
Βαγγέλης Μαρινάκης: Η διατήρηση οικονομικής αντοχής κεντρικό στοιχείο της στρατηγικής για το μέλλον
Η παρουσία του κ. Μαρινάκη ως Κεντρικού Ομιλητή αναδεικνύει τον ρόλο του ως ηγέτη στη ναυτιλιακή βιομηχανία και την αξία των απόψεών του σχετικά με τις τρέχουσες προκλήσεις και ευκαιρίες
Ο κ. Μαρινάκης εκφράζει την ισχυρή του άποψη για την ανάγκη τερματισμού του πολέμου Ρωσίας-Ουκρανίας στην Ευρώπη, εστιάζοντας στην ανθρωπιστική τραγωδία και τις οικονομικές επιπτώσεις του
Ο Βαγγέλης Μαρινάκης, Πρόεδρος της Capital Maritime & Trading Corp., ήταν κεντρικός ομιλητής στο 19ο Ετήσιο Capital Link International Shipping Forum στη Νέα Υόρκη, όπου συζήτησε τις γεωπολιτικές εξελίξεις και τις επιπτώσεις τους στη ναυτιλία. Εξέφρασε ανησυχίες για τους νέους δασμούς και την τάση αποφυγής πλοίων κινεζικής κατασκευής, προβλέποντας μια αγορά δύο ταχυτήτων με αυξημένο κόστος για τους καταναλωτές. Επιπλέον, προέβλεψε ύφεση στην Ευρώπη λόγω των συνεπειών των κυρώσεων κατά της Ρωσίας και της συνεχιζόμενης σύγκρουσης στην Ουκρανία, ενώ υποστήριξε μια πιο ενεργή προσέγγιση για τον τερματισμό του πολέμου. Το φόρουμ, που διοργανώθηκε σε συνεργασία με το NYSE και το Nasdaq, συγκέντρωσε ηγέτες της ναυτιλίας και της οικονομίας για να εξετάσουν κρίσιμα ζητήματα και τις προοπτικές του κλάδου.
Κύρια σημεία
- Ποια ήταν η γενική αίσθηση του κ. Μαρινάκη για την κατάσταση στη ναυτιλία κατά την ομιλία του στο Capital Link International Shipping Forum;
Ο κ. Μαρινάκης εξέφρασε συγκρατημένη αισιοδοξία, τονίζοντας ότι ιστορικά η ναυτιλία επωφελείται από γεωπολιτικές αβεβαιότητες, έστω και βραχυπρόθεσμα. Παρά τις τρέχουσες προκλήσεις, όπως οι αυξανόμενοι δασμοί και η αβεβαιότητα γύρω από τα πλοία κινεζικής κατασκευής, πιστεύει ότι μακροπρόθεσμα ο κλάδος θα ωφεληθεί από τις παγκόσμιες αναταραχές. Ωστόσο, αναγνώρισε ότι βραχυπρόθεσμα μπορεί να υπάρξουν δυσκολίες.
- Πώς αναμένεται να επηρεάσουν οι αυξανόμενοι διεθνείς δασμοί τον κλάδο της ναυτιλίας;
Ο κ. Μαρινάκης προέβλεψε έναν αρνητικό βραχυπρόθεσμο αντίκτυπο από τους αυξανόμενους δασμούς, καθώς αυτοί επηρεάζουν άμεσα τη μεταφορά εμπορευμάτων μεταξύ χωρών και περιοχών όπως η Κίνα και η Ε.Ε. Θεωρεί όμως ότι τέτοιοι εμπορικοί περιορισμοί δεν είναι βιώσιμοι μακροπρόθεσμα.
- Ποια είναι η άποψη του κ. Μαρινάκη για την αυξανόμενη απροθυμία ορισμένων ναυλωτών να χρησιμοποιούν πλοία κινεζικής κατασκευής;
Ο κ. Μαρινάκης επεσήμανε μια αυξανόμενη τάση όπου οι ναυλωτές προσπαθούν να αποφύγουν πλοία που έχουν κατασκευαστεί στην Κίνα, είτε για λόγους διαπραγμάτευσης καλύτερων ναύλων είτε από γνήσια ανησυχία για πιθανούς κινδύνους, ειδικά για φορτία που σχετίζονται με τις Ηνωμένες Πολιτείες. Αν αυτή η τάση συνεχιστεί, προβλέπει τη δημιουργία μιας αγοράς δύο ταχυτήτων, όπου το αυξημένο κόστος θα μετακυλιστεί τελικά στον καταναλωτή.
- Ποιες είναι οι προβλέψεις του κ. Μαρινάκη για την οικονομία στην Ευρώπη;
Ο κ. Μαρινάκης εξέφρασε την πεποίθηση ότι η Ευρώπη θα αντιμετωπίσει ύφεση, μια πρόβλεψη που υπήρχε και πριν από την πανδημία COVID-19 αλλά αναβλήθηκε λόγω των συνθηκών της πανδημίας και των γεωπολιτικών γεγονότων. Θεωρεί ότι οι κυρώσεις της Ε.Ε. κατά της Ρωσίας δεν απέδωσαν τα αναμενόμενα αποτελέσματα και επιβάρυναν τους Ευρωπαίους πολίτες.
- Πώς έχουν επηρεάσει οι γεωπολιτικές συγκρούσεις, όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία και η σύγκρουση Ισραήλ-Παλαιστίνης, τη ναυτιλία σύμφωνα με τον κ. Μαρινάκη;
Οι γεωπολιτικές συγκρούσεις, όπως ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας και η σύγκρουση Ισραήλ-Παλαιστίνης, καθώς και οι διαταραχές στη Διώρυγα του Σουέζ και οι περιορισμοί στη Διώρυγα του Παναμά, είχαν ως αποτέλεσμα την αύξηση των ναύλων, ιδίως στην αγορά δεξαμενόπλοιων. Ωστόσο, ο κ. Μαρινάκης πιστεύει ότι αυτά τα πλεονεκτήματα είναι προσωρινά και οι συνθήκες τελικά θα εξομαλυνθούν.
- Ποια είναι η στρατηγική της Capital Maritime & Trading Corp. για το μέλλον, ιδίως όσον αφορά τις περιβαλλοντικές ανησυχίες;
Η στρατηγική της Capital Maritime & Trading Corp. επικεντρώνεται στον συνεχή εκσυγχρονισμό του στόλου και στην αυξημένη ευαισθητοποίηση για τις εκπομπές ρύπων και τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς του IMO. Η εταιρεία επενδύει σε πλοία φιλικά προς το περιβάλλον και διπλού καυσίμου, παρά το γεγονός ότι οι ναυλωτές και οι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες δεν πληρώνουν ακόμη επιπλέον premium για αυτά. Έχει μακροπρόθεσμη προοπτική και πιστεύει ότι αυτή η επένδυση θα αποδώσει.
- Ποια είναι η άποψη του κ. Μαρινάκη σχετικά με την προσέγγιση της κυβέρνησης Τραμπ στον πόλεμο Ρωσίας-Ουκρανίας;
Ο κ. Μαρινάκης θεωρεί ότι η κυβέρνηση Τραμπ υιοθετεί τη σωστή προσέγγιση απέναντι στον πόλεμο Ρωσίας-Ουκρανίας, εκφράζοντας την άποψη ότι η Ευρώπη δεν κατέβαλε σοβαρές προσπάθειες για τον τερματισμό του και ότι η συνέχιση της σύγκρουσης είναι παράλογη.
