Eurobank : Σταθερότητα και μεταρρυθμίσεις οι δύο πυλώνες της νέας κυβέρνησης συνεργασίας
✏ «Η βιωσιμότητα της νέας κυβέρνησης συνεργασίας θα κριθεί από τη νέα προγραμματική συμφωνία για την προώθηση των απαραίτητων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων»
✏ «Οι εσωτερικές εξελίξεις αυξάνουν τον κίνδυνο της ελληνικής οικονομίας»
✏ «Κατώτερα των αναμενόμενων τα αποτελέσματα του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων»
✏ «Η εξασφάλιση της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους μέσω της απευθείας χρηματοδότησης του τραπεζικού συστήματος από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθεροποίησης δεν είναι δεδομένη»
Κυκλοφόρησε η έκδοση της Eurobank Research 7 ημέρες ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ, με συγγραφείς τους κ.κ. Θεόδωρο Σταματίου Ερευνητή Οικονομολόγο και Θεοδόσιο Σαμπανιώτη Οικονομικό Αναλυτή, της Ομάδας Οικονομικών Μελετών της τράπεζας, oι οποίοι εμπεριστατωμένα αναφέρουν κρίσιμες παραμέτρους, συνοπτικά ως εξής:
• Η βιωσιμότητα της νέας κυβέρνησης συνεργασίας θα κριθεί από τη νέα προγραμματική συμφωνία για την προώθηση των απαραίτητων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων
• Η μείωση του κινδύνου της ελληνικής οικονομίας μπορεί να επιτευχθεί μέσω:
√ της αποφυγής της μεταρρυθμιστικής κόπωσης,
√ της επιτυχούς ολοκλήρωσης της τρέχουσας αξιολόγησης της τρόικας,
√ του επανασχεδιασμού του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων ώστε να καλυφθεί το μεγαλύτερο μέρος του στόχου των €2,1 δις. για το 2013.
• Η αναδρομική ισχύς της απευθείας χρηματοδότησης από τον ESM δεν είναι δεδομένη.
• Ο κύκλος εργασιών στη βιομηχανία ανέκαμψε τον Απρίλιο από τα χαμηλά επίπεδα των τελευταίων μηνών.
Αναλυτικά:
« Η βιωσιμότητα της νέας κυβέρνησης συνεργασίας θα κριθεί από τη νέα προγραμματική συμφωνία για την προώθηση των απαραίτητων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων
Στη χθεσινοβραδινή συνάντηση των αρχηγών των τριών κομμάτων που μέχρι χθες το βράδυ συμμετείχαν στην κυβέρνηση συνεργασίας διαπιστώθηκε αδιέξοδο όσον αφορά τα επόμενα βήματα σχετικά με την επανίδρυση του δημόσιου ραδιοτηλεοπτικού φορέα.
Η ΔΗΜΑΡ το μικρότερο από τα τρία κόμματα της κυβέρνησης συνεργασίας με αφορμή τη διαδικασία πρόσληψης υπαλλήλων του μεταβατικού ραδιοτηλεοπτικού φορέα αποφάσισε την αποχώρηση της από την κυβέρνηση.
Η συγκεκριμένη κίνηση, αν και δεν μπορεί να οδηγήσει άμεσα σε πτώση της κυβέρνησης συνεργασίας αφού τα άλλα δύο κόμματα (ΝΔ, ΠΑΣΟΚ) έχουν την απαραίτητη πλειοψηφία στο κοινοβούλιο, δημιουργεί μια σειρά από ερωτηματικά για την επόμενη περίοδο.
Το πρώτο από αυτά τα ερωτήματα έχει να κάνει με την βιωσιμότητα της νέας κυβέρνησης.
Τα δύο κόμματα διαθέτουν μαζί 153 έδρες (128 έδρες η ΝΔ και 28 το ΠΑΣΟΚ) στο Κοινοβούλιο εξασφαλίζοντας μια οριακή πλειοψηφία μόλις δύο εδρών.
Με δεδομένη την κρισιμότητα των ζητημάτων που θα τεθούν σε ψηφοφορία τον επόμενο καιρό (μεταρρυθμίσεις όπως η διαθεσιμότητα των δημοσιών υπαλλήλων, οι 4000 απολύσεις μέχρι το τέλος του 2013 (συμπεριλαμβανομένων και αυτών της ΕΡΤ) και οι 15000 συνολικά μέχρι το τέλος του 2014) η οριακή πλειοψηφία των δύο εδρών δεν αποτελεί εγγύηση για την ολοκλήρωση της τετραετίας από πλευράς της νέας (δικομματικής) κυβέρνησης συνεργασίας.
