
Μια ανθρωποκεντρική πολιτική νοοτροπία οφείλει να καλύπτει τους αδύναμους Έλληνες
Το παλιό ρητό του Ρέιγκαν για τις πιο επικίνδυνες λέξεις στην αγγλική γλώσσα: «Είμαι από την κυβέρνηση, είμαι εδώ για να βοηθήσω»
Σε καιρό πανδημικής κρίσης, μια ανθρωποκεντρική πολιτική νοοτροπία οφείλει να είναι δομικό στοιχείο επιλογών που θα καλύπτει τους αδύναμους Έλληνες
Οι πολιτικές επιλογές και οι οικονομικές κατευθύνσεις που θα σχεδιάσει η κυβέρνηση – εάν μπορεί και δεν παραλύσει υπο το βάρος των αδιεξόδων και της αδράνειας – θα καθορίσουν το μέλλον και τις τύχες κρίσιμων παραγωγικών και κοινωνικών μονάδων της χώρας.
Η πλέον κρίσιμη μονάδα με βαρύνουσα κοινωνική αξία, είναι η νέα γενιά, το ζωτικό κίνητρο και η δημιουργική ενέργεια της οποίας είναι στο όριο της αβύσσου –πριν την οδυνηρή συντριβή με το χάος και την παραίτηση, οφείλουν όλοι να δράσουν. Όχι με διαπιστώσεις και σχολιασμούς. Αλλά με συγκεκριμένα σχέδια δράσης και ριζικών κατευθύνσεων κοινωνικής ευθύνης.
Τα δείγματα γραφής της κυβέρνησης σε κρίσιμα πεδία κοινωνικής ευθύνης είναι απελπιστικά. Σε καιρό πανδημικής κρίσης, μια ανθρωποκεντρική πολιτική νοοτροπία οφείλει να είναι συστατικό, δομικό στοιχείο επιλογών, που θα καλύπτει τους αδύναμους Έλληνες. Η ανισότητα γεννάει θυμό και η τυφλή οργή σπέρνει θύελλες στο σώμα της κοινωνίας.
Δείγματα γραφής που οφείλει να επεξεργαστεί εκ νέου η κυβέρνηση πριν είναι αργά, καθώς και πολιτικές που επηρεάζουν την οικονομία, είναι:
– Η συμφωνία κυβέρνησης και θεσμών για την απελευθέρωση των πλειστηριασμών από την 1η Ιουνίου για όλα τα ακίνητα, ακόμη και για αυτά που αφορούν στην πρώτη κατοικία, καθώς την ίδια ημερομηνία θα ξεκινήσει ο εξωδικαστικός μηχανισμός για τη ρύθμιση των οφειλών τόσο των νοικοκυριών όσο και των επιχειρήσεων με βάση τον νέο πτωχευτικό νόμο.
Σε μια περίοδο οικονομικού ολέθρου λόγω της πανδημικής οικονομικής κρίσης η κυβέρνηση κρίνει σοβαρά ότι η απελευθέρωση των πλειστηριασμών είναι αυτό που έχει ανάγκη η οικονομία της χώρας; Όταν η Διευθύνουσα Σύμβουλος του ΔΝΤ Kristalina Georgieva επισημαίνει ότι η πορεία προς την ανάκαμψη είναι εξαιρετικά αβέβαιη –βλέπε σημειώσεις στο τέλος του άρθρου- η κυβέρνηση θεωρεί ότι η απελευθέρωση των πλειστηριασμών θα βοηθήσει στην ανάκαμψη; Ποιο είναι αυτό το τόσο σημαντικό ποσοστό των πλειστηριασμών που θα συμβάλλει στην οικονομική σταθερότητα; Μήπως όλη η ενέργεια της κυβέρνησης θα όφειλε να είναι εστιασμένη αποκλειστικά στην οικονομική ανάπτυξη με κάθε τρόπο, με συστηματικές δράσεις, με συστράτευση όλων, αντί να κυνηγάει αδύναμους πολίτες σε καιρό πανδημικού πολέμου;
-Διασφάλιση και διαφάνεια εργασιακών σχέσεων, και σχέδιο άμεσων δράσεων για την αντιμετώπιση των πιο κοινών προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι πολίτες.
-Διασφάλιση απρόσκοπτης λειτουργίας και ενίσχυση του δημόσιου συστήματος υγείας
– Διασφάλιση ανταγωνιστικών τιμών σε βιομηχανικό ρεύμα, ηλεκτρισμό και φυσικό αέριο για την ενίσχυση της ελληνικής βιομηχανίας και των νοικοκυριών.
