
ΔΝΤ: δύσκολα θα διατηρήσει η Ελλάδα μακροπρόθεσμα τη πρόσβαση στις αγορές χωρίς νέα απομείωση του χρέους
Επιφυλάξεις του ΔΝΤ για την μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους
Σημαντικές παρακαταθήκες της κρίσης και μια ατζέντα μεταρρυθμίσεων που δεν έχει ολοκληρωθεί εμποδίζουν ακόμη την ταχύτερη ανάπτυξη, ενώ η συμμετοχή ως μέλος στην νομισματική ένωση και οι στόχοι των υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων περιορίζουν τις επιλογές πολιτικής. Η ενίσχυση της ανάπτυξης και του επιπέδου διαβίωσης συνεπώς θα εξαρτηθεί από την βελτίωση του δημοσιονομικού μείγματος πολιτικής, από την επιδιόρθωση των οικονομικών ισολογισμών στον χρηματοπιστωτικό τομέα, από την περαιτέρω απελευθέρωση των αγορών προϊόντων και υπηρεσιών και από την ενδυνάμωση της αποδοτικότητας και της διακυβέρνησης στον δημόσιο τομέα, είναι το βασικό συμπέρασμα της έκθεσης του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου στο πλαίσιο του άρθρου 4, που ολοκληρώθηκε σήμερα στην Αθήνα.
Στη δήλωσή του το Ταμείο προειδοποιεί ότι “οι αρχές πρέπει να είναι προσεκτικές όταν υιοθετούν μόνιμα επεκτατικά μέτρα, πέραν εκείνων που έχουν ήδη θεσπιστεί (αντίμετρα), προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος να τεθούν σε κίνδυνο οι δημοσιονομικοί στόχοι”.
Απευθύνει αυστηρή προειδοποίηση ότι “οποιαδήποτε καθυστέρηση” στις μεταρρυθμίσεις της περικοπής του αφορολογήτου και των συντάξεων “θα υπονόμευε σοβαρά την αξιοπιστία των παραδοχών στις οποίες βασίζονται τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους που συμφωνήθηκαν με τους Ευρωπαίους εταίρους” στο Eurogoup της 22ας Ιουνίου.
Στην ανακοίνωση που εξέδωσε μετά την ολοκλήρωση της αποστολής του στην Αθήνα για τη σύνταξη της έκθεσης που γίνεται με βάση το άρθρο 4 του καταστατικού του, το Ταμείο αναφέρει ότι θεωρεί δεδομένη την περικοπή συντάξεων το 2019 και του αφορολόγητου το 2020 για να διατεθούν τα αντίμετρα κάθε έτους.
Για το χρέος αναφέρει ότι δύσκολα θα διατηρήσει η Ελλάδα μακροπρόθεσμα τη πρόσβαση στις αγορές χωρίς νέα απομείωσή του. Καλωσορίζει τις δεσμεύσεις για νέες αποφάσεις αναφορικά με το χρέος. Ωστόσο, τονίζει ότι θα πρέπει να βασισθούν σε ρεαλιστικές παραδοχές για τα “εξαιρετικά” υψηλά σήμερα πρωτογενή πλεονάσματα.
Καταμετρά σειρά κινδύνων και απευθύνει αυστηρές συστάσεις για επιτάχυνση μεταρρυθμίσεων σε NPLs και NPEs αλλά και για προσεκτική χαλάρωση των κεφαλαιακών ελέγχων.
Στο πεδίο του εργασιακού βάζει βέτο στην επαναφορά της επεκτασιμότητας και της υπερίσχυσης των κλαδικών συλλογικών συμβάσεων και κάνει σαφές ότι όποια παρέμβαση γίνει στον βασικό μισθό θα πρέπει να είναι λελογισμένη και σε ευθυγράμμιση με την παραγωγικότητα.
Κριτική ασκεί και για την αργή υλοποίηση των παρεμβάσεων στην αγορά προϊόντος και για την υστέρηση της χώρας στους δείκτες παραγωγικότητας. Συστήνει επίσης περαιτέρω ενίσχυση του δημοσίου αλλά και του δικαστικού συστήματος.
Αιχμές αφήνει για την προστασία των ανεξάρτητων αρχών και των στελεχών τους με έμμεση αναφορά στο θέμα της ΕΛΣΤΑΤ, συνδέοντάς τα με την αξιοπιστία για τα δημόσια οικονομικά.
Το ΔΝΤ στην ανακοίνωση που εξέδωσε αναφέρει ότι περιγράφει τα προκαταρκτικά πορίσματα τη αποστολής που έγινε στην βάση του άρθρου IV και ότι οι (ελληνικές) αρχές έχουν συναινέσει στη δημοσίευση αυτής της δήλωσης.
Με βάση τα προκαταρκτικά πορίσματα αυτής της αποστολής, το προσωπικό θα καταρτίσει μια έκθεση η οποία θα υποβληθεί στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΔΝΤ το οποίο θα συνεδριάσει τέλη Ιουλίου για τη λήψη απόφασης.
Αναφέρει ότι “η Ελλάδα έχει προχωρήσει πολύ, αλλά εξακολουθεί να αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις”. Αναμένει ανάπτυξη κατά 2.0% φέτος και κατά 2,4% το 2019. Επισημαίνει ότι η Ελλάδα μπορεί να πετύχει πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% ως το 2023 με κόστος στην ανάπτυξη, ωστόσο θεωρεί ιδιαίτερα φιλόδοξη την επίτευξη πλεονασμάτων 2.2% του ΑΕΠ μακροπρόθεσμα.
info
Η πλήρης δήλωση Συμπερασμάτων της αποστολής του ΔΝΤ του άρθρου 4 για το 2018
IMF-concluding-statement-greece