Η ψήφος εμπιστοσύνης στη νέα κυβέρνηση από μερίδα των ανεξάρτητων βουλευτών μπορεί να βελτιώσει λίγο τις προοπτικές.
Σημειώστε εδώ ότι οι ανεξάρτητοι βουλευτές αριθμούν συνολικά 14 μέλη (όσα ακριβώς και η ΔΗΜΑΡ που αποχώρησε από την κυβέρνηση).
Το δεύτερο ερώτημα έχει να κάνει με την προγραμματική συμφωνία της νέας κυβέρνησης.
Θεωρούμε ότι η εξασφάλιση της συνέχειας εφαρμογής του μεταρρυθμιστικού προγράμματος είναι το ζητούμενο από την κυβερνητική πλειοψηφία την επόμενη περίοδο.
Η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι σκοπός της πρωτοβουλίας για την κατάργηση της ΕΡΤ και την επανίδρυση του δημόσιου φορέα ραδιοφωνίας και τηλεόρασης ήταν να σηματοδοτήσει τη δέσμευση της κυβέρνησης για την προώθηση του μεταρρυθμιστικού προγράμματος και την αναδιάρθρωση του ελληνικού δημοσίου με ορθολογικά και αξιοκρατικά κριτήρια.
Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία όμως, όπως εξελίχθηκε στη συνέχεια, κινδυνεύει να εκληφθεί μόνο ως μια απομονωμένη προσπάθεια που θα διευκολύνει την επίτευξη του στόχου των αποχωρήσεων από τον δημόσιο τομέα.
Υπάρχει ο κίνδυνος της μεταρρυθμιστικής κόπωσης από την πλευρά της κυβέρνησης εξαιτίας της πιθανής αδυναμίας διαμόρφωσης μιας κοινής και αποτελεσματικής στρατηγικής που να είναι και σύμφωνη με το πρόγραμμα διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων του 2ου Προγράμματος Σταθεροποίησης.
Μεσοπρόθεσμα, ακόμη και αν κάτι τέτοιο δεν οδηγήσει στον εκτροχιασμό του προγράμματος θα επιβαρύνει τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας αφού θα επιβαρύνει την αποτελεσματικότητα του δημοσίου τομέα.
Οι εσωτερικές εξελίξεις αυξάνουν τον κίνδυνο της ελληνικής οικονομίας
Ο κίνδυνος της ελληνικής οικονομίας, όπως αποτυπώνεται στα περιθώρια αποδόσεων των ελληνικών 10-ετών ομολόγων έναντι των αντίστοιχων γερμανικών τίτλων, αυξάνεται τις τελευταίες ημέρες.
Την 20η Ιουνίου 2013 το περιθώριο των ελληνικών 10-ετών ομολόγων ήταν στις 899,5 ακυρώνοντας μεγάλο μέρος από την βελτίωση που επιτεύχθηκε από τις αρχές του 2013 και ιδιαίτερα μετά την 25η Μαρτίου 2013.
Στις αρχές Νοεμβρίου 2012 τα ελληνικά περιθώρια έφτασαν και τις 1674.4 μ.β. εν μέσω της αβεβαιότητας για την καταβολή των δόσεων του 2ου Προγράμματος Σταθεροποίησης και των σημαντικών καθυστερήσεων στην εφαρμογή του προγράμματος διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.
Ακολούθησε αποκλιμάκωση των περιθωρίων μετά το Eurogroup της 23ης Νοεμβρίου 2013. Στις 27 Μαρτίου 2013 το περιθώριο σημείωσε το τελευταίο του υψηλό στις 1157,2 μ.β..
Στη συνέχεια όμως, η πρόσκαιρη επίδραση των εξελίξεων στην Κυπριακή οικονομία εξαλείφθηκε ενώ η εντατικοποίηση των ρυθμών εφαρμογής του μεταρρυθμιστικού προγράμματος και η αναβάθμιση της μακροπρόθεσμης πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδας από τον οίκο αξιολογήσεων Fitch την προηγούμενη εβδομάδα (από CCC σε Β-) συνέβαλλαν στην πτωτική πορεία των περιθωρίων που έφτασαν στις 670,5 μ.β. στις 22 Μαίου 2013.
