Δρ. Πλάτων Μονοκρούσος: Επιτευξιμότητα δημοσιονομικών στόχων, χρηματοδοτικά κενά και OSI

✏ «Η συμφωνία του Eurogroup της 26/27ης Νοεμβρίου 2012 προβλέπει, μεταξύ άλλων, την παροχή έκτακτων διευκολύνσεων/μέτρων ανακούφισης (contingency measures) προς στην Ελλάδα με στόχο τη μείωση του λόγου δημοσίου χρέους προς ΑΕΠ στο 124% το 2020 και σε επίπεδα «σημαντικά χαμηλότερα» από 110% έως το τέλος του 2022»

 

✏ «Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις μας, η εκπλήρωση των προαναφερθέντων στόχων για την πορεία του λόγου χρέους-ΑΕΠ θα απαιτούσε την παροχή πρόσθετων διευκολύνσεων συνολικού ύψους περίπου 7 μονάδων του ΑΕΠ»

 

 

 

 

 

Κυκλοφόρησε το νέο τεύχος της EurobankGreece Macro Monitor, στο οποίο περιέχεται μια ενδιαφέρουσα μελέτη , συντάκτης της οποίας είναι ο Δρ. Πλάτων Μονοκρούσος,  Βοηθός Γενικού Διευθυντή και επικεφαλής της Διεύθυνσης Τρέχουσας Οικονομικής Ανάλυσης της Eurobank.

 

 

 

 

Συνοπτικά η μελέτη παρέχει μια πρωταρχική εκτίμηση σχετικά με την επιτευξιμότητα των δημοσιονομικών στόχων του παρόντος προγράμματος προσαρμογής και αναλύει την εξέλιξη των χρηματοδοτικών αναγκών και των πηγών χρηματοδότησης της Γενικής Κυβέρνησης την περίοδο 2013-2016.

 

 

 

 

Επίσης, εξετάζει κάποιες σημαντικές πτυχές της δέσμευσης των ευρωπαίων εταίρων – όπως αυτή αποτυπώνεται στην επίσημη δήλωση του Eurogroup της 26/27ης Νοεμβρίου 2012 – σχετικά με την παροχή επιπλέον διευκολύνσεων προς την Ελλάδα (OSI) με στόχο την περαιτέρω μείωση του δημοσίου χρέους.

 

 

 

 

Απαραίτητη προϋπόθεση για την εξέλιξη αυτή είναι η δημιουργία ετήσιων πρωτογενών πλεονασμάτων και η εκπλήρωση των συμφωνηθέντων στόχων του υφιστάμενου προγράμματος προσαρμογής.

 

 

 

 

Τα κύρια συμπεράσματα της παρούσας μελέτης συνοψίζονται ακολούθως:

 

 

 

 

O βασικός δημοσιονομικός στόχος του τρέχοντος έτους για εξάλειψη του πρωτογενούς ελλείμματος της Γενικής Κυβέρνησης κρίνεται επιτεύξιμος, καθώς:

 

 

 

 

(α) έχει ήδη υπάρξει συμφωνία μεταξύ της κυβέρνησης και της τρόικα για τη λήψη συγκεκριμένων μέτρων με στόχο την κάλυψη δημοσιονομικών αποκλίσεων περίπου μισής ποσοστιαίας μονάδας του ΑΕΠ ετησίως το 2013 και 2014,

 

 

 

 

(β) τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού της Κεντρικής Κυβέρνησης το πρώτο εξάμηνο του 2013 δείχνουν μεγαλύτερη από την προβλεπόμενη μείωση του συνολικού ελλείμματος, δημιουργώντας έτσι σημαντικό “μαξιλάρι ασφαλείας” για την αντιμετώπιση τυχόν αποκλίσεων από τους δημοσιονομικούς στόχους το δεύτερο εξάμηνο του έτους, και

 

 

 

 

(γ) με εξαίρεση τις προαναφερθείσες αποκλίσεις, υπάρχει περιορισμένη αβεβαιότητα σχετικά με το βαθμό υλοποίησης του δημοσιονομικού προγράμματος για την περίοδο 2013-2014, καθώς το μεγαλύτερο μέρος αυτού έχει ήδη υλοποιηθεί με τη μορφή σημαντικών περικοπών σε συντάξεις, μισθούς και λειτουργικές δαπάνες του κράτους.

 

 

 

 

Η συμφωνία του Eurogroup της 26/27ης Νοεμβρίου 2012 προβλέπει, μεταξύ άλλων, την παροχή έκτακτων διευκολύνσεων/μέτρων ανακούφισης (contingency measures) προς στην Ελλάδα με στόχο τη μείωση του λόγου δημοσίου χρέους προς ΑΕΠ στο 124% το 2020 και σε επίπεδα «σημαντικά χαμηλότερα» από 110% έως το τέλος του 2022.

 

 

 

 

Σημειώνεται ότι τα μέτρα αυτά δεν έχουν ακόμη προσδιοριστεί, ενώ βασική προϋπόθεση για την εφαρμογή τους είναι η εκπλήρωση των δεσμεύσεων του μνημονίου και, κυρίως, η δημιουργία ετήσιων πρωτογενών πλεονασμάτων.

 

 

 

 

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις μας, η εκπλήρωση των προαναφερθέντων στόχων για την πορεία του λόγου χρέους-ΑΕΠ θα απαιτούσε την παροχή πρόσθετων διευκολύνσεων συνολικού ύψους περίπου 7 μονάδων του ΑΕΠ.

 

 

 

 

Αρχικές εκτιμήσεις δείχνουν ότι περεταίρω μείωση του επιτοκίου στα διμερή δάνεια, που έχει λάβει η Ελλάδα από τους εταίρους στην ευρωζώνη στο πλαίσιο του 1ου προγράμματος προσαρμογής (GLF), δεν θα ήταν από μόνη της αρκετή να επιφέρει την απαιτούμενη αποκλιμάκωση του λόγου χρέους-ΑΕΠ, καθιστώντας αναγκαία την παροχή επιπρόσθετων διευκολύνσεων.

 

 

 

 

Η κάλυψη του προβλεπόμενου από τη τρόικα χρηματοδοτικού κενού στο υφιστάμενο πρόγραμμα χρηματοδότησης της Ελλάδας ύψους €4,6δις το δεύτερο εξάμηνο του 2014 (και περίπου €10δις συνολικά την περίοδο 2013-2016) δεν θα αποτελούσε, κατ’ ανάγκη, ανυπέρβλητο εμπόδιο, για λόγους που παρουσιάζονται αναλυτικότερα στην παρούσα έκθεση.

 

 

 

 

Αναλυτικά η έκθεση εδώ:GR Monitor 18 July 2013

 

 

 

 

ΙΝFO Photo: Δρ. Πλάτων Μονοκρούσος

 

 

 

 

www. My Way Press.gr

18/7/2013

Σχετικά Άρθρα