
Τρεις τρόποι για να σκεφτείς τους δασμούς του Τραμπ και ποιοι είναι οι στόχοι τους
Η δεύτερη κυβέρνηση Τραμπ έχει ξεκινήσει μια νέα και επιθετική δασμολογική πολιτική, επικαλούμενη μια σειρά ανησυχιών για την οικονομία και την εθνική ασφάλεια. Ο νέος ανιχνευτής του Κέντρου GeoEconomics (βλέπε atlanticcouncil.org) παρακολουθεί την εξέλιξη αυτών των τιμολογίων και παρέχει ένα ειδικό πλαίσιο σχετικά με τις οικονομικές συνθήκες που οδηγούν τη δημιουργία τους — μαζί με τον αντίκτυπό τους στον πραγματικό κόσμο.
Οι πηγές εξετάζουν την επιθετική εμπορική πολιτική δασμών της δεύτερης κυβέρνησης Τραμπ, αναλύοντας τις τρεις βασικές χρήσεις των δασμών ως εργαλείο διαπραγμάτευσης, τιμωρίας και μακροοικονομικής διαχείρισης. Παρουσιάζουν την αντιπαράθεση μεταξύ ΗΠΑ και ΕΕ σχετικά με τους δασμούς σε χάλυβα και αλουμίνιο, επισημαίνοντας τις ευρύτερες γεωπολιτικές και οικονομικές επιπτώσεις πέρα από τις απλές εμπορικές συναλλαγές. Επιπλέον, αναλύουν τις πιθανές αρνητικές συνέπειες για τον αμερικανικό τομέα αυτοκινήτου και τα δυνητικά οφέλη για την Κίνα από αυτή την πολιτική δασμών. Οι αναλύσεις υπογραμμίζουν την ανάγκη τόσο των ΗΠΑ όσο και της ΕΕ να βρουν μια αμοιβαία αποδεκτή λύση για να αποφευχθεί μια εκτεταμένη εμπορική διαμάχη.
- Ποιους τρεις βασικούς τρόπους χρησιμοποιεί η διοίκηση Τραμπ τους δασμούς και ποιοι είναι οι στόχοι τους;
Η διοίκηση Τραμπ χρησιμοποιεί τους δασμούς κατά κύριο λόγο με τρεις τρόπους:
-Ως εργαλείο διαπραγμάτευσης: Οι δασμοί χρησιμοποιούνται για να ασκηθεί πίεση σε εμπορικούς εταίρους κατά τη διάρκεια διαπραγματεύσεων, λειτουργώντας ως διαπραγματευτικό ατού για την επίτευξη νέων εμπορικών συμφωνιών.
-Ως τιμωρητικό εργαλείο: Η διοίκηση επιλέγει τους δασμούς έναντι των χρηματοοικονομικών κυρώσεων για να “τιμωρήσει” ή να επιβάλει κυρώσεις, ακόμη και για μη εμπορικά ζητήματα, εκτιμώντας την ευκολία κλιμάκωσης των δασμολογικών συντελεστών.
-Ως μακροοικονομικό εργαλείο: Οι δασμοί χρησιμοποιούνται για την υποστήριξη ευρύτερων μακροοικονομικών στόχων, όπως η προστασία των εγχώριων βιομηχανιών από αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, η ενθάρρυνση της εγχώριας παραγωγής, η μείωση του εμπορικού ελλείμματος των ΗΠΑ και η αύξηση των εσόδων από δασμούς.
- Ποια είναι η τρέχουσα κατάσταση της εμπορικής διαμάχης μεταξύ ΗΠΑ και Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με τον χάλυβα και το αλουμίνιο;
Η διατλαντική εμπορική διαμάχη για τον χάλυβα και το αλουμίνιο έχει αναζωπυρωθεί, επτά χρόνια μετά την πρώτη επιβολή δασμών από τον Ντόναλντ Τραμπ. Η ΕΕ απάντησε άμεσα στην επαναφορά των δασμών από τις ΗΠΑ, επιβάλλοντας αντίμετρα σε αμερικανικές εξαγωγές αξίας άνω των τεσσάρων δισεκατομμυρίων ευρώ, με σχέδια για έναν δεύτερο γύρο αντιποίνων μεγαλύτερης αξίας. Η στρατηγική της ΕΕ φαίνεται να είναι σταδιακή, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο μιας συμφωνίας, αλλά παράλληλα στέλνοντας ένα μήνυμα αποφασιστικότητας στην Ουάσιγκτον.
- Ποια είναι η στάση της Ευρωπαϊκής Ένωσης απέναντι στην εμπορική πολιτική των ΗΠΑ και τι είδους απάντηση επιδιώκει;
Η Ευρωπαϊκή Ένωση αντιμετωπίζει την εμπορική πολιτική των ΗΠΑ με ετοιμότητα για διαπραγμάτευση, αλλά και με αποφασιστικότητα να υπερασπιστεί τις βιομηχανίες της. Η ΕΕ επιδιώκει να επιδείξει ενότητα μεταξύ των κρατών μελών και να χρησιμοποιήσει την οικονομική της βαρύτητα και τα εργαλεία της για να αντιμετωπίσει την οικονομική πίεση. Η σταδιακή επιβολή αντιμέτρων σηματοδοτεί την αντίδραση της ΕΕ στο ενδεχόμενο ευρύτερων δασμών από τις ΗΠΑ, ενώ παράλληλα διατηρεί περιθώρια για μια πιθανή συμφωνία.