Σε σχέση με το χαμηλό του Μαΐου 2013 τα περιθώρια των 10-ετών ομολόγων έχουν σημειώσει αύξηση κατά 229,0 μ.β. ή 34,2%.
Η αύξηση του κινδύνου δεν μπορεί να αποδοθεί σε εξωτερικούς παράγοντες αφού η πορεία των περιθωρίων των υπολοίπων χωρών της περιφέρειας είναι είτε σταθεροποιητική (για Ισπανία και Ιταλία) είτε πτωτική (Πορτογαλία).
Η αύξηση του κινδύνου της ελληνικής οικονομίας οφείλεται πέρα από την κυβερνητική κρίση που μόλις αναφέρθηκε και σε άλλους δύο καθαρά εσωτερικούς παράγοντες όπως:
1. Τα ανοιχτά ζητήματα – πέρα από τα δύο που μόλις αναφέρθηκαν – στην τρέχουσα αξιολόγηση του 2ου Προγράμματος Σταθεροποίησης.
Στο χθεσινό Eurogroup δεν εγκρίθηκε τελικά η εκταμίευση της δόσης των €3,2 δισ. παρά την αρχική έγκριση που είχε εξασφαλιστεί στο Euro Working Group της προηγούμενης εβδομάδας.
Η συγκεκριμένη εξέλιξη οφείλεται τόσο στην κυβερνητική κρίση των τελευταίων ημερών όσο και στα επιπλέον ζητήματα που παραμένουν ανοικτά όσον αφορά την τρέχουσα αξιολόγηση από τους εκπροσώπους των δανειστών. Τα ζητήματα αυτά αφορούν κυρίως:
-Το δημοσιονομικό κενό του ΕΟΠΥΥ που μόνο για το 2013 υπολογίζεται στο €1,5 δισ. και για το οποίο η κυβέρνηση κρίνει ότι δεν απαιτούνται νέα μέτρα.
-Το σχέδιο για τον νέο φόρο ακινήτων που θα αντικαταστήσει το ήδη υπάρχον τέλος μέσω των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος.
Οι εκπρόσωποι των δανειστών κρίνουν ότι το σχέδιο που παρουσίασε η κυβέρνηση δεν είναι ικανοποιητικό.
Σημειώστε ότι περαιτέρω καθυστέρηση στην εύρεση μιας ικανοποιητικής λύσης μπορεί να οδηγήσει στην διατήρηση του υπάρχοντος φόρου για άλλη μια χρονιά.
-Το σχέδιο κινητικότητας των δημοσίων υπαλλήλων καθώς και τις υποχρεωτικές αποχωρήσεις των δημοσίων υπαλλήλων.
Το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης δεν έχει ακόμη παρουσιάσει τις λεπτομέρειες σχετικά με την μετακίνηση 12.500 δημοσίων υπαλλήλων (δεσμευτική ημερομηνία η 30η Ιανουαρίου 2013).
Επίσης, στο θέμα των υποχρεωτικών αποχωρήσεων των δημοσίων υπαλλήλων, οι πρόσφατες εξελίξεις στην ΕΡΤ δεν δείχνουν να ικανοποιούν τους δανειστές κυρίως γιατί αποτελούν μια ένδειξη για έλλειψη ενός ολοκληρωμένου προγράμματος που έχει συμφωνηθεί μεταξύ των μελών της κυβέρνησης.
Οι διαπραγματεύσεις με τους εκπροσώπους των δανειστών διακόπηκαν προσωρινά ενόψει του Eurogroup και αναμένεται να συνεχιστούν στις αρχές Ιουλίου 2013.
Η κυβέρνηση είναι αναγκαίο να ανακτήσει τον επιτυχημένο ρυθμό στην προώθηση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων των προηγούμενων μηνών.
Σε αντίθετη περίπτωση κανείς δε θα μπορέσει να αποκλείσει την λήψη νέων μέτρων το φθινόπωρο για την κάλυψη του δημοσιονομικού κενού του 2013 ιδιαίτερα αν συνεχιστεί το πρόβλημα στα έσοδα του προϋπολογισμού.
Η λήψη νέων μέτρων πέραν του ότι μπορεί να λειτουργήσει αποσταθεροποιητικά στη συνοχή της κυβερνητικής πλειοψηφίας θα συμβάλλει σημαντικά και στον περιορισμό της ρευστότητας επιβαρύνοντας στις αναπτυξιακές προοπτικές του 2013.