- Ποιο είναι το μήνυμα που θέλησε να μεταφέρει ο κ. Μαρινάκης προς τους παρευρισκόμενους στο συνέδριο;
Το βασικό μήνυμα του κ. Μαρινάκη ήταν η σημασία της διατήρησης της οικονομικής αντοχής για την αντιμετώπιση των κύκλων της ναυτιλιακής αγοράς και η ανάγκη να παραμείνουν οι επαγγελματίες δυνατοί και υγιείς για να αντιμετωπίζουν τις κρίσεις και τις προκλήσεις. Εξέφρασε την πεποίθηση ότι παρά τις βραχυπρόθεσμες δυσκολίες, οι τρέχουσες γεωπολιτικές εξελίξεις τελικά θα ωφελήσουν τον κλάδο της ναυτιλίας.
Τα βασικά θέματα της ομιλίας του κ. Μαρινάκη, όπως αποτυπώνονται στην ομιλία του, μπορούν να συνοψιστούν ως εξής:
- Γεωπολιτικές εξελίξεις και η επίδρασή τους στη ναυτιλία: Ο κ. Μαρινάκης αναφέρθηκε στις αλλαγές μετά τις εκλογές στις ΗΠΑ και την έναρξη της κυβέρνησης Τραμπ, καθώς και στις συνεχιζόμενες γεωπολιτικές εντάσεις όπως ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας και η σύγκρουση Ισραήλ-Παλαιστίνης, συμπεριλαμβανομένων των διαταραχών στη διώρυγα του Σουέζ και των προβλημάτων στη Διώρυγα του Παναμά. Υποστήριξε ότι η ναυτιλία συχνά επωφελείται μακροπρόθεσμα από την αβεβαιότητα και τις γεωπολιτικές αλλαγές, αν και βραχυπρόθεσμα μπορεί να υπάρξουν δυσκολίες.
- Δασμοί και εμπορικοί περιορισμοί: Ο κ. Μαρινάκης εξέφρασε ανησυχίες για τους αυξανόμενους δασμούς που επηρεάζουν όχι μόνο την Κίνα αλλά και την Ε.Ε. και άλλες χώρες, επισημαίνοντας τον άμεσο αντίκτυπό τους στη μεταφορά αγαθών και προβλέποντας βραχυπρόθεσμο αρνητικό αντίκτυπο στη ναυτιλία. Ωστόσο, δεν πιστεύει ότι τέτοιοι περιορισμοί είναι βιώσιμοι μακροπρόθεσμα.
- Το μέλλον του τονάζ κινεζικής κατασκευής: Ένα σημαντικό θέμα ήταν η αυξανόμενη απροθυμία των ναυλωτών να χρησιμοποιούν πλοία κινεζικής ναυπήγησης, είτε για διαπραγματευτικούς λόγους είτε λόγω ανησυχιών για τους κινδύνους, ιδίως σε δρομολόγια από και προς τις ΗΠΑ. Προέβλεψε τη δημιουργία μιας αγοράς δύο ταχυτήτων με πιθανές αυξήσεις στο κόστος των μεταφερόμενων εμπορευμάτων.
- Η οικονομική κατάσταση στην Ευρώπη: Ο κ. Μαρινάκης αναφέρθηκε στην αναμενόμενη ύφεση στην Ευρώπη, η οποία είχε προβλεφθεί πριν από την πανδημία αλλά αναβλήθηκε λόγω αυτης. Θεωρεί ότι η στρατηγική κυρώσεων της ΕΕ κατά της Ρωσίας δεν λειτούργησε αποτελεσματικά και οδήγησε σε επιβάρυνση των Ευρωπαίων πολιτών, συμβάλλοντας στην αναμενόμενη ύφεση.
- Περιβαλλοντικοί κανονισμοί και εκσυγχρονισμός του στόλου: Ο κ. Μαρινάκης τόνισε τη δέσμευση της εταιρείας του στον εκσυγχρονισμό του στόλου και στη μείωση των εκπομπών ρύπων σύμφωνα με τους κανονισμούς του ΠΟΝ (IMO), παρόλο που η κυβέρνηση Τραμπ μπορεί να μην προωθήσει αυστηρούς περιβαλλοντικούς κανονισμούς στις ΗΠΑ. Η εταιρεία του επενδύει σε πλοία φιλικά προς το περιβάλλον και διπλού καυσίμου, παρά το γεγονός ότι οι ναυλωτές δεν πληρώνουν ακόμη επιπλέον premium για αυτά. Πιστεύει ότι τα πλοία διπλού καυσίμου LNG θα προσφέρουν πλεονεκτήματα, ιδίως μετά το τέλος του πολέμου Ρωσίας-Ουκρανίας και την πιθανή μείωση των τιμών του φυσικού αερίου.
- Η σημασία της οικονομικής αντοχής: Ο κ. Μαρινάκης υπογράμμισε τη σημασία της διατήρησης οικονομικής αντοχής για να αντεπεξέλθει η εταιρεία στους κύκλους της ναυτιλιακής αγοράς.
- Η προσέγγιση της κυβέρνησης Τραμπ στον πόλεμο Ρωσίας-Ουκρανίας: Εξέφρασε την προσωπική του άποψη ότι η κυβέρνηση Τραμπ υιοθετεί τη σωστή προσέγγιση απέναντι στον πόλεμο και επέκρινε την έλλειψη σοβαρής προσπάθειας από την Ευρώπη για την παύση του.
Στο ευρύτερο πλαίσιο του 19ου Ετήσιου Capital Link International Shipping Forum, το οποίο είναι γνωστό για τη μεγάλη συμμετοχή επενδυτών, πλοιοκτητών και χρηματοδοτών, η ομιλία του κ. Μαρινάκη εστιάστηκε σε θέματα κρίσιμης σημασίας για τη ναυτιλία. Το φόρουμ εξετάζει τα μακροοικονομικά ζητήματα που διαμορφώνουν τις διεθνείς ναυτιλιακές αγορές, παρουσιάζει ανασκοπήσεις και προοπτικές των διαφόρων ναυτιλιακών αγορών και συζητά θέματα όπως η γεωπολιτική, η ενεργειακή ασφάλεια, οι κυρώσεις, η πρόσβαση σε κεφάλαια, οι κανονισμοί, η τεχνολογία και η καινοτομία. Η παρουσία του κ. Μαρινάκη ως Κεντρικού Ομιλητή αναδεικνύει τον ρόλο του ως ηγέτη στη ναυτιλιακή βιομηχανία και την αξία των απόψεών του σχετικά με τις τρέχουσες προκλήσεις και ευκαιρίες. Η αναφορά του σε γεωπολιτικά γεγονότα, εμπορικές πολιτικές, περιβαλλοντικούς κανονισμούς και την κατάσταση της παγκόσμιας οικονομίας συνάδει άμεσα με τους θεματικούς άξονες του φόρουμ. Επιπλέον, η αναφορά του στην ανάγκη για οικονομική αντοχή είναι ιδιαίτερα σχετική για τους επενδυτές και τους χρηματοδότες που συμμετέχουν στο συνέδριο. Το φόρουμ περιλαμβάνει πάνελ συζητήσεων και κατ’ ιδίαν συναντήσεις μεταξύ επενδυτών και στελεχών ναυτιλιακών εταιρειών, γεγονός που καθιστά την ομιλία ενός ηγέτη όπως ο κ. Μαρινάκης ιδιαίτερα σημαντική για την ενημέρωση και τον προβληματισμό των συμμετεχόντων.
