Alpha Bank: «Βελτιωμένο οικονομικό κλίμα με πιστοποίηση- αλλαγές με οδυνηρές (και πολλές φορές άδικες) συνέπειες»

« Το σημαντικά βελτιωμένο οικονομικό κλίμα, που διαμορφώνεται στην Ελλάδα τους τελευταίους μήνες, όχι μόνο πιστοποιείται  τώρα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και από το ΔΝΤ στις πρόσφατες Εκθέσεις τους για την Ελλάδα, αλλά έχει και ως αντίκρισμα την εντυπωσιακή άνοδο των τιμών των μετοχών στο ελληνικό χρηματιστήριο και την σημαντική άνοδο των τιμών (πτώση των επιτοκίων δανεισμού) των ελληνικών κρατικών ομολόγων.

 

 

 

 

 

Στο χρηματιστήριο, ο ΓΔ (ASE) ανήλθε στις 1043,28 μον. την 8.5.2013, έναντι 1044,76 μον. την 15.2.2013 – που ήταν το υψηλότερο επίπεδό του  από τον Αύγουστο  του 2011. Το επιτόκιο των 10ετών ελληνικών κρατικών ομολόγων σημείωσε κατακόρυφη πτώση στο 9,34% την 8.5.2013, δηλαδή σε χαμηλότερα επίπεδα από τον Οκτ.’2010.

 

 

 

Επιπλέον των ανωτέρω, η βελτίωση του οικονομικού κλίματος και των τιμών των μετοχών, συμβάλουν τώρα στην πραγματοποίηση μιας σειράς αξιοσημείωτων επιχειρηματικών συναλλαγών, όπου γίνεται πλέον δυνατή:

 

 

 

 

α) Η αποτελεσματική υλοποίηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, με εισροή στη χώρα σημαντικών, και εξαιρετικά πολύτιμων στην τρέχουσα συγκυρία, ξένων επενδυτικών κεφαλαίων  και

β) η επάνοδος μεγάλων εγχώριων επιχειρηματικών – τραπεζικών ομίλων στις διεθνείς αγορές κεφαλαίων για τη χρηματοδότησή τους τόσο με έκδοση ομολογιακών δανείων όσο και, στην περίπτωση των τραπεζών, με συμμετοχή ξένων επενδυτών στην αύξηση των ιδίων κεφαλαίων τους.

 

 

 

Πρώτον, η συμφωνία του ΤΑΙΠΕΔ  για την πώληση του στρατηγικού πακέτου του 33% των μετοχών του ΟΠΑΠ στην εταιρεία Emma Delta Ltd,  έναντι του ποσού των € 652 εκατ., με επιπλέον είσπραξη από το ΤΑΙΠΕΔ και του μερίσματος της χρήσης του 2012, ύψους € 60 εκατ.

 

 

 

Η Emma Delta είναι επενδυτική Εταιρεία Ειδικού Σκοπού που ανήκει κατά πλειοψηφία σε εταιρεία της Τσεχίας και σε επιχειρηματικά συμφέροντα από την Ελλάδα και από την Ιταλία.

 

 

 

Η σύμβαση πώλησης των μετοχών του ΟΠΑΠ θα υπογραφεί μετά την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου και η ολοκλήρωση της συναλλαγής αυτής τελεί ασφαλώς υπό την αίρεση των εγκρίσεων από τις αρμόδιες αρχές.

 

 

 

Ωστόσο, η σύμβαση αυτή επιβεβαιώνει την πίστη των επενδυτών ότι η ελληνική οικονομία βρίσκεται τώρα σε ασφαλή πορεία ανάκαμψης και επίσης την αποφασιστικότητα της Κυβέρνησης να προχωρήσει χωρίς αναίτιες καθυστερήσεις στην υλοποίηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, το οποίο ήδη προωθείται με αξιοσημείωτη ενεργητικότητα.

 

 

 

Συνολικά, στην εξαιρετικά δύσκολη οικονομική συγκυρία που διανύει ακόμη η χώρα στην τρέχουσα περίοδο, και παρά τον σημαντικό πολιτικό κίνδυνο που ακόμη την επιβαρύνει, το ΤΑΙΠΕΔ, μόλις το επέτρεψαν οι συνθήκες, κατάφερε πράγματι να προσελκύσει μεγάλο διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον για τον ΟΠΑΠ και να επιτύχει τελικά υψηλό προσφερόμενο τίμημα για το 33% του Οργανισμού.

