.

 

Μίας κριτικής που λέει ότι η ναυτιλία και εφοπλισμός δεν προσφέρει όσο θα έπρεπε για την αντιμετώπιση της κρίσης.

 

Μίας κριτικής να φορολογηθούν τα «υπερκέρδη» των ναυτιλιακών εταιρειών και ότι θα πρέπει να «ποινικοποιηθεί» η κερδοφόρα ναυτιλιακή δραστηριότητα, η οποία μάλιστα εκτυλίσσεται στο εξωτερικό.

 

Πρόσφατη έρευνα της Boston Consulting Group δείχνει ότι η ελληνική ναυτιλία είναι η πιο ανταγωνιστική από οποιαδήποτε άλλη στον κόσμο στη διαχείριση των πλοίων. Ότι τα πλοία που διαχειρίζονται Έλληνες εφοπλιστές έχουν ένα management cost περίπου 24% χαμηλότερα από τον διεθνή ανταγωνισμό.

 

Αυτή η επιτυχία δείχνει ότι έχει σωρευθεί στη χώρα  μας ένα τεράστιο κεφάλαιο εμπειρίας, έχουν σωρευθεί επιχειρηματικές καλές πρακτικές, και οι οποίες μας κάνουν να αισιοδοξούμε για το μέλλον.

 

Συνολικά, ο ναυτιλιακός κλάδος συνεισφέρει περίπου €13,4 δισεκατομμύρια, ποσό που αντιστοιχεί στο 6% του Ελληνικού ΑΕΠ, βάσει στατιστικών του 2010.

 

Η άμεση συνεισφορά του βασικού ναυτιλιακού κλάδου υπολογίζεται στα περίπου €7,6 δισεκατομμύρια, ποσό που αντιστοιχεί σε 3,5% του Ελληνικού ΑΕΠ. Από αυτά, η ποντοπόρος ναυτιλία έχει την μεγαλύτερη συνεισφορά, προσφέροντας €6,5 δισεκατομμύρια.

 

Την ίδια ώρα ο Ελληνικός ναυτιλιακός κλάδος υπολογίζεται ότι απασχολεί περισσότερα από 165.000 άτομα ενώ οι άμεσα επωφελούμενοι ξεπερνούν τις 500.000.

 

Εμείς προσπαθούμε να δώσουμε περισσότερες ευκαιρίες απασχόλησης στα ίδια τα πλοία.

 

Δηλαδή μετά από διαπραγματεύσεις με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία, και σε αυτό το σημείο θέλω να  ευχαριστήσω τον Θεόδωρο Βενιάμη και τον Γιάννη Χαλά, διότι φθάσαμε σε μία ιδιαίτερα σημαντική συμφωνία.

 

Συμφωνία με την οποία αίρονται τα αντικίνητρα που ίσχυαν μέχρι τώρα και είχαν να κάνουν με τη διαφορετική ασφαλιστική αντιμετώπιση των σπουδαστών που εκτελούσαν το υποχρεωτικό εκπαιδευτικό τους ταξίδι με πλοίο που έφερε σημαία εκτός της ελληνικής.

 

Παράλληλα, καταργείται η διαφορετική αντιμετώπιση μεταξύ που υπήρχε μεταξύ των σπουδαστών που εκτελούσαν πρώτο και δεύτερο υποχρεωτικό εκπαιδευτικό ταξίδι.

 

Με αυτόν τον τρόπο πολλαπλασιάζουμε δηλαδή τις ευκαιρίες απασχόλησης των ελλήνων ναυτικών και των Ελλήνων σπουδαστών.

 

Με στόχο να διευρύνουμε και την εισαγωγή σπουδαστών στις ακαδημίες του εμπορικού ναυτικού, με μακροπρόθεσμο στόχο το άνοιγμα στην ιδιωτική ναυτική εκπαίδευση και βραχυπρόθεσμο το άνοιγμα στην ιδιωτική ναυτική επιμόρφωση.

 

Παράλληλα, βρισκόμαστε σε συνεργασία με την Ένωση Ελλήνων  Εφοπλιστών, με τη γενναία συνεισφορά της οποίας, αναβαθμίζουμε τις υποδομές των ακαδημιών μας. Ήδη δύο ακαδημίες του εμπορικού ναυτικού εκσυγχρονίζονται με αποκλειστικά έξοδα της εφοπλιστικής οικογένειας. Και άλλες 5 στο άμεσο προσεχές διάστημα.

 

Σε κάθε ευκαιρία και με κάθε τρόπο ζητάμε την προσέλκυση περισσότερων πλοίων στην ελληνική σημαία.

 

Το ζητάμε γιατί αυξάνεται το εθνικό κεφάλαιο, η διεθνής διαπραγματευτική θέση και γιατί μέσα από το ελληνικό πλοίο ενισχύεται το πλέγμα των οικονομικών δραστηριοτήτων που αφορούν αυτό το πλοίο.