- Ποιοι είναι οι πιθανοί λόγοι για τους οποίους η ΕΕ δεν κατέληξε σε συμφωνία με τις ΗΠΑ πριν από την επιβολή των νέων δασμών;
Παρά τις προσπάθειες της ΕΕ να επιτύχει μια συμφωνία και να αποφύγει τους δασμούς των ΗΠΑ, δεν υπήρξε ανταπόκριση από την αμερικανική πλευρά. Οι προηγούμενες εμπειρίες του Καναδά και του Μεξικού, που δεν κατάφεραν να εξασφαλίσουν εξαιρέσεις παρά την εγγύτητα και την εμπορική τους ολοκλήρωση με τις ΗΠΑ, υποδεικνύουν μια πιθανή απροθυμία της διοίκησης Τραμπ να συνάψει συμφωνίες υπό πίεση. Πιο θεμελιωδώς, μπορεί να υποκρύπτεται μια στρατηγική των ΗΠΑ για μια ριζική αλλαγή της παγκόσμιας οικονομικής τους εμπλοκής, απορρίπτοντας το πολυμερές εμπορικό σύστημα.
- Πώς αντιλαμβάνεται η ΕΕ την τρέχουσα εμπορική διαμάχη με τις ΗΠΑ; Είναι μόνο ένα οικονομικό ζήτημα;
Για την ΕΕ, η τρέχουσα εμπορική διαμάχη δεν είναι απλώς ένα οικονομικό ζήτημα. Συνδέεται άμεσα με την θεσμική αναγνώριση και την αξιοπιστία της. Η ΕΕ αντιλαμβάνεται ότι η πολιτική των ΗΠΑ, υπό την ηγεσία του Ντόναλντ Τραμπ, εκφράζει δυσπιστία προς την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η απάντηση της ΕΕ μπορεί να στοχεύει επίσης στην αναγκαστική απευθείας διαπραγμάτευση με την αμερικανική διοίκηση, καθιστώντας δύσκολη την υποχώρηση.
- Ποιες είναι οι πιθανές οικονομικές επιπτώσεις τόσο για τις ΗΠΑ όσο και για την ΕΕ από την κλιμάκωση της εμπορικής διαμάχης;
Ενώ οι τρέχοντες δασμοί στον χάλυβα και το αλουμίνιο δεν αναμένεται να καταστρέψουν τις οικονομίες των ΗΠΑ ή της ΕΕ, η κλιμάκωση της διαμάχης, ιδίως με την επιβολή δασμών σε ευρύτερο φάσμα προϊόντων και υπηρεσιών, θα μπορούσε να προκαλέσει σημαντικά μεγαλύτερες οικονομικές ζημίες. Στις ΗΠΑ, η αύξηση του πληθωρισμού και η πτώση του χρηματιστηρίου αποτελούν ανησυχίες, ενώ η ευρωπαϊκή οικονομία αντιμετωπίζει ήδη προβλήματα ανάπτυξης και ανταγωνιστικότητας.
- Πώς επηρεάζονται ο αμερικανικός τομέας αυτοκινήτου και η ανταγωνιστικότητά του από τους δασμούς;
Ο αμερικανικός τομέας αυτοκινήτου αντιμετωπίζει αυξημένο κόστος εισροών, καθώς ο Καναδάς είναι ο κύριος προμηθευτής χάλυβα και αλουμινίου για την αυτοκινητοβιομηχανία των ΗΠΑ. Οι δασμοί αναγκάζουν τους αμερικανούς αυτοκινητοκατασκευαστές να μετακυλίσουν το αυξημένο κόστος στους καταναλωτές, να μειώσουν την παραγωγή και να προβούν σε απολύσεις. Η αβεβαιότητα αναστέλλει τα επενδυτικά σχέδια και, κυρίως, ο αμερικανικός τομέας αυτοκινήτου γίνεται λιγότερο ανταγωνιστικός σε σχέση με διεθνείς ανταγωνιστές, ιδίως τις κινεζικές εταιρείες.
- Ποιοι είναι οι πιθανοί μακροπρόθεσμοι κερδισμένοι από την επιβολή δασμών στον αμερικανικό τομέα αυτοκινήτου;
Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες αναμένεται να είναι οι κύριοι ωφελούμενοι από τους δασμούς. Η μειωμένη ανταγωνιστικότητα των αμερικανών κατασκευαστών, σε συνδυασμό με την πιθανή στροφή άλλων εμπορικών εταίρων (ΕΕ, Μεξικό, Καναδάς) προς κινεζικά ηλεκτρικά και συνδεδεμένα οχήματα για εμπορικούς και διπλωματικούς λόγους, θα μπορούσε να ενισχύσει σημαντικά τη θέση των κινεζικών εταιρειών στην παγκόσμια αγορά αυτοκινήτου.