 

 

 

Ειδικότερα, με τα χρήματα που θα εισπράξει από τον ΟΠΑΠ (€ 712 εκατ. μαζί με το μέρισμα του 2012 ύψους € 60 εκατ.) και με το τίμημα που αναμένεται να εισπράξει από την επικείμενη αποκρατικοποίηση των εταιρειών Φυσικού Αερίου ΔΕΠΑ και ΔΕΣΦΑ, το ΤΑΙΠΕΔ θα πλησιάσει τον στόχο του ΜΠΔΣ 2013-2016 για είσπραξη από αποκρατικοποιήσεις € 2,59 δις εντός του 2013.

 

 

 

Η προθεσμία υποβολής δεσμευτικών προσφορών για τη ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ έχει τώρα οριστεί να λήξει την 10η Μαΐου 2013 πράγμα που σημαίνει ότι  και αυτό το πολύ σημαντικό εγχείρημα μπορεί να ολοκληρωθεί στους επόμενους μήνες.

 

 

 

Επιπλέον, έχει ήδη προχωρήσει η διαδικασία αξιοποίησης-εκμίσθωσης-πώλησης σημαντικών ακινήτων του δημοσίου τα οποία ήδη προσελκύουν αξιοσημείωτο ενδιαφέρον από επενδυτές.

 

 

 

Σε κάθε περίπτωση το ΤΑΙΠΕΔ και η Κυβέρνηση είναι αποφασισμένοι να εντείνουν τις προσπάθειες αποτελεσματικής υλοποίησης του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων. Το πρόγραμμα αυτό, αποτελεί  την ατμομηχανή της ανάκαμψης της οικονομίας με την προσέλκυση σημαντικών Ξένων Άμεσων Επενδύσεων που αναμένεται να συμβάλλει στην απορρόφηση των ανέργων και ιδιαίτερα των νέων στα επόμενα έτη.

 

 

 

Όσον αφορά στο ύψος του τιμήματος, σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ, οι επενδυτές, με βάση τις σημερινές εκτιμήσεις (2013) κερδοφορίας του ΟΠΑΠ, θα εισπράξουν πίσω τα κεφάλαια που διαθέτουν για την αγορά του  33% της εταιρείας σε 18,6 έτη.

 

 

 

Συνεπώς, το πραγματικό ερώτημα δεν είναι εάν ο ΟΠΑΠ είναι κερδοφόρα εταιρεία (αλλιώς δεν επρόκειτο να ιδιωτικοποιηθεί) αλλά τι θα εισπράξει το κράτος από τον ΟΠΑΠ  αν τον κρατήσει υπό κρατικό έλεγχο – και αν πραγματοποιήσει το ίδιο τις επενδύσεις που χρειάζονται, σε σύγκριση με αυτά που θα εισπράξει με την αποκρατικοποίησή του.

 

 

 

Σχετικά με αυτό το θέμα, οι αναλυτές του ΤΑΙΠΕΔ εκτιμούν ότι εάν δεν γινόταν η ιδιωτικοποίηση του ΟΠΑΠ, το Ελλ. Δημόσιο θα εισέπραττε από μερίσματα € 13 εκατ. για τη χρήση του 2013 και € 360 εκατ. σε ολόκληρη την επόμενη 10ετία. Αντί αυτών, το Ελλ. Δημόσιο εισπράττει αμέσως € 652 εκατ.

 

 

 

Με αυτά τα κεφάλαια μπορεί, για παράδειγμα, να αγοράσει από τη δευτερογενή αγορά 10ετή ομόλογα του Ελλ. Δημοσίου στο 60% της ονομαστικής τους αξίας και να μειώσει το δημόσιο χρέος κατά € 1,1 δις, δηλαδή κατά € 440 εκατ. περισσότερο από την αξία της συναλλαγής του 33% του ΟΠΑΠ.

 

 

 

Αλλά ακόμη και αν το Ελλ. Δημόσιο μπορούσε να δανειστεί τα € 652 εκατ. για 10 έτη με μέσο επιτόκιο  5,0% θα εισέπραττε τότε μερίσματα από τον ΟΠΑΠ  αξίας € 360 εκατ. και θα πλήρωνε για τόκους € 326 εκατ.

 

 

 

Επιπλέον, από το 2013 το Ελλ. Δημόσιο έχει ήδη επιβάλλει στον ΟΠΑΠ συμπληρωματική φορολογία 30% επί των μικτών του κερδών.