Τα βασικά θέματα της ομιλίας του κ. Μαρινάκη, όπως προκύπτουν από την ομιλία του, και η σύνδεσή τους με το ευρύτερο πλαίσιο του φόρουμ είναι τα εξής:
- Γεωπολιτικές Εξελίξεις και η Επίδρασή τους στη Ναυτιλία: Ο κ. Μαρινάκης συζήτησε τις αλλαγές που προέκυψαν μετά τις εκλογές στις ΗΠΑ και την έναρξη της νέας κυβέρνησης Τραμπ, καθώς και τις συνεχιζόμενες γεωπολιτικές εντάσεις όπως ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας και η σύγκρουση Ισραήλ-Παλαιστίνης, συμπεριλαμβανομένων των επιπτώσεων στη διώρυγα του Σουέζ και του Παναμά. Σημείωσε ότι η ναυτιλία συχνά επωφελείται από την αβεβαιότητα μακροπρόθεσμα, αν και μπορεί να αντιμετωπίσει βραχυπρόθεσμες δυσκολίες. Αυτό το θέμα είναι άμεσα συνδεδεμένο με τις συζητήσεις του φόρουμ για τη γεωπολιτική και την ενεργειακή ασφάλεια.
- Δασμοί και Εμπορικοί Περιορισμοί: Ο κ. Μαρινάκης εξέφρασε ανησυχίες για τους αυξανόμενους δασμούς που επηρεάζουν την Κίνα, την Ε.Ε. και άλλες χώρες, επισημαίνοντας τον άμεσο αντίκτυπό τους στη μεταφορά αγαθών και προβλέποντας βραχυπρόθεσμο αρνητικό αντίκτυπο στη ναυτιλία. Ωστόσο, δεν θεωρεί αυτούς τους περιορισμούς βιώσιμους μακροπρόθεσμα. Αυτό το σημείο σχετίζεται με τις μακροοικονομικές συζητήσεις του φόρουμ και τις επιπτώσεις των κυβερνητικών πολιτικών στις ναυτιλιακές αγορές.
- Το Μέλλον του Τονάζ Κινεζικής Κατασκευής: Ένα σημαντικό θέμα ήταν η απροθυμία των ναυλωτών να χρησιμοποιούν πλοία κινεζικής ναυπήγησης, είτε για διαπραγματευτικούς λόγους είτε λόγω ανησυχιών για τους κινδύνους, ειδικά σε δρομολόγια προς και από τις ΗΠΑ. Προέβλεψε τη δημιουργία μιας αγοράς δύο ταχυτήτων με πιθανές αυξήσεις στο κόστος των μεταφερόμενων εμπορευμάτων. Αυτό το θέμα αναδεικνύει τις τρέχουσες τάσεις και τις προοπτικές των ναυτιλιακών κλάδων, που αποτελούν μέρος της θεματολογίας του φόρουμ.
- Η Οικονομική Κατάσταση στην Ευρώπη: Ο κ. Μαρινάκης αναφέρθηκε στην αναμενόμενη ύφεση στην Ευρώπη, θεωρώντας ότι η στρατηγική κυρώσεων της ΕΕ κατά της Ρωσίας δεν λειτούργησε αποτελεσματικά και επιβάρυνε τους Ευρωπαίους πολίτες. Αυτή η ανάλυση συμβάλλει στην εξέταση των μακροοικονομικών ζητημάτων που επηρεάζουν τις ναυτιλιακές αγορές, όπως συζητείται στο φόρουμ.
- Περιβαλλοντικοί Κανονισμοί και Εκσυγχρονισμός του Στόλου: Ο κ. Μαρινάκης τόνισε τη δέσμευση της εταιρείας του για μείωση των εκπομπών ρύπων και επένδυση σε πλοία φιλικά προς το περιβάλλον και διπλού καυσίμου, παρά την πιθανή χαλάρωση των περιβαλλοντικών κανονισμών στις ΗΠΑ υπό την κυβέρνηση Τραμπ. Πιστεύει ότι τα πλοία διπλού καυσίμου LNG θα προσφέρουν πλεονεκτήματα, ειδικά μετά τον πόλεμο Ρωσίας-Ουκρανίας. Αυτό συνδέεται με τις συζητήσεις του φόρουμ για τους κανονισμούς και την τεχνολογία στη ναυτιλία.
- Η Σημασία της Οικονομικής Αντοχής: Ο κ. Μαρινάκης υπογράμμισε την ανάγκη διατήρησης οικονομικής αντοχής για να αντιμετωπιστούν οι κύκλοι της ναυτιλιακής αγοράς. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τους επενδυτές και τους χρηματοδότες που συμμετέχουν στο φόρουμ.
- Η Προσέγγιση της Κυβέρνησης Τραμπ στον Πόλεμο Ρωσίας-Ουκρανίας: Εξέφρασε την προσωπική του άποψη ότι η κυβέρνηση Τραμπ έχει τη σωστή προσέγγιση και επέκρινε την έλλειψη προσπάθειας από την Ευρώπη για την παύση του πολέμου. Αυτή η άποψη εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο των συζητήσεων για τη γεωπολιτική στο φόρουμ.
Συνολικά, η ομιλία του κ. Μαρινάκη στο 19ο Ετήσιο Capital Link International Shipping Forum κάλυψε σημαντικά και επίκαιρα θέματα που επηρεάζουν τη ναυτιλιακή βιομηχανία, ευθυγραμμιζόμενη πλήρως με τους στόχους και τη θεματολογία του συνεδρίου. Η παρουσία του ως κεντρικού ομιλητή υπογραμμίζει τη σημασία των απόψεών του για τους συμμετέχοντες, οι οποίοι περιλαμβάνουν υψηλόβαθμα στελέχη της ναυτιλίας, χρηματοδότες και επενδυτές. Η αναφορά του σε μακροοικονομικές τάσεις, γεωπολιτικές εξελίξεις, κανονιστικά ζητήματα και τεχνολογικές εξελίξεις προσέφερε μια ολοκληρωμένη εικόνα των προκλήσεων και ευκαιριών που αντιμετωπίζει ο κλάδος.
Η στρατηγική για το μέλλον που αναφέρθηκε από τον κ. Βαγγέλη Μαρινάκη στο πλαίσιο των βασικών θεμάτων της ομιλίας του στο 19ο Ετήσιο Capital Link International Shipping Forum περιλαμβάνει τα εξής:
- Συνεχής εκσυγχρονισμός του στόλου: Η στρατηγική της Capital Maritime & Trading Corp. είναι να συνεχίσει τον εκσυγχρονισμό του στόλου της. Αυτό υποδηλώνει μια δέσμευση για τη διατήρηση ενός σύγχρονου και ανταγωνιστικού στόλου στην παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά.
- Ευαισθητοποίηση για τις εκπομπές ρύπων και τις περιβαλλοντικές ανησυχίες: Ο κ. Μαρινάκης τόνισε την ιδιαίτερη ευαισθητοποίηση της εταιρείας του όσον αφορά τις εκπομπές ρύπων, τις περιβαλλοντικές ανησυχίες και τους τελευταίους κανονισμούς του ΠΟΝ (IMO). Αυτό υπογραμμίζει μια προληπτική προσέγγιση απέναντι στις αυξανόμενες περιβαλλοντικές πιέσεις και ρυθμίσεις στον κλάδο.
- Επένδυση σε πλοία φιλικά προς το περιβάλλον και διπλού καυσίμου: Η εταιρεία του πληρώνει ένα επιπρόσθετο κόστος (premium) για τη ναυπήγηση πλοίων φιλικών προς το περιβάλλον καθώς και πλοίων διπλού καυσίμου. Αυτή η επένδυση σε τεχνολογίες που μειώνουν τις εκπομπές δείχνει μια μακροπρόθεσμη δέσμευση για βιωσιμότητα, παρόλο που οι ναυλωτές και οι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες δεν πληρώνουν ακόμη αντίστοιχο premium. Συγκεκριμένα, έχουν επεκτείνει τη ναυπηγική τους δραστηριότητα σε πλοία εμπορευματοκιβωτίων με τεχνολογία διπλού καυσίμου LNG.