-Ανάληψη ενεργητικών πολιτικών για διαγραφή μέρους του χρέους της ευρωζώνης που διακρατεί η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Είναι προς το συμφέρον της χώρας; Υπηρετεί τον στόχο ανάταξης ;Ποια είναι η εναλλακτική;
-H πρόταση Στουρνάρα για τη δημιουργία μιας Asset Management Company (AMC), όπως επίσημα ονομάζεται η bad bank, που εξασφαλίζει, σύμφωνα με τον ίδιο, ότι «το κόστος της συναλλαγής θα το επωμιστούν σε βάθος χρόνου οι τράπεζες, όχι το Δημόσιο και ο Ελληνας φορολογούμενος», θα συζητηθεί εκτενώς ή με συνοπτικές διαδικασίες θα απορριφθεί; Και αν απορριφθεί θα δοθούν επαρκής εξηγήσεις ανα ευρω επιβάρυνσης στον Έλληνα πολίτη-φορολογούμενο; Πώς θα επιλυθεί το «δίδυμο πρόβλημα» που έχουν οι ελληνικές τράπεζες, δηλαδή από τη μια τα υψηλά επίπεδα κόκκινων δανείων και από την άλλη το υψηλό επίπεδο αναβαλλόμενης φορολογίας, που αποτελεί «αντικίνητρο για πολλούς επενδυτές προκειμένου να αξιολογήσουν θετικά τη συμμετοχή τους στο μετοχικό κεφάλαιο των ελληνικών τραπεζών»;
-Η εκκρεμότητα του σκανδάλου της ΑΣΠΙΣ και η απουσία λογοδοσίας σε ασφαλισμένους με ευθύνη και της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρών Ελλάδος, και της Τραπέζης της Ελλάδος ως πότε θα παραμένει εκκρεμότητα; Θυμίζουμε ότι βάση συνεντεύξεων του ο Πρόεδρος της Ένωσης είχε δεσμευτεί ότι θα παρουσιάσει σχέδιο ενημέρωσης και εξηγήσεων προς τους ασφαλισμένους –μέχρι σήμερα δεν έχει πράξει το αυτονόητο της διαφάνειας όπως απαιτεί η στοιχειώδης λογική.
Η τρέχουσα δημοσιονομική πορεία δεν είναι βιώσιμη. Η πρόβλεψη για το πότε η χώρα θα έχει δημοσιονομική κατάρρευση εάν δεν τεθεί άμεσα σε εφαρμογή ένα εθνικό σχέδιο ανάταξης με παράλληλο εθνικό σχέδιο κοινωνικής προστασίας, είναι παρακινδυνευμένη σήμερα. Μια αληθινή συμφωνία επανεκκίνησης και ανάταξης είναι αναγκαία και επείγουσα εχθές.
Το πλέον πιθανό σενάριο είναι ότι η κυβέρνηση θα επιλέξει ή θα αναγκαστεί να καταφύγει σε «θεατρικές παραστάσεις» στην πολιτική σκηνή επιβαρύνοντας περαιτέρω οικονομία και κοινωνία. Οι θεατρικές παραστάσεις είναι αντιπαραγωγικές. Έχουν κόστος για τους πολίτες. Οι κανόνες του πολιτικού παιχνιδιού στην χώρα βοηθούν – τα οφέλη είναι μόνο για την πολιτική-κομματική διάσωση και όχι για την εθνική διάσωση της χώρας από την οικονομική καταστροφή.
Το παλιό ρητό του Ρέιγκαν για τις πιο επικίνδυνες λέξεις στην αγγλική γλώσσα – «Είμαι από την κυβέρνηση, είμαι εδώ για να βοηθήσω» – ηχεί ήδη. Ο περιορισμός των δαπανών οφείλει να είναι στοχευμένος εάν θέλουμε ένα πραγματικά επιτελικό κράτος ευέλικτο και όχι πλαδαρό, με κομματικούς διορισμούς και αυξήσεις μισθών σε κομματικούς τοποτηρητές. Αυτή είναι μια αθλιότητα σε καιρό πανδημίας ασυγχώρητη. Και είναι δείγμα γραφής μιας κυβέρνησης παραδομένης στις δυνάμεις της αδράνειας και του συμβιβασμού.
Σημειώσεις:
-Η Διευθύνουσα Σύμβουλος του ΔΝΤ Kristalina Georgieva προειδοποιεί για μια επικίνδυνη απόκλιση μεταξύ χωρών και περιοχών. Μέχρι το τέλος του 2022, το σωρευτικό κατά κεφαλήν εισόδημα θα είναι 13% χαμηλότερο από τις προβλέψεις πριν από την κρίση στις προηγμένες οικονομίες – σε σύγκριση με το 18% για τις χώρες με χαμηλό εισόδημα και το 22% για τις αναδυόμενες και αναπτυσσόμενες χώρες εκτός από την Κίνα.