2. Κατώτερα των αναμενόμενων τα αποτελέσματα του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων
Ο διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ δεν οδήγησε στο επιθυμητό αποτέλεσμα αφού στις 10 Ιουνίου 2013 (τελική ημερομηνία για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών) δεν υπεβλήθη καμία δεσμευτική προσφορά.
Σύμφωνα με την πιο πρόσφατη πληροφόρηση τις επόμενες εβδομάδες θα προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ. Σε κάθε περίπτωση όμως, ο νέος διαγωνισμός δε θα ολοκληρωθεί μέσα στο 2013.
Αντίθετα, στο διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΣΦΑ υπεβλήθη μια μόνο δεσμευτική προσφορά από την αζέρικη εταιρία Socar.
Η αρχική πρόσφορα ήταν χαμηλότερη της αποτίμησης της ΔΕΣΦΑ (από ανεξάρτητο εκτιμητή).
Η αζέρικη εταιρεία όμως επανήλθε με νέο προσφορά (€0,4 δισ.) που κρίνεται ως ικανοποιητική. Οι διαδικασίες για την αξιολόγηση της προσφοράς έχουν ήδη ξεκινήσει. Η πιθανότητα θετικής ολοκλήρωσης του διαγωνισμού είναι σημαντική.
Αναμένουμε ότι οι δυσκολίες που έχουν μέχρι στιγμής παρουσιαστεί στη διαδικασία ιδιωτικοποίησης του ΟΠΑΠ θα επιλυθούν και θα επιτρέψουν την υπογραφή της τελικής συμφωνίας.
Το τίμημα για την πώληση του 33,0% του ΟΠΑΠ υπολογίζεται στα €0,7 δισ.
Με άλλα λόγια, τα συνολικά εκτιμούμενα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις για το 2013 μέχρι στιγμής ανέρχονται σε περίπου €1,1 δισ., ποσό που απέχει σημαντικά από τον στόχο των €2,1 δισ. για το 2013 του 2ου Προγράμματος Σταθεροποίησης.
Το ΤΑΙΠΕΔ σκοπεύει να καλύψει το κενό αναπρογραμματίζοντας συγκεκριμένες ιδιωτικοποιήσεις για το υπόλοιπο του 2013 (πχ ΕΥΔΑΠ, Ελληνικά Πετρέλαια, κλπ.) ή μέσω τιτλοποίησης εισπράξεων από ακίνητα που είναι προς αξιοποίηση.
Θεωρούμε πως ο χρόνος είναι περιορισμένος για την επιτυχή κατάληξη των συγκεκριμένων δράσεων.
Η εξασφάλιση της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους μέσω της απευθείας χρηματοδότησης του τραπεζικού συστήματος από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθεροποίησης δεν είναι δεδομένη
Στο χθεσινό Eurogroup αποφασίστηκε και η απευθείας ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών των χωρών-μελών της ευρωζώνης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθεροποίησης (ESM).
Κάτι τέτοιο θα επιτρέψει να μην συμπεριληφθούν τα σχετικά κεφάλαια στο δημόσιο χρέος των χωρών της ευρωζώνης.
Βέβαια δεν έχουμε ακόμη μια ολοκληρωμένη απόφαση αλλά κυρίως ένα πρώτο βήμα προς τη δημιουργία του σχετικού μηχανισμού.
Μέχρι στιγμής έχει αποφασιστεί ότι περίπου €60,0 δισ., από τα συνολικά κεφάλαια του ESM (€500,0 δισ.) μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την απευθείας ανακεφαλαιοποίηση τραπεζών των χωρών μελών.
Πολλές λεπτομέρειες απομένουν ακόμη να καθοριστούν ενώ παράλληλα θα πρέπει να εξασφαλισθεί και η έγκριση των κοινοβουλίων των χωρών μελών με κυριότερο το γερμανικό κοινοβούλιο.
Δεν έχει ληφθεί ακόμη απόφαση σχετικά με τον αναδρομικό χαρακτήρα εφαρμογής της απευθείας ανακεφαλαιοποίησης.