- Μακροπρόθεσμη οπτική και προσμονή για ανταπόδοση: Παρά την τρέχουσα έλλειψη οικονομικού ανταλλάγματος από την επένδυση σε πλοία διπλού καυσίμου, ο κ. Μαρινάκης εξέφρασε τη μακροπρόθεσμη οπτική της εταιρείας, πιστεύοντας ότι τελικά αυτή η στρατηγική θα αποδώσει.
- Διατήρηση οικονομικής αντοχής: Ένα κλειδί για την επιτυχία στο μέλλον είναι η διατήρηση οικονομικής αντοχής ώστε να μπορούν να αντέξουν τους κύκλους της ναυτιλιακής αγοράς. Αυτό είναι ζωτικής σημασίας σε έναν κλάδο που είναι ευάλωτος σε οικονομικές και γεωπολιτικές διακυμάνσεις, όπως αναφέρθηκε και σε άλλα σημεία της ομιλίας του.
- Προσδοκία για πλεονεκτήματα από τα πλοία διπλού καυσίμου LNG: Ειδικά στην Ευρώπη, πιστεύει ότι οι κανονισμοί θα προχωρήσουν και τα πλοία διπλού καυσίμου LNG θα προσφέρουν σαφή πλεονεκτήματα τόσο από την άποψη των εκπομπών αερίων όσο και κόστους, ιδιαίτερα όταν λήξει ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας και μειωθούν οι τιμές του φυσικού αερίου.
Συνολικά, η στρατηγική για το μέλλον, όπως παρουσιάστηκε από τον κ. Μαρινάκη, εστιάζει στον εκσυγχρονισμό του στόλου με έμφαση στην περιβαλλοντική βιωσιμότητα μέσω επενδύσεων σε πλοία διπλού καυσίμου, σε συνδυασμό με τη διατήρηση ισχυρής οικονομικής θέσης για την αντιμετώπιση των προκλήσεων και την αξιοποίηση των ευκαιριών που προκύπτουν από τις γεωπολιτικές και οικονομικές εξελίξεις που συζητήθηκαν ευρύτερα στην ομιλία του και στο φόρουμ. Η μακροπρόθεσμη προοπτική και η προσαρμογή στις αναμενόμενες κανονιστικές και οικονομικές αλλαγές αποτελούν κεντρικά στοιχεία αυτής της στρατηγικής.
Οι γεωπολιτικές παρατηρήσεις που περιλαμβάνονται στα βασικά θέματα της ομιλίας του κ. Βαγγέλη Μαρινάκη στο 19ο Ετήσιο Capital Link International Shipping Forum είναι οι εξής:
- Ο κ. Μαρινάκης παρατήρησε ότι μετά τις εκλογές στις ΗΠΑ και την έναρξη της νέας κυβέρνησης Τραμπ τον Ιανουάριο, υπήρξαν πολλές αλλαγές, ανακοινώσεις και συζητήσεις για διεθνή θέματα που έχουν περιπλέξει την κατάσταση, αλλά την έχουν κάνει και πιο ενδιαφέρουσα. Θεωρεί ότι η ναυτιλία συχνά επωφελείται από τα γεωπολιτικά γεγονότα, καθώς η αβεβαιότητα μπορεί να οδηγήσει σε οφέλη για τον κλάδο, ίσως βραχυπρόθεσμα αλλά σίγουρα μακροπρόθεσμα, ανάλογα με τον τρόπο αντίδρασης των επιχειρηματιών.
- Σχετικά με τους δασμούς, ο κ. Μαρινάκης σημείωσε ότι οι τρέχουσες συζητήσεις δεν περιορίζονται πλέον στην Κίνα, αλλά επηρεάζουν και την Ε.Ε. και άλλες χώρες. Αυτό έχει άμεσο αντίκτυπο στη ναυτιλία επειδή επηρεάζει τη μεταφορά αγαθών. Αν και αναμένει βραχυπρόθεσμα αρνητικό αντίκτυπο, δεν πιστεύει ότι τέτοιοι περιορισμοί είναι βιώσιμοι μακροπρόθεσμα.
- Μία άλλη γεωπολιτική ανησυχία που αναφέρθηκε είναι η τάση των ναυλωτών να αποφεύγουν πλοία κινεζικής ναυπήγησης λόγω ανησυχιών για τους κινδύνους, ιδιαίτερα για φορτία που μεταφέρονται από και προς τις Ηνωμένες Πολιτείες. Αν αυτή η τάση συνεχιστεί, προβλέπει τη δημιουργία μιας αγοράς δύο ταχυτήτων και τελικά την αύξηση του κόστους για τον καταναλωτή.
- Ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας επηρέασε την αγορά δεξαμενόπλοιων, ωθώντας τις τιμές των ναύλων σε υψηλά επίπεδα. Επίσης, η σύγκρουση μεταξύ Ισραήλ και Παλαιστίνης και οι διαταραχές στη Διώρυγα του Σουέζ είχαν πραγματικό αντίκτυπο στη ναυτιλία και στις τιμές των ναύλων. Παράλληλα, τα προβλήματα στη Διώρυγα του Παναμά με τους περιορισμούς βυθίσματος συνέβαλαν στην αύξηση των ναύλων, αν και αυτά τα πλεονεκτήματα δεν θα διαρκέσουν για πάντα.
- Ο κ. Μαρινάκης αναφέρθηκε στις εντάσεις με την Κίνα και τη Ρωσία, καθώς και στη σύγκρουση Ισραήλ-Παλαιστίνης ως γεγονότα που θεωρούνταν αδιανόητα αλλά συμβαίνουν. Πιστεύει ότι μακροπρόθεσμα αυτές οι εξελίξεις θα ωφελήσουν τη ναυτιλία και τις εταιρείες του, αν και βραχυπρόθεσμα μπορεί να υπάρξουν δυσκολίες.
- Σχετικά με τον πόλεμο Ρωσίας-Ουκρανίας, ο κ. Μαρινάκης εξέφρασε την άποψη ότι η στρατηγική κυρώσεων της ΕΕ δεν λειτούργησε, με αποτέλεσμα ο Ευρωπαίος πολίτης να πληρώσει το τίμημα, ενώ το ρωσικό πετρέλαιο συνέχισε να εξάγεται με μεγάλες εκπτώσεις και οι ευρωπαϊκές χώρες αγόραζαν προϊόντα από ινδικά και κινεζικά διυλιστήρια σε υψηλές τιμές. Θεωρεί επίσης ότι η κυβέρνηση Τραμπ υιοθετεί τη σωστή προσέγγιση απέναντι στον πόλεμο.
- Η περιγραφή του συνεδρίου αναφέρει ότι το Φόρουμ εξέτασε τα μακροοικονομικά ζητήματα που διαμορφώνουν τις διεθνείς ναυτιλιακές αγορές, συμπεριλαμβανομένης της γεωπολιτικής και των κυρώσεων. Αυτό υπογραμμίζει τη σημασία των γεωπολιτικών παραγόντων για τον κλάδο της ναυτιλίας και τη συζήτηση στο συνέδριο.
