
Ποσειδώνια 2016-Τα εναλλακτικά καύσιμα του μέλλοντος ήρθαν για να μείνουν
Οι εναλλακτικές ναυτιλιακές πηγές ενέργειας κερδίζουν έδαφος ανταποκρινόμενες στις μελλοντικές τάσεις
Η αστάθεια των τιμών του πετρελαίου, το διαρκώς μεταβαλλόμενο ρυθμιστικό πλαίσιο και η προσδοκώμενη μεγάλη αύξηση του ναυτιλιακού μεταφορικού έργου είναι οι παράγοντες που πιθανότερο θα καθορίσουν τις μελλοντικές ενεργειακές απαιτήσεις για τον κλάδο των θαλάσσιων μεταφορών σύμφωνα με τους κατασκευαστές συστημάτων πρόωσης και τους νηογνώμονες που βρίσκονται ανάμεσα στους 1.850 εκθέτες αυτή την εβδομάδα στην Αθήνα για τα Ποσειδώνια 2016, τον κορυφαίο θεσμό της ναυτιλιακής βιομηχανίας παγκοσμίως.
«Ανεξάρτητα από το ποιο γεωπολιτικό σενάριο θα επικρατήσει, η παγκόσμια χωρητικότητα αναμένεται να έχει διπλασιαστεί έως το 2030 λόγω της συνεχούς αύξησης της μεσαίας τάξης στην Ινδία και την Κίνα», δήλωσε ο κ. Nick Brown, Marine Director στον Lloyd’s Register Marine, έναν από τους κορυφαίους νηογνώμονες που έχουν δηλώσει το παρών στα φετινά Ποσειδώνια.
«Σύμφωνα με μελέτες που έχουμε κάνει, η χρήση του μαζούτ θα συνεχίσει να είναι η πρωτεύουσα καύσιμη ύλη για τη ναυτιλιακή βιομηχανία, παρ’ όλ’αυτά, θα σημειωθεί αύξηση στη διαφοροποίηση του μείγματος καυσίμου με το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) να προβλέπεται ότι θα αντιπροσωπεύει ποσοστό έως και 11 τοις εκατό του καυσίμου ναυτιλίας ανοικτής θαλάσσης. Δύο ακόμη κεντρικά ζητήματα που, εάν επιλυθούν, θα οδηγήσουν στην υιοθέτηση των εναλλακτικών καυσίμων είναι τα εξής: αφενός το νομικό πλαίσιο, δηλαδή η συμμόρφωση με νέες ρυθμιστικές απαιτήσεις και η επίλυση των περιβαλλοντικών ζητημάτων και αφετέρου η διαθεσιμότητα του πετρελαίου, στο σωστό κόστος και με ασφάλεια», πρόσθεσε.
«Βρισκόμαστε σε συνεργασία με σχεδιαστές, πλοιοκτήτες και κατασκευαστές εξοπλισμού για να διασφαλίσουμε ότι τα συγκεκριμένα έργα που έχουν αναλάβει θα εξετάζουν όλες τις διαφορετικές εναλλακτικές όπως, μεταξύ άλλων, το LNG ως βιώσιμη εναλλακτική για το ναυτιλιακό εμπόριο και σε κλειστές θάλασσες όπως είναι η Βαλτική ή η Μεσόγειος», συμπέρανε.
Μάλιστα, οι κατασκευαστές μηχανών που συμμετέχουν στη φετινή έκθεση των Ποσειδωνίων φαίνεται να συμφωνούν ότι η ζήτηση για μηχανές που θα λειτουργούν με εναλλακτικά καύσιμα παρουσιάζει αυξητικές τάσεις. Ο κ. Michael Jeppesen, Μηχανολόγος Μηχανικός στην MAN Diesel & Turbo, μια κορυφαία εταιρία κατασκευής συστημάτων πρόωσης για πλοία, δήλωσε ότι το LNG κάνει την εμφάνισή του αργά αλλά σταθερά.
«Η υποδομή έχει βελτιωθεί σημαντικά, το παγκόσμιο δίκτυο σταθμών ανεφοδιασμού εξαπλώνεται με ταχείς ρυθμούς και οι εταιρείες πετρελαίου βλέπουν επιτέλους την προοπτική βιωσιμότητας της αγοράς εναλλακτικών καυσίμων για τον κλάδο της ναυτιλίας», δήλωσε ο κ. Jeppesen.
«Αυτές οι θετικές εξελίξεις έχουν τονώσει το ενδιαφέρον των πλοιοκτητών που, πλέον, είναι πιο ανοιχτοί στην ιδέα της υιοθέτησης του εναλλακτικού καυσίμου ως κύριας πηγής ενέργειας κίνησης των στόλων τους. Αυτή τη στιγμή έχουμε 150 παραγγελίες μηχανών για δίχρονους κινητήρες που θα κινούνται με εναλλακτικά καύσιμα. Αυτές προέρχονται κυρίως από Έλληνες πλοιοκτήτες και αφορούν στόλους LNG δεξαμενοπλοίων, που αποτελούν τα δύο τρίτα των νέων παραγγελιών, καθώς και πλοία εμπορευματοκιβωτίων, που αποτελούν το ένα τρίτο αντίστοιχα.