 

 

 

Η φορολογική αυτή επιβάρυνση, σε συνδυασμό με την αναμενόμενη σημαντική βελτίωση της επιχειρηματικότητας στη διοίκηση του Οργανισμού, με την πραγματοποίηση και των αναγκαίων επενδύσεων για  αύξηση της αποδοτικότητάς του – υπό έμπειρη και διαφανή ιδιωτική διαχείριση και χωρίς κρατικές παρεμβάσεις στο management της εταιρείας, εκτιμάται ότι θα αποφέρει φορολογικά έσοδα στο κράτος ύψους € 6,3 δις στην επόμενη δεκαετία.

 

 

 

Δεύτερον, η Εταιρεία Ελληνικά Πετρέλαια ΑΕ προχώρησε πρόσφατα στην 1η έκδοση εκ μέρους της 4-ετούς Ευρώ-ομολόγου για την άντληση ποσού ύψους € 400 εκατ. με τη διαδικασία βιβλίου προσφορών (book building) και με ανώτατο επιτόκιο 8,5%.

 

 

 

Σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας, η συνολική ζήτηση ξεπέρασε τα € 3,5 δις, υπερκαλύπτοντας το ποσό της έκδοσης κατά 7 φορές, ενώ το 60% του βιβλίου προσφορών προήλθε από ξένους θεσμικούς επενδυτές. Έτσι, η Εταιρεία αποφάσισε την άντληση ποσού € 500 εκατ. με μέσο επιτόκιο 8,0%.

 

 

 

Σημειώνεται ότι από την αρχή του 2013 και άλλες μεγάλες εγχώριες εταιρείες έχουν προχωρήσει σε εκδόσεις εταιρικών ομολόγων που κρίθηκαν επιτυχημένες.

 

 

 

Το επιτόκιο των εκδόσεων αυτών είναι ακόμη σχετικά υψηλό, ΕΛΠΕ (8,0%), Όμιλος Τιτάν ( 8,5% ), ΟΤΕ  (άντληση € 700 εκατ. με επιτόκιο 7,875%), αλλά η μεγάλη ζήτηση για τα ομόλογα αυτών των εταιρειών σηματοδοτούν αναμφισβήτητα και τη σημαντική βελτίωση της εμπιστοσύνης των εγχώριων και ξένων επενδυτών προς την ελληνική οικονομία.

 

 

 

Τρίτον, σε πλήρως εγγυημένη Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου ύψους € 457 εκατ. από τον ιδιωτικό τομέα προχωρά η Alpha Bank, σύμφωνα με το σχέδιο κεφαλαιακής της ενίσχυσης ύψους € 4.571 εκατ.

 

 

 

Ειδικότερα, η κεφαλαιακή αυτή ενίσχυση θα καλυφθεί κατά € 457 εκατ. με έκδοση δικαιωμάτων προτίμησης  στους ήδη μετόχους της τράπεζας, κατά € 93 δις με ιδιωτική τοποθέτηση σε επιλεγμένους θεσμικούς επενδυτές που δεν διαθέτουν δικαιώματα προτίμησης, και κατά το υπόλοιπο ποσό (έως τα € 4,571 εκατ.) από το Ελληνικό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ).

 

 

 

Μετά την κεφαλαιακή ενίσχυση της Τράπεζας ο Δείκτης των Κύριων Βασικών Ιδίων Κεφαλαίων της θα διαμορφωθεί στο 13,7% του σταθμισμένου ως προς τον κίνδυνο ενεργητικού της.

 

 

 

Η τιμή διαθέσεως για όλες τις νέες κοινές μετοχές που θα εκδοθούν κατά την Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου με προσφορά δικαιωμάτων, την ιδιωτική τοποθέτηση και τη διάθεση στο ΤΧΣ ορίζεται σε Ευρώ 0,44 ανά μετοχή.

 

 

 

Για κάθε νέα κοινή μετοχή, την οποία αποκτούν οι επενδυτές του ιδιωτικού τομέα, θα λάβουν, έναν παραστατικό τίτλο δικαιωμάτων κτήσεως μετοχών («Warrant»), πλήρως διαπραγματεύσιμο, ο οποίος δίδει το δικαίωμα ανακτήσεως των μετοχών για τις οποίες έχει εγγραφεί το ΤΧΣ εξαμηνιαίως, για τα επόμενα 4,5 έτη, στην τιμή διαθέσεως πλέον ενός ετήσιου περιθωρίου.