 

Στα πλαίσια της ΕΕ συνεχίζουμε να υποστηρίζουμε τα συμφέροντα της ελληνικής ναυτιλίας απέναντι στην «αδηφάγα» θα έλεγα διάθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να ρυθμίσει τα πάντα, δημιουργώντας έτσι διαφορετικά περιβάλλοντα ανταγωνισμού.

 

Διότι η Ευρώπη αυτό που δεν έχει καταλάβει είναι ότι σε σχέση με τη ναυτιλία ο ανταγωνισμός δεν είναι διευρωπαϊκός αλλά είναι ένας ανταγωνισμός ο οποίος είναι διεθνής.

 

Και δεν μπορούμε να δεχθούμε σε καμία περίπτωση να γίνονται περιφερειακές πολιτικές που αφορούν την ελληνική ναυτιλία γιατί τελικά αυτό θα πλήξει την ίδια την ευρωπαϊκή ναυτιλία, πρωταθλητής της οποίας είναι η ελληνική ναυτιλία.

 

Ναυτιλία για μας είναι και τα νησιά μας. Το νησί είναι στα αγγλικά «island» και προέρχεται από το λατινικό «Izola» . Το οποίο είναι ταυτισμένο με το isolation, απομόνωση δηλαδή. Εμείς αυτήν την απομόνωση θέλουμε να σταματήσουμε. Κάθε νησί πρέπει να έχει επάρκεια.
Εάν δεν φθάσει το νησί σε αυτό το επίπεδο επάρκειας δεν θα πρέπει να μπαίνει στα ίδια επίπεδα του ευρωπαϊκού ανταγωνισμού.

 

Έχουμε το νησί της Αίγινας που είναι απέναντι μας για παράδειγμα και δεν έχει επάρκεια νερού. Αυτό θέλουμε να το αλλάξουμε!

 

Εν όψει της ελληνικής προεδρίας θέλουμε να διαμορφώσουμε συναφείς πολιτικές στο πλαίσιο της Ε.Ε. ώστε να βγάλουμε τα ελληνικά νησιά μας από την «απομόνωση» και να τα καταστήσουμε αυτάρκη.

 

Παράλληλα, για κάθε νησί αλλά και για την ίδια τη χώρα μας τα ελληνικά λιμάνια πρέπει να γίνουν πραγματικοί «πόλοι ανάπτυξης» για τις περιοχές τους διαχέοντας πλούτο και νέες θέσεις εργασίας στις τοπικές κοινωνίες αλλά και συνολικά για την ελληνική οικονομία.

 

Έχουμε ένα επιτυχημένο παράδειγμα αυτό της παρουσίας της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά. Ο Πειραιάς σήμερα έχει αλλάξει εικόνα. Μπορεί να φιλοξενήσει πλοία τα οποία δεν έχουν σχεδιαστεί ακόμη. Πλοία που μπορούν να έχουν 24.000 containers πάνω τους, ενώ αυτή τη στιγμή κανένα ιταλικό λιμάνι δεν μπορεί να εκπληρώσει ίδιες προδιαγραφές.

 

Έτσι προσπαθούμε μέσα από την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού παρά τα προσκόμματα να πετύχουμε το λιμάνι να αποτελέσει το πιο κεντρικό λιμάνι της Μεσογείου για τα επόμενα 25 χρόνια.

 

Τέλος αλλά όχι τελευταίο, θα αναφερθώ  στον θαλάσσιο τουρισμό. Το γιώτινγκ στην Ελλάδα, θα έπρεπε να είναι ο παράδεισος σε παγκόσμιο επίπεδο λόγω της πολυνησίας και της ασφάλειας που έχουμε.

 

Δυστυχώς, η Ελλάδα κατάφερε τον τομέα του γιώτινγκ να τον «ποινικοποιήσει» στη συνείδηση του κόσμου, μέσα από μία επιδρομή λαϊκισμού, ότι ο σκαφάτος σημαίνει φοροφυγάς.

 

Η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική.

 

Για κάθε θέση εργασίας στη θάλασσα δημιουργούνται τέσσερεις θέσεις στη στεριά. Και είναι πολλαπλάσιο το έσοδο που αφήνει ένας τουρίστας στο γιώτινγκ από ότι αφήνει ένας τουρίστας στη στεριά. Και χωρίς μεγάλες επενδύσεις σε υποδομές παρά μόνο μαρίνες και ευπρεπής φιλοξενία.

 

Έχουμε ολοκληρώσει το νομοσχέδιο για τα σκάφη αναψυχής, ευέλικτο, ανταγωνιστικό και όχι γραφειοκρατικό και το οποίο πραγματικά αποτελεί γενναία τομή στον συγκεκριμένο κλάδο.

 
Η ανάδειξη της κρουαζιέρας παραμένει κύριος στόχος. Παρότι έχει αυξηθεί η κίνηση στο λιμάνι του Πειραιά και παρότι έχουν αρθεί οι γραφειοκρατικοί περιορισμοί του καμποτάζ έχουμε χάσει το στοίχημα να μην υπάρχουν ελληνικές εταιρείες.