«Έχουμε επίσης αναπτύξει τη βασική ιδέα σχεδιασμού νέων τύπων συστημάτων πρόωσης που θα λειτουργούν με άλλους τύπους καυσίμου όπως είναι η μεθανόλη, το LPG και το αιθάνιο, ενώ ήδη εργαζόμαστε για να παραδώσουμε εννέα μηχανές που θα κινούνται με μεθανόλη και πέντε με αιθάνιο. Το δέκα τοις εκατό των συνολικών παραγγελιών μας αφορά παραγγελίες πλοίων που θα κινούνται με μη συμβατικά καύσιμα», πρόσθεσε ο κ. Jeppesen.
Αυτή τη στιγμή υπάρχουν περίπου 500 πλοία που κινούνται με LNG, βασικά δεξαμενόπλοια LNG τα οποία χρησιμοποιούν το δικό τους φορτίο για να καλύψουν τις ενεργειακές τους ανάγκες και μερικές δεκάδες άλλων τύπου πλοίων που έχουν υποστεί ειδική μετατροπή για να χρησιμοποιούν αυτό το καύσιμο στα συστήματα πρόωσής τους. Ωστόσο, σύμφωνα πάντα με τον κ. Jeppesen, εάν η ανάπτυξη της υποδομής συνεχιστεί με τους ίδιους ρυθμούς, εκτιμάται ότι μέσα στην επόμενη δεκαετία το ποσοστό των συμβατικών και νέων καυσίμων, κυρίως του υγροποιημένου φυσικού αερίου και του υγροποιημένου αερίου πετρελαίου, θα έχει μοιραστεί εξίσου.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και ο κ. Διονύσιος Αντωνόπουλος, Γενικός Διευθυντής, Marine Solutions της Wartsila, μιας άλλης κορυφαίας κατασκευάστριας εταιρείας συστημάτων πρόωσης, λέγοντας ότι το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) είναι το μέλλον.
«Το LNG είναι πιο φιλικό προς το περιβάλλον καύσιμο σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα μαζούτ και με την επανάσταση που φέρνει η εξόρυξη του αερίου από σχιστολιθικά πετρώματα φαίνεται ότι θα αποδειχθεί μια οικονομική εναλλακτική λύση. Η Wartsila έχει ασχοληθεί από νωρίς με την ανάπτυξη μηχανών δύο καυσίμων και πιστεύουμε ότι οι πρόσθετες κεφαλαιουχικές δαπάνες που απαιτούνται για τη μετατροπή των δεξαμενών συμβατικών καυσίμων σε LNG θα αντισταθμιστούν εύκολα από την πιο ανταγωνιστική τιμή του LNG. Διαθέτουμε 1.500 μηχανές δύο καυσίμων με πάνω από 16 εκατ. συσσωρευμένες ώρες λειτουργίας σε όλους τους τομείς δραστηριότητας συμπεριλαμβανομένων δεξαμενοπλοίων LNG, εμπορικών πλοίων και offshore εγκαταστάσεων. Η τάση αυτή φαίνεται ότι θα συνεχιστεί. Είμαστε δε ιδιαίτερα αισιόδοξοι για τη χρήση του LNG στη βιομηχανία κρουαζιέρας η οποία έχει αυξήσει τις επενδύσεις της στον συγκεκριμένο τομέα της ναυπήγησης πλοίων».
Ο κ. Θεοδόσης Σταματέλος από το Lloyd’s Register τείνει να συμφωνεί ότι το κλειδί βρίσκεται στο κόστος: «Το μεγάλο ερώτημα που βρίσκεται στα χείλια όλων είναι ποια θα είναι η διαφορά στην τιμή μεταξύ του αργού πετρελαίου με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο σε σχέση με το LNG, διότι το κόστος θα παίξει σημαντικό ρόλο στην απόφαση των πλοιοκτητών να μετατρέψουν τα υπάρχοντα πλοία σε εναλλακτικά καύσιμα ή να παραγγείλουν νέα πλοία που είναι ήδη εξοπλισμένα για εναλλακτικά καύσιμα. Το άλλο μεγάλο ερώτημα, βέβαια, παραμένει ο κανονισμός. Με την εμφάνιση του πετρελαίου από σχιστολιθικά πετρώματα παρατηρούμε μια αυξανόμενη τάση αποσύνδεσης της τιμής του πετρελαίου από την τιμή του φυσικού αερίου. Μόλις η απόκλιση γίνει πιο σαφής, θα δρομολογηθούν περισσότερα έργα».