Κάτι τέτοιο αφορά τις χώρες των οποίων το τραπεζικό σύστημα ανακεφαλαιοποιήθηκε πριν από την αναμενόμενη ημερομηνία ενεργοποίησης του νέου μηχανισμού τραπεζικής ενοποίησης (άνοιξη του 2014).
Σε αυτή την κατηγορία περιλαμβάνονται μέχρι στιγμής, η Ελλάδα, η Κύπρος και η Ιρλανδία.
Η θετική απόφαση σχετικά με την αναδρομική ισχύ της απευθείας χρηματοδότησης από τον ESM θα βελτιώσει σημαντικά τις προοπτικές για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας του χρέους της Ελλάδας (αλλά και της Κύπρου και της Ιρλανδίας).
Το κόστος της ανακεφαλαιοποίησης του ελληνικού τραπεζικού συστήματος ανέρχεται συνολικά σε €48,5δισ.
Η μη προσμέτρηση των συγκεκριμένων κεφαλαίων στο δημόσιο χρέος σύμφωνα με την πρόβλεψή μας αναμένεται να οδηγήσει σε εξασφάλιση της βιωσιμότητάς του με δεδομένο ότι θα επιτευχθούν οι στόχοι του πρωτογενούς ελλείμματος για την περίοδο 2013-2022.
Κρίνουμε ότι οι αποφάσεις σχετικά με την αναδρομική εφαρμογή της απευθείας χρηματοδότησης από τον ESM θα συνδυαστεί τουλάχιστον με συγκεκριμένες δεσμεύσεις από την πλευρά των χωρών-μελών για την προώθηση του μεταρρυθμιστικού τους προγράμματος.
Μια τέτοια προοπτική συμβαδίζει και με την τάση των δανειστών μας να στρέψουν το ενδιαφέρον τους από την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων στην εφαρμογή του προγράμματος μεταρρυθμίσεων.
Συνεπώς και η εξασφάλιση της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους είναι συνάρτηση της μεταρρυθμιστικής προσπάθειας της χώρας.
Η εβδομάδα που έρχεται
20-21 Ιουνίου 2013: Euro Group στις Βρυξέλλες.
-Αναμένουμε ότι θα ληφθεί η τελική απόφαση για την εκταμίευση της δόσης των €3,2 δισ. Οι πολιτικές εξελίξεις των τελευταίων ημερών καθώς και η σημαντική υστέρηση σε μια σειρά από διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις οδήγησαν σε αναβολή της καταβολής της δόσης παρόλη την θετική εισήγηση του Euro Working Group της προηγούμενης εβδομάδας.
-Το Eurogroup αναμένεται να λάβει σήμερα απόφαση σχετικά με το αν τα κεφάλαια της ανακεφαλαιοποίησης του τραπεζικού τομέα θα προσμετρήσουν στο χρέος των χωρών – μελών ή αν οι τράπεζες θα ανακεφαλαιοποιηθούν απευθείας από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθεροποίησης (ESM).
Επίσης αναμένεται να συζητηθεί και αν αυτή η απόφαση θα έχει αναδρομικό χαρακτήρα δηλαδή θα ισχύσει και για χώρες των οποίων το τραπεζικό σύστημα ανακεφαλαιοποιήθηκε πριν από την αναμενόμενη ημερομηνία ενεργοποίησης του νέου μηχανισμού τραπεζικής ενοποίησης (άνοιξη του 2014).
21-22 Ιουνίου 2013: Ανακοινώσεις σχετικά με τις αλλαγές που θα επιφέρει η αποχώρηση της ΔΗΜΑΡ από την κυβέρνηση συνεργασίας. Ψήφος εμπιστοσύνης στη νέα κυβέρνηση συνεργασίας και πιθανή στήριξη από μερίδα των ανεξαρτήτων βουλευτών.
20-27 Ιουνίου 2013: Επιτάχυνση της μεταρρυθμιστικής προσπάθειας στα ανοικτά θέματα που επισημάνθηκαν στην χθεσινή ανακοίνωση των εκπροσώπων των δανειστών. Οι εκπρόσωποι των δανειστών θα επιστρέψουν στις αρχές Ιουλίου για να συνεχίσουν την αξιολόγηση του προγράμματος. Η καταβολή της δόσης για το 2ο τρίμηνο του 2013 απαιτεί θετική αξιολόγηση από την τρόικα.»
Αναλυτικά η πλήρης έκδοση εδώ:7HMERES_OIKONOMIA
www.mywaypress.gr
21/6/2013