Συνολικά, οι γεωπολιτικές παρατηρήσεις του κ. Μαρινάκη στην ομιλία του καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα θεμάτων, από τις αλλαγές στην αμερικανική κυβέρνηση και τις εμπορικές εντάσεις, μέχρι τις περιφερειακές συγκρούσεις και τις επιπτώσεις τους στην παγκόσμια ναυτιλία. Υπάρχει μια γενική αίσθηση ότι οι γεωπολιτικές αναταραχές, παρά τις βραχυπρόθεσμες προκλήσεις, μπορούν να δημιουργήσουν ευκαιρίες και να ωφελήσουν τη ναυτιλία μακροπρόθεσμα. Ωστόσο, τονίζεται η σημασία της προσαρμογής και της στρατηγικής από τις ναυτιλιακές εταιρείες για την αντιμετώπιση αυτών των αβεβαιοτήτων.
Για να κατανοήσουμε πληρέστερα τα θέματα της ομιλίας στο πλαίσιο αυτό, είναι χρήσιμο να εξετάσουμε πρώτα τον χαρακτήρα και τους στόχους του Φόρουμ.
Το 19ο Ετήσιο Capital Link International Shipping Forum περιγράφεται ως ένα συνέδριο που πραγματοποιείται κάθε χρόνο στη Νέα Υόρκη και είναι γνωστό για τη μεγάλη συμμετοχή επενδυτών, πλοιοκτητών και χρηματοδοτών. Αποτελεί σημείο συνάντησης για υψηλόβαθμα στελέχη της ναυτιλίας και της οικονομικής/επενδυτικής κοινότητας με ενεργό ρόλο στον κλάδο. Σκοπός του Φόρουμ είναι η εξέταση των μακροοικονομικών ζητημάτων που διαμορφώνουν τις διεθνείς ναυτιλιακές αγορές, προσφέροντας μια ολοκληρωμένη επισκόπηση και προοπτικές των διαφόρων ναυτιλιακών αγορών. Στο πλαίσιο αυτό, συζητούνται θέματα κρίσιμης σημασίας όπως η γεωπολιτική, η ενεργειακή ασφάλεια, οι κυρώσεις, η πρόσβαση σε κεφάλαια, οι κανονισμοί, η τεχνολογία και η καινοτομία. Το συνέδριο περιλαμβάνει πάνελ συζητήσεων και κατ’ ιδίαν συναντήσεις μεταξύ επενδυτών και στελεχών ναυτιλιακών εταιρειών, προσφέροντας ευκαιρίες δικτύωσης και επιχειρηματικής ανάπτυξης.
Η ομιλία του κ. Μαρινάκη ως Κεντρικού Ομιλητή στο Επίσημο Μεσημεριανό Γεύμα πραγματοποιήθηκε σε αυτό το πλαίσιο. Τα βασικά θέματα που ανέπτυξε στην ομιλία του αντανακλούν άμεσα τις προβληματικές και τις ευκαιρίες που απασχολούν την παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα, όπως αυτές θα συζητούνταν και στο υπόλοιπο Φόρουμ. Συγκεκριμένα:
- Αναφορές σε παλιούς συναδέλφους: Ξεκίνησε αναφέροντας την ευχαρίστησή του για τη συνάντηση παλιών φίλων από τις αρχές της δεκαετίας του ’90, τονίζοντας την ανθεκτικότητα και την επιτυχία τους. Αυτό δημιουργεί ένα κλίμα σύνδεσης με την ιστορία του κλάδου και αναγνώρισης της εμπειρίας.
- Επίδραση γεωπολιτικών γεγονότων: Όπως αναλύθηκε και προηγουμένως ο κ. Μαρινάκης εκτενώς συζήτησε την επίδραση διαφόρων γεωπολιτικών εξελίξεων στη ναυτιλία. Αυτό είναι ένα κεντρικό θέμα για ένα φόρουμ που εξετάζει μακροοικονομικά ζητήματα και την τρέχουσα κατάσταση της ναυτιλίας. Οι αναφορές στις εκλογές στις ΗΠΑ, τους δασμούς, την προτίμηση για πλοία μη κινεζικής κατασκευής, τον πόλεμο Ρωσίας-Ουκρανίας, τη σύγκρουση Ισραήλ-Παλαιστίνης και τις διαταραχές στις διώρυγες του Σουέζ και του Παναμά, είναι άμεσα συνδεδεμένες με τις γεωπολιτικές και οικονομικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος και που αναμφίβολα θα αποτελούσαν αντικείμενο συζήτησης και σε άλλες συνεδρίες του Φόρουμ.
- Προκλήσεις και ευκαιρίες: Ο κ. Μαρινάκης αναφέρθηκε στις προκλήσεις που δημιουργούν οι δασμοί και η πιθανή δημιουργία μιας αγοράς δύο ταχυτήτων λόγω της αποφυγής πλοίων κινεζικής ναυπήγησης. Παράλληλα, υπογράμμισε πώς η αβεβαιότητα που προκαλούν τα γεωπολιτικά γεγονότα μπορεί μακροπρόθεσμα να ωφελήσει τη ναυτιλία. Αυτή η ανάλυση των προκλήσεων και ευκαιριών είναι ζωτικής σημασίας για τους συμμετέχοντες στο φόρουμ, καθώς βοηθά στον σχεδιασμό στρατηγικών.
- Οικονομικές προοπτικές: Η αναφορά στην κακή οικονομική κατάσταση στην Ευρώπη και την αναμενόμενη ύφεση είναι άμεσα συνδεδεμένη με τις μακροοικονομικές συζητήσεις του Φόρουμ. Η ανάλυση των επιπτώσεων των κυρώσεων στην Ευρώπη και τη Ρωσία είναι επίσης ένα κρίσιμο οικονομικό και γεωπολιτικό ζήτημα.
- Στρατηγική της Capital Maritime: Η αναφορά στη στρατηγική της εταιρείας για τον εκσυγχρονισμό του στόλου, την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση και την επένδυση σε πλοία διπλού καυσίμου παρουσιάζει μια πρακτική απάντηση στις προκλήσεις και τις ρυθμιστικές αλλαγές που συζητούνται ευρύτερα στον κλάδο και στο Φόρουμ. Η έμφαση στην οικονομική αντοχή είναι επίσης ένα διαχρονικό θέμα για τις ναυτιλιακές εταιρείες.
- Προσωπικές απόψεις για την Ευρώπη και τη Ρωσία-Ουκρανία: Η έκφραση προσωπικών απόψεων για την αναποτελεσματικότητα των κυρώσεων της ΕΕ και την προσέγγιση της κυβέρνησης Τραμπ στον πόλεμο Ρωσίας-Ουκρανίας προσθέτει μια διάσταση προβληματισμού σε καίρια γεωπολιτικά ζητήματα που έχουν άμεσο αντίκτυπο στην παγκόσμια οικονομία και τη ναυτιλία.
Συνολικά, η ομιλία του κ. Μαρινάκη κάλυψε ένα ευρύ φάσμα θεμάτων που είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με τους στόχους και τις θεματικές ενότητες του 19ου Ετήσιου Capital Link International Shipping Forum. Οι παρατηρήσεις του για τις γεωπολιτικές εξελίξεις, τις οικονομικές προοπτικές, τις προκλήσεις του κλάδου και τις στρατηγικές αντιμετώπισης, απευθύνονταν άμεσα στο κοινό των επενδυτών, πλοιοκτητών και χρηματοδοτών που συμμετείχαν στο συνέδριο και ενίσχυαν τον διάλογο για τα κρίσιμα ζητήματα που διαμορφώνουν το μέλλον της παγκόσμιας ναυτιλίας.
Το θέμα των εκλογών στις ΗΠΑ και της Κυβέρνησης Τραμπ αναφέρεται στο ευρύτερο πλαίσιο των Γεωπολιτικών Εξελίξεων και της Ναυτιλίας κυρίως ως ένας παράγοντας που δημιουργεί αλλαγές, αβεβαιότητα και πιθανές επιπτώσεις στον κλάδο.