 

 

 

Το γεγονός ότι η έκδοση είναι πλήρως εγγυημένη από κοινοπραξία διεθνών χρηματοοικονομικών οίκων αποτελεί και πάλι σαφή ένδειξη της ανανεωθείσας εμπιστοσύνης των επενδυτών στην ελληνική οικονομία και στην Alpha Bank ειδικότερα.

 

 

 

Όσον αφορά τις εκτιμήσεις της Τρόικα για την ανάπτυξη και για την πορεία της δημοσιονομικής προσαρμογής το 2013 και το 2014 σημειώνεται ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Spring Forecast) εκτιμά τώρα ότι η πτώση του πραγματικού ΑΕΠ θα περιοριστεί στο -4,2% το 2013 (από -4,4% που προέβλεπε πριν από δύο μήνες), αλλά η πτώση του ονομαστικού ΑΕΠ παραμένει -5,3% (από -5,2%) και ότι το 2014 θα σημειωθεί αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ κατά 0,6% και ακόμη αύξηση και του ονομαστικού ΑΕΠ κατά 0,2%.

 

 

 

Με αυτά τα δεδομένα, το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης (ΓΚ) θα περιοριστεί στο -3,8% του ΑΕΠ το 2013 (από -4,6% που προέβλεπε  τον Ιαν.’2013) και στο -2,6% του ΑΕΠ το 2014 (από -3,5% που προέβλεπε τον Ιαν.’2013), έναντι ελλείμματος ΓΚ ύψους  -6,0% του ΑΕΠ το 2012 (από -6,6% του ΑΕΠ που προέβλεπε τον Ιαν.’2013).

 

 

 

Επιπλέον, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σημειώνει ότι σε βάση διορθωμένη για τον οικονομικό κύκλο, η Ελλάδα θα σημειώσει πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 2,0% του ΑΕΠ το 2014, έναντι ελλείμματος –14,75% του ΑΕΠ το 2009, πράγμα που συνεπάγεται δημοσιονομική προσαρμογή ύψους 16,75 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ σε 5-έτη.

 

 

 

Το επίτευγμα της δημοσιονομικής προσαρμογής αποκτά ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις διότι πραγματοποιήθηκε σε συνδυασμό με σημαντικές και απολύτως αναγκαίες για τη χώρα μας διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις:

α) Με την εκλογίκευση της λειτουργίας της αγοράς εργασίας της χώρας που συνέβαλε ήδη στην πλήρη (και όχι κατά τα 2/3 που υποστηρίζει το ΔΝΤ) αποκατάσταση της εξωτερικής ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας που είχε χαθεί στην περίοδο 2000-2009.

 

 

 

Επίσης, η μεταρρύθμιση στην αγορά εργασίας συνέβαλε και στην αξιοσημείωτη αύξηση των προσλήψεων σε ετήσια βάση ήδη από τον Ιούλιο του 2012, αφού στην περίοδο από τον μήνα αυτό έως τον Απρίλιο του 2013 οι αναγγελίες προσλήψεων ανήλθαν στις 689,1 χιλ. έναντι 591,2 χιλ. στην αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους (αύξηση κατά 97,8 χιλ., ή κατά 16,5%).

 

 

 

Ειδικότερα δε, στο 1ο 4μηνο του 2013 οι αναγγελίες προσλήψεων ανήλθαν στια 244,56 χιλ. και  ήταν αυξημένες κατά 48,74 χιλ. έναντι του 1ου 4μήνου του 2012 ή κατά 24,9%. Η αύξηση των προσλήψεων σε ανταγωνιστικές θέσεις εργασίας θα επιταχυνθεί ασφαλώς σημαντικά με τις πρώτες ενδείξεις ανάκαμψης της οικονομίας από το 4ο 3μηνο..’2013.

 

 

 

Βέβαια, η προσαρμογή μιας χώρας από τη φούσκα του υπέρμετρου δανεισμού ύψους άνω των € 30 δις ετησίως  σε μια κατάσταση χωρίς ελλείμματα και δανεισμό από το εξωτερικό δεν μπορεί να γίνει χωρίς μείωση των εγχώριων μισθών και των εισοδημάτων γενικότερα, ενώ αναπόφευκτο αποτέλεσμα είναι και η μεγάλη αύξηση της ανεργίας.

