Οικονομική σταθερότητα, ανάπτυξη και απασχόληση είναι οι προτεραιότητες της Ιρλανδίας για το επόμενο εξάμηνο. Παραλαμβάνει από την Κύπρο την προεδρία της ΕΕ.
• Θα προωθήσει ιδιαίτερα τη νανοτεχνολογία, την φωτονική, την προηγμένη τεχνολογία, το υπολογιστικό νέφος και τα ηλεκτρονικά δίκτυα υψηλής ταχύτητας
« Πρόκειται για την 7η προεδρία που ασκεί η Ιρλανδία και τυχαίνει να συμπίπτει με την 40ή επέτειο της προσχώρησης της Ιρλανδίας στην ΕΕ.
Στους έξι μήνες της προεδρίας, η Ιρλανδία θα έχει την ευκαιρία να δώσει προτεραιότητα σε θέματα που θεωρεί ιδιαίτερα σημαντικά, τα οποία στην παρούσα συγκυρία είναι η οικονομική σταθερότητα, η απασχόληση και η ανάπτυξη.
Δέσμη μέτρων που μπορούν να δημιουργήσουν απασχόληση και ανάπτυξη
Η Ιρλανδία θα προωθήσει το σύμφωνο για την ανάπτυξη και την απασχόληση, δηλαδή μια δέσμη μέτρων σχετικά με την δημοσιονομική εξυγίανση, τον δανεισμό, την ανεργία, το διεθνές εμπόριο και άλλους τομείς που μπορούν να δημιουργήσουν ανάπτυξη και απασχόληση.
Παράλληλα, θα δώσει προτεραιότητα στη διατύπωση νέων κανόνων:
• για την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων σε άλλες χώρες της ΕΕ
• για τον εκσυγχρονισμό της διαδικασίας δημόσιων συμβάσεων
• για την αποσαφήνιση των δικαιωμάτων των αποσπασμένων εργαζομένων εντός της ΕΕ.
Για την τόνωση της καινοτομίας και της έρευνας, η Ιρλανδία θα επιδιώξει να ολοκληρώσει τις διαπραγματεύσεις για το επόμενο χρηματοδοτικό πρόγραμμα της ΕΕ, γνωστό ως Ορίζοντας 2020 ( βλέπε INFO 1 ), και θα προωθήσει ιδιαίτερα τη νανοτεχνολογία, την φωτονική, την προηγμένη τεχνολογία, το υπολογιστικό νέφος και τα ηλεκτρονικά δίκτυα υψηλής ταχύτητας.
Επικέντρωση στα θεμελιώδη ζητήματα
Για να αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη στην ευρωπαϊκή οικονομία, η Ιρλανδία θα διασφαλίσει ότι το νέο σύστημα οικονομικού και δημοσιονομικού συντονισμού της ΕΕ επικεντρώνεται σε θεμελιώδη ζητήματα, όπως οι μισθοί, η τιμαριθμική προσαρμογή των μισθών, οι μεταρρυθμίσεις της αγοράς εργασίας, οι συντάξεις, η εκπαίδευση και η φτώχια.
Προϋπολογισμός της ΕΕ
Καθώς οι ηγέτες της ΕΕ δεν κατέληξαν τον Νοέμβριο σε συμφωνία για τον προϋπολογισμό 2014-2020 της ΕΕ, θα πραγματοποιηθεί νέα σύνοδος υπό την ιρλανδική προεδρία.
Μόλις συμφωνηθούν όλα τα ποσά, η Ιρλανδία θα εστιάσει στον τρόπο καταμερισμού του προϋπολογισμού μεταξύ των διάφορων πολιτικών.
Προτεραιότητες της Ιρλανδίας στον τομέα αυτό είναι η μεταρρύθμιση της κοινής αγροτικής πολιτικής και της αλιευτικής πολιτικής, τα κονδύλια για έρευνα και καινοτομία, η χρηματοδότηση των φτωχότερων περιφερειών της ΕΕ και η διευκόλυνση Συνδέοντας την Ευρώπη ( βλέπε INFO 2), η οποία, μέσω της βελτίωσης των ευρωπαϊκών υποδομών, θα δημιουργήσει ανάπτυξη και απασχόληση.