 
Πλέον προσπαθούμε να αναδείξουμε homeporting facilities το οποίο δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν έχει επιτευχθεί για το λιμάνι του Πειραιά, σε αντίθεση με Ρόδο και Ηράκλειο.

 
Η δική μας γενιά σε αυτή την πραγματικά κρίσιμη και δύσκολη οικονομική και κοινωνική συγκυρία έχει μία ιστορική Ευθύνη.

 

 

Ευθύνη να αναθεωρήσουμε προτεραιότητες και να αλλάξουμε την πορεία της χώρας μας.

 
Στα Μνημόνια δεν φθάσαμε τυχαία. Φθάσαμε λόγω και των δικών μας λαθών. Το ότι γίναμε έρμαιο και βορρά των διεθνών δανειστών, το ότι προκαλέσαμε ανασφάλεια σε επενδυτές το κάναμε μόνοι μας.

 
Διότι εγκαταλείψαμε για πολλά χρόνια τις αναπτυξιακές δραστηριότητες και στραφήκαμε στο κράτος.

 
Βέβαια, αναπτύχθηκαν και στο δημόσιο λόγο ιδεολογικά στεγανά, «ταμπού», λαϊκισμοί τα οποία έπνιξαν τις δημιουργικές δυνάμεις της οικονομίας μας. Παράδειγμα η φράση «Δεν θα γίνουμε γκαρσόνια της Ευρώπης» και σήμερα ο τουρισμός είναι βασικός οικονομικός αιμοδότης, περισσότερο από ότι το  κράτος και η βιομηχανία.

 
Σε αυτή τη λογική στην οποία εγκλωβίστηκε η νέα γενιά, με προσόντα, με κοσμοπολίτικη άποψη και η οποία μαστίζεται από τον υψηλότερο δείκτη ανεργίας παγκοσμίως, πρέπει να πάμε κόντρα. Η ναυτιλία, το υπουργείο, εμείς,  πρέπει να σπάσουμε αυτά τα «ταμπού».

 
«Ταμπού», όπως, ότι το Υπουργείο μας είναι το υπουργείο των εφοπλιστών, ότι εφοπλιστές και ναυτεργασία δεν μπορούν να συνεργαστούν, ότι το υπουργείο κατέχει «διακοσμητικό» ρόλο.

 
Χρειαζόμαστε τους Έλληνες εφοπλιστές που είναι παγκοσμίως οι πρωταθλητές. Γι αυτό τους καλώ σε κάθε ευκαιρία που μου δίνεται να εμπιστευθούν την ελληνική σημαία μας στα πλοία τους.

 
Χρειαζόμαστε την ελληνική ναυτεργασία η οποία μπορεί να είναι δημιουργική με προτάσεις και επιχειρήματα σε ένα κοινωνικό διάλογο που πρέπει να γίνεται για τις συνθήκες εργασίας των Ελλήνων ναυτικών.

 
Ως υπουργείο συμβάλλουμε και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε με ακόμη μεγαλύτερη προσπάθεια και ταχύτητα στην εθνική προσπάθεια του Πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά να βγάλει τη χώρα από την κρίση.

 
Σε αυτή την προσπάθεια που μπορεί να ξαναδώσει ελπίδα και όραμα στους Έλληνες ο ρόλος της ελληνικής ναυτιλίας θα είναι πρωταγωνιστικός. Σε αυτό στοχεύουμε και αυτό κάνουμε.»

 

 

 

Όλγα Κεφαλογιάννη: «Οι σταθμοί κρουαζιέρας πρέπει να αναδειχθούν σε πολυθεματικούς προορισμούς»

«Η υπουργός Τουρισμού κ. Όλγα Κεφαλογιάννη σας ευχαριστεί για την πρόσκληση και απευθύνει θερμό χαιρετισμό στους διακεκριμένους συμμετέχοντες και ομιλητές.

 
H νέα πολιτική του Υπ. Τουρισμού, στοχεύει στη διαφοροποίηση του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος, με έμφαση στον θαλάσσιο τουρισμό, ως ενός εκ των σπουδαιοτέρων τομέων αρμοδιότητάς μας.

 
Όσον αφορά στην κρουαζιέρα, στο υπό αναθεώρηση Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον τουρισμό,  στόχος είναι η παροχή της δυνατότητας για την βελτίωση και τον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων υποδομών, καθώς και η δημιουργία πυλών εισόδου επιβατών κρουαζιέρας με σύγχρονες εγκαταστάσεις, αλλά και η προώθηση και ο εκσυγχρονισμός εγκαταστάσεων εξυπηρέτησης επιβατών κρουαζιέρας σε λιμένες που έχουν ήδη την δυνατότητα, ή μπορούν να αποκτήσουν την δυνατότητα να εξυπηρετούν μεγάλα κρουαζιερόπλοια και βρίσκονται σε περιοχές τουριστικού ενδιαφέροντος.