Ο κ. Βαγγέλης Μαρινάκης, κατά την ομιλία του στο 19ο Ετήσιο Capital Link International Shipping Forum, τόνισε ότι μετά τις εκλογές στις ΗΠΑ και την έναρξη της νέας κυβέρνησης Τραμπ τον Ιανουάριο του 2025, παρατηρήθηκαν πολλές αλλαγές και συζητήσεις για διεθνή θέματα. Αυτές οι εξελίξεις περιγράφονται ως παράγοντες που έχουν καταστήσει την κατάσταση «πιο σύνθετη, αλλά ταυτόχρονα πιο ενδιαφέρουσα».
Στο πλαίσιο της επίδρασης των γεωπολιτικών γεγονότων στη ναυτιλία, ο κ. Μαρινάκης εξέφρασε την άποψη ότι ο κλάδος συχνά επωφελείται από την αβεβαιότητα που προκαλούν αυτές οι εξελίξεις. Θεωρεί ότι μακροπρόθεσμα, η ναυτιλία κερδίζει από την αβεβαιότητα, αν και μπορεί να υπάρξουν βραχυπρόθεσμες επιπτώσεις. Ωστόσο, επισημαίνει ότι το τελικό αποτέλεσμα εξαρτάται από τον τρόπο με τον οποίο αντιδρούν οι επιχειρηματίες, πώς αναλύουν την κατάσταση και διαμορφώνουν στρατηγική.
Σύμφωνα με τον ομιλητή, παρόλο που η διοίκηση Τραμπ ενδέχεται να μην προωθήσει τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς στις ΗΠΑ, η Capital Maritime παραμένει προσηλωμένη στη μείωση των εκπομπών και στην προστασία του περιβάλλοντος, συνεχίζοντας να επενδύει σε φιλικά προς το περιβάλλον πλοία και πλοία διπλού καυσίμου. Αυτό υποδηλώνει ότι οι γεωπολιτικές αλλαγές στην ηγεσία των ΗΠΑ μπορεί να έχουν αντίκτυπο στην περιβαλλοντική πολιτική, αλλά οι ναυτιλιακές εταιρείες μπορεί να ακολουθήσουν ανεξάρτητες στρατηγικές.
Τέλος, ο κ. Μαρινάκης εκφράζει την προσωπική του άποψη ότι η κυβέρνηση Τραμπ υιοθετεί τη σωστή προσέγγιση απέναντι στον πόλεμο Ρωσίας-Ουκρανίας. Η άποψη αυτή συνδέεται με την ευρύτερη συζήτηση για τις γεωπολιτικές εντάσεις και τις επιπτώσεις τους, καθώς ο πόλεμος στην Ουκρανία είναι ένα σημαντικό γεωπολιτικό γεγονός που επηρεάζει την παγκόσμια οικονομία και τη ναυτιλία, όπως αναφέρεται σχετικά και με την επίδρασή του στην αγορά δεξαμενόπλοιων. Η κριτική του κ. Μαρινάκη για την προσέγγιση της Ευρώπης στον πόλεμο και τις κυρώσεις εντάσσεται επίσης σε αυτό το ευρύτερο πλαίσιο των γεωπολιτικών επιπτώσεων.
Συνολικά, ο ομιλητής υποδεικνύει ότι οι εκλογές στις ΗΠΑ και η νέα κυβέρνηση Τραμπ αποτελούν ένα σημαντικό γεωπολιτικό γεγονός με πιθανές επιπτώσεις στη ναυτιλία, κυρίως μέσω της δημιουργίας αβεβαιότητας και αλλαγών στις διεθνείς πολιτικές και εμπορικές σχέσεις. Η αντίδραση του κλάδου και οι στρατηγικές των ναυτιλιακών εταιρειών θα καθορίσουν τον τελικό αντίκτυπο αυτών των εξελίξεων.
Το θέμα της ανάπτυξης της κινεζικής ναυπηγικής βιομηχανίας (χωρητικότητα, κόστος, ποιότητα) συνδέεται άμεσα με το ευρύτερο θέμα του μέλλοντος του τονάζ κινεζικής κατασκευής.
Ο κ. Βαγγέλης Μαρινάκης αναφέρεται στην ανάπτυξη της κινεζικής ναυπηγικής βιομηχανίας τα τελευταία 10-15 χρόνια. Επισημαίνει ότι οι πλοιοκτήτες συχνά δεν είχαν άλλη επιλογή από το να εξετάσουν το ενδεχόμενο ναυπήγησης στην Κίνα για τρεις βασικούς λόγους:
- Διαθέσιμη χωρητικότητα: Η Κίνα προσέφερε μεγάλη παραγωγική ικανότητα.
- Ανταγωνιστικό κόστος: Το κόστος ναυπήγησης στην Κίνα ήταν ελκυστικό.
- Βελτίωση της ποιότητας: Τα κινεζικά ναυπηγεία έχουν βελτιώσει σημαντικά την ποιότητά τους, φτάνοντας σε πολλές περιπτώσεις τα πρότυπα των κορεατικών ή ακόμη και των ιαπωνικών ναυπηγείων.
Ως αποτέλεσμα αυτών των παραγόντων, ένας μεγάλος αριθμός πλοίων παγκοσμίως, που ανήκουν τόσο σε εισηγμένες όσο και σε ιδιωτικές εταιρείες, έχουν ναυπηγηθεί στην Κίνα.
Ωστόσο, αναφέρει μια νέα τάση όπου οι ναυλωτές, ακόμη και σε διαπραγματεύσεις ναυλώσεων, προσπαθούν να αποφύγουν πλοία κινεζικής ναυπήγησης. Κάποιοι το κάνουν για να διαπραγματευτούν καλύτερα ναύλα, ενώ άλλοι ανησυχούν πραγματικά για τους κινδύνους, ειδικά όταν τα φορτία μεταφέρονται από και προς τις Ηνωμένες Πολιτείες, και απλώς δεν θέλουν να αναλάβουν το ρίσκο.
Ο κ. Μαρινάκης εκτιμά ότι αν αυτή η τάση συνεχιστεί, θα δημιουργηθεί μια αγορά δύο ταχυτήτων, όπου το κόστος των παραδιδόμενων εμπορευμάτων θα είναι υψηλότερο, ειδικά για προϊόντα που εισάγονται ή εξάγονται από τις ΗΠΑ με πλοία που δεν έχουν ναυπηγηθεί στην Κίνα. Πιστεύει ότι αυτή η κατάσταση μπορεί να διαρκέσει περισσότερο από όσο όλοι θα ήθελαν.
Συνολικά, ο ομιλητής υποδεικνύει ότι η κινεζική ναυπηγική βιομηχανία έχει αναπτυχθεί σημαντικά λόγω της μεγάλης χωρητικότητας, του ανταγωνιστικού κόστους και της βελτιωμένης ποιότητας, οδηγώντας σε έναν μεγάλο αριθμό πλοίων παγκοσμίως να ναυπηγούνται στην Κίνα. Ωστόσο, γεωπολιτικές ανησυχίες και πιθανές εμπορικές εντάσεις, όπως αναφέρονται σχετικά με τις αλλαγές μετά τις εκλογές στις ΗΠΑ, φαίνεται να δημιουργούν μια νέα πρόκληση για το μέλλον του τονάζ κινεζικής κατασκευής, καθώς ορισμένοι ναυλωτές δείχνουν απροθυμία να χρησιμοποιήσουν τέτοια πλοία. Αυτή η εξέλιξη μπορεί να οδηγήσει σε διαχωρισμό της αγοράς και πιθανώς σε αύξηση του κόστους για τους καταναλωτές.