Παράλληλα με πρωτοβουλίες προώθησης της ανάπτυξης και της απασχόλησης, η Ιρλανδία θα δώσει έμφαση σε θέματα σχετικά με το περιβάλλον, τις μεταφορές, τις νέες χώρες που πρόκειται να προσχωρήσουν, τη δικαιοσύνη και τη στήριξη της ανάπτυξης.
Την 1η Ιουλίου, η Ιρλανδία θα παραδώσει τα ηνία στη Λιθουανία η οποία θα ασκήσει την προεδρία της ΕΕ μέχρι το τέλος του 2013.
INFO 1
Για να περάσουμε στην πράξη – Το Ευρωπαϊκό Εξάμηνο
Όλα τα κράτη μέλη έχουν δεσμευτεί να επιτύχουν τους στόχους της στρατηγικής “Ευρώπη 2020”, τους οποίους έχουν μετατρέψει σε εθνικούς στόχους και σε πολιτικές τόνωσης της ανάπτυξης.
Αλλά μόνο με τον συντονισμό και την ορθή στόχευση των προσπαθειών που αναλαμβάνονται σε εθνικό επίπεδο μπορούν να προκύψουν τα επιθυμητά αποτελέσματα για την ανάπτυξη.
Για το λόγο αυτό, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέσπισε μια ετήσια διαδικασία συντονισμού των οικονομικών πολιτικών, την αποκαλούμενη “Ευρωπαϊκό Εξάμηνο”.
Κάθε χρόνο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πραγματοποιεί λεπτομερή ανάλυση και αξιολόγηση των προγραμμάτων οικονομικών και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που καταρτίζουν τα κράτη μέλη, και διατυπώνει σχετικές συστάσεις για τους επόμενους 12-18 μήνες.
Το Ευρωπαϊκό Εξάμηνο ξεκινά με την έγκριση από την Επιτροπή, συνήθως προς το τέλος κάθε έτους, της Ετήσιας Επισκόπησης για την Ανάπτυξη όπου καθορίζονται οι προτεραιότητες της ΕΕ για το ερχόμενο έτος με στόχο την τόνωση της ανάπτυξης και της απασχόλησης.
Τον Μάρτιο, οι αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων εκδίδουν τις κατευθυντήριες γραμμές της ΕΕ για τις εθνικές πολιτικές με βάση την Ετήσια Επισκόπηση για την Ανάπτυξη.
Με βάση την επισκόπηση αυτή, η εαρινή σύνοδος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου εξετάζει:
• τη συνολική μακροοικονομική κατάσταση
• την πρόοδο ως προς την επίτευξη των 5 στόχων της ΕΕ
• την πρόοδο στο πλαίσιο των εμβληματικών πρωτοβουλιών.
Παρέχει επίσης κατευθύνσεις σχετικά με τις δημοσιονομικές και μακροοικονομικές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και την ώθηση της οικονομικής ανάπτυξης, καθώς και συστάσεις όσον αφορά την πιθανή διασύνδεσή τους.
Τον Απρίλιο, τα κράτη μέλη υποβάλλουν τα σχέδιά τους για υγιή δημόσια οικονομικά (Προγράμματα Σταθερότητας ή Σύγκλισης) καθώς και τις μεταρρυθμίσεις και τα μέτρα που αποσκοπούν σε μια έξυπνη, διατηρήσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη σε τομείς όπως η απασχόληση, η έρευνα, η καινοτομία, η ενέργεια ή η κοινωνική ένταξη (Εθνικά Προγράμματα Μεταρρυθμίσεων).
Τον Μάιο/Ιούνιο, η Επιτροπή αξιολογεί τα προγράμματα αυτά και διατυπώνει, κατά περίπτωση, συστάσεις για κάθε χώρα.
Το Συμβούλιο εξετάζει τις συστάσεις και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο τις εγκρίνει.
Παρέχονται δηλαδή στα κράτη μέλη συμβουλές ως προς την πολιτική που θα ακολουθήσουν, προτού αυτά ολοκληρώσουν την κατάρτιση του σχεδίου προϋπολογισμού τους για το επόμενο έτος.
Τέλος, στα τέλη Ιουνίου ή στις αρχές Ιουλίου, το Συμβούλιο εγκρίνει επίσημα τις συστάσεις για κάθε χώρα.
Αν οι συστάσεις δεν ληφθούν υπόψη εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος, είναι δυνατό να εκδοθούν προειδοποιήσεις πολιτικής.