 
Οι σταθμοί κρουαζιέρας πρέπει να αναδειχθούν σε πολυθεματικούς προορισμούς , μέσω της διασύνδεσής τους με τα θεματικά δίκτυα των ευρύτερων περιοχών (πολιτιστικά, θρησκευτικά, φυσιολατρικά), αλλά και μέσω της βελτίωσης των συγκοινωνιών, της διεύρυνσης του ωραρίου λειτουργίας των μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων, ενώ παράλληλα, στις παρυφές τους, σκόπιμο είναι να χωροθετούνται εμπορικές χρήσεις, χρήσεις ψυχαγωγίας και προώθησης τοπικών προϊόντων. Ωστόσο για να αναπτυχθεί σωστά το homeporting, πρέπει να καταστήσουμε ελκυστική την εικόνα των πόλεων και ιδίως της Αθήνας.

 
Εντός της επόμενης προγραμματικής περιόδου, προτείνουμε να υλοποιηθούν έργα υποδομής στρατηγικής σημασίας για τον τουρισμό:

 
-Υποδομές Τερματικών λιμένων κρουαζιέρας, ιδίως σε Αθήνα – Ηράκλειο και δικτύου ενδιάμεσων λιμένων.

 

 

-Αναβάθμιση πυλών εισόδου (αεροδρομίων και λιμένων) και ιδιαίτερα σε βασικούς τουριστικούς προορισμούς.

 

 

-Αναβάθμιση μεταφορικών κόμβων όπως σιδηροδρομικοί σταθμοί, σταθμοί λεωφορείων.

 
Από την άλλη πλευρά, οι τουριστικοί λιμένες, για τον σχεδιασμό, την χωροθέτηση, την αδειοδότηση και τον έλεγχο των οποίων είναι αρμόδιο το Υπ. Τουρισμού, αποτελούν αναμφίβολα ένα σταθερό, δημοσιονομικά προσοδοφόρο και φορολογικά ενδιαφέρον στοιχείο.

 
Για να υπάρξουν επενδυτικές ευκαιρίες, να λειτουργούν με κερδοφορία οι επιχειρήσεις των τουριστικών λιμένων και κατά συνέπεια να συμβάλλουν δημοσιονομικά, οι διαδικασίες αδειοδότησης και επιμέρους εγκρίσεων έχρηζαν απλοποίησης.

 
Με τον πρόσφατο νόμο του Υπ. Τουρισμού επιλύονται προβλήματα σε τουριστικούς λιμένες που λειτουργούν δεκαετίες χωρίς να διαθέτουν την απαιτούμενη άδεια λειτουργίας ή περιβαλλοντικούς όρους, αλλά και σε όσους το Υπ. Τουρισμού πρόκειται να χωροθετήσει και να παραχωρήσει στο μέλλον.

 
Παράλληλα, το ευρύ πρόγραμμα παραχώρησης της εκμετάλλευσης τουριστικών λιμένων από το ΤΑΙΠΕΔ, αποτελεί άλλη μια παράμετρο για την διαμόρφωση ευνοϊκού επενδυτικού περιβάλλοντος για τις μαρίνες.

 
Και πάλι στο Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο διαμορφώνουμε Ζώνες Ναυσιπλοΐας Αναψυχής σε όλο το θαλάσσιο εύρος της χώρας με κύριο στόχο την πύκνωση του δικτύου τουριστικών λιμένων, την ένταξη των τουριστικών λιμένων στον ευρύτερο χωροταξικό σχεδιασμό, αλλά και τη βελτίωση και τον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων λιμενικών υποδομών, ώστε να παρέχονται ολοκληρωμένες και επαρκείς υπηρεσίες στους ελλιμενιζόμενους.

 
Όμως, η πάση δυνάμει ενίσχυση των επενδύσεων στις μαρίνες, δεν μπορεί να επιτευχθεί μόνο με τις ανωτέρω ρυθμίσεις του Υπ. Τουρισμού.

 
Η ανάπτυξη του yachting πρέπει να αναχθεί σε βασικό πυλώνα της τουριστικής βιομηχανίας της χώρας.

 
Σε συνεργασία με το Υπ. Ναυτιλίας και το Υπ. Οικονομικών εργαζόμαστε για τον εκσυγχρονισμό και την απλοποίηση του θεσμικού πλαισίου για τα σκάφη αναψυχής.

 
Τα σκάφη αναψυχής και οι μαρίνες είναι άρρηκτα συνδεδεμένα μεταξύ τους.

 
Στόχος μας είναι τόσο η δραστηριοποίηση στις ελληνικές θάλασσες, όσο και ο μόνιμος ελλιμενισμός στις ελληνικές μαρίνες όσο το δυνατόν μεγαλύτερου αριθμού σκαφών, προσελκύωντας τα από τις γειτονικές ανταγωνίστριες χώρες, οι οποίες, παρότι υστερούν σε ακτογραμμές, φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον, έχουν αναπτύξει μια τεράστια βιομηχανία.

 
Το μέγα ζητούμενο για τον θαλάσσιο τουρισμό είναι τα έσοδα που θα προκύψουν για τις τοπικές κοινωνίες, για τους κλάδους των εργαζομένων και εν γένει για την ελληνική οικονομία.