Με άλλα λόγια, η σύγκλιση μεταξύ των χωρών δεν μπορεί πλέον να θεωρηθεί δεδομένη. Πριν από την κρίση, προβλέψαμε ότι οι διαφορές εισοδήματος μεταξύ των προηγμένων οικονομιών και 110 αναδυόμενων και αναπτυσσόμενων χωρών θα μειωθούν κατά την περίοδο 2020–22. Αλλά τώρα εκτιμούμε ότι μόνο 52 οικονομίες θα καλύψουν τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ενώ 58 θα μείνουν πίσω, γράφει ο MD σε ένα νέο blog .
Η MD Georgieva εξέφρασε τις σοβαρές ανησυχίες της για μια αυξανόμενη παγκόσμια απόκλιση αυτή την εβδομάδα κατά τη διάρκεια ομιλίας της στην Κοινοβουλευτική Διάσκεψη της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπου τόνισε την αλληλεγγύη και τη συνεργασία.
«Προς το παρόν, προβάλλουμε παγκόσμια ανάπτυξη 5,5% και 4,2% στην ΕΕ φέτος. Αλλά η πορεία προς την ανάκαμψη είναι εξαιρετικά αβέβαιη και, το σημαντικότερο, άνιση. “Το τελευταίο είναι η βαθύτερη ανησυχία μου: ότι το Μεγάλο Κλείδωμα του 2020 θα μπορούσε να μετατραπεί σε Μεγάλη Απόκλιση το 2021 “.
Παρακολουθήστε και διαβάστε την πλήρη ομιλία της εδώ .
-Για τα εκατομμύρια των νέων στον κόσμο που θα επιβιώσουν από την πανδημία, υπάρχουν ακόμη πραγματικά δύσκολα νέα μπροστά. Όχι μόνο η ύφεση COVID-19 θα δώσει στους νεοεισερχόμενους στην αγορά εργασίας μια δύσκολη αρχή για τη σταδιοδρομία τους, αλλά θα τους θέσει επίσης σε κίνδυνο να βγάλουν λιγότερα χρήματα για δεκαετίες, να διαπράξουν περισσότερα εγκλήματα, να έχουν λιγότερες ικανοποιητικές οικογενειακές ζωές και ίσως ακόμη και να πεθάνουν νωρίτερα από τους πιο τυχερούς αναζητούντες εργασία, αναφέρουν οι Hannes Schwandt και Till Von Wachter στο τελευταίο τεύχος της F&D σχετικά με το μέλλον της εργασίας και της ευκαιρίας.
Αυτό το ζοφερό συμπέρασμα, εξηγούν , προκύπτει από μια διευρυνόμενη αρένα έρευνας για τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις της εισόδου στην αγορά εργασίας σε ύφεση. Οι ερευνητές που ανέλυσαν και κατέγραψαν δεκαετίες δεδομένων για προηγούμενες υφέσεις έχουν αποκτήσει μια σειρά από τεράστια ευρήματα για τις Ηνωμένες Πολιτείες. Ένας αυξανόμενος αριθμός μελετών βρίσκει παρόμοια αποτελέσματα στον Καναδά, τη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Αυστρία, την Ισπανία, το Βέλγιο, τη Νορβηγία και την Ιαπωνία.
-Εάν η ιστορία είναι πρόβλεψη, η αναταραχή μπορεί να ξαναεμφανιστεί καθώς η πανδημία χαλαρώνει, γράφουν οι Philip Barrett , Σοφία Τσεν και Nan Li του ΔΝΤ σε ένα νέο blog . Από την πανούκλα του Ιουστινιανού και τον Μαύρο Θάνατο έως την Επιδημία της Γρίπης του 1918, η ιστορία είναι γεμάτη με παραδείγματα εστιών νόσων που δημιουργούν μεγάλες σκιές κοινωνικών επιπτώσεων: διαμόρφωση πολιτικής, ανατροπή της κοινωνικής τάξης και ορισμένες τελικά που προκαλούν κοινωνική αναταραχή.
Γιατί; Ένας πιθανός λόγος είναι ότι μια επιδημία μπορεί να αποκαλύψει ή να επιδεινώσει προϋπάρχουσες γραμμές βλάβης στην κοινωνία, όπως ανεπαρκή δίκτυα κοινωνικής ασφάλειας, έλλειψη εμπιστοσύνης στους θεσμούς ή αντίληψη της κυβερνητικής αδιαφορίας, ανικανότητας ή διαφθοράς. Ιστορικά, τα κρούσματα μεταδοτικών ασθενειών οδήγησαν επίσης σε εθνοτικές ή θρησκευτικές αντιδράσεις ή σε επιδείνωση των εντάσεων μεταξύ των οικονομικών τάξεων.
Π. Τσακιρίδης
my way press.gr