Το θέμα της διατήρησης οικονομικής αντοχής αποτελεί κεντρικό στοιχείο της στρατηγικής για το μέλλον.
Ο κ. Βαγγέλης Μαρινάκης τονίζει ότι το κλειδί είναι να διατηρήσουμε οικονομική αντοχή ώστε να μπορούμε να αντέξουμε τους κύκλους της ναυτιλιακής αγοράς. Αυτό υποδηλώνει ότι η διοίκηση της Capital Maritime θεωρεί την οικονομική ευρωστία ως απαραίτητη προϋπόθεση για να αντιμετωπίσει τις διακυμάνσεις και τις αβεβαιότητες που είναι εγγενείς στον κλάδο της ναυτιλίας.
Στο πλαίσιο της στρατηγικής για το μέλλον, η εταιρεία επιδιώκει τον εκσυγχρονισμό του στόλου και παραμένει ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένη όσον αφορά τις εκπομπές ρύπων, τις περιβαλλοντικές ανησυχίες και τους κανονισμούς του IMO. Αυτή η επιλογή συνεπάγεται την καταβολή ενός επιπρόσθετου κόστους (premium) για την ναυπήγηση πλοίων φιλικών προς το περιβάλλον και διπλού καυσίμου. Παρά το γεγονός ότι οι ναυλωτές και οι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες δεν πληρώνουν ακόμη αυτό το επιπλέον κόστος, η εταιρεία έχει επεκτείνει τη ναυπηγική της δραστηριότητα σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με τεχνολογία διπλού καυσίμου, επιδεικνύοντας μια μακροπρόθεσμη οπτική και την πεποίθηση ότι αυτή η επένδυση θα αποδώσει τελικά.
Ειδικότερα, ο κ.Μαρινάκης αναφέρεται στα πλοία διπλού καυσίμου LNG και στα σαφή πλεονεκτήματα που θα προσφέρουν τόσο από την άποψη των εκπομπών αερίων όσο και κόστους, ειδικά όταν λήξει ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας και μειωθούν οι τιμές του φυσικού αερίου. Τότε, η χρήση LNG θα γίνει σημαντικά πιο αποδοτική, όχι μόνο περιβαλλοντικά αλλά και οικονομικά λόγω της χαμηλότερης κατανάλωσης. Αυτή η προοπτική ενισχύει την επιχειρηματική απόφαση για επένδυση σε τέτοια πλοία, συμβάλλοντας στην οικονομική αντοχή μακροπρόθεσμα μέσω της μείωσης του λειτουργικού κόστους.
Επιπλέον, ο κ. Μαρινάκης αναγνωρίζει ότι τα επόμενα χρόνια θα είναι πολύ ενδιαφέροντα λόγω γεωπολιτικών εντάσεων και συγκρούσεων, και παρόλο που βραχυπρόθεσμα μπορεί να υπάρξουν δυσκολίες, πιστεύει ότι αυτές οι εξελίξεις τείνουν να βοηθούν μακροπρόθεσμα τον κλάδο. Η διατήρηση οικονομικής αντοχής είναι επομένως απαραίτητη για να μπορέσει η εταιρεία να υπομείνει τις βραχυπρόθεσμες δυσκολίες και να επωφεληθεί από τις μακροπρόθεσμες ευκαιρίες που προκύπτουν από αυτές τις γεωπολιτικές αλλαγές.
Τέλος, η ευχή του κ. Μαρινάκη προς τους συμμετέχοντες να είναι δυνατοί και υγιείς μπορεί να μεταφραστεί και σε εταιρικό επίπεδο ως ανάγκη για οικονομική “υγεία” και “δύναμη” προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι κρίσεις και οι προκλήσεις.
Συνολικά, η στρατηγική για το μέλλον, όπως περιγράφεται από τον ίδιο, περιλαμβάνει τον εκσυγχρονισμό του στόλου με περιβαλλοντικά φιλικά και διπλού καυσίμου πλοία, μια μακροπρόθεσμη προοπτική για την αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων αυτών των επενδύσεων, και πρωτίστως τη διατήρηση ισχυρής οικονομικής θέσης για να αντεπεξέλθει στις διακυμάνσεις της αγοράς και να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες που δημιουργούνται από τις γεωπολιτικές εξελίξεις.
Το θέμα της αντιμετώπισης κρίσεων και προκλήσεων συνδέεται άμεσα με το ευρύτερο πλαίσιο της ευχής για Δύναμη και Υγεία.
Ο κ. Βαγγέλης Μαρινάκης, στο τέλος της ομιλίας του, εύχεται σε όλους τους παρευρισκομένους να είναι δυνατοί και υγιείς, καθώς όταν κάποιος είναι έτσι, μπορεί να αντιμετωπίζει τις κρίσεις και να απολαμβάνει τις προκλήσεις κάθε μέρα. Αυτή η ευχή υπογραμμίζει την άποψη ότι η σωματική και ψυχική ευρωστία είναι απαραίτητες για την επιτυχή αντιμετώπιση των δυσκολιών.
Στο επιχειρηματικό πλαίσιο, η έννοια της «δύναμης και υγείας» μεταφράζεται σε οικονομική αντοχή, η οποία αποτελεί κλειδί για την αντιμετώπιση των κύκλων της ναυτιλιακής αγοράς. Ο κ. Μαρινάκης τονίζει ότι η διατήρηση αυτής της αντοχής είναι ζωτικής σημασίας για την εταιρεία ώστε να μπορεί να αντέξει τις διακυμάνσεις της αγοράς.
Η ανάλυση της ομιλίας αναφέρει διάφορες κρίσεις και προκλήσεις που επηρεάζουν τη ναυτιλιακή βιομηχανία:
- Γεωπολιτικές εντάσεις και συγκρούσεις: Η έναρξη της νέας κυβέρνησης Τραμπ, ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας, η σύγκρουση Ισραήλ-Παλαιστίνης και οι εντάσεις με την Κίνα δημιουργούν ένα σύνθετο και αβέβαιο περιβάλλον. Ο κ. Μαρινάκης σημειώνει ότι παρόλο που βραχυπρόθεσμα μπορεί να υπάρξουν δυσκολίες, μακροπρόθεσμα αυτές οι εξελίξεις τείνουν να βοηθούν τον κλάδο. Η αντιμετώπιση αυτών των κρίσεων απαιτεί από τις επιχειρήσεις να αναλύουν την κατάσταση και να διαμορφώνουν στρατηγικές.
- Δασμοί: Οι τρέχουσες συζητήσεις για δασμούς που επηρεάζουν όχι μόνο την Κίνα αλλά και την Ε.Ε. και άλλες χώρες έχουν άμεσο αντίκτυπο στη ναυτιλία επηρεάζοντας τη μεταφορά αγαθών. Ο κ. Μαρινάκης αναμένει βραχυπρόθεσμα αρνητικό αντίκτυπο, αλλά δεν πιστεύει ότι τέτοιοι περιορισμοί είναι βιώσιμοι μακροπρόθεσμα. Η πρόκληση εδώ είναι η προσαρμογή σε ένα περιβάλλον αυξημένων εμπορικών φραγμών.
- Το μέλλον του τονάζ κινεζικής κατασκευής: Η τάση των ναυλωτών να αποφεύγουν πλοία κινεζικής ναυπήγησης, ιδίως για μεταφορές από και προς τις ΗΠΑ, δημιουργεί μια κρίση για αυτό το τμήμα της αγοράς. Η αντίδραση των επιχειρηματιών σε αυτή την τάση είναι καθοριστική για την αντιμετώπισή της.