 

 

To μέσο, είναι οι επενδύσεις στις υποδομές των λιμένων, αλλά και των λοιπών δικτύων μεταφορών και υποδομών.

 
Το κίνητρο για τις επενδύσεις, είναι το απλό και ξεκάθαρο θεσμικό πλαίσιο, τόσο προς χάριν του επενδυτή, όσο – και κυρίως – προς όφελος των τουριστών.

 
Οι τελευταίοι θα αποτελέσουν κατ’ αυτόν τον τρόπο, την πιο επιτυχημένη τουριστική καμπάνια για την Ελλάδα.»

 

 

 

Τζων Κίττμερ: «Η προσαρμοστικότητα, το επιχειρηματικό πνεύμα και η δημιουργική σκέψη αποτελούν κοινά χαρακτηριστικά τόσο του ελληνικού εφοπλισμού – αυτής της αδιαμφισβήτητης  παγκόσμιας δύναμης – όσο και του Σίτυ του Λονδίνου»

«Είμαι πολύ χαρούμενος που βρίσκομαι σήμερα εδώ στο τρίτο ναυτιλιακό συνέδριό σας, το οποίο θα ασχοληθεί με τόσο ενδιαφέροντα θέματα του κλάδου. Και ευχαριστώ ιδιαίτερα τους διοργανωτές για την πρόσκληση.

 
Η Βρετανία και η Ελλάδα μοιράζονται μια ισχυρή ναυτική παράδοση.

 
Αυτή η κοινή ιστορία εξελίχθηκε στη σύγχρονη εποχή σε μια δυνατή σχέση, όπου η ελληνική ναυτιλία και ο τομέας των ναυτιλιακών υπηρεσιών της  Μ. Βρετανίας  αντιπροσωπεύουν δύο δυναμικούς, ανθεκτικούς και παγκόσμια πρωτοπόρους τομείς που συνεργάζονται στενά.

 
Είμαι εδώ σήμερα, για να σας μιλήσω για ορισμένους κλάδους στους οποίους  πιστεύω πως η Βρετανία και η Ελλάδα μπορούν να εργαστούν από κοινού, να θίξω κάποια θέματα στα οποία έχουμε κοινά συμφέροντα και να μοιραστώ μαζί σας ορισμένες σκέψεις μου για το πώς η Βρετανική κυβέρνηση μπορεί να συνεισφέρει.

 
Οι δεσμοί ανάμεσα στις δύο χώρες μας δεν είναι μόνο ιστορικοί,  αλλά έχουν εξελιχθεί παράλληλα με τις σύγχρονες προκλήσεις του κλάδου σε διεθνές επίπεδο.

 
Η προσαρμοστικότητα, το επιχειρηματικό πνεύμα και η δημιουργική σκέψη αποτελούν κοινά χαρακτηριστικά τόσο του ελληνικού εφοπλισμού – αυτής της αδιαμφισβήτητης  παγκόσμιας δύναμης – όσο και του Σίτυ του Λονδίνου – ενός διεθνώς αναγνωρισμένου κέντρου παροχής χρηματοοικονομικών και ναυτιλιακών υπηρεσιών πλέον υψηλού επιπέδου.

 
Αυτό αποκτά ιδιαίτερη σημασία σήμερα, όπου η ναυτιλία αντιμετωπίζει τις συνέπειες της παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης στο εμπόριο.

 
Όπως γνωρίζετε πολύ καλύτερα από μένα, κάποια από τα πιο βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η ναυτιλία σήμερα, είναι η αστάθεια των ναύλων σε όλους τους τύπους πλοίων, η δυσκολία εξασφάλισης  χρηματοδότησης, η προστασία του περιβάλλοντος και βεβαίως το συνεχιζόμενο πρόβλημα της πειρατείας, η οποία έχει επιπτώσεις στις εμπορικές οδούς και εξακολουθεί να προκαλεί μεγάλη ανησυχία τόσο στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις όσο και στις κυβερνήσεις.

 
Η βρετανική κυβέρνηση πιστεύει ακράδαντα, ότι για να λειτουργήσει απρόσκοπτα ο υγιής ανταγωνισμός σε μια παγκόσμια βιομηχανία όπως η ναυτιλία,  είναι απολύτως απαραίτητη η συμβατότητα των κανόνων ανταγωνισμού κι σε παγκόσμιο επίπεδο, και όχι σε ευρωπαϊκό, ούτε περιφερειακό.

 
Για το λόγο αυτό πρέπει να εξακολουθήσουμε να εργαζόμαστε από κοινού και να επιδιώκουμε λύσεις στα πλαίσια της Διεθνούς Οργάνωσης Ναυτιλίας – του ΙΜΟ δηλαδή.

 
Το 2014 θα είναι μια ακόμη δύσκολη χρονιά για την παγκόσμια ανάπτυξη, σύμφωνα με της προβλέψεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.