Υπάρχει επίσης το ενδεχόμενο επιβολής των συστάσεων μέσω κινήτρων και κυρώσεων σε περίπτωση υπερβολικών μακροοικονομικών και δημοσιονομικών ανισορροπιών.
Οι υπουργικές συναντήσεις για συγκεκριμένα ζητήματα πολιτικής είναι ζωτικής σημασίας για την αμοιβαία αξιολόγηση μεταξύ των κρατών μελών, την παρακολούθηση της προόδου επίτευξης των κύριων στόχων της ΕΕ και για την προώθηση των εμβληματικών πρωτοβουλιών της στρατηγικής “Ευρώπη 2020”.
Για να εφαρμοστούν οι απαιτούμενες πολιτικές και να διασφαλιστεί ευρεία αποδοχή, θα υπάρχει στενή συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και άλλα συμβουλευτικά όργανα της ΕΕ (Επιτροπή των Περιφερειών, Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή) με την πλήρη συμμετοχή των εθνικών κοινοβουλίων, των κοινωνικών εταίρων, των περιφερειών και άλλων ενδιαφερομένων. ( Ενημερωτική ανασκόπηση από δελτίο τύπου της 6.6.2012 )
INFO 2
Συνδέοντας την Ευρώπη:
€ 9,2 δισεκατομμύρια για ευρυζωνικές και e-υπηρεσίες
Με προτεινόμενο προϋπολογισμό μέχρι € 50 δισ. ευρώ μεταξύ 2014-2020, ολόκληρη η διευκόλυνση Συνδέοντας την Ευρώπη (CEF), έχει σχεδιαστεί ειδικά για την προώθηση της ανάπτυξης, της απασχόλησης και της ανταγωνιστικότητας μέσω στοχευμένων επενδύσεων σε έργα υποδομής σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Θα στηρίξει την ανάπτυξη της υψηλής απόδοσης και διατηρήσιμης ένταξης των διευρωπαϊκών δικτύων στους τομείς των μεταφορών, της ενέργειας, και των ευρυζωνικών και ψηφιακών υπηρεσιών.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε € 9,2 δισεκατομμύρια για την τόνωση των επενδύσεων σε γρήγορα και πολύ γρήγορα ευρυζωνικά δίκτυα και πανευρωπαϊκές ψηφιακές υπηρεσίες μέσω της ψηφιακής CEF .
Συντηρητικές εκτιμήσεις δείχνουν ότι θα μπορούσε να τονώσει επενδύσεις αξίας άνω των € 50 δισεκατομμυρίων, αγγίζοντας περίπου 45 εκατομμύρια νοικοκυριά και πάνω από 100 εκατομμύρια Ευρωπαίους, για να έχει σημαντικό ρόλο στο να βοηθήσει τους στόχους μιας Ευρώπης με γρήγορη και υπερταχεία πρόσβαση στο Διαδίκτυο.
Οι επενδύσεις σε ευρυζωνικές συνδέσεις θα καταστήσουν την Ευρώπη πιο ανταγωνιστική, θα συμβάλουν στη δημιουργία ψηφιακής ενιαίας αγοράς και θα δημιουργήσουν θέσεις εργασίας.
Το ψηφιακό CEF θα υποστηρίξει επίσης υπηρεσίες όπως το eID, ηλεκτρονικές προμηθειες, την ηλεκτρονική υγεία, την η Europeana ή ηλεκτρονική Δικαιοσύνη, όπου σε ολόκληρη την ΕΕ καθώς και στη διαλειτουργικότητα των υποδομών μπορεί να προσθέσει αξία με τη σύνδεση των εθνικών συστημάτων.
Οι πανευρωπαϊκές υπηρεσίες θα εξοικονομήσουν χρήματα: το eProcurement θα μπορούσε να εξοικονομήσει € 100 δισεκατομμύρια το χρόνο, το cloud computing 250 δισ. ευρώ.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε αρχικά την ίδρυση της διευκόλυνσης Συνδέοντας την Ευρώπη τον Ιούνιο του 2011, ως μέρος του προϋπολογισμού της ΕΕ με πρόταση για το επόμενο πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο (ΠΔΠ) 2014-2020.
Η πρόταση υποβλήθηκε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο, και αναμένεται να εγκριθεί από τους δύο συν-νομοθέτες πριν από το τέλος του 2013.»
www.mywaypress.gr