- Οικονομική ύφεση στην Ευρώπη: Η αναμενόμενη ύφεση στην Ευρώπη αποτελεί μια σημαντική πρόκληση. Ο κ. Μαρινάκης θεωρεί την ύφεση αναπόφευκτη λόγω των συνεπειών του πολέμου Ρωσίας-Ουκρανίας και της στρατηγικής κυρώσεων της ΕΕ. Η αντιμετώπιση αυτής της ύφεσης απαιτεί οικονομική αντοχή.
- Διαταραχές στις Διώρυγες Σουέζ και Παναμά: Οι περιορισμοί στη λειτουργία αυτών των ζωτικών θαλάσσιων οδών δημιούργησαν μια κρίση στην παγκόσμια ναυτιλία, οδηγώντας σε αύξηση των ναύλων. Ωστόσο, ο κ. Μαρινάκης πιστεύει ότι αυτές οι καταστάσεις θα εξομαλυνθούν. Η αντιμετώπιση σε αυτές τις περιπτώσεις περιλαμβάνει την προσαρμογή των δρομολογίων και την απορρόφηση των αυξημένων κόστών.
- Περιβαλλοντικοί κανονισμοί και εκπομπές ρύπων: Η ανάγκη για εκσυγχρονισμό του στόλου και συμμόρφωση με τους κανονισμούς του IMO αποτελεί μια μακροπρόθεσμη πρόκληση. Η στρατηγική της εταιρείας για την αντιμετώπιση αυτής της πρόκλησης περιλαμβάνει επενδύσεις σε πλοία φιλικά προς το περιβάλλον και διπλού καυσίμου, παρά το επιπλέον κόστος.
Συνολικά, ο ομιλήτης υπογραμμίζει ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία αντιμετωπίζει ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον γεμάτο κρίσεις και προκλήσεις. Η διατήρηση οικονομικής αντοχής και η προσαρμοστικότητα αποτελούν κλειδιά για την επιτυχή αντιμετώπισή τους. Η ευχή για δύναμη και υγεία, πέρα από το προσωπικό επίπεδο, αντικατοπτρίζει την ανάγκη για επιχειρηματική ευρωστία προκειμένου οι εταιρείες να μπορούν να ανταπεξέλθουν στις αντιξοότητες και να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται.
Στο ευρύτερο πλαίσιο της ευχής για Δύναμη και Υγεία, η ικανότητα των εταιρειών να καταβάλλουν τις καλύτερες δυνατές προσπάθειες για το μέλλον τους εξαρτάται από την οικονομική τους ευρωστία και την προνοητικότητα των ηγετών τους, όπως υποδηλώνει η ευχή του κ. Μαρινάκη.
Ο κ. Μαρινάκης κλείνει την ομιλία του τονίζοντας ότι “στο τέλος, όλοι προσπαθούμε να κάνουμε το καλύτερο δυνατό – για τις εταιρείες μας, τους μετόχους μας και για το μέλλον”. Αυτή η δήλωση υπογραμμίζει την κοινή προσπάθεια που καταβάλλεται από όλους τους εμπλεκόμενους για την ευημερία των εταιρειών και των μετόχων τους, με γνώμονα το μέλλον.
Συγκεκριμένα, ο ομιλήτης αναφέρει τις προσπάθειες των ναυτιλιακών εταιρειών σε διάφορους τομείς:
- Εκσυγχρονισμός Στόλου και Περιβαλλοντική Ευαισθητοποίηση: Η στρατηγική για το μέλλον περιλαμβάνει τη συνέχιση του εκσυγχρονισμού του στόλου και την παραμονή σε εγρήγορση όσον αφορά τις εκπομπές ρύπων, τις περιβαλλοντικές ανησυχίες και τους τελευταίους κανονισμούς του ΠΟΝ (IMO). Παρά το γεγονός ότι η διοίκηση Τραμπ ενδέχεται να μην προωθήσει περιβαλλοντικούς κανονισμούς στις ΗΠΑ, η δέσμευση για τη μείωση των εκπομπών και την προστασία του περιβάλλοντος παραμένει.
- Επενδύσεις σε Πλοία Φιλικά προς το Περιβάλλον και Διπλού Καυσίμου: Οι εταιρείες πληρώνουν ένα επιπρόσθετο κόστος (premium) για τη ναυπήγηση πλοίων φιλικών προς το περιβάλλον καθώς και πλοίων διπλού καυσίμου. Παρόλο που δεν έχουν δει ακόμη τους ναυλωτές ή τις μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες να πληρώνουν επιπλέον premium για αυτά τα πλοία, έχουν επεκτείνει τη ναυπηγική τους δραστηριότητα σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με τεχνολογία διπλού καυσίμου, υιοθετώντας μια μακροπρόθεσμη οπτική και πιστεύοντας ότι τελικά θα αποδώσει.
- Διατήρηση Οικονομικής Αντοχής: Το κλειδί είναι να διατηρηθεί οικονομική αντοχή ώστε να μπορούν οι εταιρείες να αντέξουν τους κύκλους της ναυτιλιακής αγοράς. Αυτή η προσπάθεια διασφαλίζει τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα και την ικανότητα αντιμετώπισης κρίσεων.
- Προσαρμογή στις Γεωπολιτικές Εξελίξεις: Οι εταιρείες καλούνται να αναλύουν την κατάσταση και να διαμορφώνουν μία στρατηγική αντιμετωπίζοντας γεωπολιτικά γεγονότα που επηρεάζουν τη ναυτιλία. Παρά τις βραχυπρόθεσμες δυσκολίες που μπορεί να προκύψουν από την αστάθεια, υπάρχει η πεποίθηση ότι μακροπρόθεσμα οι γεωπολιτικές αλλαγές τείνουν να βοηθούν τον κλάδο.
Οι μετόχοι, αν και δεν αναφέρονται άμεσα ως προς τις συγκεκριμένες ενέργειές τους, είναι έμμεσα ωφελούμενοι από τις προσπάθειες των εταιρειών για βιωσιμότητα και ανάπτυξη. Η αναφορά στην προσπάθεια για τους μετόχους υποδηλώνει ότι οι εταιρείες λαμβάνουν υπόψη τα συμφέροντά τους στις στρατηγικές τους αποφάσεις.
Όσον αφορά το μέλλον, ο κ. Μαρινάκης τονίζει ότι τα επόμενα χρόνια θα είναι πολύ ενδιαφέροντα λόγω των γεωπολιτικών εντάσεων και συγκρούσεων. Παρά τις πιθανές βραχυπρόθεσμες δυσκολίες, υπάρχει η αισιοδοξία ότι τελικά αυτές οι εξελίξεις θα ωφελήσουν τη ναυτιλία και τις εταιρείες. Η προετοιμασία για το μέλλον απαιτεί οικονομική αντοχή και ευαισθητοποίηση σε θέματα όπως οι εκπομπές ρύπων.
Συνολικά, ο κ.Μαρινάκης υπογραμμίζει ότι οι εταιρείες στον κλάδο της ναυτιλίας καταβάλλουν συνεχείς προσπάθειες για τον εκσυγχρονισμό τους, την προσαρμογή στις νέες περιβαλλοντικές και γεωπολιτικές πραγματικότητες, και τη διατήρηση της οικονομικής τους ευρωστίας, με απώτερο στόχο τη διασφάλιση ενός βιώσιμου και επιτυχημένου μέλλοντος για τις ίδιες και τους μετόχους τους. Αυτές οι προσπάθειες είναι σε άμεση συνάφεια με την ευχή για δύναμη και υγεία, καθώς η επιχειρηματική ευρωστία και η προνοητικότητα είναι απαραίτητες για την αντιμετώπιση των προκλήσεων και την επίτευξη των μελλοντικών στόχων.