 
Εντούτοις, και παρά τη συνεχιζόμενη αστάθεια, το υψηλό κόστος ενέργειας και τις ισχυρές πιέσεις της κρίσης στην Ευρωζώνη, οι Έλληνες εφοπλιστές εξακολουθούν να ελέγχουν τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο του κόσμου και να είναι εξαιρετικά δραστήριοι στις αγοραπωλησίες πλοίων.

 
Οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, επιδεικνύοντας προσαρμοστικότητα και διορατικότητα όσον αφορά τις επερχόμενες τάσεις του κλάδου, έχουν κάνει σημαντικές επενδύσεις σε πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).

 
Καθ’όλη αυτή την επιτυχημένη πορεία του ελληνόκτητου εφοπλισμού, η μακρόχρονη σχέση με το Βρετανικό κέντρο παροχής ναυτιλιακών υπηρεσιών, έχει παίξει πολύ σημαντικό ρόλο. Χαίρομαι πολύ που διαπιστώνω ότι η σχέση αυτή ισχυροποιείται όλο και περισσότερο.

 
Το Λονδίνο, αλλά όχι μόνο, ήταν ανέκαθεν άρρηκτα  συνδεδεμένο με τη ναυτιλία και τα χρηματο-οικονομικά.

 
Πάνω σε αυτή την μακρόχρονη παράδοση και απαράμιλλη τεχνογνωσία, έχουν βασιστεί οι εταιρείες που είναι σήμερα σε θέση να προσφέρουν υπερσύγχρονες και πρωτοποριακές υπηρεσίες διεθνούς κύρους.

 
Στη Μ. Βρετανία έχουμε μακρά παράδοση εξωστρέφειας στις εμπορικές μας σχέσεις και αυτό σήμερα είναι ιδιαίτερα εμφανές.

 
Όμως, οι εποχές αλλάζουν και νέα κέντρα παροχής ναυτιλιακών υπηρεσιών έχουν εμφανιστεί σε μέρη όπως η Κίνα, η Σιγκαπούρη, η Γερμανία και οι ΗΠΑ.

 
Σε αυτό το πλαίσιο, το γεγονός ότι το Λονδίνο παραμένει το κέντρο που επιλέγει πρωτίστως η ναυτιλιακή κοινότητα, έχει πολύ μεγάλη σημασία.

 

  • Ο συνδυασμός γνώσης και εμπειρίας,
  • η δυνατότητα πρόσβασης σε διεθνή κεφάλαια,
  • η κατανόηση του παγκόσμιου επιχειρείν,
  • η παρουσία υψηλά καταρτισμένου πολυεθνικού εργατικού δυναμικού,
  • και η παραδοσιακή σχέση εμπιστοσύνης,

 

όλα αυτά αναδεικνύουν το Λονδίνο σε ένα εξέχον ναυτιλιακό κέντρο παγκοσμίως.

 

 

Μπορεί κανείς να βρει ανάλογες επιμέρους υπηρεσίες και αλλού, αλλά σε κανένα άλλο μέρος του κόσμου δεν θα μπορέσει να  συνδυάσει αυτό που προσφέρει το Λονδίνο συνολικά.

 
Οι ελληνικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις απευθύνονται σταθερά στο Λονδίνο για τις  ανάγκες τους, από τη χρηματοδότηση και τις τραπεζικές υπηρεσίες,  έως τις μεσιτικές,  ασφαλιστικές και νομικές υπηρεσίες.  Δεν χρειάζεται να αναλύσω πράγματα που είναι ήδη γνωστά σε όλους αλλά επιτρέψτε μου να αναφέρω ενδεικτικά κάποια ενδιαφέροντα στοιχεία :

 
Το  Λονδίνο διαθέτει πάνω από τετρακόσιες (400) μεσιτικές εταιρείες, μέσω των οποίων ναυλώνονται  σχεδόν το 50% των tankers και το 30 με 40% των πλοίων ξηρού φορτίου παγκοσμίως. Οι μεσίτες πλοίων,  που είναι  μέλη του γνωστού σε όλους σας Βaltic Εxchange,  είναι υπεύθυνοι για πάνω από το 50% του συνόλου των αγοραπωλησιών πλοίων.

 
Ο Βρετανικός νηογνώμονας Lloyd’s Register, που είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος στον κόσμο, έχει τα κεντρικά του γραφεία στο Λονδίνο και φυσικά σημαντικότατη παρουσία στον Πειραιά.

 
Το Βρετανικό δίκαιο κατέχει εξέχουσα θέση στον ναυτιλιακό κλάδο διεθνώς,  έχοντας αναγνωρισθεί για την αδιαμφισβήτητο κύρος και την διαφάνεια που εξασφαλίζει.  Οι νομικές αλλά και οι υπηρεσίες διαιτησίας  που προσφέρονται στο Λονδίνο αλλά και στην Ελλάδα – όπου αρκετές Βρετανικές νομικές εταιρείες έχουν παρουσία –  αποτελούν ακόμη ένα εξαιρετικό παράδειγμα συνεργασίας των δύο χωρών μας.