 

 

 

Αυτή η αύξηση της ανεργίας οφείλεται σε μεγάλο βαθμό και στο ότι οι μη ανταγωνιστικές θέσεις εργασίας της περιόδου 2002-2009  δεν ήταν δυνατό πλέον να διατηρηθούν χωρίς τον δανεισμό από το εξωτερικό. Οι νέες θέσεις εργασίας που δημιουργούνται βασίζονται πλέον στην αύξηση της ανταγωνιστικής εγχώριας παραγωγής  και όχι στο φούσκωμά της εγχώριας ζήτησης με τον υπέρογκο δανεισμό από το εξωτερικό.

 

 

 

β) Στην αποκατάσταση της βιωσιμότητας του συστήματος κοινωνικών ασφαλίσεων στη χώρα, έναντι της απίστευτης φούσκας που είχε δημιουργηθεί στον τομέα αυτό στην περίοδο 2002-2009. Σχετικά υπενθυμίζεται η ανατροπή της σχετικά ήπιας μεταρρύθμισης του Συστήματος Κοινωνικών Ασφαλίσεων που είχε προταθεί το 2002 που θα μπορούσε να είχε αποτρέψει την μετέπειτα χρεοκοπία της χώρας και να είχε συμβάλλει στην ανάπτυξη και όχι σε συρρίκνωση των ασφαλιστικών ταμείων.

 

 

 

Όσον αφορά τη μεταρρύθμιση που επιβλήθηκε με το Μνημόνιο θα πρέπει να σημειωθεί ότι αφορούσε κατά κύριο λόγο τη δραστική μείωση των πολύ υψηλών συντάξεων και των συντάξεων που ήταν κατά πολύ υψηλότερες από την σωρευμένη ασφαλιστική αποταμίευση, καθώς και την αποτελεσματική καταπολέμηση της σπατάλης στις δαπάνες υγείας (ιδιαίτερα για φάρμακα) των ασφαλιστικών ταμείων.

 

 

 

Στην περίοδο της κρίσης, πάντως, το ασφαλιστικό σύστημα επιβαρύνεται ακόμη και από την κάμψη των εισφορών στα ασφαλιστικά ταμεία, καθώς πολλοί ασφαλισμένοι, ιδίως εν ενεργεία ελεύθεροι επαγγελματίες, επιλέγουν να καθυστερούν την καταβολή των εισφορών, θεωρώντας ότι θα γίνει κάποιος μελλοντικός διακανονισμός. Εν τω μεταξύ, η πρακτική αυτή οδηγεί σε περαιτέρω περικοπές των συντάξεων και των παροχών των ήδη συνταξιούχων.

 

 

 

γ) Την προσπάθεια εξάλειψης των αντικοινωνικών συνθηκών απασχόλησης στο δημόσιο τομέα όπου το καθεστώς της μονιμότητας και της ανυπαρξίας ευθύνης και επιπτώσεων για περιπτώσεις ολιγωρίας, ποινικά κολάσιμων συμπεριφορών, αρνήσεως ή αδυναμίας εκτέλεσης καθηκόντων και προσφοράς των υπηρεσιών που απαιτεί η θέση εργασίας, εμφανούς ακαταλληλότητας, αδικαιολόγητης απουσίας, αδυναμίας κινητικότητας, κ.ά., καθιστούσαν (και ακόμη καθιστούν παρά τις βελτιώσεις) ουσιαστικά αδύνατη την αποδοτική λειτουργία του τομέα αυτού.

 

 

 

Οι θέσεις εργασίας καλύπτονται στην πράξη από ακλόνητους στις θέσεις τους (έναντι οιασδήποτε αιτίας) εργαζόμενους, την ίδια στιγμή που εκατοντάδες χιλιάδες νέων με υψηλά προσόντα και όρεξη για εργασία περιμένουν μια ευκαιρία απασχόλησης.

 

 

 

Σε όλους τους ανωτέρω τομείς έχει σημειωθεί πρόοδος προς την κατεύθυνση της εκλογίκευσης της  λειτουργίας των σχετικών οργανισμών και αγορών, πράγμα που αποτελεί κατάκτηση και όχι κόστος για την Ελλάδα, παρά το ότι οι αλλαγές συνεπάγονται οδυνηρές (και πολλές φορές άδικες) συνέπειες για πολλά νοικοκυριά και εργαζόμενους.» 

 

 

 

 

Πηγή: Εβδομαδιαίο Οικονομικό Δελτίο της Διευθύνσεως Οικονομικών Μελετών της Alpha Bank.          

 

 

 

 

www.mywaypress.gr

Σχετικά Άρθρα