Φαίνεται να υπάρχει ομοφωνία μεταξύ των παραγόντων του κλάδου ως προς το ότι το LNG ως καύσιμο για τη ναυτιλία έχει έρθει για να μείνει. Η απαιτούμενη υποδομή δεν είναι πλέον μόνο στα χαρτιά, τα σχέδια είναι έτοιμα, εκτελούνται ήδη παραδόσεις πλοίων, τα τεχνικά προβλήματα έχουν επιλυθεί. Η απόφαση πλέον είναι καθαρά θέμα εμπορικής στρατηγικής της εκάστοτε εταιρίας.
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες βρίσκονται στην πρώτη γραμμή στην υιοθέτηση εναλλακτικών πηγών ενέργειας για τους στόλους τους με ένα αυξανόμενο ποσοστό εξ αυτών να εκφράζει εμπράκτως τη δέσμευσή του για μετάβαση στο LNG μόλις οριστικοποιηθεί το θεσμικό πλαίσιο.
Τα Ποσειδώνια 2016 πραγματοποιούνται από τις 6 έως τις 10 Ιουνίου στο εκθεσιακό κέντρο Metropolitan Expo. Η διοργάνωση της έκθεσης τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, του Δήμου Πειραιά, του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας, της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου, της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων και το Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας.
Συνεχίζεται δυναμικά η ροή επισήμων στα Ποσειδώνια 2016
Μετά από την επίσημη τελετή εγκαινίων της ναυτιλιακής έκθεσης Ποσειδώνια 2016 που πραγματοποιήθηκε από τον έλληνα Πρωθυπουργό κ. Αλέξη Τσίπρα τη Δευτέρα το απόγευμα παρουσία εκπροσώπων της κυβέρνησης, της αξιωματικής αντιπολίτευσης, αρχηγών κομμάτων του κοινοβουλίου και πλήθους ξένων επισήμων, αρχηγών κρατών και ναυτιλιακών θεσμών, συνεχίστηκε σήμερα η ροή επισήμων στο Metropolitan Expo με την παρουσία της αρχηγού του ΠΑ.ΣΟ.Κ κας Φώφης Γεννηματά, του βουλευτή και τομεάρχη Ναυτιλίας της Νέας Δημοκρατίας κ. Σίμου Κεδίκογλου και της βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας, κας Όλγας Κεφαλογιάννη.
Αφού περιηγήθηκε στην έκθεση συνολικού εμβαδού 40.000 τ.μ. συνομιλώντας με μερικούς από τους 1.850 εκθέτες από ολόκληρο τον κόσμο, η κα Γεννηματά δήλωσε: «Η ναυτιλία είναι η μεγάλη δύναμη για την ισχυρή Ελλάδα και πιστεύουμε ότι μπορεί να είναι ο βασικός πυλώνας για την ανάπτυξη αλλά και την απασχόληση. Θέλουμε περισσότερα ελληνικά πλοία με Ελληνική σημαία και περισσότερους Έλληνες να δουλεύουν σε αυτά και νομίζω ότι το κλειδί είναι η διαβούλευση με ολόκληρο το ναυτιλιακό κλάδο».
Ο κ. Κεδίκογλου, δήλωσε: «Θερμότατα συγχαρητήρια στους διοργανωτές. Τα φετινά Ποσειδώνια ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο και κάθε πρόβλεψη ανεβάζοντας τον πήχη φέτος ακόμη πιο ψηλά. Μετά τη φετινή επιτυχία το παγκόσμιο ενδιαφέρον θα είναι ακόμη μεγαλύτερο. Η ναυτιλία είναι η ναυαρχίδα της ελληνικής οικονομίας. Δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος προβολής της, αλλά και αναζήτησης νέων τρόπων αξιοποίησής της από τα Ποσειδώνια».
Στη συνέχεια, δηλώσεις έκανε η κα Κεφαλογιάννη, η οποία είπε τα εξής: «Συγχαρητήρια στους διοργανωτές που εδώ και πάνω από 4 δεκαετίες διασφαλίζουν τις κατάλληλες συνθήκες για τη διοργάνωση μίας εμβληματικής έκθεσης-θεσμού για την παγκόσμια ναυτιλία. Ακόμη και κάτω από τις παρούσες συνθήκες που επικρατούν στην διεθνή ναυλομεσιτική αγορά, τα ελληνόκτητα πλοία δεσπόζουν στις θάλασσες. Η υπεροχή της Πατρίδας μας στην παγκόσμια εμπορική ναυτιλία είναι ορατή και στη φετινή διοργάνωση των Ποσειδωνίων. Η μεγάλη γιορτή της παγκόσμιας Εμπορικής Ναυτιλίας προσελκύει και φέτος το ενδιαφέρον σημαντικών επιχειρήσεων από όλο τον κόσμο στην Αθήνα».
Την έκθεση Ποσειδώνια 2016 αναμένεται να επισκεφτούν συνολικά περισσότεροι από 20.000 επισκέπτες.