 
Επίσης το Σιτυ του Λονδίνου είναι ιδιαίτερα ανεπτυγμένο στον τομέα των ασφαλίσεων  και του  P&I (protection & indemnity), όπου κατέχει 20% και 62% της παγκόσμιας αγοράς αντίστοιχα.

 
Όσον αφορά τη χρηματοδότηση, η οποία παραμένει ένα ζήτημα κεφαλαιώδους σημασίας για τη ναυτιλία, η Βρετανία προσφέρει ένα σταθερό και ασφαλές περιβάλλον, όπου μπορεί κανείς να έχει πρόσβαση σε κεφάλαια και γι αυτό το λόγο προτιμάται από τις  εταιρείες με διεθνή δραστηριότητα.

 
Το Χρηματιστήριο του Λονδίνου (LSE),  ένα πλήρως εκσυγχρονισμένο, ανταγωνιστικό και πραγματικά διεθνές  χρηματιστήριο, κατέχει ηγετική θέση μεταξύ των Ευρωπαϊκών Χρηματιστηρίων με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τον ναυτιλιακό κλάδο στην Ελλάδα.

 
Μάλιστα, απ’ όσο γνωρίζω, εκπρόσωποί του πρόκειται να επισκεφθούν την Ελλάδα στο άμεσο μέλλον και θα έχουν συναντήσεις με αρκετούς από εσάς.

 
Θα μπορούσα να αναφερθώ και σε άλλους τομείς στους οποίους οι δύο χώρες μας συνεργάζονται στενά και όπου η Μ. Βρετανία παρέχει υπηρεσίες εξαιρετικού επιπέδου όπως είναι η Πειρατεία – αλλά δεν θέλω να σας κουράσω άλλο.

 
Η Ευρώπη αντιμετωπίζει τεράστιες προκλήσεις σήμερα, και καλείται να αναθεωρήσει τη δημοσιονομική της πολιτική,  να εξισορροπήσει την οικονομία της, να βελτιώσει την ανταγωνιστικότητά της, να εξασφαλίσει βιώσιμη ανάπτυξη και να δημιουργήσει θέσεις εργασίας.

 
Είναι γεγονός ότι για τους υπουργούς μου στο Λονδίνο, η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, η βιώσιμη ανάπτυξη και η δημιουργία θέσεων εργασίας αποτελούν απόλυτη προτεραιότητα και εργαζόμαστε όλοι σκληρά γι’αυτό εντός και εκτός συνόρων.

 
Η Βρετανική κυβέρνηση εκτιμά τη σπουδαιότητα του διεθνούς εμπορίου για την ανάπτυξή μας – στην Ευρώπη, στη Μ Βρετανία και, βεβαίως, εδώ στην Ελλάδα. Το υποστηρίζουμε σθεναρά. Θέλουμε να παρέχουμε ένα ευνοϊκό στις επιχειρήσεις μας περιβάλλον, ώστε να μπορέσουν να αναπτυχθούν και να αντιμετωπίσουν με επιτυχία τον διεθνή ανταγωνισμό.

 
Την περασμένη βδομάδα, η Βρετανική Ειδική Ομάδα Επιχειρηματικότητας, που εκπονήθηκε με πρωτοβουλία του Βρετανού Πρωθυπουργού, εξέδωσε ένα πολύ σημαντικό πόρισμα.

 
Σύμφωνα με την έκθεση αυτή, οι επιχειρήσεις έχουν ανάγκη  από λιγότερη γραφειοκρατία, ένα καλύτερο κανονιστικό πλαίσιο που θα είναι πιο λειτουργικό και θα αντανακλά τις ισορροπίες και τις παραμέτρους του διεθνούς ανταγωνισμού.

 
Όπως έδειξε η έκθεση,  υπάρχουν πολλοί δαπανηροί και χρονοβόροι κανόνες και κανονισμοί σε πολλούς διαφορετικούς τομείς της ευρωπαϊκής οικονομίας, που απειλούν να υπονομεύσουν την ανάκαμψη που διαφαίνεται στη Βρετανία αλλά και στην υπόλοιπη Ευρώπη.

 
Είναι ζωτικής σημασίας, η Ευρωπαϊκή Ένωση να εργάζεται προς το συμφέρον των επιχειρήσεων, μεγάλων και μικρών, καθιστώντας τις εμπορικές συναλλαγές πιο εύκολες και λιγότερο δαπανηρές.

 
Δε νομίζω πως υπάρχει καλύτερο παράδειγμα επιτυχημένης παγκόσμιας βιομηχανίας από τη ναυτιλία:

 

  • Η καινοτομία,
  • η προσαρμοστικότητα, και
  • η διορατικότητα

 

είναι κάποιες από τις αξίες πάνω στις οποίες βασίστηκε αυτή η επιτυχημένη πορεία.

 
Και αυτές οι αξίες είναι ακριβώς οι ίδιες στις οποίες θα πρέπει να στραφούμε στην Ευρώπη, προκειμένου να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις της εποχής.

 
Είμαι βέβαιος ότι μπορούμε:

 

  • να χτίσουμε σε αυτή την ιστορικά καλή σχέση μας στη ναυτιλία,
  • να την αναπτύξουμε περαιτέρω
  • και να δημιουργήσουμε περισσότερες ευκαιρίες για το μέλλον, ιδιαίτερα τώρα που η Ελλάδα θα αναλάβει την προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.»

 

Γιώργος Ανωμερίτης: «Τα λιμάνια αποτελούν μηχανές ανάπτυξης»

Στο 3ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της ΕΕΔΕ παραβρέθηκε και μίλησε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΛΠ Α.Ε. κ. Γιώργος Ανωμερίτης, ο οποίος στην τοποθέτησή του μεταξύ άλλων επεσήμανε:

 
1.   Τα λιμάνια αποτελούν μηχανές ανάπτυξης. Δεν προσφέρονται ούτε για εισπρακτικές διαδικασίες, ούτε για μικροαναπτυξιακές λογικές τοπικών συμφερόντων. Απαιτείται συνολικός και συλλογικός σχεδιασμός, αν θέλουμε να μεγιστοποιήσουμε τις δυνατότητές τους.

 
2.   Η κρίση αποτελεί μία ευκαιρία για το ελληνικό λιμενικό σύστημα. Μία ευκαιρία βαθειάς μεταρρύθμισης σε όλες τις δομές και τις λειτουργίες του. Ούτε οι πωλήσεις μετοχών, ούτε τα αναπτυξιακά μικροέργα θα φέρουν αλλαγές, αν δεν υπακούουν σε ένα ενιαίο μεταρρυθμιστικό σχέδιο.

 
3.   Το θεσμικό πλαίσιο της αγοράς λιμενικών υπηρεσιών αποτελείται από: (α) τον υπό ψήφιση Κοινοτικό Κανονισμό, ) τα διευρωπαϊκά δίκτυα, (γ) τις ευρωπαϊκές λιμενικές πολιτικές της ESPO ) τους Νόμους των 3 Μνημονίων και (ε) το Ν.4150/2013 για τις λιμενικές πολιτικές, ο οποίος μεν ψηφίσθηκε, αλλά δεν εφαρμόζεται. Οτιδήποτε αποφασίζεται με παραγνώριση του πιο πάνω πλαισίου θα οδηγείται σε αποτυχία.

 
4.   Το ελληνικό λιμενικό σύστημα αποτελεί τμήμα του ευρωπαϊκού λιμενικού συστήματος και οι κανόνες που το διέπουν είναι κοινοί. Στο ευρωπαϊκό λιμενικό σύστημα οι κανόνες της ανταγωνιστικότητας, παραγωγικότητας, διαφάνειας και προστασίας περιβάλλοντος προέχουν κάθε άλλων συγκυριών, όπως και οι κανόνες ανάπτυξης μέσω πολλών διαχειριστών και παρόχων κυρίως μέσω παραχωρήσεων χώρων ή τομέων.

 
5.   Το θέμα “πώληση μετοχών” ή “παραχωρήσεις” στο ελληνικό σύστημα είναι ψευδοδίλλημα. Γιατί οι ιδιωτικοποιήσεις πρέπει να εφαρμοσθούν συνδυαστικά, υπό τον όρο (α) των ευρωπαϊκών δεδομένων, όπου το 97% των λιμένων ανήκουν μετοχικά στο δημόσιο, την αυτοδιοίκηση και τους χρήστες, (β) μιας ενιαίας στρατηγικής μεταρρυθμίσεων και αναπτυξιακών σχεδίων, (γ) μιας διαφανούς πολιτικής προσέλκυσης επενδύσεων και (δ) της δημιουργίας εσόδων για κάλυψη των υποχρεώσεων της χώρας και των τοπικών κοινωνιών.

 
6.   Το ελληνικό  λιμενικό σύστημα προσφέρει μεγάλες επενδυτικές ευκαιρίες, σε πολλούς τομείς δραστηριοτήτων και κυρίως στη διακίνηση φορτίων και την κρουαζιέρα. Η θέση της χώρας στα δίκτυα και η νησιωτικότητά της, αποτελούν κύριους παράγοντες προσέλκυσης, οι οποίοι θα ενεργήσουν πολλαπλασιαστικά, αν η κεντρική διοίκηση ξεκαθαρίσει τη θέση της για τη δομή και λειτουργία του συστήματος καθώς και για τους τρόπους ιδιωτικοποίησης των κάθε μεγέθους λιμένων.

 

 

INFO

→Σχετικά με το ΕΙΟΔ

Το Ελληνικό Ινστιτούτο Οικονομικής Διοικήσεως (ΕΙΟΔ) της ΕΕΔΕ ιδρύθηκε το 1979.

 
Το ΕΙΟΔ, στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων της ΕΕΔΕ στοχεύει στη μελέτη, προαγωγή και διάδοση των αρχών του οικονομικού μάνατζμεντ, αλλά και στην ανάληψη πρωτοβουλιών για τον εκσυγχρονισμό των επιχειρήσεων και τη βελτίωση των σχέσεών τους με το κράτος.

Σχετικά Άρθρα